Renovering 96 TT -65
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering 96 TT -65
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering 96 TT -65
- Detta ämne har 20 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2024-09-01 22:04 av Niclas.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Nygammal medlem som nu skaffat nytt objekt.Denna gång en 96 TT -65 som stått nerplockad sedan slutet på 80-talet.
Bilen var tänkt som rallyåk men stannade av och blev stående nerplockad när lusten och tiden försvann av förra ägaren.
Jag hämtade bilen i Trollhättan och bor utanför Klippan Skåne.Rostlagningen var i princip klar med nya golvplåtar, lagade hjulhus och bakvagn. Jag ska gå över allt och kolla igenom svetsjobbet, men mycket skönt med ett bra utgångsläge på karossen!
Här ska dras nya broms och bränslerör, främst bromsar så den går att flytta lite lättare
Här ska bromsar som sagt först fixas
Här sätts motorn på sitt stativ, den går runt lätt och jag har inte tänkt att öppna den alls utan bara snygga till den. Vilken kulör hade dessa block?
Upppallad och en översyn görs, bromsband, hjullager är okej, bara tvätta och fettas in. Bromsrör var värre så tillverkade nya, nästa steg blir bromsslangar och reduceringsventilTyvärr har jag inte hunnit att skaffa någon litteratur ännu så jag får gissa mig fram till hur allt ska sitta, nu är mitt dilemma hur denna reduceringsventil ska sitta, och om den ens tillhör denna bil eller om det är till v4?
jag har fått med en del godsaker och bland annat skivbroms kit fram. Denna ventil har bara två anslutningar, hur ska det monteras?
Attachments:
maj 10, 2024 at 20:27 #515116Hej. Kul med nytt projekt. Skönt att rosten är fixad. Reduceringsventil vet jag inget om. Vi ser fram emot att få läsa mer. Mvh Bengt
maj 10, 2024 at 22:18 #515117Trevligt. Grattis till fint o gott objekt 🏁
Petrolhead.
Saab 96 -64
Saab 9-3 Vector Biopower
Buick Wildcat-66
Ford F-100 -66
Mustang GT -10
VW 1200 -62
Alfa Romeo GTV -77Ikke ofte å finne så fine utgangspunkt på et objekt.
Kan anbefale å kjøpe VHB herfra
https://saabklubben.se/norrland/annonssidacd.htm
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidmaj 11, 2024 at 08:46 #515120Hej Niclas. Det sitter reduceringsventiler (2) på 96:an till och med-66. De satt även på Sporten. Inte omöjligt att jag har en VHB extra. Isf kan jag ta med den till Saabmarknaden i Saxtorp den 25 maj. Hälsningar Göran
Attachments:
maj 11, 2024 at 09:35 #515122Hej igen Niclas. Enligt reservdelskatalogen skall motorn vara grön. Tyvärr har jag ingen färgkod men det finns säkert någon i forumet som sitter på den uppgiften. Hälsningar Göran.
Tack för dom fina orden, och tack för all info. Jag lyckades att hitta VHB tack vare Göran, den kommer vara till stor nytta.
nu förklarar det en del om hur det ska sitta ihop, jag kliade mig lite i huvet när jag bara hittade 2 anslutningar på reduceringsventilen 🙂
sedan sist har det inte hänt mycket mer än att jag snyggat till red. Ventilen och plockat av en bromsslang. Strax nedanför hålet där slangen går in i kupen fanns lite rost som nu behöver åtgärdas innan jag monterat dit den nya slangen
trevlig helg!
Attachments:
maj 11, 2024 at 16:45 #515132Du får gärna höra av dig om du vill Niclas. Tel. 0705173283. Hälsningar Göran.
maj 12, 2024 at 14:18 #515154Hej Niclas. Hade en extra VHB (pärm). Tar med den till Saxtorp. Hälsningar Göran.
