Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

  • Detta ämne har 197 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2019-09-22 15:02 av .
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 198 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #447755
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ljudisolera? Äh, skaffa öronproppar och lägg i handskfacket! Det ska ju morra lite. 😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #447756
    ahlis
    Deltagare

    Ja men ska de morra så mkt så åker jag hoj…
    på utsidan får de morra bäst de vill, de sitter ju en radio i, hade de inte varit några lampor i den hade man inte vetat om att den är på ens…

    #447758
    Janne Hagnell
    Moderator

    😂
    En tjej jag var ihop med hade öronproppar i handskfacket på sin Volvo 240 – men det var inte för att den lät sportigt.🤪

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #447761
    ahlis
    Deltagare

    proppar och skygglappar är ett krav för att åka 240.. kan de vara därför de kör så förvirrande ?

    #447765
    Janne Hagnell
    Moderator

    proppar och skygglappar är ett krav för att åka 240.. kan de vara därför de kör så förvirrande ?

    😂😂😂

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #448069
    ahlis
    Deltagare

    Alltså efter helgens regn… jag var GLAD att jag körde i flip flop utan strumpor… vattnet _forsade_ verkligen in i bilen när vi åkte genom en ”liten” skur…

    så kommer såklart en fråga, rutlisten är ca 10-15mm kort, ska de inte sitta nånting som fyller ut den sista biten eller ska de verkligen bara kletas silikon där för att de ska hållas tätt ?

    torkarna..

    På Saab 96 kan man ju ta ur axlarna inåt i bilen men detta verkar ju vara klart sportigare på Sonetten.. tips och tricks ?

    Ventilationen, jag måste nog göra något åt min fläkt för min Lambda sond blir uppenbart störd av kupéfläkten Startar jag kupéfläkten så gör den en heat cycle lite då och då, bättre jord och rengöring av fläkten är på listan men de dröjer väl innan tiden finns. Är det någon som provat att tillverka en egen defroster ovanför hastighetsmätaren ? Tänkte tillverka ny lucka med hål i så att jag kan se åtminstone lite när det är lite immigare väder.. tillverkar man nya delar själv så har man ju inte förstört bilen.. 😉

    Det är kul att åka Sonett till bruks, det är enda sättet att lära sig vad som funkar och inte…

    #448480
    ahlis
    Deltagare

    bestyckning.

    som ämnet säger så kan jag inte säga att jag är kompis än med min Weger och jag har ett nytt uttryck.. allting sker ”weberlätt ”.
    Jag har hittat en site som på ett rätt bra sätt beskriver hur man grundbestyckar en DCOE 36 36
    https://www.minimania.com/Tuning_your_DCOE_Style_Carburetor

    kan varmt rekommendera siten, den har hjälpt mig att förstå min Weber bättre, även om jag kanske inte tycker bättre om den…

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #448640
    sabbe
    Deltagare

    Har hittat Saabs bestyckning av sportsatserna till 1500 och 1700 , 80 och 90 DIN hk.
    Jag skulle satsa på denna solex 32. Frågan är hur mycket mer effekt man får med de större munstyckena?
    På enkel FOMOCO förgasaren har jag hört att effekten kan öka 5 hk med stort hvdmunstycke.

    Bilagor:
    #448708
    ahlis
    Deltagare

    Hej Sabbe,

    intressant, på primären har jag kommit fram till att 135/170 (huvudmunstycke/luftmunstycke) ger ett bra resultat. aning för stor upprikning under 3000 rpm, lambda kan sjunka en bit under 0.8.

    Har varit i kontakt med aircooled.net för hur de bestyckar bubblor med DG/FxV och de kör med avsevärt större munstycken på sekundär jämfört med vad jag sett tidigare.
    Har testat 180/200 vilket blev för fett mellan 2-3200 rpm men nu kör jag med 160/185 och den börjar bli riktigt trevlig.

    Idle jets har jag också gått på aircooled.net:s rekommendation och kör med 50 på primär och 60 på sekundär, igen tvärt om mot vad många rekommenderar, och jag måste säga att det har mätt på lambdavärde och upplevd prestanda gett bästa resultatet.

    Mina grannar förstår inte hur jag står ut, varje dag när ungarna sover går jag ut och byter munstycken, provkör dagen efter till jobbet och hem .. och om igen. efter två veckor … jaa jag vet knappt om jag kommit längre. Börjar starkt överväga att faktiskt köpa en Weber manual också.

    Problem jag har kvar är att jag inte får den att gå på tomgång annat än pendlande mellan 500 rpm och 1700 rpm.
    Senaste tipset jag fått är att dubbelkolla tändningen igen så att inte den ändras för tidigt så detta är på min todolista med.

    #448711
    sabbe
    Deltagare

    Sätt en strypning i blowbyflödet som går in i insuget under förgasaren. I saabs verkstadshandbok har de inte fattat att på höga varv går flödet från höger ventilkåpa och över i luftfiltret.
    Det sitter en fjäder och ventil i nippeln på plattan under förgasaren. Den funktionen blir svårinställd med trimmad motor. Jag har för mig att jag kör med strypning på 2.5 mm, men den går att minska. Blowbyröken som sugs in den vägen varierar och påverkar bränsleinblandningen mycket på tomgång.
    Vid gassläpp på min motor sjunker varvet direkt till 1500 för att sedan sakta gå ner till 900 rpm där det sedan ligger stabilt.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #448913
    ahlis
    Deltagare

    Detta ska absolut monteras.
    Har ventilen nu och den hörs tydligt slå fram och tillbaka på låg tomgång (4-500 rpm)

    ska försöka tillverka strypning nu under veckan så får vi se var jag hamnar med detta.

    på ett annat mer .. roligt och lättfixat ämne. nu i helgen bytte jag hastighetsmätarwire.
    Istället för att i 40 hoppa mellan 0-80 Km/h så ligger nu nålen stadigt och stilla som på en helt ny bil. Jag har på många gamla bilar åkt med hoppande mätarnål, detta kommer jag inte göra igen. För sinnet är det helt underbart.

    Jag skulle dock vilja ge en rekommendation vid köp av ny wire då många delar legat i många år innan vi handlar dom.
    Vrid runt den och känn efter om fettet stelnat, den ska gå mkt lätt när wiren ligger rakt på bordet.
    Om den inte går lätt, dra ur wiren tvätta av den försök att få höljet rent på insidan så gått de går, fetta sedan in den nya wiren. jag har sett att man använder grafit fett så det var de jag tog (rätt eller fel).

    #449006
    ahlis
    Deltagare

    Hej Hej alla,

    testat med strypning istället för PCV ventil. jag får samma effekt, den går antingen på 500 rpm eller 1500 rpm..

    jaja …

    #449200
    ahlis
    Deltagare

    Fick en påminnelse när jag bråkade med vevhusventilationen igen( finns omskrivet tidigare i tråden ) råkade bli en provkörning med ”öppen” vevhusventilation igen och jag har problem med högt vevhustryck. Med öppen vevhusventilation trycker den ut olja genom oljesticka och bägge ventilkåporna.

    För mig är detta tecken på att nånting inte är rätt, ska ta komp prov så snart jag får tillfälle men jag har ju svårt att veta vad som är ”rätt”. Topparna är bara planade för att vara raka, inte för hög komp. Dock har jag hög kolvar monterade så kompen borde väl blir lite högre jämfört orginal.
    Motorn har gått 600 mil så den kan väl räknas som inkörd nu.

    Oavsett om kompen är rätt eller fel så borde jag väl inte ha detta problemet ?
    Har pratat med andra som åker/har åkt med liknande setup och de upplever inga problem av detta slaget med öppen vevhusventilation. ytterligare en tanke är att problemen med att den inte vill gå på tomgång kan ha med blowby att göra.

    jaja, fördelen med att riva en nyihopsatt motor är väl att den borde vara rätt ren inuti och ingenting borde sitta fast..

    och till slut kommer de bli bra . för jag har sett regnbågar..

    #449205
    sabbe
    Deltagare

    Blir inget vevhustryck om du öppnat anslutningarna på ventilkåporna. Detta verkar oroande, skall inte läcka i tätningar då. Om du på tomgång håller för en anslutning i taget skall det komma blowby i den andra nippeln. Om du håller för båda nipplarna kan du få ett tjutande ljud från tätningarna när trycket vill ut. Håll inte för länge då kan vevaxeltätningen poppa ut. Inte roligt att riva och återmontera. Finns flera lösningar på vevhusventilation i ventilkåporna.

    #449206
    ahlis
    Deltagare

    Hej Hej Sabbe,

    det är inte ur tätningarna, jag har biltemas ”öppna” vevhusfilter med ombyggd vevhus vent. anslutningarna är 12 mm, alltså större än orginal och på både höger och vänster sida trycker den ut samt stickan, alltså väldigt stort flöde == det måste vara nåt riktigt fel.

    https://www.biltema.se/bil—mc/tuning/luftfilter/vevhusfilter-2000032870

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 198 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng