Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 28 oktober, 2008 kl. 07:07 #129521
christer a
DeltagareSpännande projekt, att passa in framdörren ser marigt ut. Är det en självmordsdörr från en 93 eller 95? Ring Bilsport när du är klar. Många hotroddade amazoner har man sett, men ingen saab ännu.
12 november, 2008 kl. 00:11 #130127saabcustom
DeltagareDörren är från en 93a. Insåg, efter monteringen, att förutom att rutramen är ”fel” och får fixas till så är kurvaturen på dörren fel. Den är för ”bulig” och ansluter inte till den raka linjen bakåt. Får nog oxo fixas.
Men det kanske ska se ut så på de tidiga 95orna (de med bakhängda dörrar) ???
Det kanske rent av är 93a-dörrar på de första 95orna ?? Nån som vet ?? Är det nån som har en bild på hur det ser ut runt B-stolpen på en sån tidig 95a ?
Tack / Kenth
12 november, 2008 kl. 02:14 #130128hotrodder
DeltagareSaabcustom wrote:Dörren är från en 93a. Insåg, efter monteringen, att förutom att rutramen är ”fel” och får fixas till så är kurvaturen på dörren fel. Den är för ”bulig” och ansluter inte till den raka linjen bakåt. Får nog oxo fixas.Men det kanske ska se ut så på de tidiga 95orna (de med bakhängda dörrar) ???
Det kanske rent av är 93a-dörrar på de första 95orna ?? Nån som vet ?? Är det nån som har en bild på hur det ser ut runt B-stolpen på en sån tidig 95a ?
Tack / Kenth
Linjen ovanför handtaget mot rutan på 95´ans dörrar är rakare. B-stolpen är helt slät.
12 november, 2008 kl. 11:59 #130139kortnos
DeltagareOch inget ”Knä” på den linjen som går från dörren ut i fenans övre del (Allså linjen under rutorna)
13 november, 2008 kl. 00:37 #130173saabcustom
DeltagareKortnos wrote:Och inget ”Knä” på den linjen som går från dörren ut i fenans övre del (Allså linjen under rutorna)Menar du ”knixen” som är alldeles straxt bakom B-stolpen ? Uff…. isåfall är det tveksamt om jag orkar rätta till det 😉
/ Kenth
13 november, 2008 kl. 13:07 #130194kortnos
DeltagareDet är ”knixen” jag menar 😉 ”Knä” säger vi i norrland 😎
20 november, 2008 kl. 22:25 #130670saabcustom
DeltagareChrister A wrote:Spännande projekt, att passa in framdörren ser marigt ut. Är det en självmordsdörr från en 93 eller 95? Ring Bilsport när du är klar. Många hotroddade amazoner har man sett, men ingen saab ännu.Jo, då var det ett ryck gjort i garaget. Såg så tråkigt ut med dörren som inte passade i dörrhålet. Raska snitt med vinkelkap (attans bra den 1 mm tunna kapskivan på Biltema) samt lite sticksåga så var övre delen från 95a dörren transplanterad till 93a-dörrn. Tre flugor på smällen (minst),
1. Rutramen passade i dörrhålet OCH till rutan.
2. Kurvaturen passade mycket bättre (inte så bulig)
3. Det lilla inre låsknoppshålet ”försvann”. (sitter ju i framkant av dörren på 93an)De va allt för denna gång. Nu återstår inredningen i dörren d.v.s. ruta, gejdra, elektrisk fönsterhiss, centrallåsmotor.
21 november, 2008 kl. 07:26 #130678kaparn
DeltagareJa jäklar jag är imponerad, få amatörer skulle våga sig på en sådan operation, det är riktigt kul att följa den här tråden.
Jag håller med om att Biltemas tunna kapskivor är bra, man får mycket bättre kontroll, och dom är lättare att skära med. jag trodde att dom skulle ta slut mycket fortare när dom är så tunna men dom verkar ju hålla lika bra som dom gamla vanliga.21 november, 2008 kl. 16:00 #130692saabcustom
DeltagareKaparn wrote:…………..jag trodde att dom skulle ta slut mycket fortare när dom är så tunna men dom verkar ju hålla lika bra som dom gamla vanliga.Jo det trodde jag oxo tills f—n flög i mej och jag köpte en bunt. Men de e väl så att kapskivor inte kapar utan slipar bort plåten. Med en tunn skiva behöver man ju inte slipa bort så mycket för att komma igenom, liksom.. så dom räcker ju faktiskt lika länge som en tjock (av samma fabrikat). Sen blir snittets bredd precis lagom för att göra en kant-i-kant-skarvning. Å då tar man hjälp av sina magneter från slaktade hårddiskar (men det jag jag tjatat om tidigare i tråden….)
/ Kenth
22 november, 2008 kl. 01:04 #130715saabcustom
DeltagareMan måste ju säga att SAAB varit framsynta ? Eller ? Jag noterade följande när jag måttade och grunnade ikväll…
Fönsterhissmekanismen från 93B 1958 kan man ersätta med d:o från 95/96 1973 ! Skruvar fästhål å allt. Enda skillnaden jag noterade var att de fyra fäst-skruvarna var spårskruv -58 och stjärnskruv -73. Samt såklart att vev-axeln är splinesad på -73 emedan den är 4-kant på -58 (men det visste väl alla redan 😉 )
Å det var ju kul, men vad som var ännu roligare var att elhissmotorer från og900 har samma kuggdelning som både -58s och -73s mekanismer. Det innan ens og900 var påtänkt ! Så att sätta in elhissar i en 93/95/96 är inte så knöligt OM inte det varit så att det stora drevet har för liten diameter. Detta får till följd att elmotorn krockar med rut-gejdern. Så det blir till att svetsa på og900 stor-drev på det befintliga, och då passar ju motorns drev garanterat, men som sagt, det gjorde det ju iallafall, i princip.
Detta är nog typiskt för en liten bilfabrik. Återanvänd allt som går, t.o.m. kuggdelningar, ändra bara på det man MÅSTE.
/ Kenth
2 december, 2008 kl. 00:13 #131252saabcustom
DeltagareKan ju inte undanhålla er lite bilder…
Elhissar skulle ju monteras i den gamla 93B-dörren (nu med 95(F) rutram).
Som jag skrev tidigare så gick planen ut på att att svetsa på kuggsegmentet från en og900 och använda dess elhissmotor. Som framgår av bilderna nedan så gick det alldeles utmärkt. Det enda avsteget från planen blev att det var läge att flytta fram inre dörrhandtaget c:a 50mm så kuggsegmentet gick fritt från dörrlåset. Hade nog gått att få till annars oxo med för mej som inte är strikt bunden till orginal så var det här enklare. En liten modifiering av pressningen i den inre dörrplåten fick oxo göras för att få plats med själva motorn.
Nå ”vevaxel” med lager och drev togs alltså bort från vevmekanismen, kuggsegment svetsades på, samt en liten förlängning av ”vevchassiet” för att skruva fast elmotorn i. Lätt som en plätt 🙂 sen var den nästan BOLT ON.
/ Kenth
Nu var det bara centrallåsmotorn kvar att göra. Sen är (vänster) dörren klar.
11 december, 2008 kl. 00:44 #131700saabcustom
DeltagareLite positivism…
Ibland är det liksom KUL :applause: att mecka :jobbar:. Som idag när jag upptäckte att det gick att bygga om og900 4-d framstolar till 2-d stolar (fällbar rygg) bara genom att byta gångjärnsmekanismen. Den var bara att flytta över från 2-d sunk-stolarna till 4-d fin-läderstolarna.
Där försvann flera kvällars ”strul” i ett nafs. Det är glädjande i ett annars till synes oändligt projekt….
/ Kenth
11 december, 2008 kl. 04:01 #131702kaparn
DeltagareHaha! Du skulle ha läst på bättre. 😉
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=86924#Post86924
11 december, 2008 kl. 11:43 #131710saabcustom
DeltagareKaparn wrote:Haha! Du skulle ha läst på bättre. 😉http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=86924#Post86924
Bevisligen…. å jag som tycker att jag ägnar för mycket tid till data-apparaten och för lite till bilen.
Men å andra sidan, OM jag läst på bättre så hade jag ju inte kunnat bli så euforiskt glad 🙂 över upptäckten eftersom jag inte hadde haft nåt att upptäcka. (Det blev visst lite rörigt detta, hmmmm)
/ Kenth
11 december, 2008 kl. 16:01 #131719kaparn
DeltagareJag förstår vad du menar 😀 jag trodde att jag skulle behöva flytta över hela klädseln till dom gamla stolarna när jag upptäckte hur enkelt det var att bara behöva flytta över ett gångjärn.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.