Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 252 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 8, 2012 at 05:46 #193196

      @M.Broberg wrote:

      En siffra hit eller dit =)

      app-app, det funkar inte på nördnivån :geek:

        oktober 16, 2012 at 20:19 #193291

        Bilder på Svarten i Trollhättan. 😉

        Resten av bilderna jag tog finns HÄR. 😉

          oktober 17, 2012 at 20:57 #193299

          Då har man äntligen fått tummen ur och fixat vinterfälgarna. 😉

          Renblästrat.

          Förgrundat med rostskyddsprimer.

          Första lagret med färg. 😉 Blev ett lager till, men det ser likadant ut så..

          Testade att lägga på snobbring och navkapsel. Ringarna ska för övrigt få ett lager stenskottsskudd på sej, för att minska risken för rostprickar på dom som det blev förra vintern.

          Rent överlag så är jag iaf nöjd just nu. 😀 Ska bli riktigt kul att se hur dom ser ut monterade sen. Måste bara balansera dom först. 😉

            oktober 17, 2012 at 21:01 #193300

            såg din bil 2 900or bakom min aero den kan bli fin om du gör iordning den riktigt fin.
            men vad har du gjort med bak lamporna? det är din bil så du gör vad du vill men snyggast med orginal
            jävligt snygg med amerika front måste jag säga.
            mvh niklas

              oktober 17, 2012 at 21:24 #193301

              Jaså var det du som hade den svarta aeron? 🙂 Snygg som tusan måste jag säga.

              Tackar. Jo jag tänkte väl försöka ha denna så länge jag kan. När den faller ihop i sina bestånsdelar får jag väl ställa av den och helrenovera den. 😉

              Jag gillar ju 99ans bakljus bättre, och då jag inte har nån sån baklucka, men däremot en svart bil, så valde jag att tona glasen på luckan klosvarta och sätta i dioder motsvarande 21w, för att få till ljuset. Med den setupen så ger den ett intryck av att ha gamla bakluckan ändå. 😉

                oktober 21, 2012 at 20:46 #193361

                👿

                Man ska fan inte göra saker med bruksbilen ibland..

                Tänkte ju byta motor i helgen och tänkte att 3 dagar räcker väl..
                Det hade det säkert gjort, om nu inte konpinnen satt kvar på motorn som skkulle i, samt att den inte rörde sej en millimeter. 👿
                Verkstadshandboken sa “-Skruva lös muttern och knacka försiktigt ut konpinnen.” YEAH RIGHT!

                Då gamla motorn fortfarande satt i bilen, dock strippad på all som behövde lossas, sånär som drivaxlar, servopump samt växellänkage, så bestämde jag mej för att retirera och plocka ihop den gamla motorn igen, mest för att kunna köra med den. Jävlas ihop med allt som det ska sitta, råkar sätta slangen för vevhusvent lite fel, så måste bråka med den en stund. Får ordning på det och jävlas vidare. Lyckas självklart dra av en av skruvarna till insuget. ( 👿 GAAAAH!!!!) Jaja chansar på att resten av skruvarna håller fast ordenligt.

                Fifflar vidare och får ihop allt till slut och häller i kylarvattnet igen.
                SKITEN LÄCKER!!!! Har inte fått 100 tätt på insuget och det trycker ut vatten precis vid tempgivaren. Trots ny packning.. Måste lös med det igen sen med andra ord.

                Sen hör jag ett annat oroväckande pysgurglande. Kommer ifrån vänster fram.
                Till historien hör även att jag bytte oljekylen till en från en trubbnos, så jag fick rätt kassett.
                Tror man inte på faan då att den trycker ut olja vid ena anslutningen!! Totalt gängpaj på yttre anslutningen. Jippie…

                Tjejen hjälper till att bängla av slangarna från orginalkylen och vi försöker få på den istället. Vägrar ta gäng på yttre, samt att inre anslutningen nu helt saknar gängor på den med.
                YAAAAYYY VAD GLAD MAN BLIIIR!!! 👿 ➡ 😥

                Så summan av allt är att jag måste fixa läckan vid insuget samt en ny oljekyl, gärna med friska slangar med. Men man har lärt sej iaf att viktigast näst efter förberedelser är helt klart TID när man ska göra sånt här.
                Jaja Bättre lycka nästa gång. Får se en liten vinst i att motorn över huvud taget gick igång ändå, även om lite inställning av tändningen behövs.

