Saab 900 2,1 – 92
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2,1 – 92
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2,1 – 92
- Detta ämne har 76 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-03 09:14 av saab putte.
-
FörfattareInlägg
-
mars 30, 2015 at 18:28 #202844
Idag var jag på besiktningen, den gick igenom helt felfritt 🙂 Alltid lika Gött:)
Så nu ska den få en tvätt nåndag 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
april 14, 2015 at 08:10 #233740Äntligen lyckades jag söka mig till denna tråden, verkar va nått knas med detta.
När ja va ute och körde häromdagen så ramlade bränslenålen ner i bott. Min misstanke var att det skvalpat av själva röret på armaturen, och mycket riktigt så var det så.
Ganska vanligt fel på og900 med den senaste varianten av tankarmatur.
Så denna bytte jag igår,så nu fungerar den igen. 🙂 Fruktansvärt gött att ha specialverktyget för att lossa plastmuttern med. Guld värt.
april 14, 2015 at 08:29 #233746Allt arbet blir så mycket lättare med rätt verktyg!
96 V4 1975 ”Bollen”
Fin arbetsbänk? 🙂
Jag har aldrig ägt nån 2,1, men kört några. Skulle gärna ha en 2,1 där man monterar Turbo-grenrör och en Mitsuturbo med ”lätt-tryck”, 0,3 – 0,4 bara nånting. Det tror jag hade vart en läcker maskin. Volym och direkt respons från 2,1 maskinen med insprutarkomp och ändå lite extra tryck när Turbon vaknar. Får bygga mig en sån nån gång! Om man håller det ”snällt” och inte låtsas om det så borde funka på Bilprovningen också…..
Fin arbetsbänk?
Jag har aldrig ägt nån 2,1, men kört några. Skulle gärna ha en 2,1 där man monterar Turbo-grenrör och en Mitsuturbo med ”lätt-tryck”, 0,3 – 0,4 bara nånting. Det tror jag hade vart en läcker maskin. Volym och direkt respons från 2,1 maskinen med insprutarkomp och ändå lite extra tryck när Turbon vaknar. Får bygga mig en sån nån gång! Om man håller det ”snällt” och inte låtsas om det så borde funka på Bilprovningen också…..jag kan sia om vad som kommer hända då.- typ såhär.
Och OM lådan skulle hålla så se fram emot toppackningsbyte inom en MYCKET SNAR FRAMTID! Skräckexemplet i minnet hos mig varnar alla som har en 2.1 som gått runt 15-20k mil; TOPPACKNINGEN!
Köpte en motor för att montera i egen bil, en 2.1’a från -92. Köpte dock en hel annan bil i stället, och sålde blocket till Larzzon. När jag plockade av toppen såg jag hur det stod till där; KATASTROF!!!!
Packningen var i fragment, det hade läckt lite över allt, det har helt åt h……!
Hade jag stoppat det paketet i min egen bil hade jag gråtit snor LÄNGE! Han som sålde motorn till mig är utan skuld, han hade kört bilen o den gick utmärkt.
Gissa vad som skulle ha hänt då om Martin slängt på turbo DESSUTOM; mama mia, det hade blivit katastrof.
Läste en tråd om en Yankee som sysslade mycket med Saab och bytte till MB frostskydd i kylsystemet; efter det hade han ALDRIG problem med 2.1’or med dåliga packningar. Han visade även hur han slaglödde skadorna i blocket; lite överkurs kanske, går bra med kemisk metall där.
Men tanken har slagit mig också; vilken kanonmotor man fått! Räcker nog att göra som finnarna gör, de tar en vanlig I-motor i stället, det håller visst bra med ordentlig IC monterad.Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
april 15, 2015 at 13:11 #235461Allt arbet blir så mycket lättare med rätt verktyg!
Ja det är oftast så 🙂
Fin arbetsbänk?
Jag har aldrig ägt nån 2,1, men kört några. Skulle gärna ha en 2,1 där man monterar Turbo-grenrör och en Mitsuturbo med ”lätt-tryck”, 0,3 – 0,4 bara nånting. Det tror jag hade vart en läcker maskin. Volym och direkt respons från 2,1 maskinen med insprutarkomp och ändå lite extra tryck när Turbon vaknar. Får bygga mig en sån nån gång! Om man håller det ”snällt” och inte låtsas om det så borde funka på Bilprovningen också…..Ja varför inte,haha, jo arbetsbänken är nice 🙂 men är det bara jag som stör mig nått fruktansvärt på kolvslammret som är typ orginal på 2,1orna? 🙂 Men förutom det så har det vart en fruktansvärt säker bil så länge jag haft den.
april 15, 2015 at 13:19 #235477Och OM lådan skulle hålla så se fram emot toppackningsbyte inom en MYCKET SNAR FRAMTID! Skräckexemplet i minnet hos mig varnar alla som har en 2.1 som gått runt 15-20k mil; TOPPACKNINGEN! Köpte en motor för att montera i egen bil, en 2.1’a från -92. Köpte dock en hel annan bil i stället, och sålde blocket till Larzzon. När jag plockade av toppen såg jag hur det stod till där; KATASTROF!!!! Packningen var i fragment, det hade läckt lite över allt, det har helt åt h……! Hade jag stoppat det paketet i min egen bil hade jag gråtit snor LÄNGE! Han som sålde motorn till mig är utan skuld, han hade kört bilen o den gick utmärkt. Gissa vad som skulle ha hänt då om Martin slängt på turbo DESSUTOM; mama mia, det hade blivit katastrof. Läste en tråd om en Yankee som sysslade mycket med Saab och bytte till MB frostskydd i kylsystemet; efter det hade han ALDRIG problem med 2.1’or med dåliga packningar. Han visade även hur han slaglödde skadorna i blocket; lite överkurs kanske, går bra med kemisk metall där. Men tanken har slagit mig också; vilken kanonmotor man fått! Räcker nog att göra som finnarna gör, de tar en vanlig I-motor i stället, det håller visst bra med ordentlig IC monterad.
Mvh JohannesJag har inte behövt byta toppackning på min än. Vet ja läst att packningarna går oftare på 2,1or, men ja vette fasen jag. Varför skulle dem gå lättare på dem än 2,0or? Kan dem endast vart dåligt skötta kanske? typ byter glykol för sällan,eller rent av kör med för dålig blandning.
Eller är det packningskvaliten på orginalpackningen som var kass?Nu ska ja inte säga förmycket, för då kanske nästa projekt blir att byta toppackning, har en ny liggandes 🙂
april 15, 2015 at 13:22 #235478Jo så kanske det kan bli, men borde hålla skapligt för såpass låga laddtryck, kan ju köra e85 så blir det nog kalas skulle jag tro.
april 15, 2015 at 13:25 #235479Jo så kanske det kan bli, men borde hålla skapligt för såpass låga laddtryck, kan ju köra e85 så blir det nog kalas skulle jag tro.
Detta var svaret på Brobergs inlägg, raderade bort lite förmycket i texten. 🙂 saknar förhandsgranskningen nu 🙁
Det är ju så att kolvarna är 3mm större än på en vanlig 2.0, och eftersom det är samma mått i övrigt då blir det mindre plats för tätning mellan cylindrarna. Om man sen läser om de som har haft bry här så är väl polletten på väg att trilla för mig…
Det jag menar är väl snarare att man kanske gör sig själv en tjänst om man tar en motor man inget vet om och stoppar i sin bil, kolla detta först så sparar man lite jobb med paket i bil. Ungefär som man byter packboxar i en motor som stått?
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
april 15, 2015 at 15:44 #235506Det är ju så att kolvarna är 3mm större än på en vanlig 2.0, och eftersom det är samma mått i övrigt då blir det mindre plats för tätning mellan cylindrarna. Om man sen läser om de som har haft bry här så är väl polletten på väg att trilla för mig…
Det jag menar är väl snarare att man kanske gör sig själv en tjänst om man tar en motor man inget vet om och stoppar i sin bil, kolla detta först så sparar man lite jobb med paket i bil. Ungefär som man byter packboxar i en motor som stått?
Mvh JohannesJo det vet jag det är 93 borr, ja det kanske räcker för att det ska bli knas med packningen. Det är väl även borret som gör kolvslammret vad jag hört. Då det tydligen är std 2,0 block som borrats och det då blir tunnare cylinderväggar. Tyvärr har jag aldrig hört en 2,1a som är tyst. Då även lågmilade som lätit.
Men men, det är mer ett skönhetsfel, bara lite störit när folk undrar om man har diesel 🙂Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
På tal om turbo på 2.1L så var det väl en galen finne som hade en projekttråd på 900klubben för en herrans massa år sedan? Eller var det en 2.0i?
Tror den var 5d grönblå eller liknande, jag har en bild någonstans där den står på en bilmässa och har en hög med lättklädda tjejer som trycker sig mot den 😀 Något man inte ser varje dag på en og900 🙂Din bil ser väldigt trevlig ut saab putte, kul att du sköter om den 🙂
Det jag menar är att en 2.1 har mycket vrid som det är. dessutom högkompad turbo = ännu mer vrid. Det är inte laddet på 5000 RPM som är intressant utan att laddet vid 2000-3000 RPM kommer vara högt eftersom högre komp bygger ladd snabbare.
det är vrid som dödar saker och 900ornsa lådor är inte speciellt tåliga
som referens så dog den min lådan med org turbokomp och 1 bar vid 4000 och 1.7 bar vid 5000-5500 RPM nånstans. tror inte vridet är i förhållande till laddet högre än vad 0,3 på en 2.1 skulle vara. klart det är högre men inte som en 2.1 skulle vara med 1.7 bar…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.