Saab 900 2,1 – 92
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2,1 – 92
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2,1 – 92
- Detta ämne har 76 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-03 09:14 av saab putte.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 6, 2012 at 21:39 #5926
Köpte mig en 900 till under semestern. Tänkte den skulle få bli mitt vinteråk. Har pysslat om den en del sedan inköpet. Allmän rekond in och utvändigt.
Just nu håller jag på att laga upp länkarmsinfästningarna och båda övre länkarmarna har bytts. Lägger upp lite bilder från starten.
Har tyvärr inga bilder på utsidan vid inköp.Vill ni se mer bilder kan ni kika in min Garagetsida.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
oktober 6, 2012 at 22:15 #48344Gjorde en redig motortvätt inför motorurlyftet.
oktober 6, 2012 at 22:20 #48345Gjorde ett litet ihop klipp av före och efter bilder. Viss skillnad blev det 🙂 känns lika underbart varje gång när man är klar med rostlagning.
oktober 7, 2012 at 19:04 #48375@Hällström wrote:
Bra jobbat! :AP :AP :AP :AP
Tack 🙂
@kg70 wrote:
Ja, bra jobbat och snygg bil! Jubileumsfälgarna sitter finfint på en sen 900a tycker jag.
K-G
Tackar! Ja dem sitter kanon tycker jag, tror jag kommer kränga över vinterdäcken till dem. 🙂
@Saabmicke wrote:
Mycket imponerande!
Du kan hantera både plåt och svets, det råder det ingen tvekan om…
Är stum av beundran. :AP :AP :AP :AP
Lycka till med bilen i vinter.
Mvh
MickeTack! Ja är ingen expert på plåt, men försöker lära mig allt eftersom 🙂 riktigt kul ibland att laga rost när man väl lägger ner sig lite. Japp kommer nog bli en bra vinterbil tror jag som förhoppningsvis ska leva vidare några år 🙂
oktober 8, 2012 at 04:42 #46353Sicket arbete du lagt ner på “vinterbilen”. Detta börjar ju se ut som en utställningsbil mer än en vinterbil…tycker jag…
Riktigt kul att se!
hejsvejsoktober 8, 2012 at 18:57 #48391@Andreas Hermansson wrote:
Sicket arbete du lagt ner på “vinterbilen”. Detta börjar ju se ut som en utställningsbil mer än en vinterbil…tycker jag…
Riktigt kul att se!
hejsvejsTack! Nja den är långt ifrån perfekt. Men jag vill rusta upp ordentligt när jag ändå håller på. Kan va gött å ha en vinterbil man vet ska gå massa vintrar framöver :). sen kan det kanske bli en mer finbil i framtiden med. man vet aldrig. Lite därför med som jag lägger ner lite extrajobb.
oktober 11, 2012 at 18:35 #48494@Janne Hagnell wrote:
Härligt att se någon ta så väl hand om en modell som många ser som slit-och-släng. Standard-900 kommer att bli rariteter i framtiden! :race
Ja visst, bättre att göra sig noga. Får se hur det blir att åka sugis framöver 🙂 har ju kört saab turbo dem senaste åren 🙂
oktober 11, 2012 at 18:47 #48496Inte gjort så mycke mer med bilen dem senaste dagarna. Lite småfix. Väntar på en packbox. tänkte byta den vid remskivan samt oringen till oljepumpslocket när jag ändå har motorn ur. Jo just ja, generatorbussningar har jag bytt samt vevhusvent gummit i ventilkåpan.
Och när jag ändå håller på så renoverade jag oken fram. det ena som satt på var sönderrostat,det hamna på tippen. Så nu blir det blästrade och uppmålade ok med nya tätningar. Komer nog bli bra. sen snålar jag faktiskt på skivor och belägg. Skivorna har jag jämt slipat av lite,det får duga 🙂
Tror jag vaknade lite på snålsidan häromdagen, ja rota fram två fulla godisbaljor med bättre begagnade belägg och planslipade, så nu har jag bruksbelägg ett bra tag framöver 🙂 haha. Många av dem var nästan nya bara att dem var lite spåriga,så dem duger gött. kanske 1-2 mm från nya. Tyckte det var lite tråkigt att kasta bort dem. Bättre dem kommer till användning.
Bjuder på en bild på dem renoverade oken.
oktober 12, 2012 at 16:15 #48523@Putsarn wrote:
Mycket trevlig bil!
Man blir imponerad att du ska vinterköra den så fin som den är, men det är helt rätt, de ar fantastiska vinterbilar.
SAABAR ska rulla och inte stå still för mycket!Ja man måste ju som sagt ha bil även på vintern, den är i skapligt bruksskick, inte mer än så. Men jag tänkte fixa lite då och då på den så kanske den blir riktigt fin nån gång.
oktober 12, 2012 at 16:19 #48524Fick tyvärr inte hem min packbox innan helgen. Typiskt. Så idag fick avgaset lite kärlek. Då en av dem ipressade pinnbulten i flänsen på katten hade gått av så rev ja isär. Knackade ur alla och ersätter med lösa skruv och mutter. Putsade även upp alla tätningsytor och gjorde en ny packning mellan katten och bakre röret. Fick bli i koppar. Borde duga.
Bjuder på en liten bild.
oktober 21, 2012 at 19:57 #46721Tja igen!
Då har det hänt lite grejer under helgen. Snart klart för uppstart. Bara avgasröret kvar samt fylla på kylarvätska.
Då jag ändå hade motorn ur,så bytte jag packbox och oring i oljepumslocket. Alla generatorbussningar är bytta med. Sen blev det en rejäl högtryckstvätt av motorn när jag hade den i lyften. så nu blev den ren.
Luftade även igenom ny bromsvätska i kopplingen samt på frambromsarna, ska göra det bak med sen.
Nya bromslangar satte jag dit med. Spolade även ur kylsystemet ordentligt, nya stift,rotor och fördelarlock är på plats med. samt nytt luftfilter.Sen blir det ny olja och filter bara jag får liv i den igen 🙂
Ny övre och undre spindelleder är på plats, målade gröna 🙂 så tråkigt att dem ska bli rostiga direkt annars.
Bjuder på lite bilder.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.