Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 4, 2014 at 14:14 #26388

      Hej,

      Tänkte att jag skulle presentera mig och min nya bil, som är min tredje og900 – har varit medlem här länge men mest varit inne och läst andras kloka ord och gömt mig i skuggorna 😉
      Har ägt lite olika Saabar genom åren(2×99, 9000Aero, 9-3viggen, ng9-3Aero, 9-5 T5 “Aero-biopower” samt 3xog900)

      Sagan började med en og900 2.1 – 92(för övrigt väldigt trevlig motor) som jag köpte billigt av en herre utanför Göteborg, där jag bor för ca. 7år sedan – 4500kr kostade den, och ett par timmars polerande senare så var mossan borta också – troligtvis min bästa bil nånsin för övrigt…
      Så med lite turer till andra Saabar av varierande slag(bl.a. En risig 4d t16) så har jag nu slutligen fått tag i en röd, tvådörrars Turbo ifrån 1991 med det rätta(läs “aero”) utseendet.
      Flera av er känner säkert igen den som törnros gamla bil, när han sålde den hamnade den nere i Lund hos en ägare som gjorde mängder med (roliga) saker med bilen under de år som han ägde den, innan den nu hamnat hos mig 🙂

      Nog talat, såhär ser hon ut :dope (skalningen av bilden verkar bli fel, gå in på garaget så blir det rätt :))

      http://www.garaget.org/?car=358910

      Det mesta man kan önska är gjort i motorväg, nästan lite för mycket då jag saknar lite og-ljud med extraktorröret… 🙄
      Motor;
      Röd APC-box
      Speedparts bränslechip
      3″ Batteriböj
      3″ JT sportavgassystem
      JK Racing extraktorgrenrör
      J/R insatsluftfilter sport
      2,3l topp
      2,1l Insug
      FMIC modell stor

      Även inredningen är riktigt rolig(9000 A50) och mycket tid och fina delar har gått ner i den, så den är näst intill perfekt.

      Bilen köptes avställd och obes med 3″-systemet bredvid, men efter lite montering och passning så blev det besiktning, fick lite frågor om grenröret verkligen var original, men i övrigt klarade jag mig med en anmärkning på otillräcklig bromsverkan handbroms( tog 0,7 – 0,8 så jag tyckte inte det var så dåligt, men vad gör man 👿 )

      Trasigt c-lås sen många år gjorde att jag omgående spenderade lite tid på att felsöka detta, resulterade i byte av en c-låsmotor i passagerardörren samt byte av motor/brytarhistorien i förardörren, så nu funkar det prima för första gången på länge…

      Har inga högtflygande planer då hon redan är såpass genomgången men lite ska jag allt mäkta med, i prioriterad ordning och i mån av delar(slutet på listan är nästan en önskelista);

      – 431or och E85
      – Lacka tanklocket
      – Jalusi
      – Uppdatera stereon till modell “låterintesomgammalfreestyle”
      – Fjärrlås + larm samt ta bort alla låscylindrar(någon som har svarvat pluggar tidigare? 🙂 )
      – 7ans primär, tycker den är för högvarvig i marschfart
      – Stora vingen(ankbadet)
      – Träpanel
      – Ev. DI-tändning, om jag vågar mig på det…

        juni 4, 2014 at 21:22 #198207

        Roligt att du hittat ut från skuggorna och grattis till vad som ser ut att vara en riktigt fin bil 🙂

        Skumt att dom klagar på grenröret men inte ger någon kommentar på avgas eller större intercooler?
        Är själv i trionic-planerna och är lite småskrajsen för vad dom kan få för sig att säga om dom ser att det sitter en tändkassett i bilen, vore tråkigt & jobbigt att återställa den efter ett sånt jobb.

        Hoppas du och bilen kommer få det trevligt tillsammans, det ser bara trevligt ut på bilderna på garaget 🙂

        /Anton

          juni 5, 2014 at 10:39 #198210

          Klagar och klagar, han granskade det länge och väl och kommenterade med “hmm, är det där verkligen original? Det ser så fint ut…” Gick sedan vidare till att tycka att wastegaten inte såg original ut för att den var ställbar(vilket den ju ÄR original…), och undrade hur mycket den laddar ^^
          IC;n ser man inte om man inte tänker på att tryckrören smiter iväg ut framför kylaren – de sticker nämligen inte ner under kofångaren som på så många og med 9000ic 🙂 och avgassystemet får man väl byta? Den är trots allt för gammal för att vara helbilsgodkänd?

          Jo trionic är ju kul, tror inte att de tänker på tändkassetten i 9 fall av 10 faktiskt, 9000 av tidigt 90-talsmodell hade ju tändkassett… men jag själv sträcker mig nog inte längre än till DI-tändning om ens det, undrar bara hur det skulle funka med etanol?

          Tack tack, ser fram emot att köra henne lite senare! 😀

          Sent from my iPad using Tapatalk

            juni 11, 2014 at 20:32 #198239

            Så nu har Törnros gamla bil hittat tillbaka till Götet igen då efter ett par år :mrgreen: Gött med fler OG900 här, sitter själv på 2st T16 så man försöker hålla flaggan uppe.

            Go bil du skaffat dig iaf 🙂

            Bilar:
            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

              juni 12, 2014 at 15:26 #198247

              Jaha, det är Törnros gamla? Nu läste jag första stycket ordentligt… Det är jag, HenrikG och Törnros som smällt i APC i den, vi hade en kul meckadag hemma hos mig med den för några år sen, innan den senare gick ner till Lindh i Skåne. Så den är i Göteborg igen alltså? Kul! Ser riktigt fin ut.

                juni 12, 2014 at 19:48 #198250

                Jaha, vad roligt! 🙂 den sitter kvar och fungerar fint än kan jag meddela! Fast motorn är förstås utbytt sen dess… Men lite fix finns det allt på den ändå, det gör det ju alltid 😉

                Liten update;
                Idag monterades 431-spridare med blandad framgång, tanken fylldes upp med etanol och tändningen justerades till 22grader- tyvärr så fanns det fortfarande 15l 98okt i tanken för jag fick bara i 48l E85.
                När bilen är varm så är den mycket svårstartad, gissar att den går fett – kan det ha att göra med den relativt stora mängden 98okt i tanken? Tycker egentligen den borde vara mera lättstartad då egentligen?

                Efter att ha startat den och stängt av den efter lite laborerande med tändningen så startade den inte alls 🙁 gissar att den möjligtvis surat igen, har svårt att förstå det annars…

                Det sitter alltså 3bars BTR, speedparts bränslechip, 431or samt tändning 22grader

                Sent from my iPad using Tapatalk

                  juni 12, 2014 at 20:04 #198253

                  Roligt att det är en “kändis”, då har man bra koll på vad den varit med om :smile
                  Du har ju rätt koncept på E85-konverteringen så det borde bli bättre när det är 100% E85 i. Jag har lite strul med att min blev svårstartad när den hade stått ett tag men jag provade aldrig att byta bränslefilter! 😳

                    juni 12, 2014 at 20:53 #198254

                    KAN vara en bra idé…

                    Annars, om ni misstänker att bilen har surnat, plattan i mattan när ni startar.

                    Då får den max med luft och det kan hjälpa till om det är fet blandning.

                    Kör helst en tur så stiften blir rena och torra.

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      juni 13, 2014 at 04:31 #198258

                      Jo, jag testade plattan i mattan utan framgång…

                      Har även laddat upp med bränslefilter som jag tänkte byta efter en tank.

                      Bytte stift innan jag bytte spridare igår, satte dock vanliga bcp7es istället för de evx(platinum?) som satt innan, sen körde jag dock några mil med 431or och 98okt i ett försök att göra slut på lite bensin innan jag fyllde upp E85…
                      Ska kolla stiften innan jag försöker veva igång den i eftermiddag!

                      Sent from my iPad using Tapatalk

                        juni 13, 2014 at 07:51 #198259

                        Annars plockar du säkringen till bränslepumpen på säkringsboxen och kör på startmotorn utan soppapumpen; då blir det inte för fett…

                        Bara ett tips…

                        Mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          juni 13, 2014 at 16:23 #198248

                          Den startar helt klart enklare när den är kall, inte alls många varv – återstår att se hur det är när den är varm…
                          Däremot tappade den tomgången och dog vid frikoppling vid ett farthinder…

                            juni 13, 2014 at 19:32 #198249

                            …Mycket svårstartad varm helt klart – kan inte bli klok på vad det kan bero på! Dog nu dessutom flera gånger vid frikoppling, tror jag får ta loss tomgångsmotorn och rengöra – är det fotogen som gäller? 🙂

                            Tändstift nr1 i morse, efter gårdagskvällens malande på startmotorn – kall startar den dock ganska enkelt, tom med 10grader tändning;

                            Bonusbild:

                            Sent from my iPad using Tapatalk

                              juni 13, 2014 at 20:15 #198222

                              Ryck ur kabeln till tempgivaren som sitter skruvad i insuget mellan cylinder 2 och 3 så kommer den nog och starta även varm/ljummen, för snål bränsleblandning vid varm/ljummen motor är antagligen problemet.

                                juni 13, 2014 at 20:37 #198206

                                @joH900 wrote:

                                Ryck ur kabeln till tempgivaren som sitter skruvad i insuget mellan cylinder 2 och 3 så kommer den nog och starta även varm/ljummen, för snål bränsleblandning vid varm/ljummen motor är antagligen problemet.

                                Aha, grymt tips! Skall testa detta nästa gång den är varm! Finns det någon fiffig lösning på detta i så fall? Eller är det helt enkelt en brytare i kupén som man manuellt bryter tempgivaren med vid varmstart som gäller?

                                  juni 13, 2014 at 22:17 #198260

                                  Ett växlande relä med ett fast motstånd som motsvarar kallstart (ca 20-25c vattentemp) funkar fint. Lämplig trigger till reläet är solenoiden på startmotorn, när bilen har startat så växlar reläet över till det verkliga motståndet från tempgivaren vilket ger ett korrekt värde = ingen check engine och bilen startar kall som varm.

                                  Det som kan bli problem är kallstart när det är kallt på riktigt, typ +5c, då skulle man kunna montera en brytare för att manuellt växla över till “riktig” kallstart, dvs skippa det fasta motståndet. Annars får man köra ganska länge på startmotorn innan bilen startar = man behöver ha vettigt batteri.

                                  Dåligt förklarat, får skylla på en massa bärs!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.