Nyförvärv SAAB 900 Turbo 16V -88

Forum Övrigt Projekt / Min bil Nyförvärv SAAB 900 Turbo 16V -88

Detta ämne innehåller 71 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-11 17:48.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 72 totalt)
  • Författare

SAAB älskare.
    Deltagare

Hej alla SAAB älskare!

Idag föll lyckan på min händer då jag lyckades via Blocket förvärva en helt orörd SAAB 900 Turbo 16V från 1988 med 19780 mil på mätaren. Bilen känns otroligt bra i motor och växellåda, kopplingen är mjuk och följsam och växlar fint utan anmärkning. Stödämpare och hjulupphängningarna avger ingen som helst missljud och bilen känns som ny ute på vägen. Invändig är den ren och fin i och helt orörd. Ingen sprucken instrumentpanel tack och lov. Dock hänger taktyget på vissa ställen. Utvändigt har den lite rostblämmor här och var, under bilen ser den fin ut för blotta ögat. Det finns rost på vissa ställen och det finns rost som nästan är genomgående i bakre hjulhusen, inte mycket men tillräckligt. Kofångarna är lite skavda och sitter inte riktigt i linje med karossen och vissa silverlister saknas. Men jag är riktigt nöjd med köpet. Tidigare ägara var ett gammalt par, det är nog därför bilen är orörd.

Jag har stora planer för bilen, projektet är att återställa bilen till orginal så klart med samma kulör. Jag har en tur och ordningslista för det, där omlackering och rostlagning står först på tur. Därefter kommer drivlinan.

Jag kommer vilja byta ut gamla rostiga plåtar mot nya ekonomiplåtar. Jag kan inte göra lack och plåtarbeten själv därför kommer jag lämna det till en lack och plåtverkstad. Jag kommer att behöva köpa kofångare fram och bak… kan man få tag på helt nya? Lister och emblem kommer jag också köpa helt nytt där det behövs. Motorn och växellåda ska ur eftersom lackering ska ske även i motorutrymmet, det finns för mycket ytrost där. Jag har lagt en budjet på 35000kr för lack, rost och nya exteriör delar. Jag har gjort en del renoveringar av SAABar tidigare men det här är första gången jag ska ge mig på en renovering utöver det vanliga.

Jag kommer behöva hjälp, mycket hjälp av er som är betydligt mer kunnigare än mig. Så jag är tacksam om ni kan bistå mig med er kunskap i framtida frågor?

H/Viren
    SAAB fantast

• Detta ämne redigerades 6 månader sedan av .
    Bilagor:

Mr_SunBear
    Deltagare

Trevligt objekt. Men 35′ är snålt tilltaget (man vet ju hur det brukar bli till slut…). Var rädd om allt du demonterar för det är saker som är svåra att få tag på idag. Stötfångre mm är svårt att hitta nya. Till en sedan är stötfångaren bak lite annorlunda mot en som sitter på en kombikupe tex. Kromlister finns o köpa på Sabits i UK. För i mitt tycke finns det bara ett alternativ på kromlister som sitter i stötfångare och det är original. EMblem till cab o sedaner är lättare att hitta än till kombikupe så där har du en fördel. Ska följa denna tråd.
    Är det en lättyckare eller fulltryckare? Har den IC/APC?

//B

olle d
    Deltagare

Är det Uppsalaturbon…?

Regin
    Deltagare

Är det en lättyckare eller fulltryckare? Har den IC/APC?
    //B

Enligt Transportstyrelsen:
    118 Kw x 1,36 = 160 Hk = Fulltryckare 😎

SAAB älskare.
    Deltagare

Ja, det stämmer bra! det var många som ville ha den här SAABen sa säljaren. Medans jag var där under köpet ringde säkert 4 personer. Jag har själv missat så många Turbos, men nu äntligen fick jag tag på en för ett vettigt pris.

SAAB älskare.
    Deltagare

Jag kommer absolut inte skruva isär bilen innan jag får en ordentlig genomgång av hela bilen av en SAAB expert! Det här ska bli en finbil för sommaren. Alla SAAB bör bevaras i sitt originalskick är min grundidé. Jag må känna till SAAB men jag är lång ifrån någon expert. Jag kommer även lägga upp lite blider här på all synlig rost inom en närtid och fråga vad ni tycker också.

SAAB älskare.
    Deltagare

Inne i instrumentpanelen under turbo mätaren, där står texten ”turbo/APS”. Jag måste läsa på mer om SAAB turbo inser jag nu!

olle d
    Deltagare

Roligt, jag köpte min första ng900 i vintras, också en turbo men lättrycksvarianten. Målet är huvudsakligen en väl fungerande vinterbrukis och inte en original i mint. Bor du i Uppsala…?

turbo4ever
    Deltagare

OP. Ekonomiplåt skall man vara försiktig med på en 900. Finns dålig kvalité och lacken är svår att återskapa. Finns inga nya stötfångare att köpa. Går att renovera de gamla. Bilens låga inköpspris (under marknadsvärde) ger utrymme för varsam renovering.

Olle, NG900 tillverkades ej med LTT.

olle d
    Deltagare

Olle, NG900 tillverkades ej med LTT.

Menar förstås og900, och inget annat… 🙂

SAAB älskare.
    Deltagare

Jag bor i Härnösand men jag jobbar i Stockholm.

• Det här svaret redigerades 6 månader sedan av .

Regin
    Deltagare

Inne i instrumentpanelen under turbo mätaren –
    där står texten ”turbo/APS” . Jag måste läsa på mer om SAAB turbo inser jag nu!

Står det inte ”Turbo/APC” 😏

Det står för Automatic Performance Control:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatic_Performance_Control

Och lite nostalgi från tiden då det begav sig: https://www.youtube.com/watch?v=Q6v4uznURKQ 😊

SAAB älskare.
    Deltagare

”Regin” självklart menar jag APC, sorry!

Jag besiktade bilen idag, fick två nedslag.
    1. Infästning styrväxel vänster rostskadad.
    2. Vindrutespolare ur funktion.

Spolarvätska pumpar inte, men jag hör att pumpen går och spolarbehållaren är helt full säger besiktningsmannen. Gällande Styrväxelinfästningen är inte det jätteallvarligt bara mycket ytrost, Den tjocka plåten där självaste infästningen sker är OK men den tunna plåten runtomkring behöver bytas sa han. För övrigt sa han att bilen är helt OK. En muntlig anmärkning på övre spindelled höger fram glappar.

Åkte till (min lokala) Mekonomen verkstad direkt efter besiktningen och bokade tid för att få rosten lagad.

Bilagor:

M.Broberg
    Deltagare

Fan va bra verkstad som lagar det, dom flesta vill inte röra rost. Hoppas det blir bra gjort med!

ser inte så illa ut. Oftast är länkarms infästningarna skadade med. Drar alltid med ett Helvete massa mer än man tror när det gäller rost dock..

ang spolarvätskan, byt alla kopplingar och all slang i huven, saker blir gamla

Janne Hagnell
    Moderator

Vete 17 om jag inte ska öppna svetsverkstad när jag blir pensionär! Det är så många som behöver få svetsat för en rimlig peng och jag behöver ju inte leva på det, bara dryga ut pensionen lite.😁

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 72 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.