Saab 900 -89

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 -89

Detta ämne innehåller 31 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-07 08:34.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare

Ingrid
    Deltagare

Tack för optimistiska svar!
    Ja, det känns ju lite som att bil med mycket rost är ”bortom räddning” på ett annat sätt än en med mekaniska problem. Visst går det väl att slipa ner, behandla och lacka om men bara upp till en viss nivå.
    Vi ska svänga förbi den igen ikväll och då kolla den med en mekaniker så får vi se vad han säger.

Ännu en gång tack!

Ingrid
    Deltagare

Hej,

Nu har jag äntligen fått köpt min älskade bil! Det blev den senaste, den med endast lite rost. Kopplingen får förmodligen bytas på sikt. men det största problemet med bilen än så länge är att bromsljusen inte lyser upp när man bromsar när tändningen är på. Både ljusen fram och bromsljusen lyser dock upp när man bromsar när bilen är helt avstängd (dock med nyckeln i). Vad kan detta bero på?

Mvh Ingrid

Regin
    Deltagare

Hej,
    Nu har jag äntligen fått köpt min älskade bil! Det blev den senaste, den med endast lite rost. Kopplingen får förmodligen bytas på sikt. men det största problemet med bilen än så länge är att bromsljusen inte lyser upp när man bromsar när tändningen är på. Både ljusen fram och bromsljusen lyser dock upp när man bromsar när bilen är helt avstängd (dock med nyckeln i). Vad kan detta bero på?
    Mvh Ingrid

Sitter en kontakt/ nära vid pedalen.
    Ant har en ledning hoppat av, eller så är den kanske sönder.

Ingrid
    Deltagare

Hej,
    Jag har försökt förstå hur ni menar kring kontakten vid pedalen men det enda jag kan se är det på bilden nedan. Då bilen har stått i Norrland i nästan hela sitt liv har damen som haft den monterat in kupévärmare. Detta gör att det är lite svårare att se ordentligt.

Hoppas att bilden iaf kan hjälpa något.
    Tack för svar
    Mvh Ingrid

ps. bilderna är likadana, kan tyvärr inte få bort dubletten

Bilagor:

Regin
    Deltagare

Det är bild på värmekranen –
    och så ser man att det finns farthållare monterad 🙂
    (skulle jag gissa)

Ingrid
    Deltagare

Hej,

Haha ojdå, som det kankse märks är jag ingen mekaniker. Då jag själv inte riktigt förstår mig på detta undrar jag ifall det antingen är någon av er eller någon ni känner som håller till runt Kungsbacka eller någonstans i närheten som kanske skulle kunna ta sig en titt på henne?

Tack för svar
    Mvh Ingrid

Janne Hagnell
    Moderator

Om du har vägarna förbi Alingsås kan jag kika.

Bengt Karlsson
    Deltagare

Ett tips rent allmänt är att köpa en rattkrycka och då inte en för 200 kr utan en dyrare. Äldre Saab som saknar startspärr är populära bland biltjuvar.

M.Broberg
    Deltagare

Jag finns längre bort än janne, nämnligen i Halmstad.

men jag hjälper gärna till om jag kan!

Ingrid
    Deltagare

Halli hallå!
    Nu är det så att ett nytt problem har uppstått och det låter som följande

Bilen är mycket svårstartad. Tipset vi fått är att ge lite extra gas vid start. Vi försöker detta. Men den startar bara ibland och ibland inte.

Har problemet nåt med fuktig luft/regn att göra?

Behöver den extra mycket bensin när den ska starta?
    På Saabklubbens hemsida stod det att det kan bli för mkt bensin vid start.

Kallstartsventil. Hur vet man om den läcker?

Tråden som länken leder till verkar ha ungefär samma problem, bara lite mer välutvecklat haha

Saab 900I startar ej (Löst sur motor)

Tack på förhand för svar!
    Mvh Ingrid

askelius
    Deltagare

Hur var det, är det en 8V eller 16V du har? 8V med den mekaniska insprutningen kan vara lite kinkig med för mkt bränsle vid kallstart, har du kollat tändstiften hur dem ser ut?

Ingrid
    Deltagare

Hmm tror det är 8V.

Har försökt dra igång den men utan resultat. Det är som att den inte tänder till även om vi bytte alla fyra tändstiften tidigare i veckan.

Vi har lagt den i friläge vid start utan att få den att funka, efter tips från förra ägaren.

Vet inte riktigt, men när jag startade den imorse var det 13° så iaf lite varmare än 0°. Kan detta spela nån roll?

Vad kan det vara för fel?

Tack för svar!
    Mvh Ingrid

Hej!
    Startar den inte alls till nu så måste ni kolla om det finns gnista. Ta ur ett tändstift, håll koll på tandföljden så att inte tändkablarna hamnar på fel stift. Kolla om stiften är blöta. Sätt ett stift mot topp locket eller liknade med tändkabeln ansluten. Kör sedan på starten och sen om det gnistrar.
    Om det finns gnista så koll å stiftet va blött så finns förutsättningarna. Är stiftet jätteblött är bilen sur. Ta då ur alla stift och låt den stå så det torkar. Är stiftet tort får den inget bränsle. Kolla så att bränslepumpen surrar. Om inte kolla säkringen. Är den hel så är det nog sannolikt att den är trasig.
    Finns det ingen gnista kan det vara tändmodulen vid vänsterframskärm som gett upp.
    Skaffa en verkstsdshandbok. Här finns säkert någon som har över. Det är ett bra sätt att lära sig att förstå systemen.

Ingrid
    Deltagare

Tack så mycket för bra info!

Motorn verkar vara sur och om jag torkar upp ordentligt så den startar, hur kan jag förebygga så att det inte upprepar sig? Hjälper det isf att byta tändmodul? Kan det hjälpa att även byta tändspole? Tändstiften är nya och ger gnista. Eftersom motorn är sur så kanske man kan anta att bränslepumpen är hel..? Vad kan man satsa på för att få tändningen att fungera bra?

Jag har läst om nån vågskål eller något i samband med insprut vid kallstart..? Styrtrycksventil..? Att givare eller temperatur-mätare eller ngt inte är bra eller nåt…
    Att de ej sprutar in med rätt tryck eller så..?
    Kanske ett annat problem.
    Har oxå läst om bränslefilter…

Det finns motorvärmare längst fram i bilen. Måste köpa kabel bara för att koppla in till eluttag. Det kanske förbättrar iaf starter på tidiga morgnar.

Tack för svar!
    Mvh Ingrid

Har du gnista på stiften får man nog anta att tändningen är riktig. Däremot kan den behöva justeras men lit det är det bra att ha en speciell lampa så man kan läsa den befintliga inställningen. Det kna ju vara så att kallstsrtventilen bråkar i temperaturer som är i gränsen mellan att den ska berika eller inte. Tror att den går att koppla loss med kabeln… (någon som åker i8 kan väl förtydliga med bild m. m.)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.