Saab 9-2

Forum / Övrigt / Allmänt / Saab 9-2

Forum / Övrigt / Allmänt / Saab 9-2

Visar 14 inlägg - 61 till 74 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 21, 2003 at 20:04 #83077

      Jag kan meddela att Fiat Croma dörrar passar direkt på Saab 9000. Enligt uppgift ska de även rosta mindre och de är dessutom lättare, förmodligen så saknas det en och annat krockskydd där inne.

        december 21, 2003 at 21:11 #83078

        Att dom rostar mindre kan jag bekräfta. Titta på en Croma och se vart den är rostig: skärmkanter m.m men fina dörrar. Kolla på en 9000: fina skärmkanter med dåliga dörrar… Förmodligen funkar hela Fiaten som en stor offer-anod för att rädda det enda som är bra på bilen…

          december 22, 2003 at 07:42 #83079

          Glöm inte att även vindrutan mm passar ifrån Croma.
          Det där med dörrarna har jag diskuterat tidigare med ett par kompisar & jävligt konstigt är men faktum är att Croma inte rostar speciellt Mkt mer än andra utan nog är den bästa Fiaten ditills vad gällande rost!
          Saab 9000 är ju en liknande företelelse som 9-2 men kolla & jämför procenten “Saab delar” i en 9000 jämfört med 9-2.
          Dessutom så kommer det ju en Ny Impreza snart & då är ju saab 9-2 byggd på en gammal modell….

          Visst Saab är små i Usa men därför är det ännu viktigare att bevara det snenska arvet som har Gjort saab till det dom är!
          Jag tänkte nu inte på de dåliga affärsbeslutena som Saab tidigare gjort utan på de olika bilar de har skakat fram med hyfsad kvalite & lite udda tänkande.

          /Fredrik
          Egentligen skulle jag väl inte bry mig då jag hellre åker Volvo som bruksbil Med bakhjulsdrift bör tilläggas.

            december 22, 2003 at 11:31 #83080

            Det råder nya tider i värden.
            Varunamnet Saab är en del av värden och ägaren till varunamnet måste anpassa sig mot verkligheten. Tackvare att GM gick in i Saab har varunamnet överlevt och de har ännu en produktions enhet i Trollhättan, vilket är bra för Sverige.

            Saab lever på sin historia t.ex. flyget. Låt oss njuta av de historiska objekten vi har och vårdar. Vi kan bara hoppas att GM behåller produktions enheter här i Sverige.

            Att tala om vad som är Saab och inte Saab i en Saab bil kan bli lite komplicerat. Saab har ju under hela sin tid som bil producent köpt komponenter från underleverantörer och kopierat konkurrenters konstruktioner eller samarbetat med någon.

            Det lär vara så att idag kan samma komponent åter finnas i Saab och Volvo p.g.a. att de har samma underleverantör.

            Det kan ju tilläggas en historisk ekonomisk frågeställning. Varför har vår fantastiska bil tillverkare Saab, brottats med ekonomiska problem under mycket lång tid.

            Kanske har produkten inte varit bra nog för att finna kunder?
            Dåligt konstruerad vilket leder till höga produktions kostnader?
            Det är kanske fel på bilköparna som inte vet sitt eget bästa?

            Kör så det ryker !!

              december 22, 2003 at 14:52 #83081

              Citat:


              Ursprungligen postat av Urban T:
              [qb]
              Det är kanske fel på bilköparna som inte vet sitt eget bästa?
              [/qb]


              Min reflektion är att SAAB under många många år trott just det ovanstående… att man ska kunna “lära” sina kunder vad dom vill ha… därav problemen nu när det en gång för alla blir tydligt att en sån approach är dödsdömd.

                december 22, 2003 at 15:30 #83082

                Det verkar vara en allmän trend i dagens samhälle att som företag på en internationell marknad måste man “hoppa på tåget innan det går”, något som uttryckts ordagrant av ett jäng stora svenska företag de senaste tio åren. Globaliseringen har inneburit att mycket av den sanna entreprenörs-andan gått förlorad och fått ge vika för allmänna vedertagna ideal om hur produkter ska utformas. Man oroar sig alltså för att inte komma med tåget istället för att fråga sig (citat Långben): “Vem är det som kör egentligen?” :rolleyes:
                Det är lite synd, kan tyckas, men ändå förståeligt med tanke på hur världsmarknaden ser ut..
                För att vara lite filosofisk kan man ju också fråga sig hur Saab hade sett ut idag om det hade varit ett av de stora märkena på världsmarknaden, kanske hade Saab varit ett betydligt tråkigare märke…
                Det var en motorjournalist (minns ej vem) som skrev att: “Saab borde ha frågat sig vad de kunde tillföra Premium-segmentet istället för vad premium-segmentet kunde tillföra Saab, när de konstruerade 9-3 Sport Sedan”. Detta var hans reflektion men jag menar att det är den här typen av “missar” i sin approach som många företag gör när de ska in och fightas på den stora marknaden.
                Jag håller med om att mycket av Saab-andan ligger i märkets historia snarare än i de nya produkterna, även om jag tycker att 9-3 Sport Sedan är en himla skön bil att se på och att köra
                /Rasmus

                  december 22, 2003 at 20:01 #83083

                  Påtal om missar!

                  Eftersom Det är en ny Impreza på lut så hade det varit mer Prestige för GM att sätta ett saabmärke på den nya Imprezan & på sett vinna en massa Prestige poäng?
                  Nu få de återigen gamla använda kalsonger!
                  Det är väl Saab som är ett såkallat prestige märke & inte subaru?

                  /Fredrik

                    december 23, 2003 at 16:24 #83084

                    Subaru verkar inte heller gilla samarbetet, kanske var det en kompromiss att göra 9-2 utifrån gamla imprezan.
                    /Rasmus

                      december 23, 2003 at 16:39 #83085

                      Subaru måste ju vara en perfekt partner. Då har ju Saab en tävlings-avdelning igen…

                      God jul på er!

                        december 23, 2003 at 16:42 #83086

                        Enligt min uppfattning handlade om att så fort som möjligt att få fram en modell för den amerikanska marknaden. Att bygga på en kommande modell i pipelinen hade försenat introduktionen. När man blöder handlar det som bekant att stoppa flödet innan det är försent.

                        Som redan skrivits i denna tråd och på andra ställen. Må 9-2 bli den modell som bidrar till att skaffa handlingsutrymme och leda fram till serieversioner av bilar som 9-x, 9-3X med flera.
                        Eller varför inte en modern EV-1 eller Sonett I?

                          Anonym
                          december 25, 2003 at 17:31 #83087

                          Som tidigare nämnts i tråden var väl 600:an ingen direkt hit , medan 9000 blev väl mottagen…
                          Har haft 9000, mycket nöjd med den… Men såvitt jag kan komma ihåg var det väl (nästan) enbart emblem byte på 600:an medan 9000 har fler “egna” delar jämfört med kusinbilarna?
                          Kompisen tror att SAAB nu skjutit sig i foten i o med 92x… Jag för min del hoppas ju att det ska gå som med 600:an då… att den finns och inte direkt gör nån skillnad i det stora hela.
                          Vore ju kanonkul om de hade råd att utveckla o bygga en “svensk” bil enbart i Sverige…
                          (Jag jobbade inom telekom förut… avknoppning från Ericsson som blev köpt av ett amerikanskt företag som blev köpt av ett annat US företag som sålde till ett tredje US företag som lade ned oss… För att det gick dåligt internationellt. Det vore INTE roligt om GM resonerar liknande angående SAAB.)
                          Så vi får väl hoppas att 92x säljer som tusan i staterna… så att GM fortsätter betala Thn…
                          med dess udda lösningar och så.

                          ((Har nyss skaffat ett vinterskott att ha till jobbet. Var inne på typ polo e dyl skitbil som drar lite bränsle… Men det blev en 900 -88 istället.
                          Jag har barn o så nu… kollade säkerhetsaspekten på folksams hemsida… 900 79 – 92 är 15% bättre än medelbilen.
                          Alla äldre små jäklar är 30% sämre…))

                          Fortsätt älska SAAB

                            december 25, 2003 at 20:07 #83088

                            Att Saab lyckats dåligt med att få Subarun att se Saabisk ut är rätt tydligt, men resten då? väghållning? fjädring, stötdämpare? bärarmsinfästningar? styrning? Motor, insprutning, tändning etc?
                            Var finns info om såna modifikationer. Den info. som finns som jag har läst är rätt ytlig, skulle vara intressant att veta lite mer om ovanstående, om de nu har gjort några förändrignar på de punlterna.
                            /Rasmus

                              februari 13, 2004 at 10:34 #83089

                              Återupplivar tråden om Saab 9-2. Nu finns det möjlighet att få den till Sverige. Är Du intresserad? Vem blir först att prova.

                              http://www.ubbo.se/car.aspx?mod=113&bid=23

                                februari 13, 2004 at 15:19 #83090

                                Citat:


                                Ursprungligen postat av Urban T:
                                [qb] Det kan ju tilläggas en historisk ekonomisk frågeställning. Varför har vår fantastiska bil tillverkare Saab, brottats med ekonomiska problem under mycket lång tid.[/qb]


                                SAAB är ett ingenjörsdrivet företag snarare än ett affärsdrivet företag. Det är mycket lyckliga ingenjörer på SAAB. Man bygger en avancerad bil med massa fina tekniska lösninger men man tänker inte så mycket på att man ska kunna sälja den. Det leder till höga utvecklingskostnader och låg försäljning.

                              Visar 14 inlägg - 61 till 74 (av 74 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.