Saab 93b (nybörjarrenovering)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 93b (nybörjarrenovering)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 93b (nybörjarrenovering)

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 416 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 24, 2020 at 07:42 #468393

      Du borde se till och köpa en högeffektspole som ej ska ha förkopplingsmotstånd eftersom det inte finns något enkelt sätt att nyttja fördelarna med förkopplingsmotståndet på en gammal TT SAAB.

      Tanken med förkopplingsmotståndet är det ska vara förbikopplat när startmotorn går och sedan vara inkopplat när motorn går.

      Det borde finnas uppgift om detta på spolen eller på medföljande datablad alternativt att det står om den tål en primärspänning på 8-10V (med förkopplingsmotstånd) eller 12-14V (utan förkopplingsmotstånd).

        mars 24, 2020 at 12:41 #468396

        Ok, tack för svar!
        Ska denon jag kan hitta någon mer data på den. Det är pertronix flamethrower 1,5ohm

        Du borde se till och köpa en högeffektspole som ej ska ha förkopplingsmotstånd eftersom det inte finns något enkelt sätt att nyttja fördelarna med förkopplingsmotståndet på en gammal TT SAAB.
        Tanken med förkopplingsmotståndet är det ska vara förbikopplat när startmotorn går och sedan vara inkopplat när motorn går.
        Det borde finnas uppgift om detta på spolen eller på medföljande datablad alternativt att det står om den tål en primärspänning på 8-10V (med förkopplingsmotstånd) eller 12-14V (utan förkopplingsmotstånd).

          mars 24, 2020 at 16:34 #468397

          Står inget mer än att om det var motstånd original så ska man fortsätta ha det på instruktionen så då kör jag på det. ?

            mars 24, 2020 at 18:57 #468398

            Surfade in på Pertronix hemsida (www.pertronix.com) och kollade lite. Dom har rätt många varianter så det gäller väl bara att hitta den variant som passar till sitt fordon.
            Men lite generellt så säger dom att om man behåller org spole så ska man också behålla org förkopplingsmotstånd om sådant finns.
            Om man väljer en Flame Thrower spole så finns det tabeller som visar vilket ohm-tal man bör välja samt om man ska ha kvar eller ta bort förkopplingsmotståndet.
            SAAB hade väl inga förkopplingsmotstånd före 99’an ?

              mars 29, 2020 at 19:23 #468470

              Tack för svar!
              Kör utan motstånd och jag tror som du inte att det var något innan 99:an.

                april 1, 2020 at 19:09 #468602

                Nu har jag kopplat in ignotor med spole. Bilen hoppar igång fint och spinner som en katt. Dock så stängs inte bilen av när jag vrider av på tändningslåset. Vad kan det bero på?

                Låset är av universalmedel från biltema. Och ”ign” på låset är kopplat till + på spolen tillsammans med röd kabel från ignitorn. Svart kabel från ignitorn är kopplat till – på spole tillsammans med kabel till varvräknare.

                Vad har jag missat? Vad gör att bilen ska stängas av? Någon som vet?

                  april 1, 2020 at 22:41 #468606

                  Sätt en voltmeter mellan spolens plus och batteriets minus och kolla att det är 0V när tändning är frånslagen och 12V när tändning är påslagen.
                  Kolla även att jordningen mellan motor, chassi och batteri minus har bra kontakt och även att ignitor-enhetens skruvfäste verkligen har bra jordkontakt mot metallen i fördelaren.
                  Det skulle också kunna vara glödtändning. Vilket kan bero på för varma stift, för mager bränsleblandning, för högt tändläge eller något annat som år bränslet att självantända.

                    april 2, 2020 at 15:56 #468621

                    Jag mätte och då var det ju självklart. Jag hade kastat om matningen från batteriet med tändningen i tändningslåset ?. Tack för tipsen!! @gv8

                      april 4, 2020 at 09:26 #468644

                      Håller på att slipa bort den resterande originalfärgen som finns kvar på karossen nu för att grunda med epoxy. Plastade in garaget för att det inte skulle bli så skitigt överallt. Råkade dock vid något tillfälle dra ut vinkelslipen i plasten, floff! Sa det och så satt det 4m plastfolie inlindad så in i ….. i maskinen. ?

                      0C46102C-0285-484B-8D72-D9353EAF8AD5

                      915EB09E-8B04-406E-A500-C46AEA5C070B

                      EA4F1E1D-0564-4DAD-9E03-F565531211CF

                        april 4, 2020 at 11:54 #468674

                        Bättre än att linda en scarf och sedan såga av sig örat. Been there…?

                        96 V4 1975 ”Bollen”

                          april 4, 2020 at 16:50 #468677

                          ?
                          Ja det finns ju nivåer i helvetet.

                          Bättre än att linda en scarf och sedan såga av sig örat. Been there…?

                            april 5, 2020 at 10:31 #468697

                            Läste igenom tråden… jösses vilket jobb du lägger ned… blir ju hur bra som helst… var ju en hel del kexchoklad i denna bilen…

                              april 6, 2020 at 17:16 #468733

                              Tackar! Jo det var ju rätt så mycket risigare utgångspunkt än jag räknat med. ?

                              Läste igenom tråden… jösses vilket jobb du lägger ned… blir ju hur bra som helst… var ju en hel del kexchoklad i denna bilen…

                                juni 8, 2020 at 17:15 #471652

                                Den här tråden har varit väldigt inspirerande för mig (brottas med en 93b i halvrisigt skick)
                                Hur går det?

                                  juni 10, 2020 at 09:42 #471742

                                  Kul att höra!

                                  Jodå det går sakta framåt men nu på sommaren är det så mycket annat som tar min uppmärksamhet.

                                  Den här tråden har varit väldigt inspirerande för mig (brottas med en 93b i halvrisigt skick) Hur går det?

                                Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 416 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.