Renovering 96 TT -65
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering 96 TT -65
- Detta ämne har 26 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2025-03-22 08:40 av
Lilln.
-
FörfattareInlägg
-
En liten uppdatering
på senaste har de varit fokus på motorn, plocka av de delar som går att få loss, rengöra och måla och sätta tillbaka.
Förgasarna och insug är rengjorda så gott de går utvändigt, jag vill se om den startar innan jag går vidare med dom. Nya packningar är tillverkade och satt ihop. vattenpump, generator och bränslepumpen är monterade. Däremot har jag kört fast på remskivan. När muttern var släppt kunde remskivan snurra, jag kollade bakom remskivan och såg ingen woodroffkil, i remskivan upptäckte jag en spricka där kilen ska sitta. Jag tog hem ett par olika kilar från jobb men de passade inte, nya försök imorgon. Är detta ett vanligt problem på dessa motorer?
Attachments:
Tack för infon. Jag har en reservdelsmotor som jag plockade en annan remskivan ifrån, den var med spräckt så jag gjorde en egen lösning så får jag se om det funkar. Jag borrade ett 4mm hål för att stoppa sprickbildning och fyllde igen hålet med svets och till sist slipa ner fogen. Som sagt, ett litet expriment. Woodruffkilen var även avbröten nere i veven så det var inte det lättaste att få ut den, imorgon ska jag se om det finns på jobb
på bilden syns den avbrutna kilen i veven
Attachments:
på senaste tiden har de varit mycket annat i fokus, därmed inte sagt att jag inte hunnit göra lite ändå 😀
bromsrör och huvudbromscylinder på plats
tanken är urplockas för rengöring, funktionskontroll av bränslemätare. Den satt helt fastrostad så putsa av alla delar och smörja upp borde göra susen!
Här är gammal justerskruven till bromsbackarna bak. Jag svetsade på muttrar, försökte borra och till slut kom den ur med hjälp av skruvutdragarsats från Biltema
Lite ny färg på bromsskölden innan jag monterade i nya backar och detaljer
Nya hjullager bak och packbox. De gamla fettet var inte fett längre utan någon gägga, lagerna var tid att byta då dom glappade.Attachments:
liten uppdatering
Nu är där bromsar och handbroms på kärran, skönt att fått ihop de så långt.
Nästa är att slipa bort den vita färgen som är penselmålad, roterande stålborste på vinkelslip funkar bra på de större ytorna.
samtidigt lagar jag rost på dörrarna. Nederkant är dörren slut. Även nederkant av dörrskinnet ska bytas, inget lätt jobb men kul att försöka lära sig lite plåtarbete
Attachments:
Liten uppdatering igen.
sedan sist har jg hållit på med att få bort den vita färgen vilket inte var kul alls. Jag har slipat vad jag kommit åt med vinkelslip och tagit resten med kniv och färgborttagningsmedel från Biltema.
Är det någon som sitter på en bakskärm på passagerarsidan? Jag har inte fått med den
Attachments:
Då ska vi se vad som hänt sedan förra uppdateringen, ja egentligen en hel del så klart men jag är ganska dålig på att ta bilder tyvärr.
jag inbillar mig att motor och låda är klart så när som att lådan ska fyllas med olja igen.
bland alla delar jag fick med bilen så fanns det en bättre begagnad koppling, tryckplatta och urtrampningslager. Nya UNC skruv kom till användning får att sätta ihop lådan med motorn.
Med bilen låg där en mindre driva med skruv som jag inte har den blekaste om vart de ska sitta, så bara det tar lite tid att klura ut 🙂jag har varken öppnat startmotor, v-låda eller motor utan tänker att se om den går som det är så tar jag det längre fram.
En bra-att-ha bild på hur de var kopplat innan jag plockade bort säkringsdosan ar att kunna slipa färgen bakom.
jag har nu kommit lite längre med slipandet, 5 lager färg är inget att leka med, roterande ståltrissa på vinkelslipen är de som gäller
-
Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av
Niclas.
Jag har hittat lite rost som behövde åtgärdas
nu plåt passas in. Det är svårt att forma med bara ett skruvstäd och hammare 🙂
karossplåt monteras för att justera och passas in
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
mars 20, 2025 kl. 08:38 #520333Jäklars, Snyggt jobbat. Kommer bli toppenbra de där.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.