Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett II V4 1969 #1717

Detta ämne innehåller 197 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-22 15:02.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 198 totalt)
  • Författare

sonettlll
    Deltagare

Insprutning med hembyggt insug, det löser alla problem med utrymme. Det vill vi se och höra mer om när det växer fram.
    Om kammar, glöm std B, det är ett missfoster pga reglerna, inget vrid i botten. Titta gärna på TG motors kammar.
    När det gäller kylare så ska en frisk 99kyl klara alla trimmade v4, tyvärr har många värmeproblem ändå,
    oftast beroende på orunda cylindrar när motorn är varm, ger hög inre friktion, v4or måste borras med stressplatta
    och så behöver man lite tur att hitta ett bra block, ( med jämn godstjocklek i cylindrarna), jag har borrat 95mm en gång
    och det funkade bra.
    Skulle någon göra 9:38 slutväxlar, är jag mycket intresserad. Mats

ahlis
    Deltagare

Insprutning med hembyggt insug, det löser alla problem med utrymme. Det vill vi se och höra mer om när det växer fram. Om kammar, glöm std B, det är ett missfoster pga reglerna, inget vrid i botten. Titta gärna på TG motors kammar. När det gäller kylare så ska en frisk 99kyl klara alla trimmade v4, tyvärr har många värmeproblem ändå, oftast beroende på orunda cylindrar när motorn är varm, ger hög inre friktion, v4or måste borras med stressplatta och så behöver man lite tur att hitta ett bra block, ( med jämn godstjocklek i cylindrarna), jag har borrat 95mm en gång och det funkade bra. Skulle någon göra 9:38 slutväxlar, är jag mycket intresserad. Mats

Pojken lär sig än 😉
    Okej std B är borta ur leken.
    Ska läsa på mig mer om 7.2 och 7.6.

Kontakta Jörgen Eriksson e.t.t@outlook.com det är han som tillverkat fulings prototyp som är 9:38.

Historien om insprutning för mig började för 20 år sedan då jag hade min första V4a. Tittar man på ett korsinsug finns klackar där spridare hade gjort sig bra och visst hade de varit fräckt att slippa förgasare…

Nu växer inte dom på träd och vem vill modifiera ett? så tankarna har kretsat kring ett urfräst enportsinsug och därpå kan jag sätta vad jag vill. De flesta trimgubbar jag hört säga nåt om v4ans insug är att det är svårt att göra något sämre… Okejdå jag ger de gärna ett försök

Flödesmässigt kan de diskuteras var spridare gör sig bäst, jag har tänkt mig nästan liggande mot insugsplattan för att träffa mot ventilen så bra som möjligt.

Nu tänker nog en del att ”jaja men nu sitter du i en fördelade där du vill ha ett spjällhus” ja ni har rätt. Jag har inte tänkt ha någon fördelare heller, jag vill få dit ett trionic 5 system. På primärdrevet på vevaxeln finns plats att sätta en triggerskiva och då jag redan saknar remfläkt har jag gott om plats att sätta givaren i fläktkåpan. Trionic 5 kanske inte är bästa systemet om man inte ska turboladda, men om de går att få på de systemet på en B20 så måste de gå på en v4a.

Jaja så är mina drömmar… Trevlig kväll

• Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .

sabbe
    Deltagare

Varför inte testa en singlepoint. Många småbilar använde dem efter 1989 när det var krav på lambdareglering av motorn.
    Om man filar ett orginal dubbelförgasarinsug får man fullt tillräckligt flöde. SAAB påstår att de fick 130 hk med en 40DFI förgasare.
    Se på mitt stdB filade insug, man kan titta ut igenom kanalerna mot topparna.

Sabbe

ins-kanal

Bilagor:

ahlis
    Deltagare

Hej Hej Sabbe,

jag har tänkt tanken, men att fila insug tar också tid. Kan jag ”dra rör” i snygga böjar ”som jag vill” måste jag verkligen försöka för att flödet ska bli sämre jämfört ett 2 ports insug.

TBI är ett alternativ, men Trionic 5 är ju tuffare och från Saab. 😉
    Lätt tror jag inte att de blir men jag vill ge de ett försök

Detta är som sagt något jag tänkt på under mycket lång tid, nu har jag bättre resurser än när jag var ung och en donatorbil(saab 9000) att ta delar från. Det är med andra ord dags att ge de ett lite mer seriöst försök och det kommer förmodligen ta mer fart under nästa vinter, denna vintern ägnas åt att bättra på orginal 1500an fixa kylet och renovera lådan och få i orginalstolarna, några bitar är klara en hel del kvar

sonettlll
    Deltagare

Lite inspiration, en bild tagen i SAABmuseet på Stig Zackrissons banracingv4, en av dom häftigaste v4or som byggts.
    1400cc 300hk turbo och Boschinsprut.
    Sök även på webcon och retrojekt så hittar du lite kul saker.
    Jag antar att du sett bilder på Sigge Johanssons rcv4 med korsinsug och kugelfisherinsprut och dubbelblås med 4 till 1 rör.
    Jag tror att korsinsuget är ritat för insprutning.Mats

Bilagor:

fuling
    Deltagare

Med 155/82-15 däck
    std 8:39
    1an 2an 3an 4an
    6,8 11,4 18,4 28,4
    9:38 med sp1 mellanväxel
    1an 2an 3an 4an
    8,8 14,6 21,2 32,8
    Allt i km/h per 1000rpm

Tar vi sen 50km/h
    std 4an=1760rpm och 3an=2720rpm
    9:38 4an=1520rpm och 3an 2360rpm

ca 1500rpm är lite lågt varv att åka på om motorn skall trivas, min uppfatting.
    std snurra funkar det, beror iof på lasten och backar mm.
    Plåga fin-motor på det sättet tar imot 🙁
    Använd växel-lådan 🙂

Sen kan ju skilnaderna mellan std och 9:38 vara små, men skenet berdar.
    Måste nästan upplevas.
    En annan sak, hur svårt är det att starta på 2an med std-låda?
    Gör testen får ni se.

Ta siffrona med en nypa salt pga rullingsdiamteran kan skilja mellan olika däck(fabrikat mm)

ahlis
    Deltagare

Med 155/82-15 däck std 8:39 1an 2an 3an 4an 6,8 11,4 18,4 28,4 9:38 med sp1 mellanväxel 1an 2an 3an 4an 8,8 14,6 21,2 32,8 Allt i km/h per 1000rpm
    Tar vi sen 50km/h std 4an=1760rpm och 3an=2720rpm 9:38 4an=1520rpm och 3an 2360rpm
    ca 1500rpm är lite lågt varv att åka på om motorn skall trivas, min uppfatting. std snurra funkar det, beror iof på lasten och backar mm. Plåga fin-motor på det sättet tar imot 🙁 Använd växel-lådan 🙂
    Sen kan ju skilnaderna mellan std och 9:38 vara små, men skenet berdar. Måste nästan upplevas. En annan sak, hur svårt är det att starta på 2an med std-låda? Gör testen får ni se.
    Ta siffrona med en nypa salt pga rullingsdiamteran kan skilja mellan olika däck(fabrikat mm)

Tack fuling!

Har faktiskt gjort ”start på tvåan testet” på både std v4 och og93 och 9-5 2.3.

Den jag tycker är att v4an klarar sig bäst, men det är väl för att tvåan är nästan lika låg som ettan på en modernare bil.

Som du säger, alla diskussioner är akademiska tills man testat. Jag tror att 9:38 ihop med 1800 motor med 7.2 alternativt 7.6 kam skulle passa mig bra. Får man växla ner i nån uppförsbacke så kan jag leva med de med. De blir ju som att åka modern 2.0T som gör över 40km/h @1000 rpm på femman. Minsta uppför på en 50 sträcka är det nerväxling som gäller.

fuling
    Deltagare

Den jag tycker är att v4an klarar sig bäst, men det är väl för att tvåan är nästan lika låg som ettan på en modernare bil.

Presis, just därför är sp1 mellanväxel skall in.
    Lyfter 1an och 2an.
    Mer pluss, steget mellan 2an och 3an blir vättigt. (suger i std lådan)

Skall jag gämföra 9:38 sp1(mellanväxel) med mordern bil så blir det ca som ta bort 4an i en 5-välad låda.
    Mao man har 1an,2an,3an och 5an

ahlis
    Deltagare

Presis, just därför är sp1 mellanväxel skall in. Lyfter 1an och 2an. Mer pluss, steget mellan 2an och 3an blir vättigt. (suger i std lådan)
    Skall jag gämföra 9:38 sp1(mellanväxel) med mordern bil så blir det ca som ta bort 4an i en 5-välad låda. Mao man har 1an,2an,3an och 5an

Skulle du säga att det är värt besväret jämfört en std Sonett II V4a låda som jag tror ska göra ca 30Km/h @1000 rpm på fyran?
    som du var inne på tidigare:
    + bättre körbarhet
    + trevligare slutväxel för dagens hastigheter

– priset, gissar att med 9:38 slutväxel plus sp1 mellanväxel så lär de vara svårt att komma under 10 000

jobbet är ju rena nöjet !

sabbe
    Deltagare

Hur mycket kommer bilen att köras?
    Jag har Sonettlådor både i Sonett och en av mina 96:or.

Det är på långkörningar som man saknar ett lägre motorvarv annars är det
    roligare med en rappare bil.
    Körde en hel sommar med 7:38 låda i min trimmade V4.

Sabbe

fuling
    Deltagare

9:42(sonett) kontra 8:39 är ca 1,3 km/h på 1000r/min på 4an, försumbart i min mening. (155/82-15 däck)
    Sen grejen med sp1 mellanväxen är att 1an och 2an blir mer 4takttsmotor anpassad.
    Så det funkar bra även i med med 8:39, 9:42 mm
    Iof kan man också gå på sp2 men då är det mer grejor man måste ha från sp2 satsen.
    Finns de som åker med 9:36 sp2 och är nöjda. Nu är 1an som starta på 2an med std lådan.

Pris 9:38 +sp1 mellanväxel ca ca ca 20000kr
    Bara alla lager nya kostar ca ca 6000kr, slutväxel i små serier ca 10000kr
    Sp1 mellanväxel, 1000-5000kr

Rapp bil:
    Tar vi rent acc mässigt har jag åkt lika fort med 6:35sp2 som med 9:38 på 201m
    Skinaden var nästan utvarvat på 3an med 6:35 och lite övervarv på 2an med 9:38.
    Hastighets mässigt gick 6:35 lika fort på4an som 9:38 gjorde på 3an
    Gammal synd 😉 Detta är med 6:35 sp2

Kolla hur långt jag kommer på 1an 🙁

Som jag ser det, vi har 4 växlar att leka med. (bus bil)
    1an gör man så hög det går.
    4an lägger man så att max effekt hamnar på maxfarten.
    2an och 3an sprider där i mellan med lämpliga steg.
    Ren lek V4 gillar jag 8:39 sp2. Nu är även 1an använbar, tex i vändingar i konbana.
    Hmm nu är iof också 8:39 sp2 en kompromiss, med allt fritt hade jag växlat lådan annorlunda.

Grejen med 9:38 med sp1 mellanväxel att man får båda värdarna.
    Busig bil på 1an till 3an och 4an till landsväg.
    1an till 3an är nästan lika på 8:39 sp2 och 9:38 sp1

ahlis
    Deltagare

Hmm inget bestämt än. Tanken var ju att inte gör så mycket sen blev allting svart

Orginal lådan är iväg på renovering. Återstår att se vad de kostar.

Tittade lite på möjligheten att montera en slav från en og93 på en v4a låda.. Tusen tokiga tankar senare… Ska titta på vad som skiljer og900a och 9000 med för den vi tittade på nu är aningen hög för att få plats. Ska riva en annan låda och se hur mycket man kan fräsa ner huset för att få in slaven..

Någon som vet om man törs byta kopplingshuset eller är de lineat ihop med resten av lådan?

• Det här svaret redigerades 2 år, 6 månader sedan av .

ahlis
    Deltagare

är de någon som provat en WEBER snorkel för att få plats med en vettig luftintag med filter framför kylaren ?

sägs ju att kall luft är bättre än varm…

http://www.ebay.co.uk/itm/WEBER-Remote-Air-Cleaner-Adapter-Snorkel-Kit-32-36-DGV-DGEV-DGAV-38-38-DGAS-NEW-/271019638794?hash=item3f1a07800a:m:mKaRVvMecPsCViuGhS0N9iw

ahlis
    Deltagare

liten uppdatering,

”jag skulle bara titta lite… ”
    så jag lyfte på ventillocken och noterade att de saknades ventiltätningar på samtliga ventiler samt bägge vipparmsbryggorna var skurna..

Hittade alla bitarna av ventiltätningarna under sumpen… heja…

Så nu är 1500 blocket inlämnat för borrning 1 ö.d. och de blir nya kolvar samt nyslipad 1700 vev

Topparna hade väl inätna avgasventiler så jag kommer inte åka med dom heller..

1800a blocket är nyhonat och kolvarna följer med, jag kommer vilja sälja detta så om någon är intresserad så hojta.

har insett att de ligger en trevlig firma i Kungsängen som gjort fina jobb så där står grejerna nu.
    http://www.blencospeedshop.se/

om 3 veckor tror dom att de kan vara klart. samtidigt dom jag kommer få hem min nyrenoverade växellåda och ny kylare…

DSC_0594

jaja alltid är de något

de är nog lite glapp i bakhjulslagrena … men de får fanimej vänta..

Bilagor:

emul
    Moderator

Vad trevligt med en tråd om en Sonett jag missat! Kul att läsa!

Nästa gång jag är här och kommer ihåg det flyttar jag dock tråden till undergruppen ”Projekttrådar” istället där den passar bättre!

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 198 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.