Saab 93 startar inte
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 93 startar inte
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 93 startar inte
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Tändningen ligger rätt? Vakuum?
Tändningen verkar ligga rätt när jag grovkollade igår (mittenkolvens rörelse i förhållande till öppnandet och stäningen av brytarspetsarna), men hade märkligt nog ingen markering varken på remskiva eller block. Ska göra egna markeringar idag och kontrollera den ordentligt, men den är iallfall nära nog för att den ska starta.
Den har inga vakuumslangar alls, och fördelaren är utan vakuum.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av Victor.
maj 18, 2021 at 18:05 #484412Hmmm kan inte släppa tanken på vatten i bränslet / förgasaren / vevhuset.
OM det är vatten där så tänder den väl knappast på startgas heller för det lär inte bli någon gnista..
Ja det är lite svårt detta när man inte har grejorna framför sig, synd på det avståndet.Helt OK om du vill ringa, kanske blir enklare att bolla idéer på telefon
07 2530 1960 på kvällstid fram till 21:00
// MatsSAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av Mats Jedmo.
maj 18, 2021 at 21:19 #484422Tack själv för intressanta frågor och ytterligare lite “bra att komma ihåg info” att lägga på hyllan i bakhuvudet 🙂
SAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vinterslädenmaj 19, 2021 at 07:03 #484425Minsann! Grannkillens og900 hade ett liknande problem: Gnista fanns men tände inte ens startgas. Dock var inget trasigt; det var ärg på ett helt gäng kontaker i tändsystemet.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Startproblemet är ju som sagt löst men visar sig att den inte riktigt går som den ska ändå, så går det när man köper saker osett och litar på folk ? körde en sväng runt byn idag men den rycker hela tiden och känns kraftlös, för att tillslut dö. Nu startar den alltid igen efter lite gnuggande men det känns som den får för lite bränsle vilket är konstigt eftersom det sprutar på bra i venturin när man gasar.
Hostar även ur förgasaren när man gasat lite vilket är klassiskt tecken på att den går för magert, fast det bara öser ner (I mins ögon) bränsle I gasaren.Bränslepumpen är ny och tank och ledningar rengjorda. Filtret fullt hela tiden.
Dessutom började frihjulet krångla idag. Less ?
maj 26, 2021 at 09:47 #484706Segt… kanske läge att låta den stå ett tag tills sugwn är åter?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”maj 26, 2021 at 09:56 #484711Filtret i pumpen rent? Filtret i förgasaren rent?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Janne: Ja jag får nog ta en liten paus, har bestält hem repsats till förgasare och packning till insuget osv. Får ta nya tag till veckan.
Lsoderlund: Jag har inte varit upp med filtret i pumpen, men pumpen är ju ny så jag tycker det borde vara ok. Filtret i förgasaren är rengjort.
Man har ju hört talas om läckage i vevaxeltätningar, kan det vara så att den suger luft där in i vevhuset och därmed får för lite bensin i förhållande till luften? Är det någon packbox som går att byta med motorn i eller måste den isär?
- Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av Victor.
Har läst att många varit tvugna att bestycka upp förgasaren för att köra på dagens bensin och det sitter original 130 munstycke i min. Tänkte det kan vara värt att prova att bestycka upp innan jag gör något annat.
Förgasaren är nu isärplockad så jag ska plocka ihop den med repsatsen samt ett 135 munstycke istället och se vad som händer.
juni 9, 2021 at 17:31 #485181Jobbigt när det sker nu när säsongen äntligen är här och man vill åka hellre än att meka.
Hoppas att bestyckningen löste problemet, annars insugspackning och sedan vevaxeltätningarna. Tjuvluft från botten är inte bra, kan i värsta fall få veven att skära. Tycker att det är säkrare och bättre att lyfta ur motorn och demontera remskiva, mm utanför motorrummet. Kolla i verkstadshandboken. Det är enklare än man tror att ta ur motorn. Det som brukar jäklas lite vid återmontering är bultarna till motorfästena, sitter under bilen. En motorlyft underlättar – framförallt vid återmontering. En kompis använde en gungställning med talja, funkar OK med tvåtakt men sämre med V4:a. Vid återmontering av fördelarväxellocket är det bra att ha originalverktyget eftersom locket är shimsat mot låsringen. Passa på att byta både tätningar och o-ringar.
Här hittar du delar till bra pris. http://www.randa.se/motor-med-kringutrustning.html?start=50.
När det gäller frihjulet lönar det sig att skölja ur växellådan och sedan fylla ny olja.
Hoppas att du får ordning på det! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.