Saab 93 startar inte

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 93 startar inte

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 93 startar inte

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 64 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 18, 2021 at 15:42 #485456

      Är säkert något annat fel men kan ju lämna ett tips ändå.

      Min far höll på och krånglade på liknande sätt med en gammal Ford för länge sedan. Den gick bra på tomgång men dog efter några km. Han fick inte till den utan lämnade den på verkstaden som kom fram till att motorn var slut. Innan skrotningen prövade dock en bekant att skruva av tanklocket. Sedan försvann problemet. Tydligen var locket för tätt så det bildades ett vakum efter en stunds körning. Lycka till.

        juni 18, 2021 at 20:15 #485461

        Hej,
        råkade ut för exakt samma fel på en Honda 3-hjuling som jag köpte billigt.När jag bytte tanklock gick den hur bra som helst.
        Jonas

          juni 19, 2021 at 21:11 #485482

          Hej,
          börjar tvivla på att du verkligen har en Saab 93,har själv haft 8 Saab tvåtaktare och kört mycket i Sverige och Europa och renoverat och trimmat flera men aldrig varit med om något liknande.Finns väl ingen annan bil som är så lätt att felsöka!Det brukar gå att få dom att rulla även om motorn är på gränsen till haveri.Vad har du för reg.nr. är den besiktigad? isåfall fungerade den iallafall vid besiktningstillfället,när det nu var.Ge inte upp.Gör du det så vet du att den är lätt att sälja!
          Jonas

            juni 20, 2021 at 14:52 #485487

            Saabcustom :
            Smart idé! Har kollat gnista direkt efter den dött och då finns den, men man kanske kan kolla med en inkopplad stroblampa under körning!

            Ska undersöka brytaravståndet när den är varm. Inget glapp i axeln, iallafall marginellt.

            Det är ju säkert nått konstigt enkelt fel, gäller bara att komma på vad.

            Puttputt91:
            Provade att köra utan tanklock idag, men den dog likadant ändå.

            Jonas Rudberg:
            Hahaha ? jo jag lovar dig att jag har en 93, reg nr är: DZH147 och den är inte besiktad.

            Köpte den osedd som körklar bil redo för besiktning, direktcitat: “dvs inget jobb” och fick den hemfraktad, men beskrivningen stämde väldigt dåligt då det enda jag fått göra är att jobba med den.

            Nej jag tänker inte ge upp, jag har velat ha en tvåtaktare i åratal nu och i sommar ska jag bannemig köra den!

            • Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av Victor.
            • Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av Victor.
              juni 20, 2021 at 21:13 #485494

              Hej,
              bra ge inte upp!
              Mina förslag:
              1 bränslet.
              Lossa ledningen vid förgasaren (sätt ett kärl under ) ,vrid på tändningen, när du fått en liter eller en halv stäng av tändningen.
              2 nu gäller det att nålventil ,flottör och förgasaren i övrigt.Du måste vara säker på att nålventilen öppnar och stänger som den ska,
              när man slår på tändningen med ledningen från pump till förgasare ansluten och bilen stått ett tag så hör man pumpen ticka en liten stund,tills förgasaren är helt fylld,då sluter pumpen ticka.Släpper man nu ut soppa ur förgasaren så skall ju pumpen starta igen.Vill den inte gå när man gasar så får man kolla huvudmunstycket Om allt detta är ok så måste det nog vara tändningsfel.Förutsatt att soppan är någorlunda ny och du inte har vatten i bränslet.I den bil jag har nu en 96 -62 hade förra ägaren monterat en biltema -pump som aldrig slutade ticka ,den gav för högt tryck och motorn blev helkladdig av olja och bensin under förgasaren,men den gick bra ändå.
              Du har väl någon typ av filter på bränsleledningen?
              3 tändningen:det verkar som om du fixat tändningen.Du har väl bra stift?
              Även en Saab med riktigt dålig och sliten motor brukar man kunna få att gå både på höga och låga varv.
              Jonas

                juni 21, 2021 at 00:12 #485496

                Man kommer ju oförskämt lång på soppan i flottörhuset. Hursom så om tändningen är OK så är Jonas förslag mycket bra. Komplettera med att tänka på HUR mycket soppa pumpen klämmer ur sej per tidsenhet (typ liter per minut) fram till förgasaren. Kan det vara nån bränsleslang som stryper tillförseln ? Typ en gammal bromsslang som kan få det fenomenet ?
                / Kenth

                  juni 21, 2021 at 11:00 #485499

                  Hej! Det är bränslerelaterat trots allt, jag körde med stroboskop lampa igår och den blinkade vidare när bilen dog. Dock stängde jag av tändningen direkt denna gång och lyfte på locket till flottörhuset och det var nästan tomt.

                  Åkte hem och satte en dunk med bensin i motorutrymmet och kopplade bränslepumpen till den och for ut och körde, gick hur fint som helst! Så förmodligen är det något skit i tanken som virvlar upp när det guppar eller något och blockerar bränsleröret.

                  Jag var lös med kopplingen bak vid tanken igår också och blåste igenom röret men det var inget stopp där iallfall, så ikväll får jag tömma tanken (som naturligtvis är full), lyfta ut och rengöra.

                  Ännu en sak som förra ägaren påstod sig ha gjort.

                    juni 21, 2021 at 12:33 #485503

                    Skönt att få reda på vad det är, även om tanken måste ut!??

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      juni 22, 2021 at 01:20 #485523

                      Men du…. orkar pumpen suga hela vägen från tank till pump-inlopp. Leta efter dåliga slangar (tjuvluft kanske) eller rostigt / sprucket bränslerör. Det känns osannolikt att skräp i tanken skulle orsaka detta. Måste vara en himla massa skräp. Sitter inte tanknivågivare och sugledning på samma fläns i tanken ? Lyft upp och inspektera. Sitter väl en grovsil (=nät) där? Borde vara helt igensatt om det är problemet.

                      Näe jag tror mer på transporten mellan tank och pump,

                      / Kenth

                        juni 22, 2021 at 13:51 #485530

                        Tanken är nertagen och den var inte speciellt trevlig, den sista litern jag fick ur var som en brun sörja, och den rasslar fint av rostflagor när man skakar den. Jag har nu blåst ur den och fyllt upp den med vatten och citronsyra så den får stå några dagar, sen ska jag skölja ur den och skaka runt några nävar med skruv och se om man får lös det sista.

                        Saabcustom: Jag ska även provtrycka bränsleröret, men eftersom den suger bränsle ibland och ibland verkar få tvärstopp så tror jag mer på att det är någon flaga som sätter stopp för röret ibland. Därav att jag kunde köra typ 2 mil ena dagen och nästa bara en kilometer.

                        Nivågivaren och sugledningen sitter inte på samma ställe på dessa, sugröret sitter i sidan av tanken och det är en nippel utvändigt som sticker in i plåten bakom baksätet, ska ta en gammal wire eller något och försöka borsta rent i det också. Tror inte det sitter någon sil på dessa heller.

                        Röret går ju som jag förstått det hela vägen från tanken till pumpen, och därefter är det en slangbit från pumpen till förgasaren bara. Så finns ju inte så många ställen det kan suga luft på om inte bränsleröret är sprucket eller rostigt då som sagt. Men tycker det borde läka bensin någonstans då också.

                          juni 27, 2021 at 21:34 #485632

                          Rengöring av tanken verkar ha gjort susen! Har kört drygt 4 mil idag utan det minsta bekymmer!

                          Nu är det bara att boka en besiktning och förhoppningsvis slippa avboka den denna gång ?

                            juni 30, 2021 at 06:54 #485702

                            Bilen är nu besiktad med tvåor på ojämn bromsverkan fram samt tuta (som funkade när jag åkte hemifrån men inte på besiktningen, suck), men i övrigt var allting tip top! Har kört runt 15 mil nu och den verkar funka fint! Tack för all input i tråden.

                              juni 30, 2021 at 11:39 #485710

                              Grattis! Det var ju överkomligt.

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                juli 1, 2021 at 10:06 #485735

                                Härligt! Hoppas att du får ordning på bromsarna, snart är den besiktigad för evigt, eller i alla fall till 2099! 🙂
                                Men vänta, finns det någon bild på härligheten?
                                Kör så det ryker! //H

                                  juli 4, 2021 at 22:43 #485908

                                  Hej,
                                  kul att du fick ordning på bilen!Finns nog ingen bil som är roligare än de gamla Saab-tvåtaktarna! För två år sedan köpte jag min Saab -62 och vid besiktning fick jag nerslag på ojämn bromsverkan fram. Felet var att den gamla bromsslangen på ena sidan var helt igengeggad.Bytte den och besiktningen var klar.Körde 100 mil och tappade plötsligt framhjulet på den andra sidan där tidigare ägaren fixat bromsen men glömt låsa muttern som håller ihop bromstrumman med drivaxeln! Men eftersom jag körde med navkapslar så kunde jag hitta muttern i navkapseln,och det var bara att hissa upp bilen och montera ihop allt.
                                  Jonas

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 64 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.