Nyförvärv SAAB 900 Turbo 16V -88

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Nyförvärv SAAB 900 Turbo 16V -88

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Nyförvärv SAAB 900 Turbo 16V -88

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 73 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 11, 2018 at 14:12 #442677

      Vete 17 om jag inte ska öppna svetsverkstad när jag blir pensionär! Det är så många som behöver få svetsat för en rimlig peng och jag behöver ju inte leva på det, bara dryga ut pensionen lite.?

      Ja, då vet alla vad Janne har lovat!!! Synd att vi får vänta typ 30 år…..?

      Tack, men vi pratar 14 år. ?

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        Anonym
        april 11, 2018 at 16:41 #442678

        Saknar lite bilder på “pannrummet ?

            Anonym
            april 11, 2018 at 19:41 #442707

            Bil byggd Nystad i Finland, med farthållare –
            som årsmodell 1988 med dom nyare/grövre rören till Intercooler ?

            Sitter även nyare generator ser jag ?

            Men, dessa slangarna till värmepkt. sitter inte helt rätt –
            dom skall byta plats med varann om det skall vara korrekt:

            Skaplig bil till dom pengarna ?

              april 11, 2018 at 21:03 #442714

              Tack Regin för infon, ovärderligt! Ska se till att byta plats på slangarna också. Jag noterade också generatorn vid köpet 🙂

              Förutom farthållare så är det el-taklucka, el fönster hissar, centra lås och servo, motorvärmaruttag och ett larm som jag inte har någon larm-dosa till. 6 nycklar fick jag med också! Inredningen är beige. Samt Service bok, instruktionsbok, ett dokument som heter “SAAB 900, M1988 Komponentförteckning” och gamla besiktningspapper. Pricken över i:et var lite tidningsurklipp från SAABs konkurs ägaren hade samlat på sig 🙂

                april 12, 2018 at 07:47 #442725

                Jag skulle starkt rekomendera dig att byta denna slangen.
                bildpågrejj

                Den undre.

                det är en tickande bomb. när den går sönder (för det gör den, förr eller senare) så kan det ha bieffekt att den dränker fördelaren. fördelaren slutar tända, soppan slutar inte pumpa och pumpas ut i avgassystemet där den antänder och då kan man elda upp katalysatorn med lite otur så att den går i bitar. i Supervärsta fall sätter den igen ljuddämparen.

                hända förra veckan för en kompis. vilket var spännande. Den är inte så dyr ny även pris per meter är löjligt. inte svårbytt (utom att glykol som kommer rinna ner)

                är kylarvätskan inte bytt på ett par år kan det vara smidigt att byta den med. skadar verkligen inte.

                30125655_10155670452774615_244036124_o

                uttdrag ur EPC – med artikelnummer
                jävulsslang-1

                Art nr verkar vara
                7504624
                som är bytt till
                32019031

                bägge nummer borde funka hos en saab ÅF. pris mellan 220-300 kronor om jag ser rätt på nätet.

                • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av M.Broberg.
                • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av M.Broberg.
                • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av M.Broberg.
                • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av M.Broberg.
                • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av M.Broberg.
                  april 12, 2018 at 10:19 #442737

                  M.Broberg, mycket värdefulla tips, tack! Ska se till att göra det du säger. Jag ska nämligen beställa/köpa ny kylare (original kylare), den gamla är på väg att ärga sönder. Då ska jag passa på att beställa slangen du nämner. Förutom slit delar som ska bytas ut i motorrummet så har jag inga andra planer på motorn än att hålla den helt i original.

                  Den ända modifieringen jag funder på dock är att byta till brytarlöst tändsystem, är det värt det eller är det bara massa krångel som kan leda till elfel? (Jag har ingen erfarenhet av detta).

                    Anonym
                    april 12, 2018 at 11:32 #442738

                    Eller så köper man på sig detta fina kit:
                    https://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/kylsystem/slang/do88-kit50b.html

                    Antingen från Speedparts (1.437:- efter rabatt) eller från DO:88 ?

                    Den ända modifieringen jag funder på dock är att byta till brytarlöst tändsystem, är det värt det eller är det bara massa krångel som kan leda till elfel? (Jag har ingen erfarenhet av detta).

                    B202 T16 har redan brytarlöst system.

                      april 12, 2018 at 12:52 #442741

                      Eller så köper man på sig detta fina <em class=”d4pbbc-italic”>kit: https://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/kylsystem/slang/do88-kit50b.html
                      Antingen från Speedparts (1.437:- efter rabatt) eller från DO:88 ?

                      Den ända modifieringen jag funder på dock är att byta till brytarlöst tändsystem, är det värt det eller är det bara massa krångel som kan leda till elfel? (Jag har ingen erfarenhet av detta).

                      B202 T16 har redan brytarlöst system.

                      Regin, istället för att köpa original slangar är dessa grövre slangar att föredra antar jag att du vill få fram? De svarta slangarna är dom som ligger närmast original så det få bli dom jag beställer.
                      Brytarlöst system = Check!
                      Så motorn heter alltså B202 och T16 för Turbo 16 ventiler?
                      Man lär sig nåt nytt varje dag 🙂

                        april 12, 2018 at 14:19 #442746

                        Dom är blankare än org. och det står ju lite vit text på dom. mer blanksvart än “svart gummi”

                        det är smaksak, men jag trodde du ville ha det så nära org det gick och då är org slangar i gummi bättre än silikon rent utseendemässigt.

                        Mycket riktigt med motornamn, B201 är 8 ventil och B202 är 16v. och då T16 som förkortning för turbo 16v

                        sen finns det 900S från 1990 och det är en 16v turbo fast en lättrycksturbo. Samma hårdvara men saknar laddtrycksreglering.

                        och ska man göra det riktigt komplicerat så bytte “Aero” namn till “Turbo S” på några av dom sista årsmodellerna.

                        900s är rätt vanliga bilar (var nog många som ville ha turbo men inte lägga för mycket) så dom förekommer rätt ofta lite här och var på forum och Facebook osv. Turbo S är inte lika vanligt att det nämns. men det kan vara bra med begreppen.

                          maj 7, 2018 at 12:11 #443567

                          Nu har bilen gått igenom besiktning UA, rostlagningen fick godkänt på OPUS. Vindrutespolaren som fick nedslag var lätt fixat, vattenslangen hade hamnat i kläm med batteriet!

                          Skickar med en bild på lagningen. Mekonomen bytte ut en plåtbit som var genomrostad, inte världens snyggaste jobb men det håller. Jag ska ta en bättre bild där självaste lagningen syns och lägga upp sen.

                            maj 7, 2018 at 12:27 #443569

                            Jag har lagt rostlagningen av bilen på is! Att laga rosten på en Svensk verkstad räcker inte min budjet på 35000kr. Det räcker typ till ingenting har jag fått veta efter lite samtal med några verkstäder. Tanken nu är att inhandla dom plåtar jag vill få utbytt och ta bilen till Polen och få den lagad och lackad där.

                            Jag har också börjat beställa delar till bilen, lite skruvar och plastplugg och lampa. Mer kommer, men det är avsaknaden av nya kofångare som förbryllar mig mest nu, hur ska jag få tag på detta?! Inte ens Hedin bil kunde hjälpa mig.

                              maj 7, 2018 at 16:06 #443578

                              . Mer kommer, men det är avsaknaden av nya kofångare som förbryllar mig mest nu, hur ska jag få tag på detta?! Inte ens Hedin bil kunde hjälpa mig.

                              Välkommen till livet med gammal saab!
                              Nästan inget finns hos Orio/saab/återförsäljare utan snarare i någon samlares gömmor. Vissa delar finns inte alls helt enkelt.

                              generellt så är nya delar fruktansvärt ovanliga och svåra att få tag i. När jag köpte min og900a för 10 år sedan var det redan då svårt att hitta delar hos saab.

                              Konkurs osv och rensningar på lagret har lett till att det är Väldigt svårt idag.

                                maj 8, 2018 at 05:58 #443586

                                Angående stötfångare så för söka få tag på ok begagnade, din bil ska ju ändå ha grålackade så då kan man ju fixa småskador före lack….

                                  maj 11, 2018 at 09:58 #443696

                                  Angående stötfångare så för söka få tag på ok begagnade, din bil ska ju ändå ha grålackade så då kan man ju fixa småskador före lack….

                                  Ja, det synd att dom är gråa, det gör att det är ännu svårare att fåt tag på stötfångare till min bil.

                                  Jag är ute efter en bättre begagnad SAAB 900S nu som ska agera donatorbil. Men 900S finns väl inte i sedan-variant? Tanken är att flytta delar mellan bilarna om jag lyckas få tag på en fin donatorbil.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 73 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.