Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne har 342 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-26 15:38 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Helgen blev lite onödigt spännande faktiskt.
först och främst så byttes Lamporna till LED. ingen sa att det är fläktar i led lamporna så det får jag la nämna. det är ett jävligt irriterande läte och ganska högt med.
Efter detta gick jag på motorfästet, det gamla var sopslut och jag pressade ur den gamla bussningen med handkraft.
Powerflex bussningen krävde lite mer våld att hoppa inallt gick bra tills jag skulle dra åt skruven som sitter i konsollen. 90 nm +90 grader stod det i WIS.
japp..jaha… bara att plocka fram svetsen då!—- fan, regulatorn är kass och gasen är slut.
detta var klockan 19 i lördags, resten av kvällen/natten gick åt till att åka till en kompis garage och låna hans svets för att få ur resterna av bulten.
som tur var så gick det lätt att få ur resterna och efter att ha rensat gängorna med en gängtapp så blev det riktigt fint.
kompisen hade en ny fin skruv liggandes med. med den hemma så fick jag ihop motorfästet igen och allt verkar bra.
När jag låg under bilen råkade jag titta på vänster drivknutsdamask som jag visste var lagad.
jaha.
Hitta en drivknutsdamask på en söndag kändes ju spontant riktigt smart. Biltema hade dock 1 i lager i Halmstad så det gick ju kanon!
det som inte gick kanon var att lossa drivknuten. för att lossa muttern krävdes totalt 2 meter hävstång + 100 kilo hoppandes på den i 2 minuter.
Sen skulle den ur navet och det ville den verkligen inte. Jag fick demontera bromsarna för att få på en avdragare, dom ska ändå bytas och beläggen gick i bitar så fort dom lämnade skivan (merjobb, yay!)
men det ville VERKLIGEN inte lossa. jag spände så hårt jag kunde med 500mm ledhantaget sen plockade jag fram mutterdragaren (tryckluft) och skulle spänna lite till.
Mutterdragaren strulade direkt, all luft åkte ut runt vredet där man väljer fram/bak. Det händer ibland och en smäll med handen brukar lösa det. så jag slog till den med handen.
Döm om min förvåning när jag slog till mutterdragaren med handen och den gick i 8 delar och jag stod och höll i en av dom med dom andra på golvet
Typ där blev jag lite lätt trött på livet och klockan var kväll, så jag dränkte allt i 5-56 och tog lite mat och andades.
Efter det så tog jag fram mitt 1.5 meters 3/4 ledhantag, lite adaptrar och sen på avdragaren och drog så hårt jag bara kunde tills jag trodde jag skulle få en stroke.
Då hördes det ett litet ljud, en liiiten smäll.
så med risk för en ordentlig stroke och förmodligen diverse andra skador på människa och maskin när avdragaren exploderar så hängde jag mig stången.
och med en jävla smäll så släppte allt motstånd och jag var nära att slå ansiktet i golvet.
släppte spännarens gängor eller släppte drivknuten?
ett snabbt slag med hammaren på spännare så ser jag hur drivknuten glider ur navet.
Attachments:
Så.. fortsättning!
Måndagen försvann utan att bilen rördes. så igår (Tisdag) så gav jag mig på bilen igen.
Kände mig jävligt smart när jag lossade påfyllning och nivåplugg före jag lossade dräneringspluggen på lådan och tömde oljan.
kände mig ännu smartare när jag gjorde detta innan jag plockade ur drivaxeln ur lådan.Demontering av drivknut och byte av damask gick fint. Kladdigt så in i helvete vilket är varför det inte blev några bilder.
Damasken strulade lite och att göra det på bänk var ett måste helt enkelt. lagningen var seriös med diverse lager lim mm och inte bara vulktej längst ut.Allt gick smidigt tills det var dags att montera…
inre drivknuten gled in i lådan fint, yttre drivknuten gled fint in i navet (med lite smörj på såklart).
sen ville fjäderbenet och spindeln inte riktigt matcha hålbild.Bankade, bände, vred och drog.
inte fan lina det upp.så.. efter att ha slått på allt, dragit åt navmutter osv så fick jag ta till andra medel.
tyvärr hittade jag inget annat än en halvdan biltema snabbtving, en skruvtving hade löst allt.
Snabbtvingen dög inte til att spänna ihop, men den kunde hålla läget.så jag bände och slog samtidigt som jag trycke på tvingen. till slut gick det att slå in bultfan!
Så! nu var det klart förutom att dra åt drivknuten.
Bromsarna då!var dom verkligen helt slut?
…jo….ja… Kanske Lite slut. Kanske.
Nu kanske ni tänker att “vänta, inget har gått riktigt åt helvete ännu!? kommer det göra det!?”
nja.ish.Med belägg och skivor monterade på vänster sida så gick jag på höger sida och började lossa.
förresten, vem in ihelvete har fått för sig att bultarna till OKhållarna ska vara i samma klass som en kärnvapensäker bunker?!
hursom. det gick som det gick, den förbanade E hylsan slant och mitt finger hamnade mellan ledhantag och undre bärarm.
Detta var vid 22 på kvällen. det gjorde ont. länge. runt 3 så hittade jag sweetspoten där det inte gjorde lika ont och jag var riktigt trött så då somnade jag. fördelen med att jobba halvtid är att jag ändå fick 4.5 timmars sömn. det kunde varit värre.
Attachments:
Slutet gott allting gott?
Felet lokaliserades Natten till lördag, när jag lossade damasken trillade en rulle ur.
jackpot.
Så dagen började med en tur till biltema för drivknutsfett och klammer.
sen bankade jag fast rullen på tripoden med en gummihammare och monterade ihop allt och i med olja.
Provkörningen genomfördes och det enda felet som upptäcktes var att bromsarna tog skumt. Lite felsökning gav att fjädern längst ut på OKet hade hoppat ur ena hålet, ploppade i den igen och nu funkar allt fint.
Nu har jag bara 1 problem kvar men det är inte akut
Vid en provdragning av hjulbultarna fram i fredags så gick en av innan momentnyckeln klickade. Jag hade av hjulet och det ser ut som att det kanske går att få grepp om den om jag tar bort bromssivan.
Jag har ju 4 tilldet har varit 7 jävligt jobbiga dagar där jag lagt mellan 3 och 4 timmar om dagen på bilen.
just det, det blev en sjukt stor skillnad med powerflex i motorfästet. Nu försöker inte dragläget fly när man släpper upp kopplingen, det bara funkar.
Attachments:
Dubbdäcken behövde ryka, sommardäcken som följde med bilen hade dåligt mönster och var rätt fula i mitt tycke.
Dessutom sitter ju 9-5 fälgar långt in…
eftersom temat är budgetbudgetbudget så har jag letat beg 225/45-17 däck. jag råkade skriva fel och skrev 235/45-17 i söndags kväll. då kom det upp en 20 minuter gammal annons på 4 ng9-3 fälgar av den modellen jag vill ha med 235/45-17 på. 6 minuter hemifrån var domdessutom.
mönstret beksrevs som “väldigt bra på 2 och helt ok på 2” ungefär, priset var 2000 kronorjag åkte och kollade på dom, mönstrena var 7mm och 4.5mm. pirelli däck från sent 2017 och sent 2018. så inte helt fräscht gummi men ändå!
Såklart så blev det affär och igår (måndag) så monterades dom och eftersom vädret var så fint så blev det en tur till Skummeslövsstrand för dom obilgatoriska strandbilderna.ng9-3 fälgarna för sig fint på 9-5
nu ska jag justera ljuset och testa utan LED ramp, duger det så åker den av för säsongen.
upptäckte att det eventuellt rasslar lite, låter konstigt från baknånstans vid kraftig och plötslig högersväng och låter lite som avgasläckage när jag segdrar nu.
Detta överröstades nog av dubbdäcken, det låter så lite. så jag kör vidare.
Attachments:
ÄNTLIGEN lite og900 relaterat!
Ett spontant tradera inköp gav ett verktyg för att låsa svänghjulet
Men främst så gav det något jag saknat till min nyrenoverade växellåda, ett stabilt Difflock!
Användandet av Kralligare difflock än org går nog tillbaka till järnåldern. Difflocket är gaveln på växellådan, stabilare lock ska i teorin hindra växellådan från att vrida sig vilket då ska göra att dreven hamnar längre från varandra och allt blir skit.
