Orkeslös -65'a

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Orkeslös -65'a

Detta ämne innehåller 25 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-03-09 17:32.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #382831

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Har en -65’a med totalt orkeslös motor. Den går fint utan belastning, svarar helt ok på gasen men när man kör är den nästan helt orkeslös.
    Det sitter nya tänddelar, förgasaren är rengjord, färsk bensin, flottörnivå är ok, bränslepump är ny, kompression är 114 / 104 / 118. Aningens lågt på tvåan alltså. Men den torde inte vara såhär orkeslös tycker jag, eller är det sån skillnad? Alla stift ser fina ut.

    Vad är nästa steg? Igensotat avgassystem?
    Detta är min första 96’a.

    Tack för svar

    Peter

    #382832

    Morten S.
    Moderator

    Kan godt være avgasssystemet ja. Du kan jo starte med å ta av bakre potte, og så kjøre en tur.
    Har du byttet kondensator og luftfilter også?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #382839

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Tänddelar var nya när jag köpte den, måste titta på kondensatorn också. Glömde skriva att luftfilter är kollat också, det ser bra ut men är inte nytt.
    Är det oftast i bakre dämparen det sätter igen?

    #382865

    2mCarlsson
    Deltagare

    Inte ovanligt att bakre dämparen sätts igen och då kommer inte avgaserna ut ordentligt. Den främre dämparen brukar inte sättas igen då avgaserna är hetare relativt när dom kommer till bakre dämparen.
    Om du inte vill köpa en ny bakre så kan du bränna ur den med en svetslåga e.d.

    #382866

    erik randa
    Deltagare

    Det kan också vara att den bara går på 2 burkar så kontrollera stiften så dom inte är blöta då måste dom bytas till rena och torra stift, det kan även vara att tändningen står fel.

    se även min sida där jag har nyproducerade delar http://www.randa.se

    MVH

    Erik

    #382908

    baard
    Deltagare

    Har en -65’a med totalt orkeslös motor. Den går fint utan belastning, svarar helt ok på gasen men när man kör är den nästan helt orkeslös. Det sitter nya tänddelar, förgasaren är rengjord, färsk bensin, flottörnivå är ok, bränslepump är ny, kompression är 114 / 104 / 118. Aningens lågt på tvåan alltså. Men den torde inte vara såhär orkeslös tycker jag, eller är det sån skillnad? Alla stift ser fina ut.
    Vad är nästa steg? Igensotat avgassystem? Detta är min första 96’a.
    Tack för svar
    Peter

    Hei !

    Kompresjonen skal være lavere på cyl 2 enn syl 1 og 3. Topplocket er fra fabrik laget med større volum på midtre forbrenningskammer. Det er for å unngå tenningsbank fordi midtre sylinder får mindre kjøling. Fra og med -66 modell med trippelforgasser, er det lik kompresjon på alle 3 cylindrene, men den midtre forgasseren har større hoveddyse for å kjøle ned stempeltoppen.

    Prøv å kjøre uten bakre eksospotte, og se om bilen orker mer da. Hvis det ikke hjelper hadde jeg sjekkt høyden på tenningen. Kan også være alt for lav fortenning, da blir motoren slapp.

    Mvh Bård

    #382916

    andersson__
    Deltagare

    Vet en här på forum för många år sedan som hade likadant på sin, fast en -66, han bytte allt, visade sig till slut att packboxorna i fördelarväxel var slut, drog alltså tjuvluft där och gjorde motorn slö.

    #383000

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Tack för alla tips. Jag är på semester nu, och blir borta en hel skön månad. Men när jag kommer hem igen ska jag kontrollera tändningen ordentligt och prova att köra utan bakre dämparen. Annars blir det helt enkelt att byta motorn. Har två andra liggande, men det är -66 motorer. Skiljer gasreglaget något i utförande på trippelförgasarmotorerna jmf med -65 enkelförgasare?

    #383010

    erik randa
    Deltagare

    Det är kortare gasreglage till -66 motorn samt att det är en annat utförande på generatorn.

    #385046

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Har nu provat utan ljuddämpare, ingen skillnad.
    Kontrollerat brytare och ställt avstånd.
    Letat tjuvluft. Hittar inget.
    Fördelaren glappar mycket, ca 4-5 mm axiellt.
    Kondensatorn är inte ny.
    Frågan är ju vad som kan göra den så här slö. Den går knappt att köra på tvåan, treväxlad.
    Den går på alla tre, stiften ser bra ut. Går inte ojämnt eller så, bara otroligt trött…

    #385084

    hup213
    Deltagare

    Jag hade samma problem med min -65. Detta var på 70-talet. Jag prövade ALLT, så småningom bytte jag i ren desperation topplockspackningen. Bilen gick därefter som en såpad blixt.

    Pelle i Härnösand

    #385086

    Morten S.
    Moderator

    Ett medlem i Norge med en 1966 har hatt liknende problem. Han har byttet toppakning uten at det hjalp nevneverdig. Nå byttet han kondensator, og det hjalp mye.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #385117

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Nu har jag bytt kondensatorn. Det gjorde faktiskt stor skillnad! Bilen går att köra, om än mycket slö.
    Nästa steg får bli att fixa en fördelare som inte är totalt slut.

    #385145

    berth
    Deltagare

    Är tändningen rätt ställd?

    #385146

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Ställd med skjutmått, 0,4 mm före ö.d. på cylinder 2.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng