Nyförvärv SAAB 900 Turbo 16V -88

Forum Övrigt Projekt / Min bil Nyförvärv SAAB 900 Turbo 16V -88

Detta ämne innehåller 71 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-11 17:48.

Visar 12 inlägg - 61 till 72 (av 72 totalt)
  • Författare

Regin
    Deltagare

Smart där!

Så nu står du i valet eller kvalet

Spara eller ”slakta” 😏

Janne Hagnell
    Moderator

Jubbe har väl skrotats ut rätt friskt då de i botten bara är en 8v 900i.

SAAB älskare.
    Deltagare

Smart där!

Så nu står du i valet eller kvalet
    Spara eller ”slakta” 😏

🙂 Valet har alltid varit att hålla den intakt så klart, du får läsa tidigare post 😉 Att slakta en SAAB borde vara med på straffskalan om du frågar mig 🙂 Men nu kommer jag förstår inte plocka delar i den utsträckning jag hade tänkt att göra. Jag pratade med gamla ägaren igår, han sa också att det är en Jubileumsmodell.

Regin
    Deltagare

Jubbe har väl skrotats ut rätt friskt då de i botten bara är en 8v 900i.

Jo, men nog mest p g a den ”efterfrågade” inredningen –
    d v s den röda brädan 😶

SAAB älskare.
    Deltagare

Jag har hittat en donatorbil till min SAAB 900 Turbo 16 1988… problemet är att donatorbilen är så fin att det vore helt uppåt väggarna att använda den för att ta delar ifrån! Det är en SAAB 900 16V 1991 med 13190 mil på mätaren, samma färg på bägge bilarna. Jag har postat på min Facebook sida samt klubbens Facebook sida för att höra vad som är vettigast att göra, nu frågar jag även här på forumets sida?

Om jag ska ta delar så är det huv, baklucka, dörrar, skärmar och kofångare och byta bilarna emellan… är det ja eller nej?

Jag kommer lägga upp fler bilder i helgen då bilarna står bredvid varandra.

Bilagor:

turbocab
    Deltagare

Lätt beslut, låt den sura insprutaren dö. 🙂

Skämt åsido, det är ju bara upp till dig. Bilkollektivet kommer ömsom säga ”åh neeeej låte inte en Saab dö” ömsom säga ”klart du skall fixa Turbon”. Ingen annan kan besluta åt dig. Vilken bil är viktigast för dig? Vill du behålla bägge, eller har du tänkt sälja insprutaren istället och ta dig igenom en rostlagning?

Oavsett så kommer ju en donatorbil som inte kräver rostlagning ALLTID vara för fin för att skrota eller hur? Hittar du en likadan bil igen som ”okey att skrota”, ja då kommer ju inte delarna duga heller troligen, om du inte hittar en rostfri bil med rätt färg och kass motor och kass inredning mm. Lycka till med det. 🙂

Nej, det är upp till dig. Vilken nivå av jobb är lättast för dig och vad tänker du med två bilar?

Jag hade skrotat ner insprutaren. Det finns inget intresse för dom och om 10 år är bensin bristvara, så ju färre bilar det finns kvar att dela på soppan desto bättre. 🙂

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Då ger jag mig in i debatten!
    Man kan tänka såhär oxå…

För vem renoverar man en bil? För sig själv eller i spekultionssyfte?
    Att döda en fin bil för delar är ju inte kul, kan man komma över delar på annat sätt? Här på forumet finns ju några som sitter på prylar med jämna mellanrum. Klubbens tanke är väl att så många Saabar som möjligt ska leva…?
    Men om du undviker omlackering med att flytta runt dörrar å luckor så är väl det rätt kul!
    Den andra bilen går säkert att sälja till en som mig tex som bara får köra turbo när jag får skjutsa frun i hennes og900 cab.
    Jag har ju skrotat en del bilar som jag idag ångrar att jag skrotat, prylar ligger kvar till ingen nytta.

Men om 10år när elbilen inte längre är lönsam och man inte längre vågar driva fler folk på flykt för dessa ”ädla mineraler” batterierna kräver. Kan jag ju fortsätta att åka utan överladdning, det ju lättare att ”ställa om” en gammal förgasare eller insprutare för att kunna gå på allt från ved till sprit eller tom, som man testade på 70talets början, vatten!?

Detta kan ju vara en annan infallsvinkel men det är du själv som väger för och emot dessutom behöver ju inte din unika 900i dö på kuppen!
    Allt gott å lycka till!
    Jag följer med fortsatt stort intresse!

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

SAAB älskare.
    Deltagare

Det är ju i slutänden till mig själv jag renoverar som du nämner Turbocab! Köpte insprutaren med tanken att ta delarna först. Men det är svårt val att behöva välja om jag ska ta delar från en så fin bil därav frågan. Jag skulle spara enormt mycket pengar på plåt, rost och lackeringskostnad genom bytet det är det ända som talar för att ta delarna.

Många SAAB fantaster sitter på reservdelar, det gör dom oftast med syftet att det kommer komma till användning i framtiden och därav så säljer dom inte sina reservdelar så lätt. Eller är det en förutfattad mening jag har?

Frågan jag ställde till SAAB-klubbens Facebook anhängare är enade om att låta bilen vara intakt förstås. Jag har inte bråttom att ta något beslut så jag ska fundera länge innan jag beslutar bilens öde. Jag är inne i period där jag just nu köper in bilar och reservdelardelar så att man har alla delar innan man sätter igång med renoveringarna av Turbobilarna. Att sälja insprutaren kommer jag inte göra i första tagen med andra ord.

Tack för era kloka och konkreta ord Turbocab och Andreas Hermansson, mycket uppskattad 😉

turbocab
    Deltagare

Det låter klokt att ligga lite på beslutet. Det brukar klarna och framstå i annorlunda dager med tiden!

Min uppfattning är att det är svårt med delar idag, många har nog kvar delarna och jag tror många tycker det är mkt svårare nu än för 10 år sen. När Saab i Trollhättan låste dörrn för gott så gjorde många entusiaster det också så att säga. Sen måste man komma ihåg att det var länge sen det kom ut nåt nytt till og900, det är gamla grejor detta idag och det blir bara mindre och mindre delar hela tiden. Det kan sluta med att ditt enda alternativ är att skrota bilen, om du alls vill rädda turbon.

Kanske kan man fundera på att byta delar rakt över? Då har du en halvrostig 900i som dock är lågmil, det kan ju också vara intressant? Men det blir ju mer jobb.

Färgen är ju lite ovanlig också, att hitta delarna löst i dom färgerna är nog mkt osannolikt. Möjligen hittar du andra färger och får då lacka om, med allt vad det innebär.

Oavsett hur man tänker – det kommer bli svårare och svårare att renovera upp og900 med tiden pga delar. Och frågan om en fin lågmilare istället borde sparas kommer stötas och blötas många gånger om, det är också säkert. 🙂

Precis som turbocab säger så är det mycket svårare nu än för 10 år sedan att hitta grejer. Inredningsgrejer i halvbra skick finns nog sparat allt åldras ju av tid….
    Jag själv sparar ju på mycket, bla större plåtar men det verkar ju som att jag aldrig får någon användning för dessa men någon annan kanske behöver så då sparas det.
    Däremot verkar man ju kunna hitta plåtdelar fortfarande. Men nu såg jag att repplåt till länkarmsinfästningarna är slut…?
    Sug på karamellen!

• Detta svar redigerades 1 vecka sedan av . Anledning: Felredigerande tele

saab putte
    Deltagare

Åh ännu en sedan, Trevligt 🙂 ska bli riktigt kul att följa.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

saabtrasten
    Deltagare

Skulle byta delarna från insprutaren till turbon, det var ju den du skulle fixa till. Den lågmilade insprutaren överlever ju om än med lite sämre dörrar.

Ska bli intressant att följa.

Visar 12 inlägg - 61 till 72 (av 72 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.