Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne har 342 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-26 15:38 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Den är snuskigt skitig och rätt dassig i allmänhet.
men fick den att starta, felet var troligtvis oxid på en kabelsko.
lyftarna ticker högre än avgaset.
men där är jag inte orolig. ny olja (den gamla var som tjära, och strax under min på stickan samt klumpig) kommer nog hjälpa till där.
nytt fördelarlock, stift och en ny rotor på det samt en tändinställning (fördelaren är bara ditsatt snabbt o smidigt) så jävlar!
maj 3, 2019 at 17:35 #458779Kul, att den startar är ju värt en hel del, om inte annat psykologiskt.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Ja eller hur!
nu startar den och går Bra!
eftersom jag har vart med om att projekttrådar försvinner i tomma intet på detta forumet och att jag inte orkar uppdatera på masa ställen så finns det en tråd på SCTS forum
och en Facebook grupp
https://www.facebook.com/groups/310291432956180/
jag kan försöka skriva här när jag uppdaterar dom andra. Facebook är lite snabbare pga att det funkar bättre med mobilen och STCS mer likt en normal projekttråd med berättelser osv.
har hänt en del, mycket finns att läsa på STCS eller facebook
Facebook gruppen vid namn ”Mattias 900i -85 med T16” https://www.facebook.com/groups/310291432956180
Nåja…
jag har skalat ur alla mattorna för att byta växelförare, då upptäckte jag att det nån gång har läckt bromsvätska vileket luckrat upp asfaltsmattor och färg och sen gnagt sig genom plåten tills det var lövtunnt. ett knack så var jag igenom.
ang växelföraren så verkade det sitta fel bottenkopp under mitt spakställ. Sökt med ljus och lykta överallt efter en bottenkopp till 5 växlad bil men det verkar svårt som fan att hitta….
lite kompakt uppdatering för att komma ikapp
färgen jag trodde var mattsvart var bara matt.
Detta upptäcktes EFTER att jag hade våtslipat mig ner till grundfärgen.
Tur bilen inte är fin!
Sen var det ett jävla fixande med växelföring och växelspak.
jag Tänkte montera den här fina nedre kulan på min 14k milade stålspak och stoppa i bilen
Jag blev duktigt irriterad när jag märkte att spaken inte passade pga att växelföraren (och tändlåshuset) var annorlunda än alla andra 900 jag sett (99a?).
Dessutom var bottenkoppen i spakstället till en 4vxl bil. vilket är skumt
Som tur var så fanns det en -91as växelförare i källaren. Passade på att byta ut gummileden mot en stålled för att få lite mer ”klick” i spaken
Skillnaden mellan bottenkopp till 4 och 5 vxl
Nu är vi framme i realtid
mesta tiden har gått till min 9-3 eftersom vi skulle till gävle tur och retur till gävleträffen och ville komma dit och hem >.>igår så tog jag fram vinkelslipen för att göra rent från den sista ytrosten i kupén så jag kunde måla golvet.
Jag hittade tyvärr en buckla innåt bilen vid passagerarens fötter och det hade dessutom spruckit lite och sen rostat… Så svetsen måste fram igen!
Sen hittade jag lite kablar med
så där står vi idag!
- Det här svaret redigerades för 5 år, 5 månader sedan av M.Broberg.
augusti 5, 2019 at 17:10 #461931”så där står vi idag!”
Det kunde varit värre, håret eller skägget på dig eller någon väldigt intresserad… ?
”så där står vi idag!”
Det kunde varit värre, håret eller skägget på dig eller någon väldigt intresserad… ?Skägget levde rätt farligt till, det börjar bli ganska långt och jag hade bara stoppat in det i i tröjjan..
brukar ha en sån ”tub” över munnen och skägget för att dels slippa all skit och dels slippa fastna i slipen.
- Det här svaret redigerades för 5 år, 5 månader sedan av M.Broberg.
Bortkapande av rost är klar.. det är alltid mer än man tror..
och när jag letade så hittade jag mer rost i golvet mot tröskeln.
Så det var bara klippa plåt och sen på emd ett lager svetsprimer.
Några fula svetsar senare… Kommer inte överens med min svets. Alls.
nu är det slipning kvar, sen ÄNTLIGEN dags att måla golvet..
Attachments:
augusti 15, 2019 at 10:50 #462252Blir ju inte så tokigt ändå. Vad har du för svets? 230 eller 400V?
96 V4 1975 ”Bollen”
Blir ju inte så tokigt ändå. Vad har du för svets? 230 eller 400V?
verktygsboden 230v, ska behöva trög 16A när den jobbar som värst men jag har alltid kört på 10A
AGA gas, mison 25.
Modern enfas eller trefas spelar inte nån roll när man håller på med bilplåt som är så tunn.
augusti 15, 2019 at 16:37 #462293Mja, skiljer väldigt mycket mellan svetsar. Generellt anser jag att en rejäl 400V är bättre vad du än svetsar. Hade en ny liten 230 som jag aldrig fick att gå bra, sedan en ny trefas Telwin som jag fick hyfsade svetsar med men det var först när jag skaffade en gammal sliten Luna Migatronic 400V som jag insåg hur enkelt och roligt svetsning kan vara med rätt grejer!
96 V4 1975 ”Bollen”
augusti 16, 2019 at 05:49 #462328Jo…ang. Svets. Det ser ut som att tråden brinner av för snabbt. Vissa svetsar är svårjusterade när man har lägre ström å matning. Det kan faktiskt bli lättare att öka ström å matning ett snäpp. På jobbet har vi en trefas som är omöjlig att få till på lägena före 4 sedan blir det bra. Vidare vet jag inte om det blir lättare med 0.6 eller 0.8 tråd. Slipa av svetsen bara och efterslipa med grovrengörare eller liknade så blir svetsarna mjuka å fina.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.