SAAB 900 T8 "Lukas CU 14,1" 1987

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 T8 "Lukas CU 14,1" 1987

Detta ämne innehåller 68 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-06-21 23:46.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 69 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #382545

    saab putte
    Deltagare

    Tja!

    Tänkte dela isär min projekttråd som rör min 900 turbo Lyx-83 och en svart 900 t8-87. Har haft båda bilarna i en tråd förut, men nu får dem en varsin.
    Kommer försöka lägga upp lite bilder under resans gång med den svarta. Kommer säkerligen bli lite blandat när det gäller datum på bilder och så. Tyvärr har jag dåligt med renoveringsbilder, men det blir det som blir.
    Bilderna jag har på den svarta i ”Lyxens” tråd kommer jag flytta hit.

    I sommar hade jag inte ut bilen något, så det har inte hänt nått med den sen förra hösten typ. Lyxen står fortfarande undanställd i garaget i väntan på roligare tider 🙂

    /Daniel

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382550

    saab putte
    Deltagare




    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382552

    saab putte
    Deltagare

    Bilder från våren 2013.

    Tja!!

    Dags för en liten uppdate.

    Hämtade hem min svarta 900a under helgen. Känns gött. Hade aldrig hem den förra sommarn.
    Ska besiktas i början av maj.

    Nytvättad och städad, bytt ratt,handsfackslucka, växelknopp, signalhorn blev det ett nytt med då det var kasst. Även en nylackad tanklucka skruva ja dit med.

    Blir mer pyssel framöver.

    Bjuder på några bilder.






    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382554

    saab putte
    Deltagare

    Sommaren 2013

    Det som gjorts under huven i sommar är,byggt nya rostfria fästen till fuelrailen, tänspolen har lackerats och ett rostfritt fäste till den har jag gjort med.Även tubon är bytt,har satt i en Mits Te05.

    Stötdämpare runt om har jag bytt med, samt satt på en halvsats Simons 2,5″. nu kör ja 3″ från turbo och bak till mitten,sen 2,5″.

    Så såg den ut innan ja fixa till den.



    Utsidan har jag inte gjort nått mer än att tvätta, inga ändringar där sen sist.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382556

    saab putte
    Deltagare

    Våren 2014

    Tja!

    Tänkte uppdatera lite här. Hämtade hem min svarta turbo från vinterförvaringen för ett tag sen.
    Har haft in den i garaget på lite rekond, polerat och städat lite.
    Har även bytt insprutning igen, från lh 2,2 till Lukas cu14,1 från en 900s. Sen blev det även till att knåda ihop en lång rostfri m8 skruv till expansionskärlet med som jag polerade. Blev fint 🙂 Ja lackerade även ut frontläppen så den följer ut på aeroskölden.

    Bjuder på nån bild.








    Orginal bränslehärva Lukas. här ska bantas 🙂


    Här är härvan rensad på allt onödigt. blev jämt lite tunnare 🙂 lite trevligare att se på med tycker jag.




    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382558

    saab putte
    Deltagare

    våren 2014

    Blev lite pyssel idag med. Gav ventilkåpan lite kärlek 🙂 putsade fram ränderna, tycker det blev bra. Lite kass bild, får bli en bättre senare.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382560

    saab putte
    Deltagare

    Maj 2014

    Ja då blev det lite mer småpyssel.
    Blästrade rent dessa fästena och målade om, fick bli svart. dem var blå förut.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382564

    saab putte
    Deltagare

    Sommaren 2014
    Projekt motorhuv.

    Tja!

    Hoppas ni överlevt midsommarn 🙂

    Jag fick lite sug på att fortsätta med huven jag började med för nått år sen typ. ska byta på min svarta 900 är det tänkt. Kommer från en 80a så den har dubbla hjälar samt inget urtag för emblem.

    Har blästrat snart all rost på insidan, samt slipat den plåtren,riktat några bulor,blästrat lite på utsidan samt svetsat igen ett litet hål i framkant samt tennspacklat lite.

    Bjuder på några bilder.

    Nu har ja fixat lite mer med motorhuven, kommit såpass långt så jag fått på epoxigrund både utv och inv.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382568

    saab putte
    Deltagare

    Juli 2014

    Har kommit en bit till på vägen med huven nu.
    Har spacklat och slipat den så gott ja kunnat, så nu har jag även grundat den igen för att härnäst lägga på svart slipgrund, just för å se hur jag ligger till med underarbetet.

    Nu är huven redo för lack på insidan, men det får bli när ja får hem härdare. Har våtslipat och sköljt insidan rejält med vattenslangen så all skit och blästersand kom bort.
    Kommer köra på topplack inv,sen på utsidan blir det basfärg med klarlack.

    Lackade insidan på huven idag.
    Nu har jag inte gjort nån superfinnish mer än på dem ytor som kommer synas när den stora huvisoleringen är på plats, tyckte det var lite overkill.

    Nu är huven näst intill klar inv. Tänkte att ja gör denna sida klar innan jag ger mig på utsidan. bökigt å sätta dit allt på insidan när utsidan är nylackad skulle jag tro.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382570

    saab putte
    Deltagare

    Motorhuven står fortfarande oklar, det är utsidan kvar att fixa till.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382587

    saab putte
    Deltagare

    Denna bilden är från dagen då jag började riva ur motorn,tror det kan ha varit 2007/08, köpte den 2007 för att ha den som bruksbil,växellådan var kass, tanken först va att bara byta låda och laga upp lite rost så det gick att besikta. Men det gick lite över styr, vet ja bara betalade för 3″ avgaset samt vinterhjulen, fick bilen på köpet.

    Jag rev ur motorn och sen rensade hela motorrummet samt plockade ner hela hjulupphängningen fram, vet att ja renoverade framvagnen ena sommaren sen bakvagnen sommaren därpå.
    Lagade båda länkarmsinfästningarna, gick åt hela den undre och yttre ekonomiplåt som finns att köpa, plus lite till.
    När det var lagat blästrade jag all rost i motorrummet och lackerade det i orginal kulör. Målade även torpedväggsisoleringsplåten svart.

    Innan jag ens rev ur motorn fick jag ju ideen om att bygga om den till en trubbnos aero i utseende, så jag slängde på en omgång kjolar, kändes så rätt vet ja 🙂 Den rost som fanns fixades till först innan kjolar kom på plats.
    Lagade även lite standardrost i bakvagnen med, så som lite i nedre delarna av hjulhusen, lite i skuffen samt i golvet fram, där det möter z-balkarna.
    Sen flöt det på, nya stötfångarhöljen sattes på, usa ljus monterades samt stora vingen.

    Den orginal beiga lyxplyshklädseln bytte jag ut till den grå skinnklädseln som nu sitter i. Sen byggde jag en egen variant på dörrsidor samt sidopaneler bak, gjorde egna skinninlägg i konstläder samt trädekorlister. Blev lite lyxigare.
    Monterade även knäskyddet från bilar med airbag, det är lite fetare att se på.

    Nu idag har jag orginal dörrpaneler med skinninlägg, helt nya kom jag över.

    Lite fakta kopierat från min garagetsida.

    (Motor, växellåda och avgassystem)

    Sommaren 09 gjordes detta med min kära t8.
    Borrad till första överdimension och nya kolvar.(Borrning,balansering,invägning,polerning av vev och slipning av svänghjul gjorde dem på Halvarssons Racing)
    Balanserad och invägd.
    slipat 9000 228 svänghjul med sachs koppling.
    Renoverad topp.
    Insug är färdigborrat för att ha el-spridare.
    Färdig monterad tempgivare med adapter på insug för lh sprut.
    Alla slitdelar utbytta.
    Trim 60 turbo.
    orginal borsh av från t16.
    Kina ic med 2,5 tums tryckrör.
    Lindat 3″ jt från turbon med batteriböj (dp n om byggd mot turbon med rostfri fläns) en styck dämpare och en rostfri polerad hagelbössa målad röd inv. Växellådan är en fempetad med 7ans primär som va helt ny när den sattes i bilen tillsammans med motorn.
    Allt som inte ä nytt är blästrat å målat.

    2010
    Monterat en ny borsch avlastningsventil,och backventil till vevhus.

    Lh 2.2 bränslesprut monterat.
    Box och spridare från aero 87.
    3 bars btr.
    Luftburk från t16.
    Hemgjord fuelrail, röret köptes på metervara.
    Strippad kabelhärva till sprutet,blev ungefär hälften så tjock som orginal,lindad med svart hockey tejp.
    Bränslebox och allt annat sitter som det gör orginal på t16.
    Msd tändspole.

    2011

    Nu sitter det standard sprut från aero 87.

    2013

    Monterat nya spridare, samt tändkablar. nos delar.
    Byggt nya fästen till fuelrailen.

    2014

    Insprutningen bytt igen, nu till Lukas cu 14.1 från en 900s.
    så allt som hör till det har monterats.

    Rostfri polerad skruv och bricka monterat på expansionskärlet.
    Turbon bytt till en Mitsu te05.

    (Chassi )

    2009
    Renoverat chassi runt om.Dvs allt är blästrat och målat.
    Sachs dämpare.
    Kilen fjädrar. Fram är dem kapade 3kvarts varv,sänkte 25mm.
    Powerflex i dämpare och kränghämmare.
    Alla andra bussningar är nya standarddelar.
    Svartlackade hjulhus(fint att kunna vaxa)

    2013 Monroe heavy duty dämpare monterade.

    (Fälgar, däck och bromsar)

    2009
    16″ Aerofälgar renoverade med ny lack och en höglanspolerad kant.Även ombyggda till det äldre bultmönstret 114,3.
    Däck 205 av nåt slag.
    Bromsarna är orginalare som renoverats grundligt.

    (Interiören)

    2009

    Mörkgrå skinnkläsel.
    Nardiratt.(brukar byta med jämna mellanrum)
    Träknopp.
    Trälister på dörrsidor och även skinninlägg. Även sidorna bak.
    Det fetare knäskyddet som sitter i airbag modellerna.
    Speedparts svarta tygmattor.
    Ett tredje nackstöd bak.
    Blanklackade instegslister.
    Växelspak av den nyare modellen.
    Speedparts mätare.
    92ans handsfackslucka.
    Gråmålad konsol mellan stolar och till stereo, kanske blir svart igen.

    2010
    Monterat Trä askkopp.
    Satt i en renoverad skinndamask.
    Bytt innertak till ett hängfritt.
    Satt ett combicupe emblem på handsgacksluckan.
    Svart Momo ”talladegaratt” med mocka ränder.
    Monterat ett nytt prylfack på instrumentbrädan.
    Träpanel.
    Bytt mätare till gamla turbons instrument med egensvarvade kromringar i alumec.
    ”Bomerang” Ratten monterad.

    2011

    Handsfacksluckan bytt till en med gamla turbo loggan.

    2013

    Bytt ut handsfacksluckan mot en moddad variant med trälist.
    Satt i en annan träväxelknopp.
    Taklampa med radio utgång är på plats,men ej i bruk tyvärr.
    Ratt byte igen, nu sitter en sport & rally ratt i.
    Bilstereo och multimedia
    En gammal Pioneer.
    Orginal stora högtalarpaket i instrumentbrädan.
    Exteriör / Styling
    2009
    Ombyggd till Aero trubbnos.
    Stora vingen.
    Usa lysen.
    Reflexramp.
    Luftutsläppskåpor(med 79ans galler bakom).
    Dubbel pipigt simons slutrör i rostfritt lackat rött inv.
    Vind avvisare på tak och dörrar.

    2010
    Monterat usa blinkers fram(samma som orginal fast med reflex i bakkant).
    Fixat till två grillar, så det finns nu tre att skifta mellan.

    2011

    Gula Narva h4 lampor monterade.

    2013

    Monterat en nylackad tanklucka.

    2014

    Frontläppen utlackerad på aeroskölden.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382588

    saab putte
    Deltagare

    2010 satte jag i ett mätarhus med egensvarvade kromringar, samt en turbomätare och varvräknare av äldre variant. Detta var i samband med att jag monterade en träpanel.

    Träpanelen våtslipades och polerades upp.

    Även en askkopp i trä fick lite vård.

    En träknopp renoverades och sattes i med. Har renoverat flera så jag brukar skifta imellanåt, sitter lite olika emblem på dem, det som skiljer.

    Här är sidopanelen bak, egengjord trälist och mjukt konstläder inlägg.

    Först körde jag med en Nardi träratt samt en egensvarvad växelknopp i matchande stil, den är gjord i alumec samt bakelit, blir som trä nästan.

    Senaste trädetaljen jag satte i var denna hemgjorda list på luckan. Finns bild på denna i tråden längre upp med. Luckan är lite ihopplock från olika årgångar.

    Detta är min hemgjorda variant på skinninlägg i dörrpanelen, samt hemgjord trälist då.

    En liten helhetsbild taget 2011 tror jag.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382589

    saab putte
    Deltagare

    Denna bild är tagen av nån tidigare ägare,
    Vindavvisare på dörrar och på tak satt på när jag köpte den, samt luftutsläppskåpor.
    Vindavisaren bytte jag dock ut till en ”Aerolift” Så trevligt med den lilla vingen man fäller upp för att leda in luft 🙂

    Här har jag bild på en hemgjord skärmblinkersplugg. Om man vill ha mer äldre stuk så skiftar jag till dessa så ser man inte nån blinkers 🙂

    Ett nytt prylfack samt ny av monterades 2010.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #382597

    Mycket smakfulla ändringar!..hit å dit!!

    #382619

    saab putte
    Deltagare

    Mycket smakfulla ändringar!..hit å dit!!

    Tackar! jo det blir lite ändringar imellanåt 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 69 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.