Saab 9-2

Forum Övrigt Allmänt Saab 9-2

  • Detta ämne har 73 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2004-02-13 15:19 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11885
    Martin
    Deltagare
    #83018
    anonymous
    Deltagare

    Intressant. Det här innebär ju att V4:n i princip är tillbaka, om än i lite plattare version…

    Det första tanken som slog mig när jag såg bilderna var att 9-2:an ser mer Saab ut än nya 9-3 SS – förutsatt att den färdiga bilen liknar designskisserna.

    Att den byggs i Japan är synd, men mest bara för att det inte ger svenska jobb. Annars tycker jag att det inte är någon större skillnad om bilen byggs i Trollhättan, Finland, Österrike eller Japan. Och Subaru gör bra och roliga bilar (om än lite fula?).

    Trist att den endast ska säljas i USA bara.

    /Johan

    #83019
    William
    Deltagare
    #83020

    det vill säga en kombisedan eller kombikupé som länge var Saabs kännetecken

    #83021
    martin h
    Deltagare

    Ja detta visar ju bara det som vi alla redan visste. Saab automobile är inte längre en bilproducent, utan bara ett varumärke som kan sättas på vad som helst för att GM skall kunna kränga mer bilar. Den tid då svenska ingenjörer hade tillåtelse att konstruera bilar som var praktiska, tekniskt genomtänkta, roliga att köra och dessutom ett bra val för en stor del av de svenska bilköparna är för länge sedan förbi. Idag är det tyvärr designers och ekonomer som bygger bilar.

    Inget vara för evigt.

    Martin

    #83022
    saab v4-ever
    Deltagare

    Kul med en modell till!
    Visst är det tråkigt att resurserna inte finns i Sverige. Tycker att Subaru är kul för att vara japansk. Ibland har jag hört en impreza på håll och trott att det var en V4:a så visst har dom lite gemensamt ändå?!
    ///Harald

    #83023
    mikael jardstam
    Deltagare

    :confused: :confused: Japan?? Inte sverige!!! Det var ju lite synd att det blev så. Men man får väl blicka framåt, det kan ju bli riktigt kul med en saabfestival i Japan! Hoppas bara att dom sätter ett stort avgasrör på bilen så att ljudet blir rätt! Det här med att inte sälja i Sverige förresten. Det tricket har ju Volvo kört med ett par gånger. I mitten av 80-talet sa dom ju att 700-serien skulle bli för dyr för Sverige och var mest tänkt för USA, samma sak nu med XC 90 och de säljer som smör trots 18 månaders leveranstid. Dessutom är det en kollosal idiotbil som ingen behöver, det gäller SUVar överlag!

    #83024
    enor
    Deltagare

    Jag tyckte faktiskt det var lite upplyftande att det blev ett samarbete med just Subaru, som faktiskt känns ”närmare” Saab än de flesta andra tillverkare i och med att dom också sätter en ära i att lösa saker och ting på lite annorlunda sätt – dom var ju först med fyrhjulsdrift på svenssonbilar, håller envist fast vid boxermotorer… och så vidare…

    #83025
    Martin
    Deltagare

    Ja. För flera år sedan hörde jag Subaru omnämnas som Japans Saab. Det var sagt i positiv mening och syftade på just det förhållande du beskriver.

    Med en 9-2 design inspirerad av den senaste konceptbilarna från Saab som exempelvis 9-3x, lär vi inte behöva oroa oss för att Saabarna inte sticker ut ur mängden.

    #83026
    mikael jardstam
    Deltagare

    Jo, inte är Subaru dom sämsta att samarbeta med. Det är väldigt bra bilar dom gör, med sedvanligt hög japansk driftsäkerhet. Jag har hört Subaru kallas Japans Alfa Romeo. Dessutom är jag en stor beundrare av Impreza turbo. Stentuffa bilar med ett motorljud få v4or skulle skämmas för . Såvida bilen är utrustad med lämpligt avgasrör vill säga, annars låter den som en folkabuss :rolleyes: .

    #83027

    Att både vara Japans svar på Alfa Romeo och dessutom driftsäker är ju snudd på paradoxalt

    Tänk om de kunde bygga bilar åt Alfa också… Snart har väl ändå Europas bilindustri degraderats till att hitta på varumärken åt Japan och USA.

    #83028
    persa
    Deltagare

    Hmmmm, intressant tanke. :rolleyes:
    GM äger 100% av Saab, 20% av FIAT & Alfa Romeo, 20 % av Subaru,
    + diverse andra % här och där (Lada, Daewoo, Suzuki, Holden, Opel,
    Vauxhall, Izusu, JV´s med Toyota…….. ) :confused:

    Så att Subaru skulle bygga en Alfa är väl nästa lika troligt som om att
    de skall bygga en Saab .

    Andra möjligheter är väl att:
    Alfa bygger en Saab
    Daewoo bygger en Opel
    Hummer bygger en Saab :confused:
    Opel bygger en Suzuki, oopps det finns redan
    Holden bygger en Pontiac, kommer snart
    Saturn bygger en plast Saab !! 😡
    Opel har redan byggt Cadillac

    Endast fantasin sätter gränserna !!!

    Glad Påsk på er !!
    PerSa

    #83029

    Daewoo byggde Opel Kadett rätt länge under namnet Daewoo Nexia. Vet inte om den fortfarande byggs, men den hängde med långt efter att Kadetten lagts ner.

    #83030
    fredrik
    Deltagare

    Nu kan väl ingen tycka något annat än att saab har blivit en Emblemtillverkare??????????????????

    Saab finns inte längre det är bara att inse!
    Nu måste till & med Örbyhus maffian hålla med?

    Daihatsu emblem på Gudmund var fränt men en Subaru med Saab emblem? = Man kan köpa vilken annan bil som helst numera.

    /Fredrik

    #83031
    mikael jardstam
    Deltagare

    Historiskt sett har det ju varit så att ”genvägen” att sätta sitt emblem på en annan bil inte har slagit så väl ut. Exempelvis Saab 600, Volvo 66, Vauxhall Cavalier m.fl. Det görs ju ett stort nummer av att XC90 är den sista ”riktiga ” Volvon, ersättaren till S40 är ju baserad på nästa generations Ford Focus. Det är inte populärt hos Volvokollegerna, dom tycker nog illa om de ickesvenska bilarna ändå! Men i slutändan är det ju ändå den färdiga bilen som räknas, bilköparen bryr sig nog väldigt lite om vad det är för plåtbit som sätet sitter fastskruvat på. -94 års 900 var ju inte helt lyckad men ändå betydligt bättre än Vectran som den var baserad på, sedan kändes den ju betydligt bättre när den blev 9-3 och fick hydraulkoppling mm. Men nog håller jag med om att en Saab ska byggas i en Saabfabrik!!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 74 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng