Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(
- Detta ämne har 56 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-16 22:24 av
Mr_SunBear.
-
FörfattareInlägg
-
Finns det någon tabell över hur tempgivaren ska jobba? Så man kan hitta lämpligt motstånd tänker jag 🙂
Men då så ska jag helt enkelt ha ett relä som växlar till motståndet vid start och sedan tillbaka till givaren, det är ju rätt så smidigt ändå…Och att installera en brytare som bryter solenoidpulsen till reläet är ju inga problem heller, jag har ju gamla Ac-knappen kvar, får byta ut den helt enkelt…
Har du koll på vart man enkelt kan sno solenoidsignalen?(det känns lite osmidigt att sno den vid startmotorn…)Inte då, väl förklarat! Jag hängde med! (Så är jag visserligen elektriker/tekniker också 😉
Sent from my iPad using Tapatalk
juni 14, 2014 kl. 10:54 #198266Lucas ska ha svart.
//Björn
http://www.garaget.org/Mr_SunBearBjörn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten@morsole wrote:
Har du blå eller svart tempgivare i insuget?
De finns att köpa nya både sorterna…
Mvh Johannes
Det är ju Lucas – jag får kolla nästa gång men jag tror nästan den var blå, men byta tempgivare ser jag ingen anledning till?… Men jag skall kontrollera och rapportera! Sitter ju 2.1-insug på bilen men de hade väl också Lucas?
Nej, de hade Bosch. Nu har jag aldrig testat byta på dem, sätta svart i stället för blå, och vice versa.
Men om givaren är kass så bilen spel, vad jag vet.
Själv har jag aldrig haft de problemen, bara pumpar som lagt av, och igensatta spridare.
Mvh
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Jo men då det är en lucasbil och tomgången varit lite sisådär redan på bensin och den börjar såhär samma dag som den E85-konverteras så tror jag ändå det är tomgångsmotorn,
Sen tror jag på JoH’s teori ang varmstart, den går för snålt på E85 då, jag måste bara veta vilket motstånd som motsvarar ett lämpligt värde där den fetar på lagom mycket…
Men bypassen är ju lätt att kika på när jag ändå håller på såklart
Om du kan blåsa/suga i vacuumslangen till bypassventilen utan motstånd så är membranet kass, tar typ 10 sekunder och testa.
2500-3000 ohm kan nog va lagom, borde bli fett så det räcker.
För och kunna starta bra när det är kallt på riktigt så bör du ha en brytare kopplad så du kan göra en ”riktig” kallstart också.
@mr_gear wrote:
Jo men då det är en lucasbil och tomgången varit lite sisådär redan på bensin och den börjar såhär samma dag som den E85-konverteras så tror jag ändå det är tomgångsmotorn,
Sen tror jag på JoH’s teori ang varmstart, den går för snålt på E85 då, jag måste bara veta vilket motstånd som motsvarar ett lämpligt värde där den fetar på lagom mycket…
I min statistik över tomgångsproblem på Lucas finns hittills bara ett fall med eventuellt falerande tomgångsmotor och då efter att ägaren haft isär och pillat på den. Som jag skriver i annan tråd – har du ”startgas”, bry dig då inte om att plocka isär den (om du inte redan gjort det). Det finns åtskilliga mer troliga orsaker till tomgångsproblem än just tomgångsmotorn.
Eftermontera en kallstartventil med tryckknapp för starten; så kör jag sommar och vinter, bilen har klarat tämligen kalla dagar, fast här i Skåne blir det ju knappt så kallt som uppåt.
Beroende på hur man ställer bränsletrycket startar bilen olika; det går att höja bränsletrycket en aning; då går även starten lättare.
Ställbar btr är väldigt bra när man mixtrar med många okände faktorer; höj ½ – 1 b och du har en helt annan bil.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
@joH900 wrote:
Om du kan blåsa/suga i vacuumslangen till bypassventilen utan motstånd så är membranet kass, tar typ 10 sekunder och testa.
2500-3000 ohm kan nog va lagom, borde bli fett så det räcker.
För och kunna starta bra när det är kallt på riktigt så bör du ha en brytare kopplad så du kan göra en ”riktig” kallstart också.
Jo jag tänkte jag skulle testa det när jag pillar med den 🙂
Kanonbra lista! testar med 2800 så får vi se om det lirar, har skaffat industrirelä så ska försöka ge mig på det snarast – du har förresten inte koll på om det finns en smidig plats att sno solenoidspänningen på? tändlåset eller startmotorn känns smått osnyggt…
@svartvit wrote:
@mr_gear wrote:
I min statistik över tomgångsproblem på Lucas finns hittills bara ett fall med eventuellt falerande tomgångsmotor och då efter att ägaren haft isär och pillat på den. Som jag skriver i annan tråd – har du ”startgas”, bry dig då inte om att plocka isär den (om du inte redan gjort det). Det finns åtskilliga mer troliga orsaker till tomgångsproblem än just tomgångsmotorn.
Jo startgas har jag oftast, men i ”varierande” mängd och den reglerar tomgången lite långsamt ibland – tänkte inte pilla isär den utan enbart rengöra lite lätt… Men kollar över alla slangar och bypass när jag ändå är där, alla vacuumslangar verkade iallafall okej…
@morsole wrote:
Eftermontera en kallstartventil med tryckknapp för starten; så kör jag sommar och vinter, bilen har klarat tämligen kalla dagar, fast här i Skåne blir det ju knappt så kallt som uppåt.
Beroende på hur man ställer bränsletrycket startar bilen olika; det går att höja bränsletrycket en aning; då går även starten lättare.
Ställbar btr är väldigt bra när man mixtrar med många okände faktorer; höj ½ – 1 b och du har en helt annan bil.
Mvh Johannes
Bilen ska bara gå sommartid så jag hoppas denna lösningen räcker, men det visar sig i längden – annars får jag kolla på kallstartventil!
Sitter 3bars BTR – men en 3,5Bar kanske kunde vara någon, hoppas dock inte det behövs
Okej, lite klargöranden då – tempgivaren ÄR svart, bypassen verkar hel, alla vacuumslangar verkar fina(en något torr och så var slangen från ventilkåpan något sölig), utan att ha kollat med startgas så ser alla övriga slangar hela och fina ut! 🙂
Har hittat en bra plats att sno solenoidströmmen, och för att slippa klippa i befintligt kablage så har jag lagt en liten svart slang med kablar fäst hela vägen i motorhärvan ut till tempgivaren, ska skarva på där och försöka skaffa en kontakt från en bil på skroten så jag slipper röra befintligt kablage, så är det lätt återställningsbart i en eventuell framtid…
Box med relä och motstånd hamnar bakom kickpanelen vid förarens fötter!Har haft lite ont om tid till bilen eftersom jag utöver det dagliga jobbet precis har gått en dykutbildning och har varit iväg mycket(inte minst hela helgerna) – men ska fixa ”varmstartslösningen” samt byte av bränslefilter i veckan, sen kommer första eldprovet för etanolen när vi åker till österlen på midsommarafton… :dope
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.