Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Dagen bjöd inte på så mycket skruvande.. jag behöver lite hjälp med nästa steg och även nya delar. delarna kom inte idag som jag hoppats och hjälpen fick jobba istället.
Så det blev inte mycket bil idag. jag målade difflocket, när jag fotar i solen är det babyblått. vilket det inte är. så jag ska ta bättre bilder senare.
Sen rev jag slaven, gjorde rent den (entrepenadfett är ganska kletigt) och packade om den med nya EPDM o-ringar och bromscylinderfett…
Det var nån enstaka rostfläck på kolven men jag polerade den noga och allt kändes bra så den ska nog duga.Ber en bön att speedparts och Maptun paketen kommer fram imorn…
Attachments:
I fredags satte jag som mål att när den här veckan var slut så skulle den nya motorn sitta på plats i den vita 900an. Det gav mig 9 dagar att göra detta jobbet på. Jag var 90% säker på att jag skulle hinna/orka lägga ner allt tid som krävdes och att det skulle var klar senast nationaldagen som senast.Tack vare en jävla motivation så har jag lagt som minst 4 timmar på en dag på bilen och det var igår. Idag blev det ett förmiddags pass på 2timmar, ett eftermiddags pass på 2 timmar och sen ett 4 timmars pass på kvällen med en polare
Nu sitter motorn där, det jag trodde jag kanske skulle klara till på söndag är klart… Nu är det bara resten kvar
Det har tyvärr blivit väldigt lite bilder idag, jag har vart så jävla skitig. nya motorn har läckt olja, länge, utan nån motortvätt…
Lådan är bytt, nya lådan har fått en 7ans primär och difflock i stål, difflocket är såklart samma färg som bromsarna var på min förra 900a.
Lite bilder utan nån ordningEftersom det var lite tidspress och jag bara hade hjälp ikväll så fick det bli att få i motorn först.
*Svänghjulet ska av och packboxen bakom ska bytas.
*Servo pumpen ska få sin powerflex bussning och ledningarna ska skruvas fast. jävla skitjobb det där med servopumpen…
*Sen är det nog bara kopplingen kvar på den mekaniska sidan, och avgas såklart.Min idé är att starta motorn så fort det går för att kolla så det inte är några stora fel, så el och bränsle har prio.
Jag köpte tillbaka bromsarna från min gamla av Schwartz, nackdelen är att dom ligger hos honom i Älvängen strax norr om Göteborg och inte i mitt garage.
Vidare så saknas det 1 par stötdämpare med, jag Trooor det är bak som saknas. tanken är ett par vanliga bistein B4.
när dom små sakerna är lösa så är det dags att tänka på reg bes och bes..
Fan det händer grejjer!
Attachments:
juni 1, 2023 at 06:50 #503427Hej. Vad effektiv du har varit. Motorn på plats flera dagar tidigare än planerat. Ser fram emot att läsa fortsättningen. Mvh Bengt
Tackar för dom fina orden!
det verkar ha slått av duktigt på tempot nu, jag började bli lite hostig mot slutet på onsdagsmeket och det har inte blivit bättre… sitter i halsen mest men jag tror det påvekrar resten av kroppen med.
men det är ju tur att jag är ledig när man blir sjuk så jag slipper förlora pengar
Jag har svetsat ihop en ny växelförarled idag och lagt primer på den. , får ta bild på den imorn.
Vevaxeltätningen bakom svänghjulet är bytt och lagret i svänghjulet är bytt.
Servo pumpens nedre fäste med powerflex bussnignar sitter på plats!
AC då… jag fyllde AC systemet för en månad sen drygt. Det höll i 2 veckor innan det slutade blåsa kallt.
Då var det dags för felsökning, hittade ett rör som såg suspekt ut. Köpte en UV lampa för att dubbelkolla och visst var det där det läckte.Köpte en UV lampa för att dubbelkolla och visst var det där det läckte.
Nytt rör beställdes, beställde ny kondensor med torkfilter med. systemet tömdes på verkstaden som skulle fylla och jag bytte grejjerna. gick ganska fort, detta var i torsdags.
lämnade bilen på fredag i hopp om att dom skulle kunna fylla (jag jobbar nära). efter jobbet så kommer jag förbi – Nej. det gick inte få vakum, det läcker nånstans…. Så då plockades fronten av, nybytta röret inspekterades och jag upptäckte att det var fel form på änden. lite massage med diverse tänker och tillbaka med allt igen.måndagen kommer, jag lämnar bilen och nu gick det fylla och allt funkar (än så länge).
Mer pengar och tid än jag ville lägga på den bilen nu, speciellt när förra ägaren intygade att AC fungerade vilket alltid är svårt att prova när det är +8 ute.
Såhär fort går det att summera tusentals kronor i delar och arbete samt 2 veckors jobb med bilen…
PS. det var tur att jag köpte ny kondensor.
bulten till röret jag bytte gick rakt av och jag lyckades inte få av röret från kondensorn.Hej!
Tack för dokumentation från vekligheten!
Hade nog din energi förr. Tiden förändrar möjligheterna.
Som dom säger i Brittiska armen ”Carry on”!
Jag har bytt packbox på vevaxeln improviserat. Dvs utan proffs pressvektyg,
Det var länge sen och på en B-motor.
I början (typ -72) hade inte SAAB koll på läget kunde man tycka som ”inget-gör”.
Packboxen bakom svänghjulet satt ju ”felvänd”..Snart är det dags för mig att byta packbox på min EMS-motor (900 -80)
som ska i min Familjeveteran DSF 172. 99 -73, Jäkla pojkdrömmar.
Håller tumme för att din håller tätt. Håll en tume för mig, Tack.
Fler dokumentationer från verkligheten uppskatas.
Verkligheten förändras ju inte om man håller på med gamla SAAB-ar -:)
Mvh
Adam ZdunekTack!
Jag hade mer energi förr jag med, men det är fantastiskt bra motivation att inte vilja sitta i 35 grader varm bil med svart skinn och stekas…Jag kan inte B motorn men till H motorn så har jag specialverktyget för att byta packbox bakom svänghjulet. bytte på min 900a efter att motorn trilla i. ett skitjobb som blir jätteenkelt med rätt verktyg
ser ut såhär (bild från tradera)
Försök byta när motorn är från lådan så blir det enklare 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.