Saab 93b (nybörjarrenovering)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 93b (nybörjarrenovering)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 93b (nybörjarrenovering)
- Detta ämne har 415 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2023-12-07 11:43 av Lilln.
-
FörfattareInlägg
-
Du borde se till och köpa en högeffektspole som ej ska ha förkopplingsmotstånd eftersom det inte finns något enkelt sätt att nyttja fördelarna med förkopplingsmotståndet på en gammal TT SAAB.
Tanken med förkopplingsmotståndet är det ska vara förbikopplat när startmotorn går och sedan vara inkopplat när motorn går.
Det borde finnas uppgift om detta på spolen eller på medföljande datablad alternativt att det står om den tål en primärspänning på 8-10V (med förkopplingsmotstånd) eller 12-14V (utan förkopplingsmotstånd).
Ok, tack för svar!
Ska denon jag kan hitta någon mer data på den. Det är pertronix flamethrower 1,5ohmDu borde se till och köpa en högeffektspole som ej ska ha förkopplingsmotstånd eftersom det inte finns något enkelt sätt att nyttja fördelarna med förkopplingsmotståndet på en gammal TT SAAB.
Tanken med förkopplingsmotståndet är det ska vara förbikopplat när startmotorn går och sedan vara inkopplat när motorn går.
Det borde finnas uppgift om detta på spolen eller på medföljande datablad alternativt att det står om den tål en primärspänning på 8-10V (med förkopplingsmotstånd) eller 12-14V (utan förkopplingsmotstånd).Surfade in på Pertronix hemsida (www.pertronix.com) och kollade lite. Dom har rätt många varianter så det gäller väl bara att hitta den variant som passar till sitt fordon.
Men lite generellt så säger dom att om man behåller org spole så ska man också behålla org förkopplingsmotstånd om sådant finns.
Om man väljer en Flame Thrower spole så finns det tabeller som visar vilket ohm-tal man bör välja samt om man ska ha kvar eller ta bort förkopplingsmotståndet.
SAAB hade väl inga förkopplingsmotstånd före 99’an ?Nu har jag kopplat in ignotor med spole. Bilen hoppar igång fint och spinner som en katt. Dock så stängs inte bilen av när jag vrider av på tändningslåset. Vad kan det bero på?
Låset är av universalmedel från biltema. Och ”ign” på låset är kopplat till + på spolen tillsammans med röd kabel från ignitorn. Svart kabel från ignitorn är kopplat till – på spole tillsammans med kabel till varvräknare.
Vad har jag missat? Vad gör att bilen ska stängas av? Någon som vet?
Sätt en voltmeter mellan spolens plus och batteriets minus och kolla att det är 0V när tändning är frånslagen och 12V när tändning är påslagen.
Kolla även att jordningen mellan motor, chassi och batteri minus har bra kontakt och även att ignitor-enhetens skruvfäste verkligen har bra jordkontakt mot metallen i fördelaren.
Det skulle också kunna vara glödtändning. Vilket kan bero på för varma stift, för mager bränsleblandning, för högt tändläge eller något annat som år bränslet att självantända.Håller på att slipa bort den resterande originalfärgen som finns kvar på karossen nu för att grunda med epoxy. Plastade in garaget för att det inte skulle bli så skitigt överallt. Råkade dock vid något tillfälle dra ut vinkelslipen i plasten, floff! Sa det och så satt det 4m plastfolie inlindad så in i ….. i maskinen. ?
Attachments:
april 4, 2020 at 11:54 #468674Bättre än att linda en scarf och sedan såga av sig örat. Been there…?
96 V4 1975 ”Bollen”
?
Ja det finns ju nivåer i helvetet.Bättre än att linda en scarf och sedan såga av sig örat. Been there…?
Tackar! Jo det var ju rätt så mycket risigare utgångspunkt än jag räknat med. ?
Läste igenom tråden… jösses vilket jobb du lägger ned… blir ju hur bra som helst… var ju en hel del kexchoklad i denna bilen…
Kul att höra!
Jodå det går sakta framåt men nu på sommaren är det så mycket annat som tar min uppmärksamhet.
Den här tråden har varit väldigt inspirerande för mig (brottas med en 93b i halvrisigt skick) Hur går det?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.