Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 419 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 17, 2008 at 00:22 #132022

      Så har det varit lite småfix igen. Ett besök på Ingvar K’s varuhus och jag kom ut med lädervårds-setet “ABSORB”. En behandling av de numer fällbara finstolarna och jag fick associationer till chesterfield. Kan rekommenderas, mycket bra, en väl investerad hundralapp.

      Sen kom turen till rullbältesrulleinfästningarna. Dessa var vid återanskaffandet av vehikeln fastskruvade i botten på sidoplåten bakom dörren. Dessutom med den vass bricka på utsidan, Det blir en perfekt hålpunch vid belastning (typ krock). Men så kan man ju inte ha det. Tre hål borrades på ovansidan av balken bakom dörren. Ett plattjärn med lämpligt gängat hål letades upp i skrotlådan (ifrån C-stolpen…återanvändning ni vet :lecture: ) pillrades in under hålen genom ett, ytterligare, för ändamålet upptaget hål i balken (syns på bilden) Återstår nu bara att svetsa :welding: fast plattjärnen igenom de två yttre hålen.

      Julefrid önskas er / Kenth

      Inte för att jag har för avsikt att aktivt ha nytta av bältena men man vet aldrig. Man kan ju bli prejad av vägen utan egen förskyllan (MORRRR….)

        december 31, 2008 at 01:04 #132686

        Ja, så har då högerdörren också fått elhissmotor till fönstret monterad. Sen har låsmekanismen modifierats så att en centrallåsmotor från og900 kan kopplas på.

        Modifieringen innebar att en pinne svetsades i låsmekanismen. Liiite spännande att svetsa där. Det är lätt att svetsa på fel ställe eftersom det är lite trångt. Lite aluminiumfolie på rätt ställe gör det dock svårare att svetsa ihop fel saker…

        Nå det gick bra och svetsen hamnade där den skulle. Låsmotorn skruvades fast i dörren och heureka, det fungerade :applause:

        Återstår centrallåsmotorn i vänsterdörren. Den blir lite besvärligare att få till eftersom man vill gärna kunna låsa upp med nyckel också… Högerdörren har inget yttre lås vilket gör saken mycket lättare.

        Bilderna nedan visar den påsvetsade pinnen samt hur det ser ut inne i dörren när det är monterat. Attans så behändigt med mobiltelefonkameror. Att kunna fotografera i sådana utrymmen 🙂
        Mobilen är för övrigt utmärkt till att titta på saker som sitter illa/trångt till. Mycket bättre än att försöka med speglar och sånt…

        God fortsättning / Kenth

          januari 6, 2009 at 23:49 #133106

          Så va turen kommen till att vänsterdörren skulle få centrallås. Men först och främst måste man ha en fungerande dörrlås med låscylinder OCH nyckel. Ett nästan fungerande lås levererades av MR95. Det skumma med det låset var att nyckeln gick att vrida runt hur mycket som helst. Efter att ha plockat ner låset i sina beståndsdelar fann jag att botten i låscylinderhållaren hade spruckit “loss” Det är det som är den lilla inringade ringen i bilden nedan. Det fixades med en ny botten, gjord av en bit aluminium samt lite tålamod (se bilden vid röda pilen). Jag vågade inte försöka mej på en ALUTITE-reparation eftersom det är tunt gods av okänd beskaffenhet. Risk för härdsmälta. Eljest är det en bra metod.

          När grundfunktionen väl fanns där så svetsades dels en central-lås-motor-manöverstång på plats, i likhet med högersidan. Sen svetsades dessutom ett öra fast på i låsmekanismen (den vänstra gula pilen på bilden nedan). “Armen” på låset (vid hantaget/cylindern) fick oxo ett till öra. Mellan dessa öron monterades en stång, till största delen gängad. Det är den som ser till att man kan låsa och framför allt låsa upp, med nyckel. Det senare kan vara bra att kunna göra OM centrallåset skulle strejka (t.ex. p.g.a. dåligt batteri eller nåt). Dessutom går det ju bara att ta sig in med nyckel från förarsidan…

          Avslutningsvis monterades själva centrallåsmotorn. Allt provkördes och befanns fungera.

          / Kenth

            januari 7, 2009 at 00:09 #133107

            du är händig 🙂
            ska bli kul å se hur den ser ut när den är färdig, vilken kulör på denna vagn??

            ha det

            Saab 93B -59 (Blå)
            Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
            Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

              januari 13, 2009 at 00:40 #133546

              Åsså har det rört på sig lite i helgen. De svetsade bakskärmarna åkte väck. Det är svårt att få in en kederlist om skärmen är svetsad 😉

              Dessutom lärde jag mej en ny metod att laga rosthål (genom att studera mitt projekt) !
              1. Man identifierar ett rosthål man vill få bort (OBS jag skriver inte laga!).
              2. En rejäl plåtbit klipps till som gott och väl täcker hålet.
              3. Man knackar lite med en hammare så att det blir “minus” runt hålet.
              4. Man svetsar med helst två dock max 3 loppor fast plåtbiten från baksidan.
              Plåtbiten bör ligga emot hålet men det är absolut inget krav. Det går bra
              med en spalt på ett par mm eller tre.
              5. En rejäl dos spackel blandas till och kletas över och i hålet (från framsidan).
              6. Avslutningsvis slipas spacklet ned tilll en snygg yta och det hela målas
              i en vacker färg!

              OBS !!! Beskrivningen ovan var IRONI.

              Det som är värre än att hitta en massa rosthål i sin bil är att hitta en massa fusklagade rosthål som man blir tvungen att göra om. Det blir liksom dubbelt jobb…

              Nog om detta förtret. Ett par sparklådeprofiler bockades till m.h.a. gode grannen. Ingår i strävandet att få bort “vem-har-trampad-ned-baken-på-din-bil”-looken. Som den står nu, så är det c:a 200mm mellan sparklådans nederkant och underlaget. Profilen är då c:a 60 mm hög vid framänden och 90 mm i bakänden. Tyvärr är garaget rätt trångt så det är svårt att se riktigt bra men det ser iallafall inte ut att bli helt fel… Med bakre kofångare i ungefär samma höjd från backen, eventuellt dubbla för att få fetare look, så blir det nog bra.

              Fortfarande så har jag ingen bra idé om hur jag ska göra avgassystemet så att det inte tar för mycket av markfrigången. Kanske rakt ut i hjulhusen, över framhjulet, ner vid och bakom sparklådan, upp över bakhjulet och sen ner och ut bak, ujujuj… det känns som lake-pipes blir minst plågsamt. Idéer emottages tacksamt. Och, näe jag har ingen lust att göra en “kardantunnel” till avgasrören.

              Lustgasen, färgen blir inledningsvis mattsvart, tills jag är klar med karossen. Då tänkte jag mej mattblå eller möjligen mattgrön. Nåt som gör sig bra mot krom ska det vara iallafall.

              På annan plats diskuterades nedvevbar bakruta. Har detta förekommit nånstans ? Inte ens på de bilder och skisser av utkast och prototyperna har jag sett det. Dubbla dörrar alá Duett, har setts men inte nedvevbar bakruta. Jag är mycket nyfiken på mer info om detta !

              Avslutningsvis för att få en idé om hur det kommer att se ut, en bild på det råa tröskelämnet, nödtorftigt fastklämt under karossen.

              / Kenth

                januari 13, 2009 at 00:50 #133548

                Hej!

                Det finns väl vissa amerikanska bilar som har elektrisk nedvevbar bakruta, borde finnas på nån skrot tycker man.

                Mvh

                CCH

                  januari 13, 2009 at 11:53 #133559
                  CCH wrote:
                  Hej!
                  Det finns väl vissa amerikanska bilar som har elektrisk nedvevbar bakruta, borde finnas på nån skrot tycker man.
                  Mvh
                  CCH

                  Jo, jag var lite otydlig (det var kanske för sent på natten…) Jag avsåg nedvevbar bakruta på SAAB95…

                  / Kenth

                    februari 4, 2009 at 00:55 #134727

                    Vad föreställer nu bilden ? Jo lösningen på ett icke-tidigare existerande problem 😎

                    Såhär alltså: Efter att ha satt i C-låsmotorer i bägge dörrarna på LOW95 så kom jag på att det gick ju bra att låsa/låsa upp med t.ex. en fjärrkontroll. men om jag fick för mej att använda nyckeln för att låsa upp så låstes resten av bilen inte upp… Sen vore det ju kul att ha servoassisterad upplåsning på förardörren…

                    Lösningen skulle vara en switch som kände av om jag påbörjat upplåsning eller låsning av dörren (m.h.a. nyckeln). Switchen måste vara robust, tillåta lång mekanisk “overtravel”. Fär att få önskad funktion så kunde inte denna switch kopplas på samma stång som låsmotorn utan måste kopplas in så att den påverkades av nyckeln rörelse….

                    En hastig blick i skrotlådan och 2 st optiska läsgafflar tittade fram tillsammans med lite motstånd och ett par transistorer… Simsalabim och så blev det innanmätet som syns i lådan. “stången” som sticker ut ur lådan har ett par spalter uppfrästa vilka läsgafflarna utnyttjar till att veta om man tänkt låsa eller låsa upp. I änden på lådan syns också en noll-läges-återgångs-fjäder. Behövs egentligen inte men sitter inte ivägen.

                    Detta är ett exempel på lite annorlunda customizing.

                    Om nån skulle komma på idén att vilja bygga detta så står jag gärna till tjänst med en noggrannare beskrivning av elektroniken 🙂

                    BTW, när kom utifrån upplåsningsbar passagerardörr ?? Nån som vet ??

                    / Kenth

                      februari 6, 2009 at 23:23 #134955

                      Så har även jag sällat mej till hopen och idag lämnat 4 st fälgar till Bert i Kornhult. Skall breddas till 5.5″. Det låg f.ö. redan en försvarlig mängd SAAB-fälgar där och ännu fler lär ha varit på gång. :welding:

                      Ska bli spännande att se om de får plats i hjulhusen…

                        februari 7, 2009 at 10:28 #134972

                        Hej! Har funderat länge på hur du (och alla andra) har fixat det med rutor när taket choppas, vad jag har förstått är det att det inte går att skära i dom och nytillverkning är skit dyrt?!?!
                        Okej sido rutorna om dom är plana är väl ok men fram och bakrutorna som är böjda???
                        Peter.

                          februari 7, 2009 at 16:33 #134993
                          skåne wrote:
                          Hej! Har funderat länge på hur du (och alla andra) har fixat det med rutor när taket choppas, vad jag har förstått är det att det inte går att skära i dom och nytillverkning är skit dyrt?!?!
                          Okej sido rutorna om dom är plana är väl ok men fram och bakrutorna som är böjda???
                          Peter.

                          Laminerade rutor typ framrutor går att skära men glasmästerierna brukar inte vara så pigga på detta. Man skär då glaset från bägge sidor och med rakblad skär man sdan själva laminatet (plastfilmen i mitten) Det går inte använda laminerade rutor till tex. en dörr/baklucka då dessa spricker. Laminerade plana rutor fixar vilket glamästeri som helst, framrutorna till min 92´a skars till och byttes på mindre än en timme.

                          Härdade rutor typ sidorutor går inte att skära men tydligen enligt en del att kapa? Läste ett reportage i en motortidning om en bilägare som gjort en taksänkning som kapade sidorutor med en vanlig vinkelslip. Detta gjordes tydlingen mycket sakta med en speciell glaskapskiva under vatten för kylningens skull???
                          Nytillverkning av härdade plana rutor är inte tokdyrt däremot om dessa är böjda. Finnarna är nr ett på detta och nytillverkar många olika rutor till gamla bilar. Problemet är att man måste ha en mall som rutan skall formas efter och det är bl.a. kostnaden för tillverkning av denna mall som är dyr.

                            februari 7, 2009 at 18:26 #135002

                            Stämmer bra det som “hotrodder ” skrev.
                            Sedan finns det ett annat alternativ och det är att använda härdade rutor fast dom är raka. För det mesta så syns det inte att dom är raka och orginal är svagt välvda OBS nu pratar jag inte om rutor som har kraftig böj.
                            Om ni tittar på min saab på garaget.org så har den nytillverkade härdade rutor på hardtoppen.
                            Tillverkade bara mallar av masonit skickade dom till pilkington som skar ut och härdade dessa rutor
                            vart dom egentligen gjorde det vet jag ej men gissar på nån av deras fabriker i finland
                            gjorde dessutom reservrutor om det skulle hända nån olycka
                            Vet att man brukar använda laminerade rutor i främre dörrutorna på choppade bilar problemet där är ju att dom spricker väldigt lätt om man smäller igen dörren så härdade är att rekomendera

                              februari 7, 2009 at 23:19 #135017
                              skåne wrote:
                              Hej! Har funderat länge på hur du (och alla andra) har fixat det med rutor när taket choppas, vad jag har förstått är det att det inte går att skära i dom och nytillverkning är skit dyrt?!?!
                              Okej sido rutorna om dom är plana är väl ok men fram och bakrutorna som är böjda???
                              Peter.

                              Jo, på just min bil består framrutan av en nedkapad originalruta (rutan var trasig när jag köpte tillbaka objektet 🙁 ). En duktig glasmästare i Linköping tog på sig det jobbet utan att knota( en dryg tusenlapp tror jag det kostade). När jag byggde version ett av denna bil gick jag också till en glasmästare som skulle till en mycket överkomlig kostnad skära ner en original-ruta. När han spräckt 3 st så tog han och beställde en från Finland. Jag hade gjort en masonit-mall och bad om en ruta med samma välvning som original men storlek enligt mall. Blev mycket bra och jag betalade det som först överenskommits.

                              Dörrsidorutorna krävde ASB att de skulle vara härd-glas. Inget större problem eftersom dom är plana. Jag gjorde en mall och lämnade den till glasmästarn som skar till slipade kanterna och lämnade till härdning. Inte dyrt då och förmodligen överkomligt nu också.

                              Rutorna bakom B-stolpen har ASB inga större åsikter om så dessa har varit och kommer att förbli Lexan. Enda funderingen jag har är om en lämplig ruta till bakluckan OM man fixar sig nedvevbar d:o. Lexan känns inte optimalt, välvt härdglas känns dyrt och lamellglas är sprickbenäget….. Blir nog ett försök med 4mm Lexan

                              / Kenth

                                februari 8, 2009 at 13:59 #135043

                                Just rutorna på en bil känns som just en sådan sak som gör att många ombyggnader aldrig blir klara och/eller ens påbörjade.
                                Lite konstigt hur man i mängder utav tidningar och även på amerikans TV kan följa “how to do” massiva ombyggnader, men just glasdelen har jag aldrig sett något reportage på.
                                Jag känner dock igen den historien som Julle berättade om kapa med vinkelslip…. undrar vilken tidning det var som man kunde läsa detta……

                                  februari 8, 2009 at 14:43 #135046
                                  Rodder76 wrote:
                                  Jag känner dock igen den historien som Julle berättade om kapa med vinkelslip…. undrar vilken tidning det var som man kunde läsa detta……

                                  ursäkta trådkap…
                                  Tror det var i en Wheels… några år sedan, ett superbygge på en taksänkt PV med jättemotor. Blanksvart och med massor med “dolda” karossmodefieringar som tex. rutor utan synliga lister kant i kant med ytterplåten, men jag kan ha fel.

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 419 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.