Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne har 342 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-26 15:38 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Nu har det gått 1.5 år utan og900 och med många funderingar.
9-3an är typ klar… och det finns liksom inte mkt mer o göra på den.
…. Så jag har köpt en og900. det var en till salu i Luleå såg jag via omvägar. Konrad kände såklart säljaren o kollade på den åt mig.
Så nu äger jag en og900 som jag aldrig sett och som inte startar (ska åtgärdas av säljaren) och dessutom står 140-145 mil bort under ett tjockt täcke snö.
Tråkigheter finns som en högersida där det har spacklats för en gammal skada (skrapad troligtvis) och där spacklet börjat släppa.
Däremot finns det sånthär som mig desto gladare
Det är en 1985 års 3 dörrars 900i med taklucka som har fått motorn utbytt mot en T16 nån gång.
Inredning och utsida behöver kärlek, motorn med eventuellt (Trionic lockar)
Förhoppningsvis går det lösa att transportera ner den runt vecka 18.
Nu ska det börjas ett arbete med att leta garageplats.
- Detta ämne redigerades för 5 år, 8 månader sedan av M.Broberg.
- Detta ämne redigerades för 5 år, 8 månader sedan av M.Broberg.
- Detta ämne redigerades för 5 år, 8 månader sedan av M.Broberg.
- Detta ämne redigerades för 1 år, 10 månader sedan av M.Broberg.
- Detta ämne redigerades för 1 år, 6 månader sedan av M.Broberg.
Attachments:
Anonymfebruari 3, 2019 at 09:27 #455245?Jaså, du kunde inte hålla dig från dem ?
Fast jag känner igen den “känslan –
har själv undrat när även jag “trillar dit” …….?Men jag kan jo bota den värsta “abstinens ” –
på detta sättet jag gör just nu, fixa och kela med andra OG 900 ?februari 4, 2019 at 20:04 #455276Grattis, spännande o se vad som döljer sig under snön framöver.
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetKAN bli en tur till Norrland innan. Jag ska troligtvis hjälpa Konrad lite med konsultation i den nuvarande ladugården som ska bli verkstad.
Planerna är ganska enkla. Största målsättningen är att köra med bilen men andra planer är ungefär.
* Fixa den genom besiktningen, kan vara lite o göra o kan vara mycket.
* Är lite osäker hur det blir med däck och fälgar så den frågan måste behandlas med. Helst vill jag ha vitmålade silverspoke (Sånna fälgar jag hade på förra svarta 900an år 2008) Det blir nog inga 16″ eller fräna saker framöver.
* Innertaket måste nog kläs om ganska omgående för att det ska vara OK att köra samtidigt måste irnedningen göras rent MM. Klubbens tyg elelr något annat? klubbens lockar, men närmare 1500 kronor för det tyget.
* Bilen saknar APC så en kontroll över hur elen till motorn är. Troligtvis blir det Trionic om det ska ändras nått, tills dess får den gå som LTT. delvis eknomisk fråga, bilen kommer dra mindre med T5, lättare att hitta reservdelar samt att delarna till själva konverteringen inte är så farligt dyra.
* Sen sitter det vita blinkers på bilen och det var fränt tyckte jag, fast det var lite mer än 10 år sen. Kanske kan få fram US-blinkers men annars blir det vanliga gula. Dessutom tror jag strålkastarna var lite vissna så ett par fräscha där.annars bara gå igen om städa bilen, tvätta av den o polera så gott det går, plocka isär bakljus o diska och polera osv.
standardgrejjer för o höjja nivån lite helt enkelt.så ett light-projekt.. säger jag nu >.< kan såklart balla ur. men planen är att den ska funka att köra med så mycket det går. börjar bromsarna jävlas kanske det blir 4×108 osv.. Stum växelförarled, fräscha motorfästen och stålkulespak eller eftermarknadsspak ligger nära hjärtat med.
april 29, 2019 at 14:06 #458647Väldigt snygg! Allt går ju laga utan att det kommer att synas. Det är kul!
april 30, 2019 at 09:45 #458677Ja, fräscha länkarmsinfästningar är bland det bästa man kan få!??
96 V4 1975 ”Bollen”
Igårkväll kom det en ng9-5 Turbo6 med ett släp bakom 🙂
vid noggrann koll av bilen så.. Ja..
asså den va inte dyr, men det är helt klart Massor att göra. Inklusive ett byte av höger framdörr och nästan hela flygeln höger bak samt omlack av hela bilen på sikt
Jag visste den biten dock. så den kommer vara ful ett bra tag nu. Förhoppningsvis går det att börja fixa plåt och lack hösten/vintern 2020. Men ja. det finns o göra!eftersom plåtfälgar med dubbdäck (som ska dubbas ur) är lite trist så råkade jag gå och köpa fyra 100+ qualifier i 17″
kommer fler bilder eftersom.
prio nu är att få den att starta. Den startar på startgas så felsökning av LH systemet fortsätter.
Attachments:
maj 2, 2019 at 15:02 #458750Årets blygaste projektbild helt klart!
På 200 meter å man ser bara taket!?
Man blir ju inte mindre nyfiken! ? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.