Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

• Detta ämne har 251 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-07 11:46 av .
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 252 totalt)
  • Författare
    reino
    Deltagare

Han ser ju rätt rå ut utan huv ändå. 😉

reino
    Deltagare

Fast borde man inte kunna ta härvan och allt från en bil med startspärr, och bara ta boxen från en utan? Eller skiljer det nåt där emellan kanske? I värsta fall kan man väl koppla in startspärren kanske. 😛 Typ ha nyckelsändaren som en liten dosa på nyckelringen.

saabaero
    Deltagare

Nu krånglar ni till detta i onödan 😉

VSS ligger enbart i mjukvaran i T5.5 och inaktiveras med en vanlig ”kryssruta” – den operationen klarar alla.
    Samma sak med bilar som har dubbala lambda. Den bakre lambdan kan också ”dödas” med en kryssruta.
    Även främre lambdan kan kopplas bort via T5Suite.

Ett std 185hk program funkar tillräckligt bra för att bara starta å köra men några justeringar måste göras.
    Utväxling måste justeras liksom även hastighetssignal (end 900 program).

ODB1 eller ODB2 bil kvittar, det är ju programmet man använder som är det viktiga 😉
    Det har diskuterats huruvida programmen för dubbla lambda och ODB2 är kinkigare på ev störningar innan CE tänds. Lite osäker hur det är med detta i verkligheten.
    Väljer man en ODB2 programvara har man ju fördelen att kunna använda en ODB2 felkodsläsare och det kan ju vara trevligt.

saabaero
    Deltagare
    reino
    Deltagare

Tack för all hjälp med länkar och feedback. 😀 Ska börja kika efter grejer på skroten när jag går där nu. 😉

big nyz
    Deltagare

Nu hoppas jag verkligen att detta är på väg att bli ett s.k. projekt som spårar ur! :king

reino
    Deltagare

Då var iaf oljan loopad. Gick att få dit skiten även om det var lite bökigt. Nu gäller det bara att få insuget tätt så vattnet inte läcker ut…

Kan det vara att jag dragit bultarna för hårt, att det inte är tätt tro? Vad säger eliten?

saabaero
    Deltagare

Visst är det lätt att dra dessa skruvar för hårt då korrekt moment känns löjligt lågt, dock brukar inte högt åtdragningsmoment orsaka läckage.
    Kan det vara så att du fuskat med rengöring av packningsytorna så du har gamla packningsrester kvar ?
    Kanske har du frätskador i topp eller insug kring vattenkanalen ?
    Det enda rätta är att ta isär igen, rengöra ytorna, på med packningsklister och ny packning och kanske dra med måttligt moment.

Funderar om det är möjligt att vända packningen fel och få trubbel av det ?

reino
    Deltagare

Framsteg och motgångar..

Idag kom jag mej äntligen för att åka ut till morsan och plocka isär insuget igen. Självklart så fanns det ju lite av gamla packningen kvar på insuget.. Skönt att det var enkelt åtgärdat ändå. Kletade på packning på tub på båda sidorna av standardpackningen, så nu ska det väl vara f*n om det inte är tätt. Hittade även en massa skruvar och slangklammer som inte var åtskruvade. :ninja (Ajabaja, inte fuska)

Iaf så gick han igång som han skulle sånär som lite taskig gång. Åkte ut en sväng för att testa lite. Kom tillbaka och ändrade tändningen några grader och fick en mycket bättre gång.
    Då kunde man äntligen få med sej bilen in till Uppsala igen.

Väl hemma på parkeringen så kollar jag efter läckor och upptäcker till mitt stora förtret att det är fullt med olja på avgassidan. Startar motorn igen och kollar med ficklampa. Då har jag ju inte fått till oljereturen från turbon ordentligt så klart, så den måste fixas innan bilen kan tas i bruk ordentligt igen. Jag hoppas att det räcker med att få in röret ordentligt, och att packningen klarat sej..

reino
    Deltagare

Bilen väntar nu på att besiktas, och sen ska kylarvätskan bytas. Förhoppningsvis uppstår inga fler otrevliga överraskningar, men man vet ju aldrig. En ny motorvärmare av märket DEFA är på väg, så jag slipper den fula stora Calixkontakten. 😉

mr_maxi
    Deltagare

Hej!

Fränt med us-front…

Men eftersom du kör med retrostuk måste du ju ha stora motorvärmarkontakten….

Hälsn Jan

reino
    Deltagare

Tackar.

Haha jaa, det skulle väl vara det då, men jag vill hellre kunna gömma undan den lilla Defakontakten så den inte syns alls istället. 😉 Har fått tag på ett nytt defaelement med så.

saabaero
    Deltagare

En gammal bil ska väl nästan ha den gamla 4-kantiga motorvärmarkontakten 🙂

mr_maxi
    Deltagare

Ha,,,

Så gammal är ju inte Saaben, hade det varit en 99:a med Triumphmotor så vore det okej,,,

Tror de nya kontakterna kom nån gång runt 75-77.

Gäller att inte få kontaktsvårigheter:-)

Hälsn Jan

reino
    Deltagare

Woopwoop!! Idag vågade jag mej iväg till besiktningen och möttes där av en väldigt trevlig man som även han hade ett intresse för gamla saabar. :king

Det första han kommenterade var mina framljus, och han trodde nästan det var en 99a som rullade in. Sen tyckte han inte den såg ut att vara en års mod -90 heller, men det har ju sin förklaring. 😉

Efter mycket samtalande och lite små kommentarer om fjäderfäste höger fram samt ett eventuellt behov av bromsluftning bak, så skickade han igenom mej med blankt papper! :dope
    Så nu får Svarten rulla igen, efter ett allt för långt oplanerat stillestånd.

Efteråt så drog jag ut på en liten tur till Björklinge bilskrot, där det första jag ser är en silvergrå 9000, troligtvis Aero, med Super Aero samt svart skinninredning med planet på ryggstödet. Hade egentligen inte tänk köpa nåt, men då fälgarna hade ett mycket bra pris, så kunde jag inte låta bli. 😉

Får se om dom kommer användas på denna, säljs eller sparas till nån annan. 😉

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 252 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng