Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

  • Detta ämne har 251 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-07 11:46 av .
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 252 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #193382
    reino
    Deltagare

    Ja just. Ska ju tydligen funka bra med 9000 T5 och 900ans hastighetsmätare som har 3 kontakter så.

    Skulle va trevligt om nån skulle fixa en guide eller så för att konvertera 900 till T5. =) Kan dock vara jobbigt med tanke på skillnaderna mellan årsmod. dock.

    #193383
    joh900
    Deltagare

    Inte så mycket bilder, men ganska mycket info (engelska).

    http://www.saablink.net/forum/general-classic-900-posts-information/33456.htm

    Finns säkert nått som är av värde i alla fall 🙂

    #193384
    M.Broberg
    Deltagare

    ”alla” konverterar ju 900s så det verkar ju gå. är ju vi med äldre modeller som verkar ha problem..?

    #193385
    joh900
    Deltagare

    Har man en 1988A (eller äldre) så lär man nog behöva byta hastighetsmätare så man får den trepoliga hastighetsgivaren istället för tvåpoliga. Eller gick det att lösa ändå tro med den 2poliga? SaabAero vet nog då han borde haft den gamla 2poliga på sin Aero. 😀

    Å andra sidan så går det få fart på ett farthållarsystem från en 1988A i en bil från 1991, alltså 2polig till 3polig givare så det kanske går även med T5?..

    #193386
    reino
    Deltagare

    Tackar för länken, joH900! 😀 Den uppskattas grymt mycket.

    Min bil är ju en -90 så jag har ju rätt mätarhus med 3 kontakter, så det borde funka då. 😛
    Får väl kanske börja inhandla delar snart då. 😉 En pryl där, en pryl här.

    Har ju dock ingen möjlighet att tillverka bländarskiva och sånt, men det lär man väl kunna leja bort till nån som kan. 😉

    #193388
    schwartz
    Deltagare

    Realpower på stcs tillverkar nc-svarvade/frästa monteringsdelar med mkt hög finish för bolt-on montering.

    #193389
    saabaero
    Deltagare

    Jag har bytt mätare men det verkar kunna funka med den äldre oxå. kommer nog att prova det.
    Det finns en kopplingsguide på stcs har jag för mig.
    Med T52 kan man köra 100% org delar för vevaxelgivaren. Moddar man bländarskivan funkar det sannolikt även med fördelare.
    T55 är att föredra men då får man krångla lite med bländarskivan och givare. Finns visst någon som säljer färdiga kit. Bländarskiva hittar man på närmsta skrotade T7 motor 🙂

    #193390
    reino
    Deltagare

    Tack schwartz. Ska dra iväg ett PM till honom då. 🙂

    Vilka bilar satt 5.2 respektive 5.5 i? Läste på Saabcentral att man ville ha en motor med obd1 och inte obd2 mm.

    #193391
    joh900
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Tack schwartz. Ska dra iväg ett PM till honom då. 🙂

    Vilka bilar satt 5.2 respektive 5.5 i? Läste på Saabcentral att man ville ha en motor med obd1 och inte obd2 mm.

    Trionic 5.2 satt på B234R, långmotor, alltså 9000 Aero 1993. Trionic 5.5 fanns på alla ng900 turbo och 9000 turbo 1994-1998, vissa og9-3 har också T5.5. B234 utan turbo i 9000 1994-1998 har också T5.5

    #193393
    reino
    Deltagare

    Okej. Så en 9000 från -95, som det skrivs om i SaabCentral, skulle vara en bra bil att ta ifrån då. Verkar som att folk tycker att 9000 ska ha bättre kabelhärva än ng900. Eller?

    #193394
    saabaero
    Deltagare

    9000 härvan är för kort så ur den aspekten är 900 bättre.

    #193395
    fataren
    Deltagare

    Blev rådd att ta en ng 900 härva då den inte är inflätad i systemet utan ligger på sidan… Alla 9000 har ju t5 från -94 men 900 har det bara på turbobilarna.

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    #193396
    reino
    Deltagare

    Hm. okej. ng900 då. Kom just på att jag har en arbetskamrat som har en 900 talladega som är helt slut. Kanske ska fråga hur mycket han vill ha för den. 😛

    #193398
    prostreet
    Deltagare

    94-95, ev. några 96;or saknar VSS=Startspärr på NG900.
    96-98 hade alla VSS. Detta går visserligen och gå in i T5suite och ta bort.
    Men jag själv har noll kunskap om detta, så bäst tycker jag, är att skaffa en utan VSS om man inte kan T5suite själv.
    För mappningen kommer jag ändå låta någon annan göra.

    #193400
    reino
    Deltagare

    Så en ng900 turbo 94-95 skulle ge dom bästa förutsättningarna för en konvertering då. 🙂 Sen hitta nån som kan kolla över mappningen på det. Eller det kanske inte behövs direkt om man inte ska trimma nåt speciellt. Eller? Bilen ska ju vara en brukis ändå så.

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 252 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng