SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

  • Detta ämne har 404 svar, 75 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-06 18:57 av .
Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 405 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #118471
    hotrodder
    Deltagare

    MEGASUPERBAMSINGMÅNGABILDER[size:20pt]UPDATE!![/size]

    Postar upp det senaste pysslet på 92´an…
    Lördag-söndag gick mest åt till jobb med el el el el å åter ännu mer el…….


    Drog ihop sej för uppkoppling av alla funktioner och instrumentgruppen letades fram. Den visade upp ett ganska så sorgligt skick med olika färg på visare och en ”oäkta” mätartavla på tempen. Hastighetsmätaren visade sej dessutom vara frikostigt smord med något som liknade svart motorolja. Fick bomba isär alltihopa i småbitar för att kunna tvätta rent och putsa upp.


    Hittade en kass mätare i allt medskick som hade rätt tavla och med lite övertalning fick jag nåljävulen att släppa. Lite guldfärg på visarna fick till någorlunda rätt kulör även på klockans helvita och närbilden visar ett värre resultat än vad det blev.
    Sen när man e full av iver så brukar man kunna bli riktigt jobbig *ler*
    Därför, dags för; HOTRODDING av Amperemätaren…

    Då 92´an har blivit belönad med en växelströmsgenerator som behöver en lampa för att ”komma igång”. 92´an är ju bara utrustad med mätare för koll av laddning och jag ville ju ha denna laddlampa på panelen, men givetvis kunde jag INTE acceptera en iborrad simpel Biltemavariant. Närå…dags för att vara skitjobbig…

    En beg. hastighetsmätare i medskicket hade en lämplig panellampa med rätt utsende som jag ville försöka gifta in i amperemätarens tavla. Det fanns plats på andra ställen men kändes mest logiskt att placera den ihop med ”laddmätaren”


    Borra, fila, pyssla, meka, pilla…


    SKITBRA!! å smutt som tusan.


    Ordnade sedan upp råttboet under den tillfälligt upphängda instrumentbrädan. Borrade in en huvudströmbrytare samt byggde ett fäste för en liten säkringscentral/blinkrelän och fortsatte dagen liggandes på bilgolvet med nävarna upp under brädan.


    Klädde den andra kickpanelen samt kopplade in delningsfilter, tätade runt basarna och gjorde klart för den slutgiltiga monteringen.


    Blåste iväg till ”skräddarn” och hämtade upp nya vindtätningslister till dörröppningarna och gjorde slutmontering av kickpanelerna, avslut mot instrumentbrädan som sista moment drog jag fast brädan för gott.


    Stefan på Ryds Glas Fd. Lindgrens Glasmästeri dök upp enligt överenskomelse på måndag kväll och monterade rutor.
    STORT TACK!! till dej Stefan, som inte ens ville ha en spänn för besväret.


    Blåste iväg till ”skräddarn” och hämtade upp det nysydda innertaket…


    Å till Berits oförfalskade glädje var det nu dags för ”Team Tängtorpet” att montera innertak…


    Blev super.

    Ny dag å ny iver imorgon… INTE MISSA!!

    #118499
    hotrodder
    Deltagare

    UPDATE!!!


    Fortsatt med att göra helt klart i fråga om elsystem från instrumentbräda + choke, startsnöre etc. Det som nu återstår under instrumentbrädan är stereomontering med diskanter och rattstång/växelspak. Allt el funkar och det som återstår i fråga om det är montering av blinkerspilar och huvudljusen fram + tuta.


    Himla roligt det är att plocka fram lackerade och i princip helt monteringsfärdiga STORA saker…
    Kylarväggen tillverkade jag ju redan i somras och nu var det dags för montering av tätningslisten mot huven. Skåran som den ska löpa i var redan urfräst och av en 3mm tjock gummiduk klipptes simpelt rätt form ut som sedan spikades fast.


    Avslutade kvällen med att montera det allra sista i fråga om bromsarna.
    Imorn ska jag lufta dessa och… PROVSTARTA…

    INTE MISSA!

    #118503

    Jag njuter av uppdateringarna Julle! Detta kommer att bli en klassiker på Saabsidan om projekt/renoveringar :jobbar:

    Kul ockskå att jag kunnat bidraga med några smådelar 😉
    Nu ser jag verkligen fram mot det slutliga resultatet :racesmile:

    Men håll oss uppdaterade fortsättningsvis också; önskar en av alla som som verkligen följt detta från början.

    Brukar kika på Discovery Channel och ”Overhaulin´” Det här ligger ju helt i klass med det.
    Du slulle säkert platsa in hos Coddington och Foose :welder:

    Din beundrare Sten-Arvid :applause:

    #118604
    Karl Ask
    Moderator

    Hur går det? Blir det något rally?
    Hittade Jonas till dig så du kommer ut på vägen?

    #118696
    wibbe60
    Deltagare

    Vad har hänt Julle?
    Lång time, no updates.

    Lika roligt som det skall bli att se det färdiga resultatet lika tråkigt är det att det snart är slut på projekttråden.

    Hoppas vi kan följa nästa projekt också.

    #118697
    mark w
    Deltagare

    Good going Julle!
    Här kommer glada tillrop från Mark. Jag har läst in den här tråden helt på arbetstid, så Sveriges BNP gick just ned något. Tur man är sin egen chef.

    #118706
    j.leklem
    Deltagare

    Tängtorpet 25/2-08 kl 13.20.

    På väg mot Östersund.

    På E14.

    En glad Julle.

    #118709
    wibbe60
    Deltagare

    [size:20pt]AAAAAAAAAAAAH[/size]
    [size:20pt] :thumbup:[/size]

    #118710
    stediju
    Deltagare

    YES !!!

    I hope on a video ….

    You do the right way

    #118711
    saab-tok
    Deltagare

    Nu verkar det vara dags för ett riktigt stort HIPP HIPP HURRA !

    #118716
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Hej
    Snyggt som fan,men snälla snälla en liten snutt you tube kan du väl ge oss.
    Jag menar som en stor spark i häcken på tex. jag som har gått i ide.
    Du vet ”björnen sover” just nu.

    Mvh Björn

    #118726
    rodder76
    Deltagare

    Nämen dra mig baklänges.
    Nu saknas det ord i mitt vokabulär som är kraftfulla nog för att gratulera dig.
    Hade det funnits en liten ölburk i kylen så hade jag knäppt upp den och skålat med dig… i min ensamhet.

    //

    #118795
    hotrodder
    Deltagare

    Hej alla som funderar, det har varit full fjong både på jobbet och i verkstan så jag har helt enkelt inte orkat uppdatera. F-låt men luften gick liksom ur mej helt då jag blev rökt på rallyt i lördags. 22:30 söndag kväll provkörde jag för första gången och det efter ett maraton-mek på ren tjur som går till historien. En rejälare update om de senaste veckans stök kommer inom kort då det är först ikväll jag orkat tagit hand om alla bilder så håll ut.
    Serverar en bild tagen på jobbet så sent som ikväll.

    #118796
    Karl Ask
    Moderator

    Åhh, vad snygg den är!
    Synd att du inte hann klart till rallyt
    Men projekttråden är väl inte slut nu va? Det kommer väl mer roliga saker?

    #118872
    hotrodder
    Deltagare

    Update!

    Åkey nu när man e lite mer sansad… 92´an var alltså som alla vet anmäld till Tjälasvängen den 23/2 (JVBK´s klassiska vinterally) http://good-times.webshots.com/album/562587610epGzlG
    Veckorna innan var farten givetvis hög i verkstan men redan på torsdagskvällen anade jag vart det bar iväg då jag varken fått en besiktningstid och detalj efter detalj tog längre tid än vad det egentligen skulle göra. Ta bara en sådan sak som gastaget… En sådan simpel sak som jag monterade redan i somras när jag lackat torpeden. Det satt GIVETVIS felvänt och detta visade sej först när jag monterat förgasaren.
    Amatörmässigt kanske en del tycker men om man bara har en aningens av en aning om hur gastaget på 92´an ser ut och är monterat så förstår man hur skitlätt det är att vända det fel. Gastaget är även pga. sin jobbiga placering längst in-under-bakom-bortom osv. något som jag monterade redan i somras när torpeden lackats. Det hela förenklades ju inte heller av att nu var förgasare mm. Slutmonterat och även om maskin är pytte så är det trååååååångt och jävulskapet hade bara tagit sin början…

    Fanns ju ett ivrigt löfte om luftning av bromsar och provkörning, därför… Vis av gårdagens bök med gastaget så drog jag ut frun till verkstan för luftning av bromsarna direkt när jag landat hemma fredag eftermiddag. Det fanns en del indikation på probs då kolven i huvudcylindern inte verkade vilja gå tillbaka själv trots ny kolv, nya packningar och honad cylinder. Såhär i efterhand står det ju MIFFO skrivet med stora bokstäver i pannan över snålheten att inte köpa en ny cylinder, Stefan i Torpshammar hade dessutom frågat om detta flera gånger *Suck*


    Oerhört trött och irriterad Julle…. å en ännu tröttare Yngwie.

