Reservdels"katalog" 900 Og?

Forum Modellspecifika forum OG900 Reservdels"katalog" 900 Og?

• Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2019-10-07 06:12 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    900ce
    Deltagare

Hej!
    Skulle behöva en reserdels”katalog” för en OG 900 Cab -94. Antar att jag behöver en EPC. Hur får man tag på en sådan?

svesson
    Deltagare

Hittade detta när jag tidigare tittade lite i trådarna om 9-3. Ett inlägg med en länk till verkstadshandbok (WIS) och reservdelskatalog (EPC) som gäller flera saabar:
    http://saabworld.net/showthread.php?t=33310
    där finns länkar för nedladdning av:
    WIS: https://mega.nz/#!sRJmwCqK!FqKY9V5CD…JIEcWE8N-nSfUw
    EPC: https://mega.nz/#!ZQw3wAYC!-W5RiJB5A…JluX9aoB76IPzE
    Har laddat ner EPC, gick bra (Windows 10). WIS har jag inte försökt med eftersom jag redan har en bra på skiva
    Lycka till /Sven

900ce
    Deltagare

Hej!
    Funkade bra, tack för hjälpen. I Windows 10 ”hamnade EPC bland programmen, sp först verkade det som om nedladdningen inte fungerade, till jag sökte bland just programmen.

Mvh
    Hans
    900CE

Saab_ahed
    Deltagare

Hej,

Fliker in med en liten följdfråga om WIS; Hur långt tillbaka finns information om olika modeller?
    Själv har jag bara hittat 900ng som äldsta modell i WIS, finns 900og i ngt ”extra tillägg”?

svesson
    Deltagare

NU kom jag på att jag letade efter dokumentation för Saab 9000 när jag hittade länkarna ovan. Svensk verkstadshandbok för 900og har funnits på saabklubben tidigare. /Sven

• Det här svaret redigerades för 4 månader, 1 vecka sedan av .
    saabaero
    Deltagare

ng900 är den äldsta modellen som har WIS.
    Äldre bilar, dvs 9000, og900 och äldre finns bara i pappersversioner alt inscannde pappersböcker.

vabrua
    Deltagare

https://www.esaabparts.com/
    En amerikansk sida.

mr.o
    Deltagare

Hej! Skulle behöva en reserdels”katalog” för en OG 900 Cab -94. Antar att jag behöver en EPC. Hur får man tag på en sådan?

Detta är ju naturligtvis något som Orio har. Tyvärr är Orio (i Sverige) synnerligen dåliga på att marknadsföra sina produkter och tjänster till oss Saabägare. Orio hemlighåller denna information för oss ägare. Vissa utvalda verkstäder får köpa tillgång till den. Så en bra verkstad kan såklat svara på frågan. När det gäller ägare av entusiastbilar, som din 25år gamla, är Orio direkt kundfientliga. Effekten blir att det skrotas alldeles för många gamla (alla Saabar är numera gamla, men knappast därmed dåliga) Saabar som enkelt kunde reparerats. Det är min högst personliga åsikt.

För att bevisa att Orio kan om de vill räcker det att se på hur saken sköts i USA. Där har Orios dotterbolag hela reservdelskatalogen on-line med sprängskisser och tom foto på tillgängliga delar.

Info om OG 900 Cab -94 finns på denna länk:
    https://www.thesaabsite.com/catalog/saab-900/?year=1994&bs=CV&engine%5B%5D=B207R
    Varsågod!

mr.o
    Deltagare

En sak till…

mr.o
    Deltagare

En sak till i sammanhanget. Hos Orios dotterbolag i USA, TheSaabSite/Orio North America Inc, kan man såklart söka direkt på artikelnummer eller VIN (chassinummer) och få upp de delar med skisser som gäller en specifik bil. Kolla på denna länk:
    https://www.thesaabsite.com/

Om Clas Ohlson, IKEA eller Biltema höll sin katalog hemlig för kunderna, skulle de säkert snabbt få samma problem med lönsamheten som Orio har..

saabaero
    Deltagare

Orio hemlighåller denna information för oss ägare. Vissa utvalda verkstäder får köpa tillgång till den. Så en bra verkstad kan såklat svara på frågan. När det gäller ägare av entusiastbilar, som din 25år gamla, är Orio direkt kundfientliga. Effekten blir att det skrotas alldeles för många gamla (alla Saabar är numera gamla, men knappast därmed dåliga) Saabar som enkelt kunde reparerats. Det är min högst personliga åsikt.

Man har ju även en ganska fientlig inställning även till sina egna återförsäljare som får betala en slant varje månad för att få tillgång till EPC och möjligheten att beställa Saab original delar.
    Att bara vara kund hos Orio och få tillgång till deras övriga sortiment, inkl eftermarknadsdelar till Saab är dock gratis fortfarande….

Saab_ahed
    Deltagare

ng900 är den äldsta modellen som har WIS. Äldre bilar, dvs 9000, og900 och äldre finns bara i pappersversioner alt inscannde pappersböcker.

Tackar 🙂

mr.o
    Deltagare

Men reservdelskatalogen finns alltså on-line med sprängskisser.

WIS finns inte nej, det är verkstadshandbok som gäller. Som sagt ovan.

saabcustom
    Deltagare

….. glöm inte det fantastiska arbete som norrlandssektionen gjort med inscanning av gamla VHB och annat….
    Där hittar man bl.a. VHB för og900.

Länk finns ju under Reservdelar, ovan,
    / Kenth

M.Broberg
    Deltagare

Norrlandssektionens VHB är underbara!

EPC (sprängskisserna) är bra, men verkstadshandböckerna säger Hur det funkar och Hur man gör. GULD värt!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng