Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
- Detta ämne har 418 svar, 57 deltagare, och uppdaterades senast 2023-07-06 01:22 av saabcustom.
-
FörfattareInlägg
-
april 17, 2008 at 22:08 #17753
Nångång i mitten av 1980-talet satte jag kapen i en gammal uttjänt SAAB95, åtminstone ansågs den vara uttjänt, på den tiden. Resultatet blev en flip-frontförsedd taksänkt V6-bestyckad mattsvart sak. Varför berättar jag detta ? Jo jag vill inte att någon ska tro att jag ”förstör” ett nytt fint orginalrenoveringsprojekt 😉 Den ”förstördes” alltså för länge sen…
Bygget ställdes ut på Sveriges häftigaste SAAB i Nyköping 1986 och fick faktiskt mottaga 2:a pris (nå vi var 3 deltagare i klasssen men ändå 😉 Den byttes sedermeras bort mot en för i början på 90-talet och familjeförhållandena mer passande husbil.Ett par år senare ( närmare bestämt 17 ) bytte jag tillbaka bilen. Den hade då fått en ny skepnad
Det va inte direkt den stil som jag eftersträvade. Så en rejäl ombyggnad förestod således. Målet är att få den att se ut som en customiserad tidig 50-talare. Karossen i sig har god potential för det så de är alltså bara att låta plåtverktygen tala…. Målet är att det ska landa i något i stil med:Fortsättning följer… mer detaljer finns att läsa på hemsidan i min signatur.
/ Kenth
april 18, 2008 at 23:36 #120523Jo jag sliter vidare. Hoppas att den ungefär blir som skissen. För närvarande så har jag faktiskt klarat av taket och återställningen av osthyveln bak. I takjobbet ingick att ta bort den chicka takluckan från Renault4L (tror jag) och svetsa i en el-lucka från en Bluebird. Det jobbet drog med sig att hela taket behövde göras om. Det går inte nåt vidare att svetsa i spackel 😮 Samtidigt så åkte plåten för bakfönstren väck, rutramar och B-stolpar återställdes med den karakteristiska ”reffelplåten”. Men nu e det avklarat och taket redo för sprutspackel.
Så nu är det plåten framför dörrar/torped som gäller. Börjar med motorhuven. Den blev ju för kort när kylaren flyttades fram, så en bedagad 92- och en 96-huv införskaffades vilka skarvades ihop. En frontbalk av lite fyrkantrör svetsades dit för att bl.a. utgöra fästpunkt för huvgångjärn och så småningom också för kofångare/krom-bling.
Såhär ser det ut för tillfället. Ska nu finrikta och tenna den. Sen blir det att ge sig i kast med framskärmarna. Får väl börja med att snygga till innerskärmarna och sen skarva/knacka ”ytterskärmar”. Snart är sommaren här…..
Anders, har du hittat bilder samlat nånstans på Världens Häftigaste SAAB deltagare ?
Arbete som redan utförts men inte beskrivits här (vill inte trötta ut er ärade läsare 😉 är: Nytt kylsystem, nytt elsystem, återställt värmesystem samt 1000 småsaker som jag förträngt.
Vad jag menar är bara att samtidigt som jag framhåller att den nya projektskissen ser MYCKET lovande ut så måste jag nog säga att den tidigare versionen ser en aning konstig ut. Sorry. Men eftersom den kom tvåa så undrar jag hur bilstackaren som kom sist såg ut.
Jag hoppas att du kan förlåta att jag dissar version 1, jag lyckönskar dig i ditt fortsatta arbete. Tummen upp.
april 21, 2008 at 19:56 #120619Ja de e lugnt, kan hålla med dej. Och med dagens ögon så skulle jag inte byggt den så. Men den byggdes för 22 år sen…..
Som synes så är idén nu att hålla den mer ”SAABish”. Får se hur man får till proportionerna. Svårt att se i ett trångt villagarage. Är medveten om att det blir mycket överhäng både fram och bak. Det är mest det som oroar mej för det kan man inte göra så mycket åt (om man nu ska ha den motorn som jag har.
/ Kenth
P.S 3:an var f.ö. en 95-pickis, med ”stort” flak, inte stepside.
april 28, 2008 at 23:57 #120881Åsså fortsätter projektet (lite väl makligt).
Dags för innerskärmarna och lite, mer huv-jobb. Det är lite som Moment 22, om inte huven är klar så kan man inte göra innerskärmarna och är inte dom klara så kan man inte göra huven klar. (Ytter-)skärmarna får snickras när huv och innerskärmar är klara. Det blir samma upphängning som kortnosarna. Det medger ju att man kan ”fuska” och justera skärmen både i höjd och sidled, bra.
Men först så tillverkas en mall med den blivande (önskvärda) huvkantens kurvatur. Sen, ett par plåtar vilka har hunnit olika långt på bilden nedan.
Lite mer riktning av huven samt återmontering av den numer rostskyddade förstärkningsbalken. Sido-stagen av U-profil var rostiga och fula och ersattes av en bit rör (jodå de e SAAB-rör från långnoshuvens gångjärnsmekanism, återanvändning är det som gäller 🙂
Som synes så har monteringen av den halvfärdiga innerflygelsförlängningen påbörjats.
Den är här ditsvetsad och huven stängd. Tennspackling av huven får vänta tills det att alla bitar (huv, innerskärmar, ytterskärmar) är klara eftersom det är svårt att svetsa i ytor som är /har varit tennade.
Riktning av plåtkanten återstår. Huven ska ju ha nåt snyggt och jämt att ”ligga” på när den är stängd.
So far – no good… eller hur det nu var.
/ Kenth
maj 2, 2008 at 00:30 #120992Ibland (alltför sällan) får man en sån där ”f—n va bra det blev”-upplevelse. Idag var det dags för ett sånt tillfälle. Häromdan hälsade jag på hos gode vännen Alfa-Björn och fick låna hans ”krymp-o-sträck” eftersom jag nu är mitt upp i en massa plåtformningsarbeten.
Som den minnesgode läsaren så har jag just färdigställt vänster innerskärm. Metoden jag använde där var att knacka ner överkanten vinkelrätt mot innerskärmen så att jag fick plåtkanten som huven ska stödja emot. Blev ju då tvungen att klippa ur ”tårtbitar” av överflödig plåt och svetsa ihop vid snitten. Funkar men blir inte riktigt så snyggt som man skulle vilja.Högersidan knackades på liknande sätt MEN istället för att klippa tårtbitar använde jag ”krymp-o-sträcken” till att krympa ihop den överflödiga plåten. Målet är att få en 25mm bred plåtkant för huven att vila emot. Så, först en vända där halva bredden krymps, relativt små tag för att se ”vartåt det barkar” Sen hela bredden. Verktyget kan arbeta på 25mm djup. Några gånger fram och tillbaka på halva respektive hela bredden och vips så blev plåtbiten såhär:
Måste säga att jag blev rätt nöjd (understatement) för att vara första försöket. Finessen var att man på köpet fick en rak plåt som inte behövde riktas efteråt. Det var bara att titta på plåten och krympa lite till (på rätt ställe) så rätade plåten på sig. :applause:
Ett suveränt verktyg som varmt rekommenderas för amatörbilplåtslagaren. (Proffsen har naturligtvis såna här). Det finns spak-manövrerade bänkvarianter och pedal-manövrerade golvvarianter. Efter att ha gjort detta jobb inser man att man måste ha båda händerna fria att arbeta med plåtbiten OCH så mycket fritt som möjligt runt verktyget för att kunna vrida och vända på plåten så, pedal-varianten med separat golv-stativ känns helt rätt (iallafall för större bitar).
Nå den plåtbiten är tillverkad och skall svetsas dit imorgon. Övrigt arbete idag har varit att mäta in och svetsa en frontbalk, tillverkad av en baksätessoffebalk från en og900, återanvändning vad det som gällde 😉 Dessutom har kanterna på höger hjulhus renkapats och riktats som förberedelse för kommande svetsövningar.
Som synes på bilden så är det tumstock, vinkelhake, lod och tusch-penna som gäller. Mycket mäta blir det….. Erfarenheten säger att noggrannhet betalar sig i slutänden, låter självklart men det är lätt att falla offer och häfta dit nåt på känn för att komma snabbare framåt, med tanken att -Det fixar sig sen.
Tillverkning av de förlängda framskärmarna närmar sig. Utgångsmaterialet är en hyfsad långnosskärm, en rostig kortnosskärm samt 0.9mmplåt. Den senare köpt på det stora postorderföretaget från Linköping. En trevlig mjuk plåtkvalite som är lätt att forma, rekommenderas. Ska bli mycket spännande att se vad man kan (klarar av att) åstadkomma med engelskt hjul och krymp-o-sträck….
Fortsättning följer :jobbar:
maj 3, 2008 at 22:52 #121089Tackar, få se vad det slutar med. Jag tycker oxo att laga rost är pest. Men detta är liksom lite mer kreativt! Jag funderar ibland på vad som driver mej….sannolikt intresse för hantverket (eftersom det ligger långt ifrån vad jag sysslar med dagligen).
Plåtslageriet håller naturligtvis inte proffs-klass men blir bättre och bättre vartefter. Såsmåningom kanske man kan sadla om….. 🙂 Ju bättre man blir på plåtslageri desto mindre behöver man spackla.
Nå, en liten uppdatering. Innerskärmar på plats och de första inledande snitten i materialet som skall bli skärmar är gjorde. En liten provmontering m.h.a. magneter (jo, sånna superstarka som sitter inuti hårddiskar) och svetstänger:
Den önskade bulligheten finns helt klart där, Ska använda mej av kortnosskärmens pressning som är större och går längre ner på skärmen framför hjulhusöppningen. Samtidigt får jag förlänga skärmen neråt så jag kan få en vettig linje med resten av karossens nederkant. Försökte att sänka hjulhusöppningen men det ser konstigt nog inte ut att gå utan att däcket riskerar att ta i skärmen vid fullt styrutslag. Det funkar ju på 92’orna… eller är det så att hjulen får plats helt och hållet i skärmarna på 92orna och skulle egentligen inta behöva nån öppning alls, som på prototypen till 92an ??
Nå, nu ere bara mer plåtslageri som gäller :jobbar:
/ Kenth
maj 14, 2008 at 23:18 #121601Det går frammåt även om det går sakta. Pusslet har börjat läggas för att få ihop nya framskärmar som räcker ända fram.
Någon har sagt att det finns inget så runt som en Folkvagn (jajustja en bubbla), en trolig erfarenhet från en taksänkning … Frågan är om inte gammelsaabarna är i samma klass. Som synes på den bakre delen av skärmen så får man lägga en massa snitt i plåten för att få till linjerna. Snitta, lägga i kilar/remsor knacka och svetsa ihop. Tidsödande men viktigt att man lägger ner jobb så man slipper spackel sen…
Håhåjaja :hammer:
maj 29, 2008 at 22:19 #122326Bara så att ni som tittar hitåt ibland inte tror att jag lagt ner eller somnat 😉
Om bara ena sidan blir klar så vet man ju hur man ska göra den andra… Går förhoppningsvis snabbare…
Å, näe det ska INTE vara gummihorn på kofångaren. Vulgärt mycket krom är målet 😎 .
Måste tillstå att man blir lite ”hetsad” att få ut bilen på vägen när man läser om de andra V6-förarna Karl & Fjurrey…. Det verkar ju såååå kul..
/ Kenth
juli 9, 2008 at 23:45 #123771Jag sliter vidare så snart tid gifves. Just nu så är grovplåtjobbet gjort och finriktning och förberedelse för tennspackling pågår, (se mer detaljer på min hemsa). När jag inte kan bullra (läs rikta plåt) så får man ta sig till med nåt annat. Så det har blivit ett par modifierade lyktsargar som skall passa i original 92a-fästena. Jag fick tag på ett trasigt (mekaniskt) tempinstrument. Det demonterades och Biltemas tempmätar-inkråm fick ta plats. Huset fick breddas 10 mm för att det skulle passa och under första kalibreringsförsöket visade det sig att det inte skulle skada med lite elektronik inuti så att temperaturen inte blev beroende på batteriets spänning. Bilderna visar lite hur det ser ut inne i ”själva verket” med elektronik och allt. Så nu kan jag byta ut min 52mm VDO-mätare och sätta i en som ser ut som den ska göra 🙂
augusti 13, 2008 at 23:16 #125437Stilla framåt trots sommar och semester. Ny blinkers på plats, på klassiskt kustomvis. Nästan hela skärmarna och huven förtennade. Praktiskt när man ska tennspackla (ett måste faktiskt) och ger ett bra rostskydd. Dock inte så kul om man ska ge sig in och svetsa i den. Men det lär förhoppningsvis inte behövas… Tennspackling påbörjad. Målet är att tenna alla svetsskarvar och få upp en ”grundform” och sen fortsätta sista mm med plast…
augusti 20, 2008 at 23:04 #125845Ja jo så har några dagar förflutit igen. Ett Vallåkrabesök där förutom ett motorlyft i en Leopard kunde beskådas (tack Bengt Å. för trevlig pratstund och intressant info om vagnen!) 2 st asymetriska 7″-insatser med kupigt glas införskaffades. Dom såg ”rätt” kupiga ut och en kontrollmätning vid hemkomsten gav vid handen att de Bosch H4 som jag hade, kupade 10mm, den gamla asymetriska Hella-insatsen som satt på 92-huven kupade 25mm och min nyköpta ”DDR Ruhla”-insats, 23 mm. Den köptes av den värmlänske gentlemannen som också säljer clips, skruv och annat smått och gott (bl.a. på Gistad). Klart godkänt för mina behov. Dessutom löste sig parkeringsljuset helt automatiskt.
Ett idogt tennspacklande har påbörjats, svår konst men övning ger färdighet (hoppas jag).
Efter lite tenn och annat så ser vänstersidan ut som nedan. Det är inte utan att man funderar på en helförtennad klarlackad bil. Skulle se rätt rått ut. Nå nu ere bara resten kvar :hammer:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.