Saab 93 startar inte

Forum Modellspecifika forum 92/93 Saab 93 startar inte

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484407
    Victor
    Deltagare

    Tändningen ligger rätt? Vakuum?

    Tändningen verkar ligga rätt när jag grovkollade igår (mittenkolvens rörelse i förhållande till öppnandet och stäningen av brytarspetsarna), men hade märkligt nog ingen markering varken på remskiva eller block. Ska göra egna markeringar idag och kontrollera den ordentligt, men den är iallfall nära nog för att den ska starta.

    Den har inga vakuumslangar alls, och fördelaren är utan vakuum.

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    #484411
    Victor
    Deltagare

    Har nu provat lite mer och avgassystemet gjorde trots allt ingen skillnad, verkar bara ha haft lite tur igår.

    Tog isär förgasaren och rengjorde alla munstycken och försökte blåsa ur kanaler men ingen skillnad.

    Börjar bli redigt less nu 😐

    #484412
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Hmmm kan inte släppa tanken på vatten i bränslet / förgasaren / vevhuset.
    OM det är vatten där så tänder den väl knappast på startgas heller för det lär inte bli någon gnista..
    Ja det är lite svårt detta när man inte har grejorna framför sig, synd på det avståndet.

    Helt OK om du vill ringa, kanske blir enklare att bolla idéer på telefon

    07 2530 1960 på kvällstid fram till 21:00
    // Mats

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    #484416
    ake svantesson
    Deltagare

    Kassa tändkablar ?

    #484421
    Victor
    Deltagare

    Problemet löst! Tändspolen var tydligen kass, har aldrig varit med om att en tändspole bara tvärdör och ändå ger gnista.

    Bytte spole och den small igång nästan av att man bara tittade på startreglaget. 😃

    Tusen tack för all eran input!

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #484422
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Tack själv för intressanta frågor och ytterligare lite ”bra att komma ihåg info” att lägga på hyllan i bakhuvudet 🙂

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #484424
    saabcustom
    Deltagare

    Bra att du fick fart på den.
    / Kenth

    #484425
    Janne Hagnell
    Moderator

    Minsann! Grannkillens og900 hade ett liknande problem: Gnista fanns men tände inte ens startgas. Dock var inget trasigt; det var ärg på ett helt gäng kontaker i tändsystemet.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #484693
    Victor
    Deltagare

    Startproblemet är ju som sagt löst men visar sig att den inte riktigt går som den ska ändå, så går det när man köper saker osett och litar på folk 😅 körde en sväng runt byn idag men den rycker hela tiden och känns kraftlös, för att tillslut dö. Nu startar den alltid igen efter lite gnuggande men det känns som den får för lite bränsle vilket är konstigt eftersom det sprutar på bra i venturin när man gasar.
    Hostar även ur förgasaren när man gasat lite vilket är klassiskt tecken på att den går för magert, fast det bara öser ner (I mins ögon) bränsle I gasaren.

    Bränslepumpen är ny och tank och ledningar rengjorda. Filtret fullt hela tiden.

    Dessutom började frihjulet krångla idag. Less 😑

    #484706
    Janne Hagnell
    Moderator

    Segt… kanske läge att låta den stå ett tag tills sugwn är åter?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #484711
    Lsoderlund
    Deltagare

    Filtret i pumpen rent? Filtret i förgasaren rent?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #484738
    Victor
    Deltagare

    Janne: Ja jag får nog ta en liten paus, har bestält hem repsats till förgasare och packning till insuget osv. Får ta nya tag till veckan.

    Lsoderlund: Jag har inte varit upp med filtret i pumpen, men pumpen är ju ny så jag tycker det borde vara ok. Filtret i förgasaren är rengjort.

    #484977
    Victor
    Deltagare

    Man har ju hört talas om läckage i vevaxeltätningar, kan det vara så att den suger luft där in i vevhuset och därmed får för lite bensin i förhållande till luften? Är det någon packbox som går att byta med motorn i eller måste den isär?

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 2 dagar sedan av .
    #485176
    Victor
    Deltagare

    Har läst att många varit tvugna att bestycka upp förgasaren för att köra på dagens bensin och det sitter original 130 munstycke i min. Tänkte det kan vara värt att prova att bestycka upp innan jag gör något annat.

    Förgasaren är nu isärplockad så jag ska plocka ihop den med repsatsen samt ett 135 munstycke istället och se vad som händer.

    #485181
    saab v4-ever
    Deltagare

    Jobbigt när det sker nu när säsongen äntligen är här och man vill åka hellre än att meka.
    Hoppas att bestyckningen löste problemet, annars insugspackning och sedan vevaxeltätningarna. Tjuvluft från botten är inte bra, kan i värsta fall få veven att skära. Tycker att det är säkrare och bättre att lyfta ur motorn och demontera remskiva, mm utanför motorrummet. Kolla i verkstadshandboken. Det är enklare än man tror att ta ur motorn. Det som brukar jäklas lite vid återmontering är bultarna till motorfästena, sitter under bilen. En motorlyft underlättar – framförallt vid återmontering. En kompis använde en gungställning med talja, funkar OK med tvåtakt men sämre med V4:a. Vid återmontering av fördelarväxellocket är det bra att ha originalverktyget eftersom locket är shimsat mot låsringen. Passa på att byta både tätningar och o-ringar.
    Här hittar du delar till bra pris. http://www.randa.se/motor-med-kringutrustning.html?start=50.
    När det gäller frihjulet lönar det sig att skölja ur växellådan och sedan fylla ny olja.
    Hoppas att du får ordning på det!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng