Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo
- Detta ämne har 251 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-07 11:46 av
Christian.S.
-
FörfattareInlägg
-
Jo jag funderar på det. Fjädrarna bak är nya typ sportfjädrar, för det var dom grövsta som Speedparts hade. Fram vet jag inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska använda ett par kapade merca 123 fjädrar, eller göra klassikern att köpa en komplett sänkning och bara ta framfjädrarna. 😛
@ReinO wrote:
Jo jag funderar på det. Fjädrarna bak är nya typ sportfjädrar, för det var dom grövsta som Speedparts hade. Fram vet jag inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska använda ett par kapade merca 123 fjädrar, eller göra klassikern att köpa en komplett sänkning och bara ta framfjädrarna. 😛
Det kan man ju alltid fundera på
Det gäller ju att hitta Mercafjädrarna också men det verkar inte helt omöjligt om man googlar lite.Sportfjädrarna från Lesjöfors och lastfjädrarna (bak) har samma tråddiameter 16mm så jag antar att dom är ungefär lika hårda om dom kapas till samma längd (har inte räknat varven)
Lesjöfors sportfjädrar fram är 16,5mmSjälv har jag funderat om det är möjligt att montera luftfjäderförstärkare fram för att enkelt kunna ställa om mellan vardagschassi och banchassi
oktober 7, 2012 kl. 07:23 #193172@SaabAero wrote:
@ReinO wrote:
Det kan man ju alltid fundera på
Det gäller ju att hitta Mercafjädrarna också men det verkar inte helt omöjligt om man googlar lite.Sportfjädrarna från Lesjöfors och lastfjädrarna (bak) har samma tråddiameter 16mm så jag antar att dom är ungefär lika hårda om dom kapas till samma längd (har inte räknat varven)
Lesjöfors sportfjädrar fram är 16,5mmSjälv har jag funderat om det är möjligt att montera luftfjäderförstärkare fram för att enkelt kunna ställa om mellan vardagschassi och banchassi
Har sett sådana paket till bakfjädrarna i alla fall men det borde finnas som kan passa fram också tycker jag 🙂
Fjädrar finns hos Meca bland annat, så jättesvåra att hitta är dom ju inte. Dom förstärkta där har 17mm tråd, men man får väl kapa ner dom lite ändå, typ ett varv eller två, för att få rätt ”stance”. 😉 Såg även att Meca hade några dämpare till 900 som skulle va bättre för tunglastat. 😛
@ReinO wrote:
Fjädrar finns hos Meca bland annat, så jättesvåra att hitta är dom ju inte. Dom förstärkta där har 17mm tråd, men man får väl kapa ner dom lite ändå, typ ett varv eller två, för att få rätt ”stance”. 😉
Visst är det Mercafjädrarna du syftar på nu ?
@SaabAero wrote:
@ReinO wrote:
Fjädrar finns hos Meca bland annat, så jättesvåra att hitta är dom ju inte. Dom förstärkta där har 17mm tråd, men man får väl kapa ner dom lite ändå, typ ett varv eller två, för att få rätt ”stance”. 😉
Visst är det Mercafjädrarna du syftar på nu ?
Japp.
@M.Broberg wrote:
@ReinO wrote:
Dom förstärkta där har 17mm tråd,
Var har du fått den faktan ifrån? för dom biltema fjädrar jag har är 16mm
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=343707&CarReference_ID=3476&CategoryType_ID=1
Står där. 😛
@ReinO wrote:
@M.Broberg wrote:
@ReinO wrote:
Dom förstärkta där har 17mm tråd,
Var har du fått den faktan ifrån? för dom biltema fjädrar jag har är 16mm
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=343707&CarReference_ID=3476&CategoryType_ID=1
Står där. 😛
Då e jag med, trodde det var bakfjädrarna du menade 🙂
nu börjar det kanske bli lite väl hög nördighetsnivå, men kan ju nämna hårdheterna beroende på antal varv.
Biltema mercedes W124 förstärkt
Varv =5
7,145 kg/MMVarv=4.5
7,9 kg/MMVarv= 4
8,9 kg/MMBAK og900 förstärkt biltema
Varv= 6
7,312kg/MMVarv=5
8,775kg/MMMina bakfjädrar är kapade 1,1/4 varv . jag tror jag har gjort så att jag skrivit fjäderns originallängd övers, alltså så har bakfjädrarna 6 aktiva varv.
Just nu ligger jag på 5 aktiva varv fram, vilket e på tok för högt.
Juvakka här på forumet ligger på 4,25 om jag minns rätt vilket verkar vara ganska lagom (även om hans bil är lägre än glocalnet) för körbarhet + prestanda gissar jag blint på 4,5-4,75aktiva varv.
Tycker det var ett underbart nördigt inlägg :king
Nu slipper jag räkna ut det där själv 😀Men hur är det nu med Mercafjädrarna
Du har skivit W124 är det rätt skrivet ?
Tidigare har det bara pratats om W123 fjädrarna som utgått ur Biltemas sortiment.
W124 finn ju fortfarande kvar.Vad är skillnaden mellan W123 och W124 -fjädrarna ?
Borde vara w123 fjädrarna som passar.
Saxat från Meca på en bakfjäder w124;
”Längd [mm] 330, Yttre diameter [mm] 99, Tråddiameter [mm] 14.5”Orginal fjäder fram og900;
”Längd [mm] 350, Yttre diameter [mm] 140, Tråddiameter [mm] 15”Bakfjäder merca w123;
”Längd [mm] 345, Yttre diameter [mm] 138, Tråddiameter [mm] 17”Nördigt ska det vara. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.