Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

Detta ämne innehåller 251 svar, har 26 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-04-07 11:46.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 252 totalt)
  • Författare

reino
    Deltagare

På allmän(?) begäran så lägger jag upp en tråd om min 900. Den är tänkt som bruksbil, men är väl som alla bilar man har, ett rullande projekt. :mrgreen: Sitter för närvarande hemma hos morsan med min linuxdator med mobilen som internet, så jag har tyvärr inga bilder att dela med mej av just idag, men det kommer. Försöker uppdatera så ofta jag gjort nåt, men eftersom jag inte har tid eller råd att göra detta till ett extremprojekt så blir det väl inte jätteofta, men så fort jag gjort nånting kul så.. 🙂

Så, vad planerar jag med denna? Jo..;
    -Fixa den rost som är
    -AC [Ligger hemma men börjar fundera]
    -Farthållare om jag får fatt i nån.
    -IC [Done]
    -APC [Ligger hemma]
    -Orginal laddtrycksmätare i instrumenteringen [Done]
    -Extra mätare i taket ovanför backspegeln, Plankan style 😉 (vet inte exakt vilka i nuläget)
    -Bakrutejalusi (?) alt. torkare bak [Jalusi Done]
    -Aerokjolar (kanske)
    -Stora vingen (eller?)
    -Nya fälgar till nästa sommar 16″ antingen cross spoke eller super aero. Det vore grymt najs med guldfärgade cross spoke. 😛 [Blev 15″ Soft Aero, men ska på 15″ Ronal Silver Spoke nästa sommar]
    -6.5″ bas i mittkonsol (mitt första försök att plasta typ) Får se om den ger rätt volym.
    -Ny stereo [Fixat med en Pioneer DEH-7200SD] + högtalare bak.
    -Aerokåpor på luftutsläppen bak [Done] 😛
    -Batteri bak kanske?
    -Extraljus under regplåten [ligger hemma]
    -Xenonkonvertera extraljusen
    -Montera gamla 99cc bakljus med vita blinkers, tona bakluckeljusen svarta, samt ha vita blinkers fram och på sidorna. [Done]
    -Trubbnoskonvertera! 😀 [Halvklart]
    -Motorbyte. (finns hemma)

Bilen köptes i slutet på Maj och jag blev helt såld på den då den var allt som jag ville ha från grund (sånär som ac och farthållare). En svart og900S års mod -90 med röd plysch. 😎 Fick även med stora högtalarna fram som satt i en annan 900 som säljaren hade. Poppar på fint dom. 😎 Dom hade fått nerslag på länkarmsinfästning fram på senaste besiktning, så det är lagat. Dörrarna har klarat sej väldigt bra trots årgången och modellen. 🙂 Några bilder finns på Garaget (länk i signatur) för dom som är nyfikna på bilen redan nu. 😉

longjohn61
    Deltagare

Bilder ❓

Mvh Nisse

reino
    Deltagare

En av bilderna jag fick av säljaren innan jag kom och tittade på den. =)

Cockpit.

Stereon.

Me like! =) Dessa poppar på riktigt bra och det kan man ju förstå när man kikar på undersidan.. 😉

Nya ratten då, som jag köpte på tradera. =) Mycket skönare än orginalen.

Kände att jag behövde byta reflektorn i vänstra lyktan, då den högra strålkastaren var helt nybytt. 😛

Bara liite skillnad på nya och gamla reflektorn. 😛

Det är typ det jag har gjort i nuläget med bilen. Aerokåpor till luftgallren finns inköpta och väntar på nån slags omlack. 😎 men sen åker dom på. Lär väl bli nån bild på det med.
    Om det finns nån i uppsala som är haj på glasfiber så tar jag gärna emot hjälp att gjuta i mittkonsolen. 😛 Snackade med Uppsala bilradio och skulle jag lämna in den där så skulle det kosta mellan 10 och 15 tusen för jobb, material samt bas och slutsteg.. Liite i överkant av min budget, om man säger så. 😮 Då gör jag det hellre själv.
    Finns det nån som vet hur stor volym man kan få ut i en sån mittkonsol btw?

plankan
    Deltagare

Har sagt det förr och kan säga det igen –
    Svarta OG´s rockar fett 😎

M.Broberg
    Deltagare

@plankan wrote:

Har sagt det förr och kan säga det igen –
    Svarta OG´s rockar fett 😎

http://www.youtube.com/watch?v=O55ldCFZxz8” onclick=”window.open(this.href);return false;
    😉

plankan
    Deltagare

@reino wrote:

Me like! =) Dessa poppar på riktigt bra

Ser ut som att du tyvärr har klassiska sprickor på brädan –
    Här finns en guide på hur du byter den

fataren
    Deltagare

nice… tror det kommer bli en riktig pärla 🙂

reino
    Deltagare

Tackar. =)

@plankan; Jo jag har sett den där och hemma hos svärmor ligger det en bräda lös, så jag ska kika på den och se vilket skick den är i, innan jag köper nån. =) Men bytas ska den.

reino
    Deltagare

Sådärja. Då har man bytt rotor, fördelare, kablar och tändstift. 🙂 Känns bra. Tror dock mina startproblem som finns omskrivna i en annan tråd, berodde på att vakuumslangen mellan insug och dumpventil hade spruckit upp så motorn drog tjuvluft. Men nya grejer är ju alltid skönt ändå. 😛 rotor och lock heter Bosch (enligt biltema iaf) kablar heter biltema och stiften heter NGK Platinum VX eller nåt sånt. 🙂 Borde ju hålla ett tag iaf.

longjohn61
    Deltagare

Kolla eller bytt dom övriga vakuum slangar också 😉

Mvh Nisse

reino
    Deltagare

Liten update då. Inte så mycket som händer, men lite iaf. =) I fredags hittade jag en 900 turbo på skroten med orörd motor, så idag var jag dit och skruvade lös lite prylar som jag ville ha. =)

Komplett orginal IC med rör bälgar, tryckrör och fästplåtar. Vill ju självklart ha en fmic, men det får bli längre fram i tiden. 😛 Detta lär ju göra lite skillnad iaf. =)

Sen en NÄSTAN komplett APC, då jag inte riktigt visste var tryckgivaren satt. 😳

Får se när jag kopplar in allt. 😛 Skulle gärna ha lite stöd och assistans av nån mer erfaren og-skruvare, men det löser sej nog. Nån som har en tryckgivare att göra sej av med lite billigt btw?
    IC kommer dock monteras före APC troligen. Får se om det kanske monteras av bara farten när man skruvar dit ICn.. 😆

M.Broberg
    Deltagare

Speedparts har tryckgivare

Finns tonnvis med info här på forumet hur mane ftermonterar APC i en 900s, tex här i FAQ delen.

Får vi hoppas att det är all info du behöver 😉

reino
    Deltagare

Jo jag såg att dom hade. 🙂 Och jag har kollat igenom den där guiden ett flertal gånger. 😉 Det är tack vare den som jag har kunnat ha koll på vad jag behöver 😛

Men om man skulle montera allt som innefattar APC, förutom tryckgivaren, kommer det funka då, bara att bilen kör grundladd eller? För det skulle ju inte direkt göra nån skillnad i körningen från vad som är nu, då det är en LTT tänkte jag.
    Tänkte mest så man har att bara trycka dit givaren sen när man skaffat den lixom. Förvisso ska jag nog ha fixat fram en tills dess, då jag ska göra ett till besök på skroten och plocka ner lite inredning och lokalisera givaren men ändå.

M.Broberg
    Deltagare

Du har en -90 så du har en begränsning i soppachippet som göra att du itne kan ladda över 0.6 bar. enklaste sättet att bygga bort detta problem är att trimma mer o slänga i SP chipp, men vet ej om man bygga runt problemet med nyare box + spridare.

joh900
    Deltagare

@M.broberg wrote:

men vet ej om man bygga runt problemet med nyare box + spridare.

Detta går utmärkt, är man riktigt lat så fungerar det säkert att göra 90ans spridare med 91ans box, men inget jag rekomenderar då det är såpass lätt att byta spridare också. Min svarta satt det dock 90ans box i, och 91ans spridare märkte jag efter inköp och den gick utmärkt med det… Bytte dock till rätt box ”bara för att”.

MVH

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 252 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng