Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne har 342 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-26 15:38 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
29 november 2013 såldes den 9-5 jag körde måånga mil med, mina föräldrars 01 aero automat och jag har kört få 9-5 sen dess innan min syster köpte en 9-5 för 1.5 månader sen, då fick jag upp ögonen för dom igen.
Den 28 november (dagen jag köpte 9-5an) 2017 så köpte jag min röda SS. så jag får hoppas det är ett bra omen!.2.3 biopower har samma koppling och bromsar som Aero och V6 har. inte de mindre som 2.0 har.
Jag ska säga att ett Mackanized steg 1 gjorde natt och dag 😀 från 185 hk/280nm till 235hk/400nm på bensin. E85 ska nog ge liknande , spridarna tar slut helt enkelt. men den går som den borde gjort från fabrik. och antispimn går in mycket mjukare.
satte in 10W led lamporna från sedanen i backljuset på 9-5an
nu är det manuellt avbländningsbar backspegel och org gummimatta till bagaget som behövs. funderingar finns med på att tona rutorna, bakdörrar och bakåt. (för den där civilbils looken 😉 )
sen ska det säljas lite trubbdelar som ett par nya strålkastarglas, USA blinkers och SE blinkers i nyskick.
Attachments:
Anonymdecember 1, 2022 at 13:19 #49916929 november 2013 såldes den 9-5 jag körde måånga mil med, mina föräldrars 01 aero automat och jag har kört få 9-5 sen dess innan min syster köpte en 9-5 för 1.5 månader sen, då fick jag upp ögonen för dom igen. Den 28 november (dagen jag köpte 9-5an) 2017 så köpte jag min röda SS. så jag får hoppas det är ett bra omen!.
2.3 biopower har samma koppling och bromsar som Aero och V6 har. inte de mindre som 2.0 har.
Jag ska säga att ett Mackanized steg 1 gjorde natt och dag 😀 från 185 hk/280nm till 235hk/400nm på bensin. E85 ska nog ge liknande , spridarna tar slut helt enkelt. men den går som den borde gjort från fabrik. och antispimn går in mycket mjukare.Nu är det manuellt avbländningsbar backspegel och org gummimatta till bagaget som behövs. funderingar finns med på att tona rutorna, bakdörrar och bakåt. (för den där civilbils looken 😉 )
sen ska det säljas lite trubbdelar som ett par nya strålkastarglas, USA blinkers och SE blinkers i nyskick.Har inte din bil ”solida” ej ventilerade skivor bak….. 🤔
Biopower har som jag minns det typ ”Aero” bromsar fram, men vanliga bak.
Det var endast Aero samt denna lite ”rare” 220Hk som hade ventilerade skivor bak…En annan annorlunda sak med Biopower, är bränslepumpen som är lite ”större” –
till priset av att det går 1-2 liter mindre i tanken.Klart du skall ha tonade rutor, det gör mycket på 9-5 combi.😋
Lite info omkring Saab 9-5 MY 2008
http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M08.htmlPs, kanske dags ändra titel/döpa om tråden 😏
jag får kolla på skivorna bak.. det som var aktuell nu var där fram eftersom dom ska bytas.
Jag känner en kille som tonar rutror och han kunde göra det för 1500, enda problemet är att han bara har film med 15% insläpp vilket blir för mörkt för mig– jag vill ha lite ljusare.
sen måste jag hitta en bra lösning på extraljus.
Lutar åt en större led ramp mellan railsen på taket.- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av M.Broberg.
Jag plockade fram dom icke-org gummimattorna som följde med bilen och dom var ju… Sådär..
Så org gummimattor till golv och bagage hade vart jävligt trevligt just nu 😛angående extraljus valde jag den varianten som var gratis.
eller ja. jag hittade inget relä så jag fick köpa ett sådant och fylla på i sortimentet med kabelskor. hållaren hade jag redan och kablar fanns hemma, kostnad ca 60 kronor.
inte vackert men den lyser brett den rampen och precis som jag gillar.
Den hamnade ovanför regplåten av just den anledningen att den lyser bättre ju högre upp den kommerNär jag köpte bilen sa säljaren att 1 vinterdäck hade lite pyspunka och det stämmer, på 7 dagar har trycket på däcket höger bak gått från 2.7 bar till 2.0 bar. när jag är frisk så ska jag ta mig till en kompis med däckmaskin och byta ventil samt kolla efter skador på däck och fälgens insida.
Attachments:
Anonymdecember 8, 2022 at 17:21 #499367Det är nu engång inte frågan om hur det ser ur, utan
om ”hur” man ser ut på den mörka tiden av dygnet 😋Tycker inte heller det såg så där värst snyggt ut på Missy med dessa extra lyktor –
men ingen tvekan om, att dem gjorde min resa ner genom Tyskland/Holland – Frankrike värd till 110%Så pass bra belysning har ”Edna” tyvärr inte, oavsett Xenon eller ej 😕
Ser för övrigt att –
vi tydligen kör/åker på samma ”vinterfälg” 😎Ja asså efter att ha gått från og900 tycker jag halvljuset med xenon är kanon.
dock är helljuset som alltid bar rakt fram. denna led rampen lyser inte långt men den lyser BRETT vilket har räddat mig några gånger. lägg till det kalla lyset så syns djur mycket tydligare än med halogen.
speciellt vildsvin.
Första gången sen jag köpte bilen (körde 16 mil hem) så har jag kört en längre bit med den. idag blev det 6 timmar och 40 mil totalt för mig och mina föräldrar för att hälsa på släkten, färden gick på 80/90 och 100 väg.
9-5an gillar verkligen att sträcka på sig och äta mil. tros kasst väder med en satans massa nederbörd i form av regn och snöblandat så var det nästan bara en sak som störde, den automatiskt oavvändbara innerbackspegeln.
Jag kan dock lugna med att jag efter massa letande beställde en vanlig manuell från bildelsbasen igår.Det andra jag märkte var att lamporna till xenon blinkar lite ibland.. jag tänker att jag får la ta och byte men det finns LED som funkar till ng9-3 och det verkar vara ett billigare alternativ. OM min 9-5 gillar dom dvs.
SID säger att bilen tog 0,77. appen jag matar in tankningar i säger 0,83. jag väljer att tro att det ligger mitemellan, 0,8.
vägde bilen på en väg-våg på en rastplats till 1980 med halv tank och alla passagerare. så för 2 ton bil är det inte fy skam.Angående din gamla Crescent. Jag tycker det är helgerån att modifiera den på så sätt som du funderar på. Vill du ha en modern cykel så får du köpa en modern cykel. Gör iordning den gamla fina Crescenten eller sälj den till någon som uppskattar en äldre cykel. Om det är aktuellt med cykling nu när du fått tag på en 9-5a.
Bara mina tankar.
Mvh Joakim.december 29, 2022 at 08:29 #499764Hej. Saab har bra stolar. Härligt att kunna åka långa sträckor utan att bli stel i ryggen. Ser fram emot att läsa mer både om din vita och om Grr. Bensinförbrukning 0.8 är bra. Mvh Bengt
Skillnaden mellan GRR och min lapptäckes- svarta 900a, LWE, är som dag och natt. GRR bara äter mil medan LWE mest åt tålamod.
jag fick bråttom en dag och var tvungen att skynda mig lite genom stan med lite högre hastighet i rondellerna osv. GRR hanterar ju det Kanon! till och med bättre än min 9-3 kombi från 2007 gjorde. den hade visserligen inte sportchassi men jag tycker inte skillnaden är lika stor där som mot 9-3 sedanen.
Nej jag är riktigt nöjd med min lilla 9-5a. det har inte blivit nått skruvande hittills eftersom jag har haft lite resor inplanerade med familjen. jag har nu den nyaste och bekvämaste långfärdsbilen i familjen, så släktresorna kring jul har blivit i min bil.
på tal om det så ska den få äta fler mil på landsväg denna fredag då turen bär av till farföräldrarna utanför Tidaholm. Ca 40-50 mil på en dag igen.motorfästet behöver fixas för det hackar när man slirar koppling, gör startarna lite störiga.. Bromsarna fram funkar (jag körde INTE på ett rådjur igår) men jag vet att beläggen är dåliga. det finns en liten slitagevarnar plåt så jag kommer höra när dom är sopslut.
alla delar finns hemma för detta inkl 2 nya stabilisatorsta, bara tid osv som ska finnas.,
ja och sen ska jag tvätta bilen med. jag har lagt 100 december mil sen jag kom hem + dom 16 milen det tog att komma hem, den börjar bli lite smutsig.
Nu är det hög tid att byta olja i växellådan på 9-5an, det har skrapat vid snabba växlingar till 4an med kall motor/olja (ju kallare desto värre) men jag upplever det som att det har blivit värre
Eftersom xenonlamporna blinkar mer och mer så blev det en taximod och sen fick jag tummen ur och beställde LED lampor.
utöver det så har vi allt annat som behöver bytas, bromsar fram (belägg + skivor), krängningshämmarstagen bägge sidor (better safe than sorry) och bussningen i det där motorfästet under bilen. Tror det är allt.
sen hur mycket som hinns med i helgen får vi se.
prioriteringslistan är
*byta växellådsolja
*Motorfästet
*Lamporna
*Bromsar
*krängninshämmarstagvidare så är jag fundersam kring skinnet i min bil, det är fint och nästan utan skador i färgen. men det är ju lite glansigt och använt, bilen har ändå gått 18k mil och är från 2008. Nu behöver jag ”bara” hitta rätt skinnvårdsgrejjer i den här djungeln.
jag har skinnrengöring och….vadfan heter det..klet…? Fett, medVidare till farsans vinröda og900a
farsans vinröda og900 klonkade, jag bytte stötdämparen eftersom den nedre bussningen var borta.
klonkandet blev bättre men försvann inte, tid fanns inte för mer felsökning, besiktningen gav 2a på spindelleden.
demonteringen var inte kul. en av dom 2 bultarna som går genom bärarn – spindelled – bärarm gick av i bätte ändar och vägrade bankas ur. såklart gick den av så att den stack ut 1mm i bärarmen.. fick borra och sen banka bort reserna med din, bända isär bärarmen och sen gikc den ur.
konan var inte heller kul. men efter en jävla massa bankande så lossnade den med.
vi skar bort damasken man har inte bankat på leden i sig, såhär var glappet.
https://photos.app.goo.gl/fzrBb9Dr2uonKF8LA -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.