Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett II V4 1969 #1717

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab Sonett II V4 1969 #1717

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 213 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 6, 2017 at 09:30 #428896

      AAAAAH
      en helt normal reaktion…

      min 1700 vev var inte så bra som jag hoppats så nu är jag på jakt efter en ny
      någon handlat här ?

      https://www.motomobil.com/produkte,3237.html?page=2&producer_id=1&auto_id=0&auto_mod_id=0&category_id=0&category_sub_id=&state_id=&word=&artnr=&bonus=0&q=crankshaft+V4&latest=

      vilken 1.7 vev passar ?

      kan man vara helt galen och stoppa i en “essex” vev och få 2 liter ?

        april 6, 2017 at 11:33 #428906

        Läs mer här: https://saabklubben.se/saabfakta/saab-9596-tt-v4/reparation-modifiering-saab-9596/v-motor-fran-ford-i-saab-v4a/

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          april 19, 2017 at 11:38 #429282

          TAckar så mkt Bengt

          Nu har jag tagit några små steg till. Nyrenoverad huvudcylinder monterad, skivor fram var redan nya och oken nyrenoverade. fått tag i en 1700 vev som jag ska hämta på fredag som ska lämnas in på kontroll/slipning, blocket är klart från Blenco, nya lager och kolvar på väg.

          Min nyrenoverade växellåda kommer jag hämta i helgen tillsammans med nyrenoverat kyl.. *yay*

          Ska försöka få värmepaketet syrabadat så jag är säker på att de inte finns några rester kvar av kylarcement, varför varför varför finns detta hemska kladd..

          Nu är de “lätta, roliga” saker kvar att införskaffa.
          Som t ex nya slangklämmor 🙂

            maj 5, 2017 at 06:51 #429829

            kort uppdatering igen…

            har inte hunnit med, eller kanske har inte tagit mig tiden att ta lite bilder :-), men nu är vevaxeln ok. Den är helt spikrak utan justering!
            slipning behövdes inte heller utan den har bara polerats, det är ju viktigt att se snygg ut även under !

            Alla skruv och bult är nu tvättade rena, jag skulle velat lämna iväg dom för att få dom riktigt snygga, men denna sommaren ställer tiden till de och det är ju faktiskt inte så jobbigt att byta skruv när motorn sitter i, även om en del av dom är ett riktigt h-vete att komma åt då.
            Vipparmsbryggor kommer bli av senare modellen där smörjningen fungerar men inga race grejer
            Topparna är klara att målas sedan ska de monteras ihop en massa, de ska bli skönt att kunna hålla i grejerna utan gummihandskar.

            Problem jag har kvar nu är
            – jag kommer få svårt att få plats med ett vettigt luftfilter till min Weber, de små filtrena känns små.. och jag vill helst ha ett lite större pappersfilter.
            – Simons sport systemet till 96an måste kanske kortas lite.. här och där…
            – värmekranen är tveksamt om den faktiskt håller måttet, skulle de vara så att den inte gör de så byglar jag och kör utan kran i sommar de kommer säkert vara jättevarmt !

            ha en fortsatt trevlig helg och fredag !

              maj 8, 2017 at 21:00 #429930

              Lite mysfixande
              Sågat lite i ljuddämparen.

              Den blir lite kortare, men de oroar mig inte för under bilen sitter en jättelång dämpare som inte sitter där på original systemet.

              Attachments:
                maj 11, 2017 at 09:07 #430053

                omjobb,

                jag hade hoppats att vattenrören i blocket skulle vara ok, det var dom inte. nu blir de gänga istället och bytbara rörstumpar.

                jag önskar mig att jag kommer få ihop den till årsmötet men de känns så långt bort. Så mycket kvar att göra.
                igår fick jag fast stolarna ordentligt. Bältena som sitter monterade i bilen hade den övre slingan fastsatt i ventilationsutsläppet i plasten.. bort bort bort.

                ikväll ska jag montera tillbaka stödplåtarna vid pedalerna och kanske montera i stereon.

                jag får ju svårt att göra klart avgassystemet när jag inte ha nån motor i.
                Topparna ska målas och byggas ihop bara de där med att få rent dom som är såååå tråkigt.
                samma sak med transmissionskåpan… varför har jag ingen bläster..

                  maj 11, 2017 at 21:27 #430073

                  idag är de som att de vore den 24e dec..

                  Attachments:
                    maj 20, 2017 at 23:58 #430498

                    Jaa, vad är skillnaden på balansaxlarna?

                    DSC_0701

                    Eller

                    DSC_0700

                    • Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av ahlis.
                    • Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av ahlis.
                      maj 21, 2017 at 09:08 #430505

                      Enligt SAABs gr2 trimanvisningar, “I såväl 1,5 som 1,7 motorer används balansaxel för 1,5 motorn nr (10)881133”.
                      Jag vill också veta vad som skiljer, och varför 1,5 axeln skulle vara bättre. Mats

                        maj 21, 2017 at 10:54 #430506

                        Jag vet inte vilken som är vilken. Men axeltappen har olika diameter. Den märkt med “1” är någon tiondel tjockare.

                        • Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av ahlis.
                          maj 21, 2017 at 20:20 #430531

                          Om du med axeltappen menar där remskivan sitter, gäller det att använda rätt remskiva.
                          Jag tror inte det spelar så stor roll vilken axel man använder.
                          När jag byggde min sonettmotor hade jag en 1,5 och en 1,7 balansaxel att välja på,
                          jag använde den som var finast vid lagerytorna. Mats

                            maj 22, 2017 at 09:03 #430560

                            Som bilden visar, jag har två axlar och två drev. Bägge dreven passar på ena axeln och inget på den andra. Såklart jag tog fel axel.

                              maj 22, 2017 at 21:59 #430574

                              ja men både drev och remskiva måste ju matcha.

                              Detta är nog den 4e V4an jag bygger och det är första gången jag stött på en annan dimension på balansaxelns axeltapp.

                              skulle vara skoj att veta vad de kommer ifrån.

                                maj 28, 2017 at 21:36 #430802

                                De säger att Simon sport inte passar, nog passar de hyggligt åtminstone.

                                DSC_0737

                                DSC_0739

                                  maj 30, 2017 at 15:59 #430926

                                  en “måndagsfråga” efter långhelg

                                  mitt minne sviker mig.
                                  Jag vill minnas att på senare årsmodeller av V4an så har man tagit bort “evakueringen” på ena blocket på vipparmsbryggan.
                                  är det någon av oss som kan bekräfta detta ?

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 213 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.