Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08

Visar 12 inlägg - 331 till 342 (av 342 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 30, 2023 at 21:27 #503398

      Dagen bjöd inte på så mycket skruvande.. jag behöver lite hjälp med nästa steg och även nya delar. delarna kom inte idag som jag hoppats och hjälpen fick jobba istället.

      Så det blev inte mycket bil idag. jag målade difflocket, när jag fotar i solen är det babyblått. vilket det inte är. så jag ska ta bättre bilder senare.

      Sen rev jag slaven, gjorde rent den (entrepenadfett är ganska kletigt) och packade om den med nya EPDM o-ringar och bromscylinderfett…
      Det var nån enstaka rostfläck på kolven men jag polerade den noga och allt kändes bra så den ska nog duga.

      IMG20230530142428

      IMG20230530153644

      Ber en bön att speedparts och Maptun paketen kommer fram imorn…

        maj 31, 2023 at 23:36 #503420

        I fredags satte jag som mål att när den här veckan var slut så skulle den nya motorn sitta på plats i den vita 900an. Det gav mig 9 dagar att göra detta jobbet på. Jag var 90% säker på att jag skulle hinna/orka lägga ner allt tid som krävdes och att det skulle var klar senast nationaldagen som senast.Tack vare en jävla motivation så har jag lagt som minst 4 timmar på en dag på bilen och det var igår. Idag blev det ett förmiddags pass på 2timmar, ett eftermiddags pass på 2 timmar och sen ett 4 timmars pass på kvällen med en polare

        Nu sitter motorn där, det jag trodde jag kanske skulle klara till på söndag är klart… Nu är det bara resten kvar

        IMG20230531213438

        Det har tyvärr blivit väldigt lite bilder idag, jag har vart så jävla skitig. nya motorn har läckt olja, länge, utan nån motortvätt…

        Lådan är bytt, nya lådan har fått en 7ans primär och difflock i stål, difflocket är såklart samma färg som bromsarna var på min förra 900a.

        IMG20230531112241
        Lite bilder utan nån ordning

        348382320_664566562163376_2450679286845140974_n

        IMG20230531193452

        348376655_798243304876412_4876266153209562688_n

        Eftersom det var lite tidspress och jag bara hade hjälp ikväll så fick det bli att få i motorn först.
        *Svänghjulet ska av och packboxen bakom ska bytas.
        *Servo pumpen ska få sin powerflex bussning och ledningarna ska skruvas fast. jävla skitjobb det där med servopumpen…
        *Sen är det nog bara kopplingen kvar på den mekaniska sidan, och avgas såklart.

        Min idé är att starta motorn så fort det går för att kolla så det inte är några stora fel, så el och bränsle har prio.

        Jag köpte tillbaka bromsarna från min gamla av Schwartz, nackdelen är att dom ligger hos honom i Älvängen strax norr om Göteborg och inte i mitt garage.

        Vidare så saknas det 1 par stötdämpare med, jag Trooor det är bak som saknas. tanken är ett par vanliga bistein B4.

        när dom små sakerna är lösa så är det dags att tänka på reg bes och bes..

        Fan det händer grejjer!

          juni 1, 2023 at 06:50 #503427

          Hej. Vad effektiv du har varit. Motorn på plats flera dagar tidigare än planerat. Ser fram emot att läsa fortsättningen. Mvh Bengt

            juni 2, 2023 at 23:28 #503459

            Tackar för dom fina orden!

            det verkar ha slått av duktigt på tempot nu, jag började bli lite hostig mot slutet på onsdagsmeket och det har inte blivit bättre… sitter i halsen mest men jag tror det påvekrar resten av kroppen med.

            men det är ju tur att jag är ledig när man blir sjuk så jag slipper förlora pengar

            Jag har svetsat ihop en ny växelförarled idag och lagt primer på den. , får ta bild på den imorn.

            Vevaxeltätningen bakom svänghjulet är bytt och lagret i svänghjulet är bytt.

            Servo pumpens nedre fäste med powerflex bussnignar sitter på plats!

              juni 20, 2023 at 23:09 #503952

              AC då… jag fyllde AC systemet för en månad sen drygt. Det höll i 2 veckor innan det slutade blåsa kallt.
              Då var det dags för felsökning, hittade ett rör som såg suspekt ut. Köpte en UV lampa för att dubbelkolla och visst var det där det läckte.

              IMG20230610212839

              Köpte en UV lampa för att dubbelkolla och visst var det där det läckte.

              IMG20230611124201

              Nytt rör beställdes, beställde ny kondensor med torkfilter med. systemet tömdes på verkstaden som skulle fylla och jag bytte grejjerna. gick ganska fort, detta var i torsdags.
              lämnade bilen på fredag i hopp om att dom skulle kunna fylla (jag jobbar nära). efter jobbet så kommer jag förbi – Nej. det gick inte få vakum, det läcker nånstans…. Så då plockades fronten av, nybytta röret inspekterades och jag upptäckte att det var fel form på änden. lite massage med diverse tänker och tillbaka med allt igen.

              IMG20230618175504

              måndagen kommer, jag lämnar bilen och nu gick det fylla och allt funkar (än så länge).

              Mer pengar och tid än jag ville lägga på den bilen nu, speciellt när förra ägaren intygade att AC fungerade vilket alltid är svårt att prova när det är +8 ute.

              Såhär fort går det att summera tusentals kronor i delar och arbete samt 2 veckors jobb med bilen…

              PS. det var tur att jag köpte ny kondensor.
              bulten till röret jag bytte gick rakt av och jag lyckades inte få av röret från kondensorn.

                juni 20, 2023 at 23:59 #503957

                Hej!
                Tack för dokumentation från vekligheten!
                Hade nog din energi förr. Tiden förändrar möjligheterna.
                Som dom säger i Brittiska armen “Carry on”!
                Jag har bytt packbox på vevaxeln improviserat. Dvs utan proffs pressvektyg,
                Det var länge sen och på en B-motor.
                I början (typ -72) hade inte SAAB koll på läget kunde man tycka som “inget-gör”.
                Packboxen bakom svänghjulet satt ju “felvänd”..

                Snart är det dags för mig att byta packbox på min EMS-motor (900 -80)
                som ska i min Familjeveteran DSF 172. 99 -73, Jäkla pojkdrömmar.
                Håller tumme för att din håller tätt. Håll en tume för mig, Tack.
                Fler dokumentationer från verkligheten uppskatas.
                Verkligheten förändras ju inte om man håller på med gamla SAAB-ar -:)
                Mvh
                Adam Zdunek

                  juni 21, 2023 at 08:07 #503959

                  Tack!
                  Jag hade mer energi förr jag med, men det är fantastiskt bra motivation att inte vilja sitta i 35 grader varm bil med svart skinn och stekas…

                  Jag kan inte B motorn men till H motorn så har jag specialverktyget för att byta packbox bakom svänghjulet. bytte på min 900a efter att motorn trilla i. ett skitjobb som blir jätteenkelt med rätt verktyg

                  ser ut såhär (bild från tradera)
                  534894305_62066381-89e6-4bb5-a050-bfe5014f5eaa

                  Försök byta när motorn är från lådan så blir det enklare 🙂

                    juni 21, 2023 at 20:00 #503966

                    Hej!
                    Som ögonmått ser diametern mindre ut än till packboxen till B-motorn bakom svänghjulet. Nu blir det till att byta på kamaxelkedjesidan också — “innan mororn trillat i” -:)
                    Trevlig Midsommar
                    Adam Zdunek

                      november 4, 2023 at 08:10 #512011

                      Hej. Hoppas allt är bra och att arbetet går enligt plan med den vita. Finns det chans att vi får se den i verkligheten på festivalen i juni nästa år? Mvh Bengt

                        november 26, 2023 at 08:38 #512368

                        Nu har jag nött genom tråden som var väldigt intressant. Vilket jobb du gör. Blir också sugen på att skaffa 900 😃.

                          november 26, 2023 at 15:31 #512371

                          det var ett tag sen jag uppdaterade här!

                          det har inte hänt ett skit med 900an.
                          det är inte mycket kvar för att få den körbar så den kanske rullar till trollhättan, vem vet!

                          Det har hunnits med en flytt nu i sommar som har tagit typ all tid sen juli.

                          vidare så har 9-5an rullat på ganska fint, var tex med en på den i år lite regniga Gävleträffen.

                           

                            november 26, 2023 at 15:38 #512372

                            Råkade trykca lite fort på att skicka iväg det där och jag hittar ingen redigerings knapp längre..?

                            oavsett, ett regnigt gävle avklarades med min vän Hampus och hans dotter. Hon tog hem 2 pokaler och dom övriga har jag, Hampus och förra året farsan samlat på oss genom åren.

                            Sen gjordes en besiktning av 9-5an. Det gick la sådär

                            det visade sig att mittljuddämparen hade rostat av helt men att allt hölls i OK plats pga spänningen i avgasgummina.

                            det gick alltså dra isär avgasaet en decimeter och sen sätta ihop det igen med imponerande lite läckage!

                            det tog en helg och totalt 13 arbetstimmar att få ihop avgaset igen. det jag köpte var ett universal flexrör och en mittljuddämpare på biltema.

                            Flänsarna på flexröret gick i bitar när jag försökte knacka loss det så jag fick bygga nya vilket tog “en stund”. bakre ljuddämparen byttes inte, jag hoppas den håller ett tag till.

                            nu börjar jag se ljuset i tunneln och det kanske kan bli lite og900 skruvande framöver. Hoppas jag.

                            jag behöver en hållare till bränslefiltret och en slang mellan filtret och fuelrailen men annars ska jag nog ha allt som krävs för att starta iaf.

                            det jag Vet saknas för regbes är ett 2 stötdämpare, jag minns bara inte om det är fram eller bak.

                          Visar 12 inlägg - 331 till 342 (av 342 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.