Attachments:
Väldigt snällt men tyvärr har jag inte möjlighet att åka dit den dagen då det är konfermation, men jag ska höra med en kompis om han ska dit. Jag återkommer här med svar eller så ringer jag de närmaste dagarna, alltid kul att prata med likasinnade 🙂
vad gäller bilen så håller jag på de stunder man hinner. Nu senast har jag svetsat rost i vänster hjulhus bak och kittat de.
jag har letat igenom alla lådor men hittar inte den andra red. Ventilen, så en ny får hittas på Saabfestivalen i Juni tänker jagÄr det någon som äger en bil med samma färgkod dvs B5L
Trevlig kväll!
maj 15, 2024 at 09:08 #515209Hej Niclas. Har nya reduceringsventiler också. Inte säkert att du behöver dem. Beror på hur du har tänkt med bromsarna. Skall du ha skivor fram och 5/8 cylindrar bak kan du skippa dem så vitt jag förstått men det bästa är om du slår mig en signal så kan vi ta det då. Hälsningar Göran. 👍
Här kommer en liten uppdatering, inget märkvärdigt men dock sånt som tar tid ändå
Här har jag nu lite ny plåt där bromsslangarna kommer in i kupén samt nya bromsrör fram till red ventilen på ena sidan. Jag kan inte hitta den andra
Här fick jag tillverka en ny hållare där slangen övergår till röret, färgen ska torka och sen ska det monterasAttachments:
Jag har nu kommit så långt som jag kan med bromsledningar och den lilla rostlagning jag behövt göra, nu väntar jag på att handla lite på festivalen i Trollhättan, hoppas vi ses där.
Jag måste säga att Saabfolk är väldigt trevliga och stannar upp och berättar och tipsar, jag jobbar i affär där vi säljer industriförnödenheter och har träffat en hand full renoverade och f.d anställda saabfolk
Hur har det då gått sedan sist? Jodå det händer lite smått hela tiden, tyvärr hinner man bara med hälften av det man tänkt sig men så får de va.
jag har fortsatt med att rengöra och måla startmotor, generator och nåt kylarrör.
Rengjort motorblocket vilket nog var ett tag sedan. Där under all skit fanns faktiskt en snygg motor med sin mossgröna kulör. Jag börjarr fundera på om den ska målas om eller bevaras som den är för att visa tidens tand, jag får se vilket jag gör.medans motorn är på tork plockade jag av bromstrumman för onspektion och det var inte så fint som jag tänkt mig. Gammalt fett på backar och smuts till följd av gummit där handbromsarmwn går in fattades.
Bromscylindern var helt stum så en ny fick komma på sin plats.Tyvärr drog jag av skallen på justerakruven till bromsbackarna så det får lagas och motioneras
Attachments:
Jag har nu kommit så långt som jag kan med bromsledningar och den lilla rostlagning jag behövt göra, nu väntar jag på att handla lite på festivalen i Trollhättan, hoppas vi ses där.
Jag måste säga att Saabfolk är väldigt trevliga och stannar upp och berättar och tipsar, jag jobbar i affär där vi säljer industriförnödenheter och har träffat en hand full renoverade och f.d anställda saabfolk
Hur har det då gått sedan sist? Jodå det händer lite smått hela tiden, tyvärr hinner man bara med hälften av det man tänkt sig men så får de va.
jag har fortsatt med att rengöra och måla startmotor, generator och nåt kylarrör.
Rengjort motorblocket vilket nog var ett tag sedan. Där under all skit fanns faktiskt en snygg motor med sin mossgröna kulör. Jag börjarr fundera på om den ska målas om eller bevaras som den är för att visa tidens tand, jag får se vilket jag gör.medans motorn är på tork plockade jag av bromstrumman för onspektion och det var inte så fint som jag tänkt mig. Gammalt fett på backar och smuts till följd av gummit där handbromsarmwn går in fattades.
Bromscylindern var helt stum så en ny fick komma på sin plats.Tyvärr drog jag av skallen på justerakruven till bromsbackarna så det får lagas och motioneras
Attachments:
Lite nytt i garaget men framförallt mycket ny inspiration från Saabfestivalen.
jag vill tacka alla som var där, för alla trevliga människor. Den som var längst ifrån Trollhättan som jag såg var från Skottland, häftigt!
jag vill också tacka saabklubben som ordnade guidad visning från prototypen på Saabfabriken, det var helgens höjdpunkt när han berättade om hur de byggde alla 9-5 (måste varit NG kombi?)
vad som hänt sedan sist är att jag träffade Göran på festivalen och köpte red.ventiler till bakbromsarna samt VHB, tack!
motorn är på väg att monteras ihop efter att jag rengjort och målat
jag har även köpt hem hjullager och axeltätningar, bilder kommer när jag skaffat hem monteringsdetaljer
jag går och funderar på vilken kulör bilen ska få så småningom, kanske denna kan passa
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.