Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne har 342 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-26 15:38 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Jo…ang. Svets. Det ser ut som att tråden brinner av för snabbt. Vissa svetsar är svårjusterade när man har lägre ström å matning. Det kan faktiskt bli lättare att öka ström å matning ett snäpp. På jobbet har vi en trefas som är omöjlig att få till på lägena före 4 sedan blir det bra. Vidare vet jag inte om det blir lättare med 0.6 eller 0.8 tråd. Slipa av svetsen bara och efterslipa med grovrengörare eller liknade så blir svetsarna mjuka å fina.
det som händer är att den brinner av och blir en smällt droppe på tråden första halva sekunden efter det funkar det fint. Men punktar man så.
dom sämsta ställena hade spalt på 3mm nått så där jag har jag “sytt” ihop svetsen med en punkt på varje sida omväxlande tills dom smälter ihop.
hade jag haft 6 eller ens 10 lägen på strömmen hade jag vart skitglad. men nu är det steglös justering.. gör allt Så mycket krångligare.
Jag brukar köra av med lamellskiva av lagom grovhet och sen putsa av med stålborste till borrmaskinen
- Det här svaret redigerades för 5 år sedan av M.Broberg.
augusti 17, 2019 at 22:38 #462440Jo…ang. Svets. Det ser ut som att tråden brinner av för snabbt. Vissa svetsar är svårjusterade när man har lägre ström å matning. Det kan faktiskt bli lättare att öka ström å matning ett snäpp. På jobbet har vi en trefas som är omöjlig att få till på lägena före 4 sedan blir det bra. Vidare vet jag inte om det blir lättare med 0.6 eller 0.8 tråd. Slipa av svetsen bara och efterslipa med grovrengörare eller liknade så blir svetsarna mjuka å fina.
det som händer är att den brinner av och blir en smällt droppe på tråden första halva sekunden efter det funkar det fint. Men punktar man så.
dom sämsta ställena hade spalt på 3mm nått så där jag har jag ”sytt” ihop svetsen med en punkt på varje sida omväxlande tills dom smälter ihop.
hade jag haft 6 eller ens 10 lägen på strömmen hade jag vart skitglad. men nu är det steglös justering.. gör allt Så mycket krångligare.
Jag brukar köra av med lamellskiva av lagom grovhet och sen putsa av med stålborste till borrmaskinenJa det kan vara knepigt.
Det blir säkert snyggt när du slipat, det är roligare om man slipper att slipa man sparar ju tid oxå. ?Vinkelslipen är den dåliga svetsarens bästa vän som man säger!
fått det nerslipat och ÄNTLIGEN lagt lite CA primer överallt
nu är det följande som ska göras i denna etappen;
* Kitta svetsarna (man kan aldrig vara för säker)
* Sprayfärg under på det jag missat med penseln (hatar o pensla upponer…)
*Lägga ett lager underredsmassaUnderredsmassanästa etapp blir det ljudisolering! torpeden är sorgligt bortglömd så jag hoppas kunna göra lite nytta där.
Attachments:
augusti 18, 2019 at 13:35 #462452Montecarlo gult golv….? ??
Nu är det ju snyggt å prydligt.
Nä pensla upponer e INTE kul!Det har inte hänt så mycket på skruv fronten, den läcker fortfarande vatten så instrumentbrädan måste ur för att komma åt att lossa hela luftintagsboxen och täta om.
jag har fortsatt ingen plats att skruva på, bilen behöver vara flyttbar så det gör det mesta mekande omöjligt.
Men. jag har handlat grejer!
Detta är det på bilden
*Stänklappar bak
*Helt ny kamkedjesats B202, drev kedjor och styrningar
*Givare till tankmätaren
*Centrallåsmotorer runt om
*Tändlås + 2 styck dörrlås med 2 nycklar
*Helt spakställ med Kromad växelförare
Sen det roliga
*Trionic 5 kabelhärva från en ng900 inklusive alla givare och tändkasset, spridare och T5 magnetventil
*Hastighetsmätare med nya farthållarkontakten
*I källaren finns sen tidigare en T5 box omlödd för T7 MVDessutom levererades ett 90+ turbo svänghjul (220mm) till fräsen.
90+ turbo har samma bultdelning på tryckplattan som 9000 med B202 som har 228mm koppling istället för 215mm som det är nu.
Det enda som saknas nu är att hämta svänghjulet och hållare till givaren, köpa koppling samt få tag i ett spjällhus.
Trigger på baksidan av svänghjulet, Givaren sätts i ett hål i bröstkåpan som är till för nått på automatlådorna.
resultat? OM det behövs justeras in positionen så är det så litet att det görs med mjukvaran. svänghjulet går ju bara montera på 1 sätt!
Larzzon i Borås som gör detta. För övrigt förvånansvärt billigt att skicka ett svänghjul med DHL eller om det var Schenker. Maxgränsen där är 10kg och jag har för mig svänghjul väger 9 och lite till.
Trigger på baksidan av svänghjulet, Givaren sätts i ett hål i bröstkåpan som är till för nått på automatlådorna.
resultat? OM det behövs justeras in positionen så är det så litet att det görs med mjukvaran. svänghjulet går ju bara montera på 1 sätt!
Larzzon i Borås som gör detta. För övrigt förvånansvärt billigt att skicka ett svänghjul med DHL eller om det var Schenker. Maxgränsen där är 10kg och jag har för mig svänghjul väger 9 och lite till.Kul att du gör det på “rätt” sätt!
Bra för mig att se hur man gör om man skulle få några idéer i framtiden 😉
Känns modernt och stabilt med Trionic 5MVH Nils
Min förra 900an hade Trionic 5
körde först med adapter på remskivan och det va la inga problem pga att det monterades med motorn ur. Sen blev jag nyfiken och testade med ett fräst svänghjul för att.
Svänghjulet är en billigare och smidigare lösning om man köper färdig kösning. Däremot går det bygga en adapter till remskivan själv med ganska få ,maskiner.
Dessutom måste jag byta packboxen bakom vevaxeln (vem behöver inte det…).jag hade Helst inte T5 konverterat bilen men allt under 3500 RPM på fullgas så går den jätte fet :/ börja pilla i eventuellt moddade LH2.2 boxar känns jobbigt.
Var upp till Borås och hämtade hem det frästa svänghjulet, hållaren till givaren finns inte i lager så får vänta på den.
Nu är det bara koppling och ett 9000 spjällhus kvar utöver hållaren till givaren.
Anledningen för 9000 spjällhus är att 900 turbo har fel spjällaxel för Trionics spjällägesgivare. 900 2.1 har rätt, men jag föredrar 9000 spjällhus pga placeringen av uttagen till tomgångsmotorn som gör att jag lättare kan sätta den under insuget.Lite mer fel hittat.
bränsletrycksregulatorn Pyser, det kan fan inte vara bra.
lyset gav upp men ett nytt ljusrelä så är det löst, det gamla såg inte jättebra ut
Ena varselljuset lyser inte (vänster) samma med 2 blinkersinsatser och lampan är hel, inte hunnit felsöka noga men lossade säkringen till “kontrollampor” och då dog bränslepumpen, som går konstant när tändningen är till
För övrigt är reläet från en i8 och inte turbo nånstans. sicken skit..
det pillas växellåda nu framförallt, och där stötte jag på patrull. Jag justerade in Pinjonens axialläge och när jag skulle dra åt skruvarna med dom 28 NM som det ska vara så gick en helt sonika av ungefär direkt.
Här nere sitter skruven som gick av. det är ca 20 cm ner till hålet och det krävs smala saker för att komma åt, växelföringen går in i stora hålet till höger så det är en gjutning ivägen.
Försök gjordes att borra ut den på jobbet med den gamla svajjiga pelarborren. gick inte alls typ.
Så ett bitsborr i storlek för att borra för insatsgänga införskaffades tillsammans med en 300mm lång förlängare.
Såhär mycket sticker hållaren ut när borret sitter med spetsen precis innanför hålet, ca 80-100mm så det går förhoppningsvis bra att borra en bit.
För att gänga så djupt krävde det det lite Mer verktyg…
Dags att ta tag i detta snart, skulle gjort det igår men råkade köpa en liten pelarborr istället
det var allt för tilfället! försöker fixa plats att skruva med 900an men det har inte släppt ännu.
Attachments:
I måndags kom Konrad ner, på vägen hade han hämtat upp lite gummimattor, tätningslister samt en biege inredning.
Förarstolen är solblekt, men resten var väldigt fint. Anledningen till detta är att inredningen i 900an är är Väldigt skitig med olljefläckar och sånn skit.
ett steg närmare ett bättre skick
Nuvarande framstolar är eventuellt räddningsbara, men baksätet är. inte helt OK.
Nu jävlar!
Efter att ha fått en plats att hålla till på började jag riva idag, instrumentbrädan åkte ur och jag kolla runt lite angående elen.
Tanken är att försöka få igenom T5 konverteringen i vecka 48, men det är lite detaljer som saknas så det är inte helt klart att det blir klart då.
Det som gör det lätt/svårt med min T5 konvertering är att den blir nästan helt “ren”. Elen som är dragen till sprutet är redan inskarvat här o var, till exempel går soppareläet (stora fina i8 relät) direkt på tändningnen vilket gör att pumpen går även med motorn av och tändningen på…
Jag ska försöka såga ett stort jävla hål i torpedväggen att dra kablarna genom och med lite tur så kan jag sätta boxen på Typ original plats höger om passagerarens fötter. Men den ska INTE sitta på mittkonsollen, det hade jag på min förra, det medför nackdelar (främst estetiska).
Och sen är det Massa rolig el kvar att reda ut med stereo och extramätare MM..
sen MÅSTE innertaket fixas. ser inte ett skvatt i mittspegeln, kuna likagärna kört skåpbil.
Sen det där med att byta hjulupphängning till 4×108 med, får se hur det blir. hur jag än gör behövs fjädrar och dämpare, kollar Koni just nu.. ungefär 4200 för 4 dämpare från Tyskland.
Jag har även ingått löfte om en bytesaffär där jag får fyra 16″ fälgar som jag gillar. Tur är så är dom både 4×114,3 och 4×108
Sen lockar Sport och rally skärmbreddare från 99 med lagom spacers.
bonus är om jag bygger klart växellådan jag pillar med och monterar den. Kommer förhoppningsvis bli en Riktigt trevlig låda.
Planer finns! och behov!
tror det kan bli en riktigt trevlig bil!
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.