Saab 900 -89
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 -89
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 -89
- Detta ämne har 41 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2019-03-08 09:02 av Ingrid.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag har länge funderat på att köpa en Saab 900. Dels för att min pappa hade en sådan när jag var liten men självklart även för att det är en väldigt fin bil. Blocket-bevakningen har funnits med ett tag och nu har det kommit upp en bil som jag tycker verkar bra. Här nedan kommer en liten presentation och några frågor.Det är en Saab 900 -89 vit. Enligt annonsen går den bra i både motor och låda. Det enda problemet som uppmärksammas är ett hål i den mellersta ljuddämparen. Då jag inte vet så mycket om bilar undrar jag ifall detta är ett stort problem? Enligt annonsören går det att köpa en ny för 600 kr på Biltema.
Bilen har gått 16’500 mil vilket väl kan anses vara en del. Det beror självklart på hur den Hr körts men hur sliten kan den tänkas vara? Förutom ljuddämparen, vad kan vara nästa sak som behöver lagas alt. bytas och vad kan de olika reparationerna komma att kosta?
Sammanfattningsvis undrar jag helt enkelt om det är ett bra köp.
Jag känner till Saabs svagheter som växellåda och att dörrarna rostar. Även att innertaken lätt hänger efter några år. Att det kommer att kosta en del att underhålla den förstår jag men finns det någon som har några bra tips? Det hade även varit roligt att hitta någon som mig, som började utan någon egentlig kunskap men däremot med ett stort intresse och en stark vilja att driva projektet framåt. Jag tror att jag kan få relativt billig hjälp (verkstad) men jag kan själv inte meka.
Tack på förhand för svar!
Mvh Ingridaugusti 14, 2018 at 21:25 #447710Är det största problemet hål i en ljuddämpare låter det definitivt som ett bra köp! og900 är något av evighetsmaskiner och lätta att laga och serva (tycker jag, i alla fall) så 16500 mil betyder i princip bara att den är inkörd!?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Bare å kjøpte 😉
Slitedeler til Saab 900 er lett å få tak i til i en grei penge.
Via klubbens webshop, Speedpart, Maptunspart, tildels Biltema m.fl.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidaugusti 15, 2018 at 14:52 #447724Det där ser mest ut att vara på dörren, som det brukar på 900. Men större delen av undersidan är intakt, så är det minsann inte alltid!??
Vad man ska göra åt det, ja, det beror på vilken nivå man vill lägga sig på. Att lämna bort det är oftast inte ekonomiskt försvarbart. Ska du göra det själv finns hela skalan från ordentlig rostborttagning följt av flera lager olika färg och rostskydd till att bara spruta/pensla på rostskydd som i alla fall bromsar rosten.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Okey, det låter ju hanterbart. Tack för bra tips!
Att växellådorna på Saab kraschar efter ett tag är väl något som händer? Hur lagar man detta och finns det nya alternativt fabriksrenoverade manuella växellådor att få tag på för en rimlig summa? Vad brukar ett sånt byte hamna på rent ekonomiskt? Är det så att den stora delen av motor- eller växellådsbyte är den tid som krävs för själva bytet?
Jag är beredd att satsa en del på bilen, även om jag inte har några stora pengar att lägga på den. Det hade varit roligt att kunna få bilen att hålla några år till!
Som sagt; tack för bra svar!
Du behöver med största sannolikhet inte oroa dig för varken motor eller växellåda, såvida du inte kör som en biltjuv ? Farsan hade en 900 med 44000 mil på mätaren med original motor/låda. Det är lite känsla dock att lägga i växlarna på dessa vagnar, de är lite “egna” iaf har de 99/900 jag kört varit så. Det är rosten som är det största problemet. Kosta på en ordentligt rostskyddsbehandling typ Dinitrol så har du bil länge med förutsättning att rosten inte hunnit få för stort fäste.
augusti 15, 2018 at 22:23 #447734Håller med, växellådorna är helt okej. Allt kan förstås gå sönder, det är ju en gammal bil!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”augusti 17, 2018 at 17:31 #447815Det som kan gå är väl synkningarna på lådorna, men då ska man i princip kört lådan torr i ett par tusen mil. Om det ens räcker.
Saabs lådor har fått oförtjänt dåligt ryckte, så länge du inte kör som en biltjuv med rivstarter och dylikt hela tiden så är det ingen fara. Är väl främst rivstarter med rattutslag som tar död på dem.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Tack för era rogivande svar! Man kan inte säga att det är annat än generöst att lägga er tid på en yngling utan kunskap?
Jag tittar nu även på en annan bil med desto mer rost i dörrarna. Tror ni att det är såpass lättlöst att jag kan fixa det själv genom att slipa ner rosten och sen behandla den och lacka eller är det för mycket? Kan det till och med vara så att rosten har tagit över och jag därmed skulle behöva byta hela den delen av plåten? Och hur får man tag på en ny sådan? Som ni ser är det många frågor men som sagt, tack så mycket för era informativa svar! Mvh Ingrid
Här nedan kommer de ställena där rosten är som värst
Attachments:
augusti 20, 2018 at 10:17 #447897Skärmkant kan man väl ta, går kanske att spackla upp för en kortare tid, men du kommer troligen att få byta den om du vill ha det snyggt.
Beträffande dörren, så skulle jag inte ens bemöda mig med att försöka slipa och lacka. I min mening är den dörren bortom räddning. Jag hade letat rätt på en bättre dörr och helt enkelt bytt.
Hur upplevdes bilen i övrigt?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Hej, hej
Nu har jag hittat en annan fin Saab från -88. Den har i princip ingen rost och nya sommar däck. Det mesta är frid och fröjd förutom kopplingen som kärvar lite. När bilen är kall så tar den inte förrän man nästan är nere i botten. Den kopplar dock ur ordentligt när man väl är nästan nere i mattan. När man kört en stund och den hunnit bli varm blir kopplingen spänd och som “vanligt”. Jag ringde en verkstad och de sa att de förmodligen var slavcylindern eller huvudcylindern. Verkstaden sa att det skulle kosta mellan 2’500 och 7’000 kr.
SÅ vad tror ni om detta? Verstadsmannen sa att han aldrig skulle köpa den men hmm jag är fortfarande inte helt avskräckt.
Mvh IngridBättre att köpa en bil med lite rost eller ingen alls och hellre ta det mekaniska bitarna eftersom. Det där är en enkel sak att fixa för den som har lite koll på gamla Saabar. Faktum är att Saab 99/900 är de enklaste bilarna att byta slavcylinder och koppling på. Har du bilder på bilen? Antar att det är en 8v med insprutning?
augusti 30, 2018 at 17:40 #448189Slav- eller huvudcylinder är bra mycket trevligare än rost.
Klart inte verkstadskillen skulle köpt den – han är ju inte entusiast!?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.