Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 16, 2014 at 17:45 #198301

      Vill bara berätta att även på sommaren behövs lite extra för att komma i gång vid kallstart; har som sagt kopplat en kalllstart som jag ger en dusch etanol med vid start; känner att motorn bör gå nog 30 sek innan den “tar” gasen; även när det är varmt som nu.

      300% extra bränsle vid start på etanol har jag hört…

      Mvh Johannes

      Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

        juni 16, 2014 at 22:30 #198306

        https://cdn3.berner.eu/cdn22/h72/hc2/8956637937694.jpg

        En sån på solenoiden till startmotorn så behöver du inte klippa i nånting alls

          juni 22, 2014 at 17:36 #198338

          Efter en långresa till österlen över midsommar så har jag kommit fram till att varmstartlösningen fungerar – dock så verkar den feta på lite för bra då den vill ha lite extra luft vid varmstart(får trampa ner gasen) så ska testa gå ner till ett motstånd på ca 1,5kOhm och se om det funkar bättre 🙂
          Däremot går den förvånansvärt billigt, 0,87l/10km – då var vi dock bara två i bilen och höll inte världens högsta snittfart(en lugn resa för att se oss runt var liksom halva grejen 🙄 )

          Tänkte sätta jalusi på bilen inom snart framtid, vad tror ni om det?

          Bonusbild framför wallanders polisstation i Ystad;

            juni 23, 2014 at 22:14 #198351

            Min 900 S fick jag ner på ca 0,93l/mil när jag körde till och från jobbet (ca 10mil om dagen) och lite inne i stan, sommarkörning då, så det låter helt klart som det är möjligt. Körde jag “som jag vill” och körde om å busa lite så hamnade jag på ca 1,05l/mil på gatan, mer på bana såklart….

              juli 6, 2014 at 10:20 #198461

              Upptäckte i fredags (4/7) att bilen blivit stulen under veckan
              Efter samtal med en herre som har bil i samma garage så känns det troligt att den blev stulen natten till den 2/7.

              Postade inlägg i både forum och på stcs mfl. på facebook och vaknade lördag morgon av ett telefonsamtal från en kille som hade sett bilen i en annan del av stan – slängde på kläder och åkte dit, och där stod den mycket riktigt – i all sin eländighet, det verkar vara ett pundarpar som har gjort turne med bilen då den var full med skräp, kofot och suspekta föremål – och de har givetvis inte kört bilen så lugnt och fint som jag gör så den har numera lite diverse skador, fick inte igång den med trasigt tändningslås och tömt batteri utan den fick bli bärgad från platsen till verkstad.

              Jag undrar om det är så att de stängt av bilen på platsen och inte fått igång den eftersom den var tankad på e85 och hade min hemmasnickrade varmstartlösning där man får slå över en brytare för varmstart…

                juli 6, 2014 at 11:05 #198462

                Såg inlägget på facebook men var inte säker på att det var du även fast jag tyckte det var väldigt likt din bil, fan vad trist för dig..
                Hur illa är det med stöldskadorna? Har dom kört in i något?

                Tråkigt är det i alla fall, det är så synd att pundare ska ge sig på en riktigt fin og900 bara för att åka runt och sno grejer.

                /Anton

                  juli 6, 2014 at 12:37 #198464

                  Kul att du skapat en projekttråd på min gamla bil så man kan fortsätta följa resan!

                  När det gäller E85 kommer jag ihåg samma problematik med att den var svårstartad när den var varm. För mig funkade det att höja tändningen till 23 grader och köra slut all BF98/95 så att det bara var E85 i. Då var hon väldigt lättstartad varm (1-2 varv), men lite klurigare kall – som jag berättade när vi sågs. 🙂 Jag fick problem med BTRen kommer jag ihåg (symptomen var bludder så fort jag närmade mig 0 bar gaspådrag – en utmaning att ta sig upp i backarna) och bytte ut den till en mer eller mindre ny och problemet var borta.

                  Grymt tråkigt med stölden! Hoppas att du reder ut plåtmassagen och att det bara är något litet maskinellt så du får ut henne på vägarna och får njuta av sommaren i din OG900. Måtte försäkringsbolaget vara med dig. När jag fick den stulen uppskattade de skadorna till 15000 och ville efter att ha tittat på papperna lösa in bilen. Jag förklarade lite om bilen och de åkte ut och tittade på den, efter det var det inga problem. Hoppas att det löser sig bra för dig också!

                    juli 6, 2014 at 18:55 #198467

                    @antonn wrote:

                    Såg inlägget på facebook men var inte säker på att det var du även fast jag tyckte det var väldigt likt din bil, fan vad trist för dig..
                    Hur illa är det med stöldskadorna? Har dom kört in i något?

                    Tråkigt är det i alla fall, det är så synd att pundare ska ge sig på en riktigt fin og900 bara för att åka runt och sno grejer.

                    /Anton

                    Bilen var så skitig(de måste ha hällt läsk eller något över hela bilen) när jag hittade den att jag har inte kunnat se allt ordentligt men vad jag såg på rak arm så är det inte så farligt;

                    – några av kjolarna sitter lite sämre,
                    – läppen fram är borta,
                    – lite bulig vid låset på förardörren,
                    – en repa under backspegeln på passagerardörren,
                    – träratten är förstörd,
                    – förardörrens dörrsida är nerkladdad med spritpenna,
                    – plastkåpan mellan stolarna är småtrasig,
                    – innerbelysningen vid backspegeln är lösslagen- dörr- och tändningslåsen,
                    – kåpan bakom ratten är trasig och kablarna till farthållare/blinkers/torkare är klippta
                    – de har även haft upp huven och inte stängt den försiktigt så “bågarna” som styrhjulen lägger sig i var böjda, tror dock att det blev bra bara genom att böja tillbaka dem.

                      juli 6, 2014 at 18:59 #198468

                      @Anderslindh wrote:

                      Kul att du skapat en projekttråd på min gamla bil så man kan fortsätta följa resan!

                      När det gäller E85 kommer jag ihåg samma problematik med att den var svårstartad när den var varm. För mig funkade det att höja tändningen till 23 grader och köra slut all BF98/95 så att det bara var E85 i. Då var hon väldigt lättstartad varm (1-2 varv), men lite klurigare kall – som jag berättade när vi sågs. 🙂 Jag fick problem med BTRen kommer jag ihåg (symptomen var bludder så fort jag närmade mig 0 bar gaspådrag – en utmaning att ta sig upp i backarna) och bytte ut den till en mer eller mindre ny och problemet var borta.

                      Grymt tråkigt med stölden! Hoppas att du reder ut plåtmassagen och att det bara är något litet maskinellt så du får ut henne på vägarna och får njuta av sommaren i din OG900. Måtte försäkringsbolaget vara med dig. När jag fick den stulen uppskattade de skadorna till 15000 och ville efter att ha tittat på papperna lösa in bilen. Jag förklarade lite om bilen och de åkte ut och tittade på den, efter det var det inga problem. Hoppas att det löser sig bra för dig också!

                      Aha, kör just nu med 2800ohm som tempsensor vid varmstart, men känns som den fetar på för mycket då så tänkte minska det till 1300-1500ohm och testa… funkade dock mycket bättre med “manipulerad” varmstart – återstår att se hur den beter sig med tanken helt tom på BF – dock har jag kört ganska många mil på första tanken och sedan fyllt upp med e85 så tror det mesta av den är borta.

                      Tack så mycket, vi får se vad de säger – borde gå att komma fram till någon sorts lösning tycker jag, men de kan ju vara sviniga ibland har man förstått. – Nu blir det in med larm såfort som möjligt när bilen väl är reparerad iallafall.
                      Du fick allt reparerat på verkstad utom låset i bagageluckan väl?

                      Tråkigt att behöva betala både bärgning och stöldsjälvrisk eftersom den inte gick igång, tror den kunde ha gått igång om inte batteriet varit tomt och pundaren hade slitit sönder “piggen” i botten av tändningslåset så att det inte gick att vrida runt.

                        juli 7, 2014 at 22:36 #198478

                        Jävligt tråkigt och bli av med bilar, men kul att den kom hem igen!

                        Kanske har endel som du behöver, hör av dig när du “inventerat” så kollar jag.

                          juli 8, 2014 at 15:24 #198484

                          @joH900 wrote:

                          Jävligt tråkigt och bli av med bilar, men kul att den kom hem igen!

                          Kanske har endel som du behöver, hör av dig när du “inventerat” så kollar jag.

                          Ja jädrigt surt 🙁
                          Det lär väl bli lite smått och gott som behövs för att återställa den någorlunda, har varit på verkstaden och tömt ur den på pundarnas skit och kollat över skadorna lite noggrannare så jag har någorlunda koll – får invänta försäkringsbolagets bedömning innan jag börjar köpa på mig det jag behöver bara – men sen kommer jag höra av mig, var så säker! 😀
                          Just nu är jag mest orolig för eventuella mekaniska skador eftersom jag inte kunnat köra den efteråt, men kopplingen gnisslade och gick riktigt trögt att trampa, förhoppningsvis bara luft eller slaven då den känts liiiite sån innan också, förra ägaren bytte huvudcyl i höstas…
                          Resten är inga enorma problem att åtgärda så som det ser ut, det enda jag har svårt att åtgärda själv är skadorna på dörren vid låset samt ett jack de lyckades göra i framkant av passagerardörren.

                            juli 11, 2014 at 16:14 #198510

                            UPDATE;
                            Har nu fått försäkringsbolagets “dom” – 20.000kr vill dom lösa ut bilen för, minus självrisk då såklart… Klargjorde för honom att det inte var riktigt okej i min värld, laga den är dom inte intresserade av – skall tala med verkstaden som kollade på skadorna och se vad de kommit fram till, sedan med försäkringsbolaget igen på måndag så får vi väl se…

                              juli 11, 2014 at 17:00 #198511

                              Kolla upp vad verkstaden har lämnat för pris till försäkringsbolaget först, sen begär du att få behålla bilen och få kontantersättning för att laga bilen själv.

                              Tar ett exempel:

                              Verkstaden har beräknat skadorna till 18 000kr, försäkringsbolaget värderar bilen till 20 000kr. Du begär att få behålla bilen och får då behålla bilen och får 12 000kr att laga bilen för själv.

                              Siffrorna stämmer såklart inte, men det är ett exempel på hur det kan funka.

                              Min far har vart ute för ett liknande fall men då var det aldrig tal om inlösen, där godkände försäkringsbolaget reparation hos verkstad för drygt 7500kr. Försäkringsbolaget hade beräknat att man skulle kunna laga bilen själv för 4000kr, jag hjälpte han och tog fram priser och räknade mer exakt på det och kom fram till att det snarare skulle hamna på 4500kr men det var det inga problem och komma överens om. Allt var klart över telefon på 5minuter, pengarna in på kontot ett par dagar senare.

                              Du behöver aldrig acceptera en inlösen hur som helst, det är din bil och ingenting annat!

                                juli 11, 2014 at 17:10 #198512

                                @joH900 wrote:

                                Kolla upp vad verkstaden har lämnat för pris till försäkringsbolaget först, sen begär du att få behålla bilen och få kontantersättning för att laga bilen själv.

                                Tar ett exempel:

                                Verkstaden har beräknat skadorna till 18 000kr, försäkringsbolaget värderar bilen till 20 000kr. Du begär att få behålla bilen och får då behålla bilen och får 12 000kr att laga bilen för själv.

                                Siffrorna stämmer såklart inte, men det är ett exempel på hur det kan funka.

                                Min far har vart ute för ett liknande fall men då var det aldrig tal om inlösen, där godkände försäkringsbolaget reparation hos verkstad för drygt 7500kr. Försäkringsbolaget hade beräknat att man skulle kunna laga bilen själv för 4000kr, jag hjälpte han och tog fram priser och räknade mer exakt på det och kom fram till att det snarare skulle hamna på 4500kr men det var det inga problem och komma överens om. Allt var klart över telefon på 5minuter, pengarna in på kontot ett par dagar senare.

                                Du behöver aldrig acceptera en inlösen hur som helst, det är din bil och ingenting annat!

                                Verkstaden hade beräknat reparationskostnaderna till närmare 40.000 enligt försäkringsmannen, så jag tänkte höra med dem vad de har hittat och hur de räknat – så får jag grunda mitt beslut på det, hur mycket självrisk jag behöver stå för spelar ju också in – om det räcker med stöld eller om jag får stå för självrisken för bärgning också…

                                  juli 13, 2014 at 16:56 #198521

                                  Bilrackarn skall ju repareras!
                                  Någon som vet hur det går till när man tar in en oberoende värderingsman?

                                  Mvh//Patrick

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 57 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.