Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 121 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #458777
    M.Broberg
    Deltagare

    Den är snuskigt skitig och rätt dassig i allmänhet.

    men fick den att starta, felet var troligtvis oxid på en kabelsko.

    lyftarna ticker högre än avgaset.

    men där är jag inte orolig. ny olja (den gamla var som tjära, och strax under min på stickan samt klumpig) kommer nog hjälpa till där.

    nytt fördelarlock, stift och en ny rotor på det samt en tändinställning (fördelaren är bara ditsatt snabbt o smidigt) så jävlar!

    #458779
    Lsoderlund
    Deltagare

    Kul, att den startar är ju värt en hel del, om inte annat psykologiskt.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #458831
    M.Broberg
    Deltagare

    Ja eller hur!

    nu startar den och går Bra!

    eftersom jag har vart med om att projekttrådar försvinner i tomma intet på detta forumet och att jag inte orkar uppdatera på masa ställen så finns det en tråd på SCTS forum

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/157663-Saab-900i-med-T16-85-*en-g%C3%A5ng-i-tr%C3%A4sket%E2%80%A6*

    och en Facebook grupp

    https://www.facebook.com/groups/310291432956180/

    jag kan försöka skriva här när jag uppdaterar dom andra. Facebook är lite snabbare pga att det funkar bättre med mobilen och STCS mer likt en normal projekttråd med berättelser osv.

    #458860
    M.Broberg
    Deltagare

    Liten uppdatering uppe.

    blir ganska tätt med dom nu!

    #458914
    M.Broberg
    Deltagare

    nu var den besiktigad 🙂

    #458915
    Janne Hagnell
    Moderator


    nu var den besiktigad 🙂

    Grattis!👌🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #460267
    M.Broberg
    Deltagare

    har hänt en del, mycket finns att läsa på STCS eller facebook

    STCS tråden http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/157663-Saab-900i-med-T16-85-*en-g%C3%A5ng-i-tr%C3%A4sket%E2%80%A6*

    Facebook gruppen vid namn ”Mattias 900i -85 med T16” https://www.facebook.com/groups/310291432956180

    Nåja…

    jag har skalat ur alla mattorna för att byta växelförare, då upptäckte jag att det nån gång har läckt bromsvätska vileket luckrat upp asfaltsmattor och färg och sen gnagt sig genom plåten tills det var lövtunnt. ett knack så var jag igenom.


    ang växelföraren så verkade det sitta fel bottenkopp under mitt spakställ. Sökt med ljus och lykta överallt efter en bottenkopp till 5 växlad bil men det verkar svårt som fan att hitta….

    #461924
    M.Broberg
    Deltagare

    lite kompakt uppdatering för att komma ikapp

    färgen jag trodde var mattsvart var bara matt.

    Detta upptäcktes EFTER att jag hade våtslipat mig ner till grundfärgen.

    Tur bilen inte är fin!

    Sen var det ett jävla fixande med växelföring och växelspak.

    jag Tänkte montera den här fina nedre kulan på min 14k milade stålspak och stoppa i bilen

    Jag blev duktigt irriterad när jag märkte att spaken inte passade pga att växelföraren (och tändlåshuset) var annorlunda än alla andra 900 jag sett (99a?).

    Dessutom var bottenkoppen i spakstället till en 4vxl bil. vilket är skumt

    Som tur var så fanns det en -91as växelförare i källaren. Passade på att byta ut gummileden mot en stålled för att få lite mer ”klick” i spaken

    Skillnaden mellan bottenkopp till 4 och 5 vxl


    Nu är vi framme i realtid
    mesta tiden har gått till min 9-3 eftersom vi skulle till gävle tur och retur till gävleträffen och ville komma dit och hem >.>

    igår så tog jag fram vinkelslipen för att göra rent från den sista ytrosten i kupén så jag kunde måla golvet.



    Jag hittade tyvärr en buckla innåt bilen vid passagerarens fötter och det hade dessutom spruckit lite och sen rostat… Så svetsen måste fram igen!

    Sen hittade jag lite kablar med

    så där står vi idag!

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #461931

    ”så där står vi idag!”

    Det kunde varit värre, håret eller skägget på dig eller någon väldigt intresserad… 😳

    #461984
    M.Broberg
    Deltagare

    ”så där står vi idag!”
    Det kunde varit värre, håret eller skägget på dig eller någon väldigt intresserad… 😳

    Skägget levde rätt farligt till, det börjar bli ganska långt och jag hade bara stoppat in det i i tröjjan..

    brukar ha en sån ”tub” över munnen och skägget för att dels slippa all skit och dels slippa fastna i slipen.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #462244
    M.Broberg
    Deltagare

    Bortkapande av rost är klar.. det är alltid mer än man tror..

    IMG_20190811_120804

    och när jag letade så hittade jag mer rost i golvet mot tröskeln.

    IMG_20190811_120748

    Så det var bara klippa plåt och sen på emd ett lager svetsprimer.

    IMG_20190814_113244

    IMG_20190814_113247

    Några fula svetsar senare… Kommer inte överens med min svets. Alls.

    IMG_20190814_141000

    IMG_20190814_141007

    nu är det slipning kvar, sen ÄNTLIGEN dags att måla golvet..

    Bilagor:
    #462252
    Janne Hagnell
    Moderator

    Blir ju inte så tokigt ändå. Vad har du för svets? 230 eller 400V?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #462255
    M.Broberg
    Deltagare

    Blir ju inte så tokigt ändå. Vad har du för svets? 230 eller 400V?

    verktygsboden 230v, ska behöva trög 16A när den jobbar som värst men jag har alltid kört på 10A

    AGA gas, mison 25.

    Modern enfas eller trefas spelar inte nån roll när man håller på med bilplåt som är så tunn.

    #462293
    Janne Hagnell
    Moderator

    Mja, skiljer väldigt mycket mellan svetsar. Generellt anser jag att en rejäl 400V är bättre vad du än svetsar. Hade en ny liten 230 som jag aldrig fick att gå bra, sedan en ny trefas Telwin som jag fick hyfsade svetsar med men det var först när jag skaffade en gammal sliten Luna Migatronic 400V som jag insåg hur enkelt och roligt svetsning kan vara med rätt grejer!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #462328

    Jo…ang. Svets. Det ser ut som att tråden brinner av för snabbt. Vissa svetsar är svårjusterade när man har lägre ström å matning. Det kan faktiskt bli lättare att öka ström å matning ett snäpp. På jobbet har vi en trefas som är omöjlig att få till på lägena före 4 sedan blir det bra. Vidare vet jag inte om det blir lättare med 0.6 eller 0.8 tråd. Slipa av svetsen bara och efterslipa med grovrengörare eller liknade så blir svetsarna mjuka å fina.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 121 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng