Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *arrival of Grr…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *arrival of Grr…*

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 301 till 313 (av 313 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #499158
    M.Broberg
    Deltagare

    29 november 2013 såldes den 9-5 jag körde måånga mil med, mina föräldrars 01 aero automat och jag har kört få 9-5 sen dess innan min syster köpte en 9-5 för 1.5 månader sen, då fick jag upp ögonen för dom igen.
    Den 28 november (dagen jag köpte 9-5an) 2017 så köpte jag min röda SS. så jag får hoppas det är ett bra omen!.

    2.3 biopower har samma koppling och bromsar som Aero och V6 har. inte de mindre som 2.0 har.

    Jag ska säga att ett Mackanized steg 1 gjorde natt och dag 😀 från 185 hk/280nm till 235hk/400nm på bensin. E85 ska nog ge liknande , spridarna tar slut helt enkelt. men den går som den borde gjort från fabrik. och antispimn går in mycket mjukare.

    satte in 10W led lamporna från sedanen i backljuset på 9-5an
    IMG20221130164520

    nu är det manuellt avbländningsbar backspegel och org gummimatta till bagaget som behövs. funderingar finns med på att tona rutorna, bakdörrar och bakåt. (för den där civilbils looken 😉 )

    sen ska det säljas lite trubbdelar som ett par nya strålkastarglas, USA blinkers och SE blinkers i nyskick.

    Bilagor:
    #499162
    wallero
    Deltagare

    Har ju sagt att ja har gummimatta gratis

    #499169

    29 november 2013 såldes den 9-5 jag körde måånga mil med, mina föräldrars 01 aero automat och jag har kört få 9-5 sen dess innan min syster köpte en 9-5 för 1.5 månader sen, då fick jag upp ögonen för dom igen. Den 28 november (dagen jag köpte 9-5an) 2017 så köpte jag min röda SS. så jag får hoppas det är ett bra omen!.
    2.3 biopower har samma koppling och bromsar som Aero och V6 har. inte de mindre som 2.0 har.
    Jag ska säga att ett Mackanized steg 1 gjorde natt och dag 😀 från 185 hk/280nm till 235hk/400nm på bensin. E85 ska nog ge liknande , spridarna tar slut helt enkelt. men den går som den borde gjort från fabrik. och antispimn går in mycket mjukare.

    Nu är det manuellt avbländningsbar backspegel och org gummimatta till bagaget som behövs. funderingar finns med på att tona rutorna, bakdörrar och bakåt. (för den där civilbils looken 😉 )
    sen ska det säljas lite trubbdelar som ett par nya strålkastarglas, USA blinkers och SE blinkers i nyskick.

    Har inte din bil ”solida” ej ventilerade skivor bak….. 🤔

    Biopower har som jag minns det typ ”Aero” bromsar fram, men vanliga bak.
    Det var endast Aero samt denna lite ”rare” 220Hk som hade ventilerade skivor bak…

    En annan annorlunda sak med Biopower, är bränslepumpen som är lite ”större” –
    till priset av att det går 1-2 liter mindre i tanken.

    Klart du skall ha tonade rutor, det gör mycket på 9-5 combi.😋
    La-Coupole

    Lite info omkring Saab 9-5 MY 2008
    http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M08.html

    Ps, kanske dags ändra titel/döpa om tråden 😏

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 4 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #499178
    M.Broberg
    Deltagare

    jag får kolla på skivorna bak.. det som var aktuell nu var där fram eftersom dom ska bytas.

    Jag känner en kille som tonar rutror och han kunde göra det för 1500, enda problemet är att han bara har film med 15% insläpp vilket blir för mörkt för mig– jag vill ha lite ljusare.

    sen måste jag hitta en bra lösning på extraljus.
    Lutar åt en större led ramp mellan railsen på taket.

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 4 veckor sedan av .
    #499185
    wallero
    Deltagare

    Sätt I led lampor i huvudstrålkastarna det har ja på bägge mina bilar samt frugans . Ca 4 gånger bättre än halogen. Inga fula extra ljus här inte

    #499206
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Det här blir ju superbra!
    Kul att du ger dig in på 9-5!

    9-3 SS Aero är gocart, 9-5 Aero är mer som jänk, inget rätt, inget fel men helt olika.

    Mvh

    Mathias

    #499364
    M.Broberg
    Deltagare

    Jag plockade fram dom icke-org gummimattorna som följde med bilen och dom var ju… Sådär..
    Så org gummimattor till golv och bagage hade vart jävligt trevligt just nu 😛

    IMG202212081356032

    angående extraljus valde jag den varianten som var gratis.
    eller ja. jag hittade inget relä så jag fick köpa ett sådant och fylla på i sortimentet med kabelskor. hållaren hade jag redan och kablar fanns hemma, kostnad ca 60 kronor.
    inte vackert men den lyser brett den rampen och precis som jag gillar.
    Den hamnade ovanför regplåten av just den anledningen att den lyser bättre ju högre upp den kommer

    När jag köpte bilen sa säljaren att 1 vinterdäck hade lite pyspunka och det stämmer, på 7 dagar har trycket på däcket höger bak gått från 2.7 bar till 2.0 bar. när jag är frisk så ska jag ta mig till en kompis med däckmaskin och byta ventil samt kolla efter skador på däck och fälgens insida.

    Bilagor:
    #499367

    Det är nu engång inte frågan om hur det ser ur, utan
    om ”hur” man ser ut på den mörka tiden av dygnet 😋

    Tycker inte heller det såg så där värst snyggt ut på Missy med dessa extra lyktor –
    men ingen tvekan om, att dem gjorde min resa ner genom Tyskland/Holland – Frankrike värd till 110%
    La-Coupole

    Så pass bra belysning har ”Edna” tyvärr inte, oavsett Xenon eller ej 😕

    Ser för övrigt att –
    vi tydligen kör/åker på samma ”vinterfälg” 😎
    Vinter.F

    Bilagor:
    #499394
    M.Broberg
    Deltagare

    Ja asså efter att ha gått från og900 tycker jag halvljuset med xenon är kanon.

    dock är helljuset som alltid bar rakt fram. denna led rampen lyser inte långt men den lyser BRETT vilket har räddat mig några gånger. lägg till det kalla lyset så syns djur mycket tydligare än med halogen.

    speciellt vildsvin.

    #499745
    M.Broberg
    Deltagare

    Första gången sen jag köpte bilen (körde 16 mil hem) så har jag kört en längre bit med den. idag blev det 6 timmar och 40 mil totalt för mig och mina föräldrar för att hälsa på släkten, färden gick på 80/90 och 100 väg.

    9-5an gillar verkligen att sträcka på sig och äta mil. tros kasst väder med en satans massa nederbörd i form av regn och snöblandat så var det nästan bara en sak som störde, den automatiskt oavvändbara innerbackspegeln.
    Jag kan dock lugna med att jag efter massa letande beställde en vanlig manuell från bildelsbasen igår.

    Det andra jag märkte var att lamporna till xenon blinkar lite ibland.. jag tänker att jag får la ta och byte men det finns LED som funkar till ng9-3 och det verkar vara ett billigare alternativ. OM min 9-5 gillar dom dvs.

    SID säger att bilen tog 0,77. appen jag matar in tankningar i säger 0,83. jag väljer att tro att det ligger mitemellan, 0,8.
    vägde bilen på en väg-våg på en rastplats till 1980 med halv tank och alla passagerare. så för 2 ton bil är det inte fy skam.

    #499763
    jocke e
    Deltagare

    Angående din gamla Crescent. Jag tycker det är helgerån att modifiera den på så sätt som du funderar på. Vill du ha en modern cykel så får du köpa en modern cykel. Gör iordning den gamla fina Crescenten eller sälj den till någon som uppskattar en äldre cykel. Om det är aktuellt med cykling nu när du fått tag på en 9-5a.
    Bara mina tankar.
    Mvh Joakim.

    #499764
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Saab har bra stolar. Härligt att kunna åka långa sträckor utan att bli stel i ryggen. Ser fram emot att läsa mer både om din vita och om Grr. Bensinförbrukning 0.8 är bra. Mvh Bengt

    #499834
    M.Broberg
    Deltagare

    Skillnaden mellan GRR och min lapptäckes- svarta 900a, LWE, är som dag och natt. GRR bara äter mil medan LWE mest åt tålamod.

    jag fick bråttom en dag och var tvungen att skynda mig lite genom stan med lite högre hastighet i rondellerna osv. GRR hanterar ju det Kanon! till och med bättre än min 9-3 kombi från 2007 gjorde. den hade visserligen inte sportchassi men jag tycker inte skillnaden är lika stor där som mot 9-3 sedanen.

    Nej jag är riktigt nöjd med min lilla 9-5a. det har inte blivit nått skruvande hittills eftersom jag har haft lite resor inplanerade med familjen. jag har nu den nyaste och bekvämaste långfärdsbilen i familjen, så släktresorna kring jul har blivit i min bil.
    på tal om det så ska den få äta fler mil på landsväg denna fredag då turen bär av till farföräldrarna utanför Tidaholm. Ca 40-50 mil på en dag igen.

    motorfästet behöver fixas för det hackar när man slirar koppling, gör startarna lite störiga.. Bromsarna fram funkar (jag körde INTE på ett rådjur igår) men jag vet att beläggen är dåliga. det finns en liten slitagevarnar plåt så jag kommer höra när dom är sopslut.

    alla delar finns hemma för detta inkl 2 nya stabilisatorsta, bara tid osv som ska finnas.,

    ja och sen ska jag tvätta bilen med. jag har lagt 100 december mil sen jag kom hem + dom 16 milen det tog att komma hem, den börjar bli lite smutsig.

Visar 13 inlägg - 301 till 313 (av 313 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng