Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

Detta ämne innehåller 172 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-11 15:53.

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 173 totalt)
  • Författare

ahlis
    Deltagare

skummade snabbt igenom manualen till denna
    https://www.biltema.se/bil—mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cylinderlackagetestare/cylinderlackagetestare-2000041057
    borde man inte kunna låna slangen från en vanlig komp testare och använda öronen ?
    väser de mer på en eller alla cylindrar så måste man ju ändå riva oavsett ?

• Det här svaret redigerades 3 veckor, 3 dagar sedan av .

sabbe
    Deltagare

Ett gammalt hederligt kompressionsprov säger mer än detta. Men med båda ventilerna stängda och tryckluft i cylindern kan man höra om det blåser ut via kolven, insugningsventilen eller avgasventilen. Se till att ha kolven i topp eller i bott om inte överlappet gör att någon ventil är öppen. Har du ställt in kammen så överlappet centrerar vid kolvens vändläge?
    Med kolven i mellanläge kan den smälla ner i bott med ett tydligt slag, undvik detta.
    jag har trycktestat topplockspackningar med kvävgas i cylindern på dieslar. Kolven exakt i topp och 180 bars tryck, då kan det smälla till bra.

ahlis
    Deltagare

Hej igen Sabbe,

kammen har överlapp, bästa borde väl vara att lossa vipparmsbryggorna så är man helt säker på att dom är helt stängda, jag gissar att man vill ha den i ÖD för det är där det är högst tryck..

Kammen står mot drevmärkningen (prickarna)

8 bar är väl inget större tryck att jobba med för en motor men de borde kunna tjonga till lite de med..
    om motorn bara står någon grad fel så dundrar väl kolven ner till nedre dödläget, är de nån mening att peta i en växel och skaffa sig en vapendragare som kan hålla på bromsen ?

sabbe
    Deltagare

Om du lossar vipparmsbryggorna går det att mäta både med kolven i topp och bott. Ponera att du har en nypning i en cylinder kanske det märks bättre med kolven nere. Med tryckluft får du ju samma tryck i båda fallen. Men jag vidhåller att ett kompressionsprov är bäst.
    Ställa kammen med märkningen på dreven är rätt metod om man inte kan mäta in den med gradskiva. Inställning av kamaxeln kan ge helt annan karaktär på motorn. Jag kan inte detta men fick lite tips för länge sedan när jag ville ha lite bättre bottenvrid med 7.6 kamaxel.

ahlis
    Deltagare

mmm våra båtar är likadana, dreven sitter fast..

Jag har gjort komp prov.
    1:12 bär
    2:12.1 bär
    3:12 bär
    4:12.1 bär

Anledningen att jag skriver bär är att det på biltema mätaren står bar men jag skulle bli förvånad om den är kalibrerad. För mig är de intressanta att det är hyfsat samma komp i alla burkar..
    Med mina ringa kunskaper skulle jag säga att det är inget större fel..
    Dock noterade jag att på 1an så var stiftet mycket mörkare i färgen än de tre andra. (2,3,4)

Det sitter nya ventiler i, styrningarna är ok och tätningarna är nya, sätena är nyslipade och inlappade.

så varför får man vevhustryck då ?

sabbe
    Deltagare

En standard V4 med 9:1 i kompressionsförhållande brukar visa 10.5 bär på mätaren. Du har bra kompression, vänder kolvarna jäms med blockplanet? vanliga 1700 kolvar vänder 1 mm under kant, Sonett 1700 vänder 2 mm under kant. har några sådana kolvar med stakar.
    Det heter blowby beroende på att en del av förbränningstrycket läcker förbi kolvringarna. vad är det för kolvar och ringar?

ahlis
    Deltagare

jag vill minnas att kolvarna vänder kant i kant med blocket.
    det var dessa jag köpte
    http://www.veteranshop.se/veterandelar-ford/taunus-17m-p5-p7-1965/motordelar/kolvsats-od-0-20-1

kanske var dumt såhär i efterhand.. borde kanske laddat lite till och köpt nåt rejsigare..

Motorn är borrad enligt beskrivning:
    Kolvsats överdim 0,20″ = 90,49 mm
    Borra 90,54mm
    Kolvhöjd 87 mm Komp.höjd 41 mm
    Ringbredd: 2, 3, 5 mm
    Kolvbult 24mm
    Fabrikat Kolbenschmidt

såhär mycket blowby ska man väl ändå inte ha ?

av platsskäl har jag flyttat vevhusventilationen och satt den i bak kant på ventil locken
    använder dessutom plastpåfyllningslocket med extra filter på (syns nästan till vänster i bilden

20180528_202330

• Det här svaret redigerades 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    Bilagor:

sabbe
    Deltagare

Kolvarna är ok för denna effekt, de är dock till motorer från 67 och äldre med 5 mm oljering. 4 mms ring ger lite mer tryck mot cylinderväggen och skrapar lite bättre. Dessa kolvar vänder 1 mm under blockkanten om inte man begärt att plana blockplanet 1 mm vid borrningen.
    Hur mycket är topplocken planade? Dessa kolvar ger 8.7:1 i komp.förhållande vilket inte borde ge 12 bar på mätare!

Satt kolvringarna rättvända? Har själv hittat en motor med en felvänd ring som orsakade oljeförbrukning.

Var ramlageröverfallen monterade och momentdragna när loppen borrades?
    har läst att V4-motorn bör borras med stressplatta. Cylinderloppen blir fyrkantiga när man momentdrar cylinderlocken. Ramlagren påverkar även formen på loppen.
    Min första trimmade v4 nöp kraftigt efter 30 mil, detta var på ett ”open deck” block som jag inte rekommenderar att använda. Det händer i mitten på 70-talet. har lärt mig lite sen dess.

Frågan är om du har överarbetat vevhusventilationen? Funderar på om kolvarnas pumprörelse i vevhuset gör att dina dubbla filter får motor att dra in större mängder med friskluft. Har kört prov med mätning av vevhusventilation på 80-talet men minns inte delflöden. Tror inte det blir 10 liter/min i 90km/h.

Hur är det med glapp i spjällaxlar på förgasaren? Prova att spraya startgas runt foten för att se om varvtalet ändra på tomgång

ahlis
    Deltagare

ok
    blockplanet är inte gjort något åt.

Jag har mätt mellan std toppar och dessa som jag kunde se var bearbetade men mätt med tumstock mot stålskala var de ingen mätbar skillnad mellan dessa och std oplanade toppar. ( jag har ett par ordentligt planade toppar med där de verkligen syns så skillnaden hur de ser ut känner jag till men dessa är inte monterade (kräver kopparringar)) .

Jag minns inte om kolvringarna sitter rätt eller fel, därav dagens ångest..

Kan de vara så att jag fått fel kolvar ?
    Jag är ganska säker på att dom gick kant i kant ( minnet säger att jag funderade på om de där verkligen skulle gå )
    hittar inga bilder nu men har ett ställe till att rota på ikväll

ramlager var inte monterade vid borrning och stressplatta kan jag fråga om men då vi inte pratat om de så skulle jag gissa på att det inte användes. får återkomma om detta.

Visst är vevhusventilationen överdriven det håller jag med om. Just nu är det där vad som krävs för att det inte ska spruta olja om den. den suger inte i sig någon luft utan det kommer bara ut luft ur filtrena. låssar jag ett filter så kan jag känna att det pyser ut vevhusgas även på tomgång.

har läcksökt förgasaren en hel del just eftersom jag haft problem med tomgång har inte kunnat säkerställa något läckage kring förgasaren.

Det jag hittat som felkälla som känns som något att gå på är att stiftet på cyl 1 var mkt mörkare än 2-3-4.
    även om kompen är densamma som på de andra så är det väl denna som jag borde fokusera på.

har jag riktig tur kanske jag får borra igen 🙂

sonettlll
    Deltagare

Hej Erik, för att röra till det för dig kan jag berätta att mina kolvar är pintokolvar som Motomobil tagit fram för att de passar v4an, vändhöjd 41,55 .
    borr 90,80 ska med obearbetade toppar ge 10,4:1 och vänder kant i kant med oplanat block. Dina kolvar borde ligga mitt emellan std kolvar och mina. Mats

sabbe
    Deltagare

Kolvringarna var väl förmonterade? Då är chansen att någon ring är felvänd väldigt liten. kanske 1 på 100 000.
    Vilken kolv hade borrfirman som master, 1:ans?

Var har du monterat kolvarna på stakarna? Känner till att kolvtappen har lossat och repat upp cylinderväggen men det borde synas på kompprovet.
    Detta kan vara en orsak till hög blowby men orsakar även hög oljeförbrukning. Låna ett endoskop och titta in i cylindrarna. Jag skickade efter ett billigt från wish till smartphone men det fungerade inte.

Ett eller flera svarta tändstift betyder inget om motorn är startad ute och bara inkörd i verkstad.

Dina kolvar är bättre än Pintokolvar som fungerar upp till kanske 110-120 hk.

Stressplatta kostar extra vid borrning så det är antagligen inte använt.

sabbe
    Deltagare

När jag tänker efter påverkar lossad kolvtapp inte kompressionen så mycket. Det blir 2 stora repor i cylinderväggen på samma sida från änden på tappen.
    På flytande kolvtapp brukar bara en låsring vara felmonterad eller saknad.
    I din motor skulle ”inte tänkbara repor” börja ca 41 mm ner och fortsätta neråt. Där nere blir inte kompressionsförlusten så stor när kolven är på väg upp. förbränningstrycket skulle däremot blåsa ut och orsaka mycket blowby.

Allt talar för inspektion med endoskop.

ahlis
    Deltagare

Hej Sabbe,
    jaa de finns en iller begravd i 1an. frågan är hur stor den är.

endoskop har jag inget 🙁 men om de handlar om att satsa en trågpackning och lysa upp underifrån så kan väl det vara värt de. Det kan ju vara nån miss med kolvringar och behöver inte vara katastrof .. än .. inte heller så farligt att satsa en toplockspackning med insugspackning.

Bilen får stå nu, måste få ihop brukisen som tydligen saknar både koppling och växellåda..

Janne Hagnell
    Moderator

Tittade du inte under huven när du köpte den?
    😉😂

ahlis
    Deltagare

Ena dagen var den där, nästa dag stod den på pallbockar, det händer konstiga saker där jag bor…
    men den bilen får en egen projekt tråd… för den är lite special … fel spak.. kort sagt

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 173 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.