Nu endast – Cherry Aero -88

Forum Övrigt Projekt / Min bil Nu endast – Cherry Aero -88

Detta ämne innehåller 72 svar, har 16 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-06-01 06:47.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 73 totalt)
  • Författare
    Profilbild på Christian.S
    Christian.S
    Deltagare

Så då har man skaffat en 900 till!
    Denna gången blev de en vanlig insprutare från 1991:a 5dörrars i en mörkgrön kulör!
    Men bilen är inte helt vanlig i dagens läge ändå! Bilen har ju bara gått 8900mil!!!!!! 😀
    Skicket är mycket bra, känslan i bilen är helt fantastisk! I vreden, växelspaken ja i stort sätt allt!
    Allt detta tyder på mycket bra omhändertagande och ömt vårdad bil. Skönt att köpa en välvårdad bil, stämplar i serviceboken, senaste var 1000mil sedan
    så snart dags igen för en verkstadsservice! Jag blir 5 ägaren.
    Bilen blev lite smutsig efter 20mils hemresa men här har ni lite bilder:

Bilen som bara gått 8900mil precis bes (UA såklart) med väldigt bra vinterdäck och nästan nya sommardäck på Saab ronal original fälgar!
    Utrustad med AC (!) som skall fungera och är konverterad till nya systemet, en dragkrok och original högtalare bak så inte så mycket i utrustningsväg.
    Känner mig mycket nöjd med köpet och längtar till att börja pilla!

Men lite saker som ska fixas följde med också:

Är det någon som fixar innertak här inne? Eller känner någon som kan, samma med förarsätet, hade gärna lämnat bort de till någon som kan fixa till tyget!

Sen så har jag inte riktigt bestämt mig vad för godis som ska på, men som jag känner nu så ska nog en Reflexramp på, luftutsläpskåpor, Jalusi och stänkskydd bak!?
    Hade inte allt detta sett grymt ut med ronalfälgarna?

Vad tycker ni? 😀

• Detta ämne redigerades 1 dag, 11 timmar sedan av .
    Profilbild på joh900
    joh900
    Deltagare

Såg annonsen, verkar som den är riktigt bra skick!

Du behöver en läpp fram 😉

Christian.S
    Deltagare

@turbo wrote:

Inte illa –
    Saab org tempmätare av den lite sällsynta sorten :smile

Ja den är i bra skick så den var ju helt klart prisvärd!:)
    Tempmätaren fungerar också så den är en liten rolig detalj:)

Christian.S
    Deltagare

Jaha ja då förstår man att den inte är så jätte vanlig då:)
    Får se om de åker på en reflexramp, jag har ju en jätte fin liggande så kan ju provmontera, samma med jalusi och Luftutsläppskpåor, kanske en lilla vinge på också?
    Men kan kanske bli lite för mycket, less is more kanske:)
    Men stänkskydden ska på är givet iaf:)

Profilbild på turbocab
    turbocab
    Deltagare

Klockren vagn, udda färg, bara gratulera. En bil för många år framöver om du tar hand om den! Ta en bild på maskin också, vi är nyfikna.

Jag gillar den skarpt med dom fälgarna, Aero 1992. Får den se modernare ut hela vagnen. Vinge? Ja, lilla vingen hade nog vart ett lyft!

Christian.S
    Deltagare

@turbocab wrote:

Klockren vagn, udda färg, bara gratulera. En bil för många år framöver om du tar hand om den! Ta en bild på maskin också, vi är nyfikna.

Jag gillar den skarpt med dom fälgarna, Aero 1992. Får den se modernare ut hela vagnen. Vinge? Ja, lilla vingen hade nog vart ett lyft!

Tack!:) Ja jag har inte sett jätte många med den färgen men dem gör sig väldigt bra med!
    Ja den ska vårdas och puttsas mycket på! Mer bilder kommer! På rostfria dörrar mm!

Ja Aero92 fälgarna är mycket underskattade, jag har ju en fin vinge som kan slängas på, kanske ska limas på? Slippa att göra hål är ju alltid gött:)

Men är det ingen här som känner någon som sysslar med inredning?:)

Christian.S
    Deltagare

Så en liten uppdatering på läget då!
    Lite bilder på fina dörrar:

(I skärmkanten är det endast damm inte rost som de ser ut på bilderna)

Har missat att ta kort på förardörren men den är fin den med:)

Måste skaffa en ny motorhuv

Sen så har ett av alla grejer jag beställt kommit! Sista mekonomen hade iaf, och hos saab, speedparts och skruvat var de slut så jag vet inte var jag ska få tag i vänster eller de på de två inre? OM någon har nya eller vet var man ska köpa så säg till!!

Liten lista på vad som ska på då:

*Nya framlampor (beställt)
    *Nya blinkers (beställt)
    *Kromgrill (har beg. söker Ny)
    *Nya Lampor bak (har höger hörn)
    *Nya emblem (beställt)
    *Ny läderknopp till växelspaken (beställt)
    *Stänkskydd bak (finns hemma)
    *Lilla vingen (finns hemma)
    *Jalusi (finns hemma)
    *Nya skyltar (ska beställas)
    *Ev. en fin och sprickfri Reflexramp (finns hemma)
    *Turboläpp (finns hemma)

Saker som ska göras:
    *Stor service (grejerna beställt)
    *Fixa till innertaket
    *Skaffa ny motorhuv och lämna in på lack
    *Fixa tyget på förarstolen
    *Ordentlig städning och putsning

De jag kan komma på nu men glömde naturligtvis att ta kort på kraftverket så ni för vänta lite till;)

Profilbild på Ståhlbom
    Ståhlbom
    Deltagare

Jättefin! 😎

Turboläpp fram och lilla turbovinge skulle jag sätta på rätt omgående, ser ”snik” och ”naket” utan dessa. 😉

Motorhuven borde en plåtslagare kunna fixa dessa småbucklor, blir inte mycket spackel efter plåtslagaren knackat ut plåten lite.
    Är motorhuven rostfri i övrigt och det är kanske svårt att få tag i en rostfri motorhuv?

Innertaket, finns guide hur man byter tyget, avgör själv om det är något som du kan ge dig in på:
    https://saabklubben.se/en/node/408

Christian.S
    Deltagare

Jaha idag blev inget mekande alldeles för bakis för något sådant 😆
    Men tog lite kort på spisen idag iaf

Som sagt så finns de grejer att putsa på! Så de ska göras rätt omgående:)

Så står pärlan nu när den inte körs så frekvent! Får vänta till all jävla grus, skit och damm är borta från våra vägar:)

@Ståhlbom wrote:

Jättefin! 😎

Turboläpp fram och lilla turbovinge skulle jag sätta på rätt omgående, ser ”snik” och ”naket” utan dessa. 😉

Motorhuven borde en plåtslagare kunna fixa dessa småbucklor, blir inte mycket spackel efter plåtslagaren knackat ut plåten lite.
    Är motorhuven rostfri i övrigt och det är kanske svårt att få tag i en rostfri motorhuv?

Innertaket, finns guide hur man byter tyget, avgör själv om det är något som du kan ge dig in på:
    https://saabklubben.se/en/node/408

Tack! Jo turboläpp ska på fort, lilla vingen ska på också, har en fin som jag kan putsa upp lite innan den ska på:)

Jo den hade kanske varit ett alternativ men är lite repor och grejer på huven så jag ska göra ett försök att hitta en fin och lämna in på lack samtidigt som en ny bagagelucka ska få lite färg:)
    Någon som kan rekommendera en bra lackerare i närheten av Trollhättan?:)

Får läsa den tråden och göra ett försök!:)

Christian.S
    Deltagare

Sakta men säkert framåt!
    Har inte kunnat greja massor med bilen pga att de har krånglat med leveranser av mina grejer jag beställt:/

Har iaf gjort en vår service där oljor, oljefilter, filter, tändstift, rotor, fördelare, tändkablar är bytt!

Grejade upp stänkläpparna så de ser lite fräschare ut!:

Blev en jädrans skillnad så nu ska kofongare mm få samma behandling så de inte ser bleka ut i jämförelse!

Fick på sommardäcken på så nu ser den lite roligare ut!

Blev en ordentlig tvätt efter min åktur så nu är den riktigt ren och fin!
    Fick min första ”oj va fin den va” av den äldre dam som kom fram och prata när jag var ute på min åktur och de känns väldigt roligt att den var uttskattad!:)
    Blir mera mekande i helgen förhoppningsvis nu när alla grejer äntligen har kommit!:)

Christian.S
    Deltagare

:smile

Christian.S
    Deltagare

Så nu har jag greja lite idag också! Idag blev de fix med lampor runt om!

Front innan:

Under processen:

Efter:

Skillnaden mellan beg och Ny blinkers:

De som Byttes fram var: Stålkastare, lampor, blinkers och huvemblem:) Slängde på en kromgrill också:)

Baken innan:

Lite spruckna glas:

Solblekta glas:

Skillnaden på gamla och bättre beg puttsade:

Så blev de ni när de är klart:

En Ny Saab original skinn knopp

Blev en åktur efter allt mekande också så jag fick ta lite bilder i de jätte fina vår vädret!

Går väldigt fint och väldigt sköna växlingar! Lägena är perfekta och skinnknoppen förbättrar upplevelsen 😀 😥
    Kan inte bärga mig tills sommaren när man bara kan glida runt och njuta!!

Christian.S
    Deltagare

@turbo wrote:

Åhh,jag bara älskar att se hur en bil förvandlas till det bättre :love
    Lite som sagan med den grimme ælling
    (Fula ankungen)
    av H C Andersen.

Keep up the good work :dope

Måste säga att det verkar som om 5 drs bilarna rockar bättre och bättre på senare tid :smile

Hehe tack! Jo de finns alltid plats för förbättring så de kommer fortsätta i den riktigt:)

Roligt med peppade kommentarer då blir de lättare och roligare att fortsätta:)
    De stora projektet som är på g är byte av innertak som jag dragit mig för men de som jag tror blir nästa steg:)

Christian.S
    Deltagare

Ser mycket fint ut ju!:)
    Jo de hade kanske varit en rolig grej att ”gubba” den 😀
    Saab filt har jag inte så de får jag leta upp!
    Haha men vad är grejen men den nikande hunden? Vad har jag missat?:)

Christian.S
    Deltagare

Inte mycket pillat utan bara lite puts och lite finåkning i de jätte fina vädret vi har haft 😀

Glömde kameran så bilderna är tagna med mobil, dock fina ändå:)

Svensk grön ingenjörkonst med Svensk grön natur! 😀

Lite vattenbilder också

Så inte mycket mer att visa men längtar till festivalen håller tummarna för att de ska vara kanon väder!:)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 73 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.