    Efter dryga två timmars jävlande var det bara att ge upp. Något i huvudbromscylinder var helt enkel skitmycket feloch rent och skärt vansinne/raseri våldsmekade jag loss cylinderjävulen och jag lovar… Byter hellre värmefläkt på en 9000 flera gånger om istället för byta denna skitpryl på en 92´a. Anser man att gastaget sitter illa till så är inte det ens hälften mot hur bromcylindern är monterad…


    Gastag = pilar Bromcylinder = ring


    Å inte f*n blir det enklare när alla dessa prylar sitter på plats när skiten som sitter längst in ska bort…

    Efter dissekering på verkstadsbänken och 14000Rpm på cylinderhoningsvertyget gick kolven fortfarande inte ut av fjäderkraften, gråten närmade sej och jag började söka Stefan Moden… Lovar att hade han bara svarat så hade jag åkt till Torpshammar samma stund och hämtat en sprillans cylinderjävel *MORR*
    Upprörd och full av ilska över folk som varken svarar i mobiler eller på hemnummer fortsatte en fanatisk jakt på en cylinder och… Henric Tungström den juvelen… Han hade minsann grejjor på hyllan, mycket stort tack till dej Henric som levererade med bibehållet lugn när du insåg min frustration.

    Ivrig av detta så gick det fort att få tillbaka cylinder men det var tur att henric och Jonas for innan bromsrörsförgrening med kopparbrickor och banjoskruv skulle tillbaka.

    *RASERI OCH FULA ORD*

    Efter några pannor med kaffe infann sej lugnet och med ny koncentration kunde jag tillslut mickla dit banjoskruven och brickorna med hjälp av koppartråden från en elsladd. Telefon in till Berit och se… nu fanns fungerande bromsarna på mindre än 10 minuter *lycka*
    Berit hade dessutom med Team Tängtorpets hjälp fixat och sytt klart damasken för rattstång och växel-länkaget genom torpeden…


    En riktig styggratt (lånad) fick även ta plats istället för orginalets gräsliga dito. En snygging kommer vad det lider men än så länge matchar det lätt den i övrigt mycket bristfälliga och högst temporära inredningen.
    Däremot blev rattstångsmonteringen även den en jävla fars.

    Rattstång/rör, växelmekanik, konsoller osv. har en given ordningsföljd vid montering. Man börjar med att trä fast konsollen som håller växelarmen (spak till låda) mot rattstången för att sedan nita fast plattan som ska bultas mot växelföraren. Sedan trär man ner växelstången genom torpeden mot lådan, möter med rattstång osv. osv. När allting är på plats ska man justera in så växlar funkar, ratten går lätt… Kort sagt ett jäkla mickel.
    Första MIFFOGREJJEN… trötthet eller så men. Konsollen som man i första skedet trädde dit hamnade givetvis bakvänd, alltså… ISÄR med rubbet inklusive den rejält fastnitade plattan som trångt och jävligt redan bultats fast mot lådan med sina två, därnere i röran ”mickrobultar” När sedan allting monterats ihop för andra gången visade det sej att glidlagerna inne i rattstångens rör. Pga. ilska, irritation eller vanligt simpelt våld tagit stryk och måste däför åtgärdas. Isär med skiten igen grejja, fila, slipa, tvätta och jävlas innan det åter kunde monteras för att åter igen slutjusteras…


    Vi har ju fortfarande full vinter i Jamtland (just nu är det minus 8 grader) och därför måste man ju ha en klimator *ler* Ja värmeanläggningen i verkstadshandboken till 92´an kallas faktiskt så.
    Det är en våldsamt sostifikerad anordning med en fläkt som blåser kalluften från luftskopet framför vindrutan ner genom kylaren. Bakom finns en kåpa som vänder luften åter genom kylet och vidare in till kupen. WOW!!! vilken vintervagn. Läder/skinnkanalen skulle varit nysydd men ORKA!!


    Mellanlandade mitt i natten med lite finskruvning. Hatthyllan med sin högtalarlåda samt övrig utrustning vill jag behålla om nu någon objuden mot förmodan skulle komma åt bilen. Larm och diverse andra åtgärder finns redan som jag inte kommer beskriva men dessutom ska det ta tid att få loss grejjorna. Fyra insexor, rejält dragna, trångt och jobbigt monterade borgar för en hel del möda samt att högtalarlådan sitter stumt för ljudets skull.


    Två tomma dörrar skulle även ha sitt innehåll i fråga om nya lister, hissmekaning och glas. En utrangerad rullgardin ersatte tyget till ”grinden” som rutan går mellan nere i dörren och allt sådant här pyssel tar tid för att inte nämna skraplisten som ligger an mot rutan *morr* Till sist kunde jag montera en oerhört solkig inredning bestående av orginal baksäte med sidostycken samt lånade dörrsidor och JA!!! inredningen ska bytas, kanske till glädje för de som tror att tråden snart dör med en färdigrenoverad bil.
    Lovar…det är mycket kvar *blink* Kanske även en å annan rysare.

    Men inte blev det något rally för det… Klockan 04:00 lördag morgon insåg jag det orimliga då jag varit uppe sedan 05:30 fredag morgon. Med minst två timmars jobb kvar innan provstart och rallystarten var satt till 10:00 var det ju bara att släcka och gå in å tjura. Men… vid 09.00 vaknade jag av en tanke… F’n, går jag ut i verkstan nu och gör det sista kan jag ju kanske dyka upp vid rally-lunchpausen… Man skulle ju egentligen söka hjälp, för dylika idéer kan bara inte vara normala. Jag somnade irriterat om, ägnade mej åt frun hela dan och 23:00 söndag kväll vevade jag eld i maskin och provkörde 92´an.

    Söndagens jobb då? Jorå skam den som ger sej å innan den beryktade provkörningen var lampor och stolar på tur. Nu övergavs tanken på att simpelt stoppa i ett par orginal 96´a stolar eftersom det nu inte var någon stress längre. Tjälasvängen var redan avklarat och nu är det ju ett år till nästa därför kunde man i lugn å ro *nåja* roa mej med en liten rysare, hotrodding eller va f’n man nu ska säga…
    Häng me!!


    Ljus måste man ju ha på mörka vintervägar och givetvis passade inte de nya insaterna heller rakt av. Probset var inte jätte, utan bestod av att parkljusts hållare inte fick plats under kåpan bakom lampan. En plåtsax och slipstift eliminerade bekymret.


    Från Skåneland kom flera stora paket. Dessa ska så småningom förädlas till ett helt annat utsende men än så länge får de duga. Även den solkiga gummimattan som syns på bilderna får respass såsnart skräddarn är klar med mina mattor
    INTE MISSA!!

    Så blev det då måndag, ljust och dags för våldsprovkörning till Jonas och Henrics stora glädje. Första resan på E14 har någon redan fotat och i smyg skvallrat om. 90Km/h är ett resultat man nästan måste vara lite stolt över med tanke på labilt uppförande pga. en tokfelinställd framvagn + att Allan mest troligt har skruvat upp fjädringen max, den måste SÄNKAS!!


    Erika på http://www.126126.se/ fick det stora nöjet att fortsätta med dekaltrimmet och är det någon som ligger på två stycken klistermärken med BP loggor i 5-10 centimetersformat så Pm´a mej direkt för nu ska sponsordekalerna på *ler hemlighetsfullt*

    Har åkt med 92´an på jobbet två dagar, till å från besiktning kallas det för men i tisdagskväll ramlade det massa blötsnö. Berit var lagom impad när jag hämtat upp henne efter jobbet vid niosnåret på kvällen med gammsaaben *ler*
    Däremot var Claes Johansson från Klassiker rejält ”på” när han var här i veckan och han flinade gott när vi roade oss kungligt med yviga handbromsvändningar och en massa toksladdande med 92´an i dryga decimetern nysnö under onsdagen.

    Thats all folk´s

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 405 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng