Saab 900 2,1 – 92

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2,1 – 92

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2,1 – 92

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 77 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 16, 2015 at 14:33 #236395

      På tal om turbo på 2.1L så var det väl en galen finne som hade en projekttråd på 900klubben för en herrans massa år sedan? Eller var det en 2.0i? Tror den var 5d grönblå eller liknande, jag har en bild någonstans där den står på en bilmässa och har en hög med lättklädda tjejer som trycker sig mot den :D Något man inte ser varje dag på en og900 :)
      Din bil ser väldigt trevlig ut saab putte, kul att du sköter om den :)

      Tackar! Jo det kommer jag nog ihåg den finnen som byggde turbo. Ja nu är det ju bruksbilen så 100% kärlek får den inte men den är hyffsad.

      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

        april 16, 2015 at 14:37 #236400

        Det jag menar är att en 2.1 har mycket vrid som det är. dessutom högkompad turbo = ännu mer vrid. Det är inte laddet på 5000 RPM som är intressant utan att laddet vid 2000-3000 RPM kommer vara högt eftersom högre komp bygger ladd snabbare.
        det är vrid som dödar saker och 900ornsa lådor är inte speciellt tåliga
        som referens så dog den min lådan med org turbokomp och 1 bar vid 4000 och 1.7 bar vid 5000-5500 RPM nånstans. tror inte vridet är i förhållande till laddet högre än vad 0,3 på en 2.1 skulle vara. klart det är högre men inte som en 2.1 skulle vara med 1.7 bar…

        Förstår precis hur du menar. Det håller väl så länge det håller.

        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          november 10, 2015 at 20:35 #381522

          Hej i höstmörkret.

          Nu är 2,1an vinterrustad med. Bara att invänta vintern. Som ja hoppas inte kommer ;).

          Även bytt olja och filter.

          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

            april 24, 2016 at 07:44 #396416

            Tja!

            Dags för en liten skriftlig uppdatering här, besiktade denna i fredags, fick faktiskt två anmärkningar, pga att jag var lite lat. En nedre spindelled samt lite rostlagning brevid ena stötdämparfästet bak.
            Lite töligt, men men.
            Tyvärr har den inte fått riktigt den kärleken den förtjänar på senaste tiden. Samma vecka som jag skulle besikta så gick avgasröret av med, hade rostat av i bakre anslutningen på den stora dämparen innan bakaxeln.
            Jag rev bort båda bakre dämparna och körde på tippen, fast innan så tog jag vara på dem krokarna som sitter fastsvetsade på stora dämparen,dem var fina och kommer säkert till användning nån gång 🙂
            Jag hade inga orginalrör liggandes till den så det fick bli ett bättre begagnat turborör från mitten och bak, visserligen en dämpare mindre och lite mer muller men det kan jag leva med. Skönt å få använda lite rör man har liggandes.
            Kommer väl lite mekarbilder när jag tar tag i det.

            Funderar lite kring spindelleder.
            När jag renoverade framvagnen hösten 2012 tror jag det var, då satte jag dit 4 nya fram. Jag har redan bytt ut båda nedre, iallafall den ena. och nu är en till kass. Tycker dem verkar blivit så mycket sämre på senare år.
            Nu har jag visserligen köpt piratleder, men ändå. Kan fjädrarna va lite kassa så dem på så vis kan bli slitna i förtid tro.

            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

              april 24, 2016 at 09:11 #396418

              Det är nog så att orginaldelarna va av ganska bra kvalitet. Bytte spindelled på en 9000 en gång som gått knappt 20k. Det var orginalet som gett upp. Den som monterades hade efter något år mängdet med djupa sprickor i gummit så den skulle ju inte gå så länge…
              Sedan så slita ju sådana detaljer mest av vilken väg mag åker på. Motorväg i 140 eller grusväg i 40…

                april 29, 2016 at 22:14 #396672

                Sen är det a och o att hålla hjulen i balans; det är mycket sällsynt att vi byter på våra egna bilar här; vi har 3 og900 i trafik för tillfället och bor på landet. Men annars är det enbart på andras bilar jag byter spindelleder.

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  maj 2, 2016 at 23:34 #396761

                  Jo så är det, nu har jag iallafall bytt ut spindelleden igen, så ett fel är borta.

                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                    maj 3, 2016 at 12:52 #396770

                    Ganska vanligt fel på og900 med den senaste varianten av tankarmatur.

                    Jag satte dit en skruv för att det inte skulle hända igen.

                    http://www.garaget.org/shinyhead
                    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                      maj 3, 2016 at 14:27 #396771

                      undra om det är samma fel som på min -84 armatur. tankmätaren har blitt kokko nu nått år efter jag började köra med E85.

                      men lampan funkar fortfarande perfekt.

                        maj 6, 2016 at 09:40 #396811

                        Detta med att låsa med en skruv på armaturen är inte så dumt.

                        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                          april 21, 2017 at 09:07 #429344

                          Hej!

                          Jag gör en liten uppdatering här med.
                          Bilen har iallafall knallat på var dag. Det var en sväng i vinter som avgasröret började läcka, det var i skarven mellan främre röret och katalysatorn, den koniska pressade kanten som tätar mot konringen hade rostat bort.
                          Så det blev att bocka en ny fläns och svetsa dit, så nu är det helt igen 🙂
                          Annars har det gått bra med bilen, kan väl erkänna att jag inte lagt så mycket kärlek på den, har kommit lite mer skavanker på den, men men.
                          Ska besiktas snart så nu har jag faktiskt gjort en redig storstädning inv på den samt satt på sommarhjulen. Tänkte göra en liten service och en motortvätt framöver.
                          En glödlampa i extraljusen va svart med. så det och avgaset är dem enda felen jag haft under vintern 🙂

                          Bjuder på två bilder på avgaslagningen. Trevlig helg på er alla 🙂

                          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                            juli 25, 2017 at 23:47 #433162

                            Hej igen!

                            Dags för en liten uppdatering på 2,1an igen. Besiktade den tidigare i vår och fick anmärkning på rost i höger z-balk. Så det var bara att dra fram svetsen och lite plåt igen då. Då detta kanske blir en projektbil i framtiden så vill jag inte fusklaga den, så hyffsat noga har jag gjort mig tycker jag. Blir lite roligare att rostlaga då. 🙂

                            Här kommer lite bilder.

                            Här har jag tagit bort det kassa.

                            En ny bit z plåt har jag bockat till och svetsat dit.

                            Även denna plåten som sitter utanpå z-balken var tokslut, så blev att knacka till en ny sådan med och bränna fast lika som den sitter original. Tycker det blev bra. Tyvärr inga bilder på när det är målat och dyligt.


                            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                              Anonym
                              juli 28, 2017 at 00:09 #433226

                              Tjusigt jobbat ? ?

                                augusti 9, 2017 at 08:41 #433575

                                Tackar 🙂

                                Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                  april 30, 2018 at 11:38 #443332

                                  Hej å hå!

                                  Besiktningsdags.

                                  Gjorde lite översyn på 2,1an under helgen, fick byta en spindelled och en inre drivknutsdamask. Justerade upp handbromsen med och så bytte jag avgasrör från katten och bak, satte dit ett turborör. Ena upphängningskroken i golvet till dämparen var trasig så det byggde jag en ny och skruvade fast istället, lite smidigare det än att ha dem svetsade. Kapade lös en krok som satt på den gamla dämparen och svetsade på lite plåt. Blev riktigt bra. grundade den och sprutade den med body. Bilen besiktades idag och gick igenom, en bra att veta på rost. Finns en del rost att fixa men det får bli nån annan gång, får ta lite då och då. Jaja nu går den iallafall 14 månader 🙂
                                  Tyvärr får inte bilen riktigt den kärlek den behöver men det jag åtgärdar gör jag ordentligt iallafall.

                                  Trevlig valborg på er alla. Elda lugnt 🙂
                                  Här lite bilder på avgaskroken.




                                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 77 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.