Saab 93 startar inte

Forum Modellspecifika forum 92/93 Saab 93 startar inte

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 54 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #485204
    Victor
    Deltagare

    Ja nu vill man ju bara köra, men det kan ju lätt bli såhär när man köper saker osett i god tro. Jag har som tur är andra sommarbilar också, men jag vill ju åka saab 🙁

    Jag ska montera ihop förgasaren med nya munstycken ikväll och prova. Var även lös med insuget bara för att byta den packningen för säkerhets skull. Och igår bytte jag resterande delar av tändsystemet bara för säkerhets skull.

    Funkar inte det så lyfter jag ur motorn i helgen. Måste införskaffa mig en verkstadshandbok.

    #485217
    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag håller tummarna för att du får den att gå bra utan att lyfta ur härligheten.
    Prisvärd verkstadshandbok:
    https://saabklubben.se/norrland/annonssidacd.htm
    Lycka till!

    #485239
    Victor
    Deltagare

    Jag kan knappt tro det själv men nu går den som en dröm! Var ute och körde en sväng igår och den går verkligen helt perfekt. Nackdelen nu är att eftersom jag gjorde så många åtgärder på en gång så vet jag inte riktigt vad som var den egentliga felkällan, men huvudsaken den går 😀

    Hade inte ens några problem med frihjulet! Däremot hugger den när man ska iväg från stillastående så kopplingen kärvar nog lite, men det får jag ta till hösten när motorn liks ska ur. Lika bra att få veven renoverad i förebyggande syfte får hållbarhetens skull.

    Köpte en verkstadshandbok också så man har för framtida mek!

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 3 dagar sedan av .
    #485244
    Janne Hagnell
    Moderator

    Härligt!🥳
    Att kopplingen hugger är inte ovanligt om bilen tex stått still länge.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #485324
    Victor
    Deltagare

    Nähäpp så kul att det bara funkar ska vi inte ha!

    Har kört några varv runt byn utan problem, funkat hur bra som helst. Idag tänkte jag med hjälp av en vän som backup åka en längre tur så att allt verkligen lirar inför besiktning i veckan.

    Startade direkt och gick hur fint som helst, så vi drog iväg.
    Precis som tidigare gånger kom jag ungefär en km sen dog den. Var ut och snurrade säkringen till pumpen (vet inte om detta hjälpte, filtret såg ganska fullt ut) och den startade till slut, kom 50m sen dog den igen.
    Gjorde så några gånger men tillslut gick den bara på väldigt låg tomgång och dog direkt vid gaspådrag.

    Bogserade hem den och nu går den perfekt igen hemma på gården.

    Blir verkligen galen på detta, tredje besiktningen jag får avboka nu. Förmodligen är det ju nåt enkelt fel för den går så jäkla fint när den går, men vad?

    Hade nästan föredragit att den rasat helt så man iallafall vet vad som jävlas 😑

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 1 dag sedan av .
    #485345
    Jonas Rudberg
    Deltagare

    Hej,
    att den går ibland så som din gör nu kan mycket väl vara kondensatorfel.Den nya kondensatorn kan mycket väl vara dålig.Om du har kvar den gamla prova att sätta dit den istället,för när du bytte ut den hade du ju andra tändningsfel.Ett enkelt och billigt och snabbt test. Tanken var väl helt tom på gammal bensin (och vatten ) innan du fyllde den? Man kan alltid tömma förgasaren på det som finns i den för säkerhets skull. Hoppas du har en bra bensinpump som ger rätt tryck.
    Lycka till
    Jonas

    #485358
    Victor
    Deltagare

    Ska prova att byta tillbaka kondensator men jag är tveksam, har gått från original, till en erkänt bra begagnad till en ny och den har betett sig likadant hela tiden i princip.

    Jag misstänker att det är bränslepumpen som inte riktigt vill vara med ibland, satte dit en eftermarknads elpump igår och upplevde att den gick mycket bättre, däremot var trycket lite för högt (0.5 bar) så nålventilen orkade inte riktigt hålla emot. Har beställt en petrol king regulator idag så ska prova det först.

    Den beter sig precis som att den får soppatorsk när den dör, så det måste nästan vara bränslerelaterat.

    #485367
    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag känner igen mig i din story, i såna här lägen är man snudd på att ge bort bilen bara man slipper se den!!! Agh
    Långskott: När du renoverade förgasaren kollade du att nålventilen funkade bra, och avståndet mot flottören?
    Lyckat till!
    //Harald

    #485368
    Victor
    Deltagare

    Jag känner igen mig i din story, i såna här lägen är man snudd på att ge bort bilen bara man slipper se den!!! Agh Långskott: När du renoverade förgasaren kollade du att nålventilen funkade bra, och avståndet mot flottören? Lyckat till! //Harald

    Ja man blir så otroligt less ibland när det bara är motgångar!

    Ja nålventilen är ny och fungerar felfritt, kontrollerade aldrig avståndet till flottören men känns ju märkligt att jag kunde köra typ 2 felfria mil runt byn innan den började jäklas ännu en gång om flottören skulle stå fel.

    Jag tror verkligen på bränslepumpen, regulatorn kommer på onsdag, så bilen får nog vila tills dess. När jag monterat den vågar jag mig nog på en ny testrunda på byn.

    #485425
    Victor
    Deltagare

    Satt dit regulatorn och provkört, samma fel. Bytte till en fjärde kondensator som jag vet 100% funkar, samma fel.

    Den går jättefint i typ 1-2km sen dör den. Kan stå på tomgång i oändlighet hemma på gården och kan varva den hur mycket som helst utan att den dör, men körning klarar den inte av.

    Känns som det är något som är löst/glappar alternativt något som blir överhettat.
    Bränslemässigt är det inga frågetecken nu, den får Bränsle. Så det måste vara ett elektroniskt fel.

    #485437
    saabcustom
    Deltagare

    Bytte du till ny tändspole eller bara till en annan ? Kan inte låta bli att tycka att det låter värmefel på tändspolen…
    Det kan vara två dåliga tändspolar…..

    Att bara stå och ”gnistra” i luft eller på låg belastning är en helt annan sak än att tända en fetare ”höglastblandning”.

    / Kenth

    #485440
    Victor
    Deltagare

    Tändspolen jag satte dit var helt ny, men man har ju såklart varit med om att nya delar varit trasiga förr.
    Kanske ska ta och köpa en annan tändspole och testa för säkerhets skull.

    Tog lös jordflätor mellan batteri, kaross och motor igår och rengjorde plus satte dit nån extra, sen testade jag att köra direktström till tändspolen men problemet kvarstår. Går jättefint i 1-2km för att sedan dö.

    Jag lät den komma upp i arbetstemperatur på gården nu innan jag åkte iväg bara för att testa om den skulle dö fortare om den var helt varm men det var ungefär samma sträcka ändå.

    • Det här svaret redigerades för 4 dagar, 4 timmar sedan av .
    #485442
    Lsoderlund
    Deltagare

    Brytarspetsarna står rätt och har inte fått någon loppa? Vakuument är tätt?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #485444
    Victor
    Deltagare

    Brytarspetsarna står rätt och har inte fått någon loppa? Vakuument är tätt?

    Brytarspetsarna är rätt justerade och ingen loppa. Dom tidigare Brytarspetsarna var utan loppa även dom, men bytte ut dom iallafall.

    Den går ju riktigt fint dom 1-2km innan den dör, så allting är nog rätt injusterat.

    Finns inga vakuumslangar på den.

    #485450
    saabcustom
    Deltagare

    De e inte så att du har en sån induktiv tändinställningslampa (med klämma man sätter runt tändkabeln) ? Då skulle du ju kunna kolla att det kommer gnista när felet uppträder. Då kan du kolla at det ”blixtrar” om alla fyra tändkablarna (jaja, alltså 3+1). Framför allt intressant att det blixtrar jämt på kabeln mellan spole och fördelare och jämt men inte lika ofta på de andra tre.

    Har du brytaravstånd även när motorn är varm ? Inte nåt glapp i rotorn (radiellt) ? Borde iofs inte bli värre när motorn blir varm,

    Besvärligt med en sån ”hemkär” bil som inte vill mer än nån km från garaget……

    Ett riktigt långskott men…. Min salig far hade en 95V4 som brände en säkringen när man kört en stund och bilen blev varm. Det visade sig att en elkabel kommit i kläm mot bakre ljuddämparen och när den blev varm så …. Näe jag var för liten då för att intressera mej för hur och varför men jag vet att han va lite ”onöjd” med den lokala SAAB-verkstan. Varför berättar jag nu detta ? Jo, det kan vara nåt helt annat som orsakar din bils speciella egenskaper än vad man tänker sig..

    Lycka till i felsökningen ./ Kenth (som lider med dej)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 54 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng