Saab 93 startar inte

Forum Modellspecifika forum 92/93 Saab 93 startar inte

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484375
    Victor
    Deltagare

    Hej! Var ute och åkte min Saab 93 igår och den gick bara fint, tills den började ”båa” och dog, ungefär som om jag hade fått soppatorsk. Var ut och rullade lite säkringar och såg till att pumpen klickade och därefter startade den igen. Åkte iväg och efter några meter blev det samma sak igen. Var precis bredvid en bensinmack så rullade dit den och tänkte tanka upp den för säkerhets skull om tankmätaren inte stämde men den var fulltankad.

    Därefter fick jag inte igång den något mer och bogserade hem den.

    Har försökt att felsöka men får den inte att gå, jag har gnista på alla tre stift, 8 bar i komp på alla tre cylindrar, den får bränsle. Har varit upp med förgasaren och rengjort flottörnål och så vidare utifall att den skulle flöda, bytt kondensator, rengjort stiften noga men inget resultat.
    Den ger inte ens en tillstymmelse till att tända ens på startgas.

    Det är original 750cc motor.

    Är helt grön på dessa bilar, vad kan orsaka detta? Borde ju starta om den har bra komp, bränsle och gnista.

    #484377
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Kommer gnistan vid rätt tidpunkt ?

    Jag antar att tändstiften är blöta efter ett par startförsök eller ?

    Hmmm om den inte ens tänder på startgas ( såg jag nu )kan jag tänka mig att antingen kommer gnistan vid helt fel tidpunkt eller så kommer inte gasen in i cylindrarna. Är det en eller tre förgasare ?
    Kan någon packbox ha gått sönder så att det inte blir undertryck som suger in gasen i cylindrarna ?

    Den ger gnista säger du, hur stark är den ?
    Jag har läst i en frågespalt att ett bra sätt att kolla gnistan på en mopedmotor är att ta ett tändstift som fungerar, klippa av sidoelektroden, hålla stiftets gängade del mot chassi / jordpunkt för att se om det kommer någon gnista.

    Om det inte gör det är troligen gnistan för svag för att motorn skall tända, då får man felsöka i tändkretsen.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #484378
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Hmmm skrev mopedmotor… 🙂

    Det forumet jag refererar till innehåller mycket mopedrelaterat och ”skämt åsido” kallades SAABar för ”Trollhättemoped” när jag var barn 🙂

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #484379
    saab v4-ever
    Deltagare

    Alltid konstigt och jobbigt när en bil slutar gå på det viset. Låter onekligen som ett tändningsproblem. Kan det vara så att brytaravståndet är borta eller för litet, kolla även brytarspetsarna så att det inte är loppa på dem. Hur är det med tändspolen? Kolla även anslutningen mellan tändspole och brytare så att det inte är dålig kontakt.

    #484382
    Janne Hagnell
    Moderator

    Stopp i avgasröret? Testa att lossa det och starta. Hade exakt dina symtom på en moppe där någon insekt fått för sig att utblåset var ett perfekt bo…😨😆

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #484386
    Victor
    Deltagare

    Tack för alla svar, ska försöka svara på alla frågor.

    Tändstiften blir blöta efter några startförsök.

    Det är en enkel solex förgasare.

    Ang packbox vet jag inte, men borde inte det märkas på kompressionsprovet?

    Testade som du sa att klippa av elektroden på ett stift och den gav gnista ändå, så den är nog ganska stark.

    Nollade motorn på mittencylindern och då står rotorn ungefär mitt emellan cyl 1 och 2, men fick höra att detta var normalt?

    Brytarspetsarna såg visuellt bra ut och såg ut att öppna bra, nu hittade jag dock inte mitt bladmått så måste köpa ett nytt imorgon. Vad ska avståndet vara?

    Däremot så försökte jag kontrollera brytarna med en testlampa idag men fick inget utslag alls när dom öppnade. När jag mätte med multimeter fick jag 0.3V öppen som stängd.

    Men jag har ju gnista, så det förstår jag inte riktigt heller?
    Monterade även nya stift idag men ingen skillnad.

    Angående avgassystemet så har jag faktiskt tänkt på det jag med och försökte få isär det igår men gick bet, ska göra ett nytt försök =)

    #484387
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Tändstiften blir blöta efter några startförsök.
    Den får bensin

    Testade som du sa att klippa av elektroden på ett stift och den gav gnista ändå, så den är nog ganska stark.
    Ja det låter ju bra

    Nollade motorn på mittencylindern och då står rotorn ungefär mitt emellan cyl 1 och 2, men fick höra att detta var normalt?
    Där har jag ingen aning då mina bilar favoritbilar är moderna -74:a & -79:a 😉 fast den borde väl just ha passerat 2:an eller ????

    Däremot så försökte jag kontrollera brytarna med en testlampa idag men fick inget utslag alls när dom öppnade. När jag mätte med multimeter fick jag 0.3V öppen som stängd.

    Om du kopplar loss sladden mellan tändspolen och fördelaren, den till brytarna. Kan du då mäta motståndet över brytarna både öppna och slutna ?
    motståndet = resistansen = Ω
    Det borde vara lågt = några få ohm med slutna brytare och högt = oändligt med öppna brytare.

    Fast det verkar ju som om det fungerar eftersom du tycks få kraftig gnista.
    Då återstår väl att se till att gnistorna kommer vid rätt ögonblick, här kan jag inte förklara hur du kontrollerar detta eftersom jag inte har skruvat med SAABs 2-taktare överhuvud taget.

    En fundering, skulle det kunna vara som så att fördelarens låsskruv, den man lossar för att justera tändningen, har skakat loss så att fördelaren kunna vrida sig ock därmed skicka iväg gnistorna vid fel tidpunkt ?

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #484388
    Victor
    Deltagare

    Jag tog lös brytarna, filade av dom och justerade avståndet till 0.40 (hittade bladmåttet, wohooo!). Nu får jag utslag på testlampan. Nu när jag grovkollade öppnar den lite innan kolven går i topp och stänger strax efter den vänder, vilket borde vara perfekt?

    Fördelaren satt stumt, har varit lös med den nu för att labba lite men utan resultat 😅

    Förstår inte hur den inte kan tända, även om jag sprutar startgas rätt ner i cylindrarna så tänder den inte alls. Med så bra gnista och komp som jag har borde det ju inte vara några konstigheter. Tycker allra minst den borde poffa till eller baktända, men ingenting alls.

    Bara avgassystemet kvar då nästan 😅

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    #484391
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Hmmmm men stiften blir ju fuktiga / blöta ?

    Vi har inte sådan tur att vi bor i närheten av varandra ?
    Jag bor på Orust

    Kom att tänka på en grej till, det kan inte vara så att du fått vatten i bensinen ? Det är ju inte så himla enkelt att få det att tända……

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #484393
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det var just det som var det skumma när moppen krånglade: Tände inte ens på startgas trots stark gnista. Bort med avgassystemet och det räckte att titta på kicken!😀

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #484394
    Victor
    Deltagare

    Mats:

    Ja dom blir ju det.

    Tyvärr inte, jag bor i mellansel 4 mil utanför Örnsköldsvik 😅

    Nej ägaren jag köpte den av var ner med tanken och rengjorde, så är ny och fräsch bensin. Dessutom borde den ju tända på startgas då också.

    Janne:
    Jag tog faktiskt isär avgassystemet nu och fick den (efter att ha kört på starten rätt länge) att tända och gå i några sekunder, sen var det dock kört igen. Tog upp stiften och drog på starten utan samt utan pump ett tag, värmde på stiften och testade igen, och då tände den igen.
    Frågan är om vevhuset är mättat med bensin just nu, tänker att jag låter den stå utan stift tills imorgon och provar lite igen. Det är ju trots allt det närmaste ett livstecken jag känt sen igår morse 😊

    #484398
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ett steg i rätt riktning – heja på!💪🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #484403
    Lsoderlund
    Deltagare

    Longshoot kanske, men har du sett över kondensatorn? Behöver ju inte var bränslerelaterat utan kanske på tänd-sidan.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #484405
    Victor
    Deltagare

    Longshoot kanske, men har du sett över kondensatorn? Behöver ju inte var bränslerelaterat utan kanske på tänd-sidan.

    Kondensatorn är bytt =)

    #484406
    Lsoderlund
    Deltagare

    Tändningen ligger rätt? Vakuum?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.