- Detta ämne har 73 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2004-02-13 15:19 av .
- FörfattareInlägg
- 16 april, 2003 kl. 00:36 #11885
Martin
DeltagareFörändringens vindar blåser:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=131338&previousRenderType=8
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,293319,00.html
16 april, 2003 kl. 09:37 #83018anonymous
DeltagareIntressant. Det här innebär ju att V4:n i princip är tillbaka, om än i lite plattare version…
Det första tanken som slog mig när jag såg bilderna var att 9-2:an ser mer Saab ut än nya 9-3 SS – förutsatt att den färdiga bilen liknar designskisserna.
Att den byggs i Japan är synd, men mest bara för att det inte ger svenska jobb. Annars tycker jag att det inte är någon större skillnad om bilen byggs i Trollhättan, Finland, Österrike eller Japan. Och Subaru gör bra och roliga bilar (om än lite fula?).
Trist att den endast ska säljas i USA bara.
/Johan
16 april, 2003 kl. 13:55 #83019William
Deltagare16 april, 2003 kl. 14:03 #83020olof winterfjord
Deltagaredet vill säga en kombisedan eller kombikupé som länge var Saabs kännetecken
16 april, 2003 kl. 14:20 #83021martin h
DeltagareJa detta visar ju bara det som vi alla redan visste. Saab automobile är inte längre en bilproducent, utan bara ett varumärke som kan sättas på vad som helst för att GM skall kunna kränga mer bilar. Den tid då svenska ingenjörer hade tillåtelse att konstruera bilar som var praktiska, tekniskt genomtänkta, roliga att köra och dessutom ett bra val för en stor del av de svenska bilköparna är för länge sedan förbi. Idag är det tyvärr designers och ekonomer som bygger bilar.
Inget vara för evigt.
Martin
16 april, 2003 kl. 14:35 #83022saab v4-ever
DeltagareKul med en modell till!
Visst är det tråkigt att resurserna inte finns i Sverige. Tycker att Subaru är kul för att vara japansk. Ibland har jag hört en impreza på håll och trott att det var en V4:a så visst har dom lite gemensamt ändå?!
///Harald16 april, 2003 kl. 15:36 #83023mikael jardstam
Deltagare:confused: :confused: Japan?? Inte sverige!!! Det var ju lite synd att det blev så. Men man får väl blicka framåt, det kan ju bli riktigt kul med en saabfestival i Japan! Hoppas bara att dom sätter ett stort avgasrör på bilen så att ljudet blir rätt! Det här med att inte sälja i Sverige förresten. Det tricket har ju Volvo kört med ett par gånger. I mitten av 80-talet sa dom ju att 700-serien skulle bli för dyr för Sverige och var mest tänkt för USA, samma sak nu med XC 90 och de säljer som smör trots 18 månaders leveranstid. Dessutom är det en kollosal idiotbil som ingen behöver, det gäller SUVar överlag!
17 april, 2003 kl. 15:30 #83024enor
DeltagareJag tyckte faktiskt det var lite upplyftande att det blev ett samarbete med just Subaru, som faktiskt känns ”närmare” Saab än de flesta andra tillverkare i och med att dom också sätter en ära i att lösa saker och ting på lite annorlunda sätt – dom var ju först med fyrhjulsdrift på svenssonbilar, håller envist fast vid boxermotorer… och så vidare…
17 april, 2003 kl. 16:16 #83025Martin
DeltagareJa. För flera år sedan hörde jag Subaru omnämnas som Japans Saab. Det var sagt i positiv mening och syftade på just det förhållande du beskriver.
Med en 9-2 design inspirerad av den senaste konceptbilarna från Saab som exempelvis 9-3x, lär vi inte behöva oroa oss för att Saabarna inte sticker ut ur mängden.
17 april, 2003 kl. 19:21 #83026mikael jardstam
DeltagareJo, inte är Subaru dom sämsta att samarbeta med. Det är väldigt bra bilar dom gör, med sedvanligt hög japansk driftsäkerhet. Jag har hört Subaru kallas Japans Alfa Romeo. Dessutom är jag en stor beundrare av Impreza turbo. Stentuffa bilar med ett motorljud få v4or skulle skämmas för
. Såvida bilen är utrustad med lämpligt avgasrör vill säga, annars låter den som en folkabuss :rolleyes: .
17 april, 2003 kl. 20:34 #83027olof winterfjord
DeltagareAtt både vara Japans svar på Alfa Romeo och dessutom driftsäker är ju snudd på paradoxalt
Tänk om de kunde bygga bilar åt Alfa också… Snart har väl ändå Europas bilindustri degraderats till att hitta på varumärken åt Japan och USA.
17 april, 2003 kl. 21:09 #83028persa
DeltagareHmmmm, intressant tanke. :rolleyes:
GM äger 100% av Saab, 20% av FIAT & Alfa Romeo, 20 % av Subaru,
+ diverse andra % här och där (Lada, Daewoo, Suzuki, Holden, Opel,
Vauxhall, Izusu, JV´s med Toyota…….. ) :confused:Så att Subaru skulle bygga en Alfa är väl nästa lika troligt som om att
de skall bygga en Saab .Andra möjligheter är väl att:
Alfa bygger en Saab
Daewoo bygger en Opel
Hummer bygger en Saab :confused:
Opel bygger en Suzuki, oopps det finns redan
Holden bygger en Pontiac, kommer snart
Saturn bygger en plast Saab !! 😡
Opel har redan byggt CadillacEndast fantasin sätter gränserna !!!
Glad Påsk på er !!
PerSa17 april, 2003 kl. 22:17 #83029olof winterfjord
DeltagareDaewoo byggde Opel Kadett rätt länge under namnet Daewoo Nexia. Vet inte om den fortfarande byggs, men den hängde med långt efter att Kadetten lagts ner.
17 april, 2003 kl. 22:56 #83030fredrik
DeltagareNu kan väl ingen tycka något annat än att saab har blivit en Emblemtillverkare??????????????????
Saab finns inte längre det är bara att inse!
Nu måste till & med Örbyhus maffian hålla med?Daihatsu emblem på Gudmund var fränt men en Subaru med Saab emblem? = Man kan köpa vilken annan bil som helst numera.
/Fredrik
18 april, 2003 kl. 00:20 #83031mikael jardstam
DeltagareHistoriskt sett har det ju varit så att ”genvägen” att sätta sitt emblem på en annan bil inte har slagit så väl ut. Exempelvis Saab 600, Volvo 66, Vauxhall Cavalier m.fl. Det görs ju ett stort nummer av att XC90 är den sista ”riktiga ” Volvon, ersättaren till S40 är ju baserad på nästa generations Ford Focus. Det är inte populärt hos Volvokollegerna, dom tycker nog illa om de ickesvenska bilarna ändå! Men i slutändan är det ju ändå den färdiga bilen som räknas, bilköparen bryr sig nog väldigt lite om vad det är för plåtbit som sätet sitter fastskruvat på. -94 års 900 var ju inte helt lyckad men ändå betydligt bättre än Vectran som den var baserad på, sedan kändes den ju betydligt bättre när den blev 9-3 och fick hydraulkoppling mm. Men nog håller jag med om att en Saab ska byggas i en Saabfabrik!!!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.