Saab Sonett II V4 1969 #1717
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett II V4 1969 #1717
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett II V4 1969 #1717
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
AAAAAH
en helt normal reaktion…min 1700 vev var inte så bra som jag hoppats så nu är jag på jakt efter en ny
någon handlat här ?vilken 1.7 vev passar ?
kan man vara helt galen och stoppa i en “essex” vev och få 2 liter ?
april 6, 2017 at 11:33 #428906Läs mer här: https://saabklubben.se/saabfakta/saab-9596-tt-v4/reparation-modifiering-saab-9596/v-motor-fran-ford-i-saab-v4a/
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookTAckar så mkt Bengt
Nu har jag tagit några små steg till. Nyrenoverad huvudcylinder monterad, skivor fram var redan nya och oken nyrenoverade. fått tag i en 1700 vev som jag ska hämta på fredag som ska lämnas in på kontroll/slipning, blocket är klart från Blenco, nya lager och kolvar på väg.
Min nyrenoverade växellåda kommer jag hämta i helgen tillsammans med nyrenoverat kyl.. *yay*
Ska försöka få värmepaketet syrabadat så jag är säker på att de inte finns några rester kvar av kylarcement, varför varför varför finns detta hemska kladd..
Nu är de “lätta, roliga” saker kvar att införskaffa.
Som t ex nya slangklämmor 🙂kort uppdatering igen…
har inte hunnit med, eller kanske har inte tagit mig tiden att ta lite bilder :-), men nu är vevaxeln ok. Den är helt spikrak utan justering!
slipning behövdes inte heller utan den har bara polerats, det är ju viktigt att se snygg ut även under !Alla skruv och bult är nu tvättade rena, jag skulle velat lämna iväg dom för att få dom riktigt snygga, men denna sommaren ställer tiden till de och det är ju faktiskt inte så jobbigt att byta skruv när motorn sitter i, även om en del av dom är ett riktigt h-vete att komma åt då.
Vipparmsbryggor kommer bli av senare modellen där smörjningen fungerar men inga race grejer
Topparna är klara att målas sedan ska de monteras ihop en massa, de ska bli skönt att kunna hålla i grejerna utan gummihandskar.Problem jag har kvar nu är
– jag kommer få svårt att få plats med ett vettigt luftfilter till min Weber, de små filtrena känns små.. och jag vill helst ha ett lite större pappersfilter.
– Simons sport systemet till 96an måste kanske kortas lite.. här och där…
– värmekranen är tveksamt om den faktiskt håller måttet, skulle de vara så att den inte gör de så byglar jag och kör utan kran i sommar de kommer säkert vara jättevarmt !ha en fortsatt trevlig helg och fredag !
omjobb,
jag hade hoppats att vattenrören i blocket skulle vara ok, det var dom inte. nu blir de gänga istället och bytbara rörstumpar.
jag önskar mig att jag kommer få ihop den till årsmötet men de känns så långt bort. Så mycket kvar att göra.
igår fick jag fast stolarna ordentligt. Bältena som sitter monterade i bilen hade den övre slingan fastsatt i ventilationsutsläppet i plasten.. bort bort bort.ikväll ska jag montera tillbaka stödplåtarna vid pedalerna och kanske montera i stereon.
jag får ju svårt att göra klart avgassystemet när jag inte ha nån motor i.
Topparna ska målas och byggas ihop bara de där med att få rent dom som är såååå tråkigt.
samma sak med transmissionskåpan… varför har jag ingen bläster..Om du med axeltappen menar där remskivan sitter, gäller det att använda rätt remskiva.
Jag tror inte det spelar så stor roll vilken axel man använder.
När jag byggde min sonettmotor hade jag en 1,5 och en 1,7 balansaxel att välja på,
jag använde den som var finast vid lagerytorna. Mats -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.