Skönt att den pusselbiten är hemma! Det som saknas är 2 styck pluggar till AN anslutningarna.
ska jag köra kylning av växellådan så gör jag som saab gjorde och tar ut oljan från diffen och trycker in den i sidan på lådan så att den sprutar oljapå dreven.
Attachments:
9-5an tuffar på och har gått till Saxtorp och Höör det senaste.
Efter resan till Saxtorop så insåg jag att det hade varit bra om ACn fungerade.
I fredags, dagen innan träffen i Höör lämnade jag bilen på verkstaden före jobbet och när jag hämtade den på eftermiddagen så blåste det kall och fin luft som det skulle.
Det fanns lite gas kvar men inte tillräckligt för att kompressorn skulle starta. Förhoppningsvis är det ett väldigt litet läckage.i dagarna har även mina backsensorer vaknat. jag gissar att problemet är fukt nånstans eftersom 2 dagar av solsken var det som krävdes.
jag hade avbrott / kortis mot jord på en sensor när jag felsökte i vintras.Vidare så har det blivit ett bra gäng tvättar det senaste pga alla flugjävlar. ett par av dom har varit runt 20-22 på kvällen vilket gör det utmanande mot slutet när det nästan är helt mörkt
Sen har jag skruvat lite på 900an med för första gången på evigheter typ 6 månader, minst)
Rattstången är bytt och nedre knuten är rengjord och uppsmord med entrepenadfett. det borde duga hoppas jag.
När jag va där nere och pillade upptäckte jag ett Klassiskt og900 problem, glapp i kopplingspedalen.
Det som händer är att hålet i pedalen och hålen i gaffeln till huvudkopplingscylindern blir ovala.Jag har testat att svetsa igen och borra hål tidigare men det blir inte helt 100 så nu blir det nån annan metod ..
Attachments:
Felet jag gjorde förra gången jag fixade en oval koppling genom att svetsa igen och borra upp hålet var att jag återanvände org sprinten.
Den här gången mätte jag sprinten och såg att den hade gått ner sig den med, fån 8,0mm till 7,7mm där gaffeln går. så även om jag borrar upp nytt hål till 6mm så finns det glapp direkt och finns det lite glapp så blir det snart mer.
Detta gjorde jag på farsans vinröda för 10 år sen och idag hade det verkligen behövt göras om eftersom glappet är ganska stort nu.Så hur löste jag det?
Jo jag mätte det ovala hålet i gaffeln och såg att det var ungefär 8mm högt, som det ska vara, men precis under 10mm långt.
så jag borrade helt enkelt upp det till 10mm med ett stegborr (för att det skulle centrera riktigt).
Sen tog jag en M10 bult med lång midja som jag kapade och borrade ett hå i för en saxsprint.jag hade flertalet mycket klurigare lösningar i skallen med hylsor osv men detta borde fungera, ska fetta in det vid montering.
nackdel
* Kopplingspedalen är dubbelplåt utan en hylsa igenom, denna lösningen åtgärdar inte det problemet med mindre anliggningsyta.Fördelar
* Snabbt o smidigt jobb när jag väl kläckte idén.
* Krävde inte svets.Jag har börjat ge mig på nya motorn nu, lådan ska bytas mot min nyrenoverade och det innebär att kopplingen måste av.
jag hade köpt ett verktyg för att avlasta tryckplattan. Eftersom det var långt bort och en annan 900 nörd skulle förbi där så hämtade han det.
Det var då jag fick reda på att det inte var ett org verktyg jag köpt utan ett fixarfrasses special.Tror ni fixarfrasse hade gjort ett bra verktyg?
org verktyget är en gaffel typ med en hävstång som man sätter på tryckplattan och en 3dje krok för att låsa stången när man väl hävt ihop tryckplattan.
3dje kroken saknades till att börja med.
Gaffel-delen var utbytt mot 2 krokar och 2 halvmånar med två insexskruvskallar på
idén verkade var att halvmånarna skule trycka på lager eller tryckplatta. problemet va bara att det va ingen styrsel på grejjerna, så det tryckte på hälften av solfjädrarna…
med lite lätt ilska i kroppen försökte jag alla tänkbara sätt att använda verktyget tills jag kände att jag riskerade att skada nått eller oskyldiga förbipasserande.
Då gick jag hem i solnedgången med fåglarna sjungandes, våren gör allt lite bättre.
Attachments:
nu har jag tagit en veckas semester lite random. lite för att det är skönt att vara ledig men mest för att kunna komma frammåt lite med 900an!
Eftersom jag inte inte ska använda låda och koppling som följde med T16 motorn så måste kopplingen ur.
För att ta ur kopplingen så behöver tryckplattan pressas ihop och en låsas med en distansring.
Att göra detta när man har kopplat ur slangen ur slaven är minst sagt…. knepigt. Det finns ett specialverktyg för jobbet men den dåliga kopian jag hade gjorde inte jobbet.Vidare till metod 2, pumpa upp cylindern med *nått* så att den rör sig.
Eftersom jag håller till på en gård finns det fettsprutor och fettnipplar lite överallt, jag tänkte att detta är la lätt att lösa!Så jag letade reda på en fettnippel i M10 och försökte få dit – För liten
Så jag letade reda på nästa storlen, M12 och försökte få dit – för stor.
Dessutom är stignignen 1.0 vilket ingen av nipplarna hade
av nån outgrundlig anledning tänkte jag att “det är nog m10 och jag tog en M8 av misstag” och när jag ändå beställde lite O-ringar för renovering av slaven så slängde jag med en M10x1 fettnippelnu kommer det gå lätt!
Jag tog min m10x1 fettnippel och…. Nähää!? den var för liten.
Efter att ha mätt och fepplat, googlat och gissat landar jag i att saab valde M11x1.0 på sina slavar.typ där blev jag trött och tänkte att “det finns nog en luftnippel extra nånstans”. Det gjorde det.
Jag letade bland fettnipplarna tills jag hittade en nippel där jag hade gängtapp i i samma gänga/stigning, en M8.
Sen så jag tog helt sonika sagda luftnippel, kapade av den lilla grejjen man sätter slangen på när man luftar, borrade upp den till 8mm.Sen var det bara att gänga lite och skruva i gängtappen.
på plats på slaven och distansringen redo.
Sen var det bara ta fettsprutan och mata in fett. gick hur bra som helst.
när tryckplattan var låst så lossade jag bara fettnippel grejjen och våldade tillbaka cylindern.Sen skruvades (ÄNTLIGEN) kopplingen bort.
Total tid för att lossa kopplingen ligger nog på 2-3 timmar. kanske +1 timme. Då tillkommer renovering av slaven eftersom fettet lite förstör allt så måste den i bitar och ha nya O-ringar. steg 1 är klart (utan bild :O)
Lade även 2 timmar på att försöka lossa konpinnen till växelföraren med samma resultat som om jag hade lagt 2 timmar på att lossa Australien från jordens yta, det kunde gått bättre.
“Varför lossar du konpinnen på en låda du inte ska använda? ” tänker du.
kul att du frågar! jo. I växellänkaget mellan stången som påverkas av växelspaken och lådan så sitter det en liten gummiknut/mojäng/manick. den är dr för att ta vibrationer och vridningar som kan uppstå och låsa ett 100 stumt länkage.
all good so far. problemet jag har är att jag vill ha en ny knut, eller ännu hellre, den sista versionen som använder ett fyrkantigt utbytbart gummi. ny knut finns att hitta sist jag kollade. bara 2000 spänn eller nått., nytt fyrkantigt gummi är 86 kronor.
Men jag har inte hittat nån av sista varianten så det blir en gammal klassiker för 258 spänn. Stålknut.Nackdelen här är att det kan bli lite vibrationer. men känslan är rätt jävla klockren och med rätt spak ännu bättre (jag saknar växelspaken från min förra 900a, 50 shades of halvmatt svart – bilen
Sen har jag (tyvärr) fått lägga lite grundfärg på mitt nya difflock. Det tar emot men det är inte rostfritt så det kommer bara rosta annars.
Nu är klockan 23.15
Vi får se vad morogndagen bjuder påAttachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.