                Så här långt kom jag innan det var dags att inse att det aldrig skulle gå som planerat.. 😐

                  oktober 21, 2012 at 21:26 #193366

                  Oj, mycket bortplockat 😀 Kanske är enklare och passa in motorn när man inte behöver lyfta den så högt när hela fronten är borta, men så långt har jag aldrig tänkt när jag har lyft i och ur motorer. Är det värt det extra pysslet?

                  Jag har hittils lyft över kylarbalken bara

                  Angående konpinnen till växellänkaget så brukar det va jävligt… Skruva lös klämman som håller knuten istället så kan du dra lös knuten från lådan. Du kommer behöva justera länkaget efter du gjort detta men det går fortare än att krångla med en konpinne som inte vill ur… i alla fall när motorn är på plats. 😀

                    oktober 21, 2012 at 21:34 #193367

                    Hade ju inte så jätte mycket plats i takhöjd, så jag safe:ade. Dessutom skulle ju kylarvattnet ur likt förbaskat så.

                    Jag fick ju aldrig dit motorn som skulle i, och på den hade dom kapat av växelknuten så det var ett måste att få bort konpinnen från den. Annars skulle jag ju aldrig få dit grejerna ens.
                    Insuget skulle flyttas över så jag brydde mej aldrig om att plocka lös spridarbryggan eller nåt kablage på det. Samt att jag hade velat haft nya o-ringar om spridarna ska ur.

                    Men men, bättre lycka nästa gång, som sagt. Trist när det inte är ett eget garage/verkstad, utan bara lånat över helgen. :/

                      oktober 22, 2012 at 09:04 #193370

                      Oj, det är några timmars skruvande kvar där.

                      Ang att ta bort kylarbalken så är det rätt mycket skruvande med det också. Har man möjlighet att lyfta över är det bättre.
                      Låt hellre lyftet ta 10min extra istället för att demontera mer än nödvändigt och riskera trubbel med rostiga och runddragna skruvar, borttappade clips etc.

                        oktober 22, 2012 at 10:07 #193371

                        Bilen är som sagt hopskruvad, men läcker från insugspackningen samt oljekylen.

                          oktober 22, 2012 at 14:36 #193373

                          jag har lyft ut motorn med kylarbalken kvar och lågti tak, hade totalt 2 cm marginal när motorn väl kom ut. Men det räcker 🙂

                            oktober 22, 2012 at 14:49 #193375

                            Haha jajaja sluta tjata nu om att det går att lyfta med balken i.. 😉

                            Har dock börjat fundera om jag verkligen ska lyfta i motorn som den är när den väl är klar att lyftas i så att säga. Tankarna kring T5 börjar gro lite smått, men inget bestämt så att säga. Hade ju varit kul att haft Trionic istället. Men det blir isåfall ett långt senare projekt, då det är ett hyfsat stort ett. Har iaf fått nys om ett företag som renoverar kylare i Uppsala, så jag ska nog göra ett besök och höra om pris. Sen insugspackningen lär få bli kompletterad med packning på tub, samt att minst en ny bult till insuget behövs. Tror dock jag ska leta rätt på en komplett sats bultar. Kan ju inte skada liksom.

                              oktober 22, 2012 at 15:06 #193377

                              Det är inte så mycket som behöver förberedas för T5 innan du lyfter i motorn.
                              Är ju bara vevaxelgivaren som är lite knölig att montera i efterhand 😉
                              Om du förbereder mad bländarskiva och givarfäste och givare redan nu är det plug & play den dag det är dags.
                              Väljer du T5.2 plockar du delarna från en 900i 16V och monterar oljepumplock, bländarskiva, givare och remskiva. Bländarskivan måste komma från en bil med DI alt T5.2 men det går sannolikt att enkelt modda en EZK bländarskiva också.

                                oktober 22, 2012 at 15:13 #193378

                                Funderar lite på T5 från en 9-3 isåfall, och försöka få SIDen att funka med allt, sen montera den i radioplatsen eller nåt. Fast, det är klart, man kan ju modda en musbio från en 9k och få ut ungefär samma info.

                                Frågan är ju vilket system som skulle vara bäst, samt vilken härva som är lättast att modda dit. Självklart kommer det ju inte vara enkelt, men vissa är ju krångligare än andra, så att säga.

                                  oktober 22, 2012 at 17:07 #193381

                                  Inbillar mig att Edu -dcc -sdu är enklare än sid med tanke på hast signalen.
                                  T5 är inte så jättebökigt egentligen. Härvan är ju klar med alla kontakter så det är bara lite spänning och jord + några kablar till 🙂

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 252 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.