Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 420 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 20, 2009 kl. 00:53 #135898
      Rodder76 wrote:
      Just rutorna på en bil känns som just en sådan sak som gör att många ombyggnader aldrig blir klara och/eller ens påbörjade.
      Lite konstigt hur man i mängder utav tidningar och även på amerikans TV kan följa ”how to do” massiva ombyggnader, men just glasdelen har jag aldrig sett något reportage på.

      Men det är ju också så att många delar av projekt, i det stora landet i väster, ”lejs” bort……å här kommer den nya motorn direkt från GM´s rejsavdelning, färdig att skruva i…. här kommer den nya inredningen specialsydd av CoolTailor… o.s.v. Så det är väl lika med glaset. Det bara beställs och sätts i. Inte annorlunda än när du köper och byter bromsklossar…typ…andra pengar bara. Ofta så är det nog mer projektledning än bilbygge. Å det går ju bra om man har gott om pengar eller gör det på kommersiell basis. Möjligen lite tråkigt OM man vill kunna säga att ”– Å här har jag byggt om baklysena till…” eller vad det nu är.

      I mitt anspråkslösa fall så handlar det mest om att lära mej bl.a. bilplåtslageri….

      Håller just nu på med sparklåda och nederkanter på skärmarna. Bakskärmens nederdel har flyttats till sparklådan. Fram-nederkant på bakskärmen har förlängts att passa mot sparklådan.. syns på bilden. Nu är nästa ”övning” att få till plåten mellan dörren och bakskärmen. Förre ägaren har liksom ändrat kurvaturen (masserat och sträckt ut) så jag skulle behöva en plåtkrympare (som jag inte har). Följ den spännande fortsättningen :welding: :hammer: :hammer: :welder:

      / Kenth

      P.S. Ni har väl inte missat SAAB95 / Ford (-36) bygget, presenterat i Wheels ??

        februari 28, 2009 kl. 01:07 #136471

        Åsså har vi kommit en bit till. Plåten mellan bakflygel och dörr har renoverats. Vänster sparklåda är klar i bakkant inklusive dörren som fick sig en ny nedre bak-kant eftersom den gamla var lite väl tunn. Återstår att justera dörrspringor efter bästa förmåga. Tyvärr var det lite si-och-så med det från början så det blir knepigt (läs arbetsamt 😉 ) att göra det perfekt. Få se hur långt jag orkar/tycker mej hinna denna gång… Bilskrället borde ju ut på vägen i år.

        Nu är det dags för framänden av sparklådan samt att snygga till plåten där dörrgångjärnen satt. tråkiga hål där nu.

        Sen känns det ju lite surt att USD står så högt i kurs :crying: . Skulle vara kul att handla hem lite luftfjädrar å sånt men det känns inte så bråttom med det när en USD kostar över 8SEK.

        Nå det finns ju lite plåtjobb :hammer: :welding: kvar, även om jag faktiskt börjar se ett slut på det.

        / Kenth

          mars 8, 2009 kl. 01:57 #136874

          Ja, så är äntligen vänstersidans sparklåda, dörr fram och bakskärm samt ”dörrposten” fixad. Fanns en massa gamla oanvända hål där, efter gångjärn, lås och förstärkningar. Återstår (på den sidan) lite reparation av övre bakre skärminfästningen. Tyvärr är det så trång i garaget så att det får vänta till jag vänt på bilen. Då tar jag också itu med högersidans sparklåda.

          Passade samtidigt på att snygga till dörrgångjärnen samt byta ut dess fästskruvad mot försänkt M8insex. Blev då till att göra nya ”mutterplåtar” (sitter inne i dörren).

          Nu blir det till att ge sig i kast med lite huv-gångjärnsfix. Den måste ju gå att låsa och öppna, på ett bra sätt. Ska försöka mej på nån smart variant på SAABs ”skjut-bakåt-tryck-ner” typ långnos 95/96. Tyvärr sitter inget av de ursprungliga gejdrarna kvar. Målet är att ha huvlåset i framkant. Det är mycket opraktiskt att ha låset (ovannämnda typ) monterat i bakkant med gångjärn ála kortnos i framkant. Den dan wiren går av så får man ha vääääldigt långa armar om man ska få upp huven utan våld 😉

            mars 8, 2009 kl. 19:27 #136903

            Udda bygge kan jag bara säga. Det ska bli kul och se resultatet

              maj 5, 2009 kl. 23:39 #139667

              Bara så att ingen tror nåt annat…. bygget fortsätter efter ett oavsiktligt uppehåll eftersom min vinkelslip blev lite hungrig och tog sig en tugga av pekfingret…uhhh…

              För närvarande så är sparklådan på höger sida klar. Dörren har fått rundade hörn i nederkant, och bakre sidoplåten får sig en ny nederdel. Hela sidoplåten är på gång att fixas till så att den passar mot bakskärm men framförallt en snygg passning mot dörren (kaross-springan), känns som ett egentligen onödigt jobb men jag måste iallafall försöka snygga till den (kom ihåg att jag bara är amatörplåtis 😉 ).

              Huvens gångjärn och öppning har rekonstruerats så att den nu öppnas på långnossätt. Standard gejdrar / skenor i bakkant (från en -65 med spärr i skenan) samt hemmagjort gångjärn i framkant. Känns bättre att ha huvlåset i framkant OM wiren skulle gå av.

              / Kenth

                maj 12, 2009 kl. 23:40 #139964

                Litet bevis på att projektet inte står alldeles still även om det går långsamt :sleep:

                Höger B-stolpe och höger sidoplåt har fått sig en genomkörare. Så nu ser det och den bakre dörrspringan vettig ut. Känns lite …sådär… att kapa upp springor som sen ska svetsas igen, igen men bara särade på ett par-fem millimeter, bara för att det ska stämma i linjer och springor.

                Nå det är väl som med en massa andra saker, gör man det inte som man tänkte utan medvetet fuskar så går man å blänger på det ända tills man iallafall gör nåt åt det (även om andra förmodligen inte ser se felen).

                Härnäst så får jag nog bita i det supersura äpplet och (om-)laga rosten som finns i bakskärmsinfästningarna. Dom är redan lagade en gång men inte som jag vill ha det. Skärmarna var fastsvetsade när jag fick tillbaka projektet. Reparationen bestod i en osmaklig kombination av svets och spackel….

                / Kenth

                  maj 18, 2009 kl. 23:30 #140279

                  Mycket jobb för (nästan) ingenting…. Med 93a-dörren på plats så passade inte dörrspringorna så bra längre. Springan vid B-stolpen nyss fixad, nu kom turen till den vid A-stolpen. Framskärmen hängdes på plats och ett vertikalt snitt lades alldeles i bakkant på skärmen. Lite underlättade det operationen att skärmen var för lång i underkant, såpass att den överlappade dörren. Så det var bara att justera in och skruva fast den delvis losskapade skärmbakkanten så att den passade i djup och kurvatur med lagom springa mot dörren. Sen lades ett nytt snitt, i det gamla, så att det blev en springa på en kapskivas bredd (c:a 1mm med Biltemas tunna kapskivor). Därefter vidtog ett punktande och samtidigt kylande så att plåten skulle slå sig så lite som möjligt. Efter en stund var springan ett minne blott och karossspringan till dörren, hyfsat bra. Ska dock finjusteras.

                  Fortfarande undrar jag VARFöR denna justering krävdes. Kan jag ha fått en särdeles sned dörr. Att jag hängt den snett tror jag inte på. jag måste liksom hänga den bra snett för att behöva justera såpass mycket och då skulle det ses i pressningen under fönstret…. Nåja, nu är det iallafall gjort.

                  Bilden nedan visar det oslipade resultatet.

                    maj 28, 2009 kl. 00:02 #140663

                    Till slut (det är mycket annat som skall göras i dessa tider) så fick projektbilen lite tid och höger sidas dörrhål kunde färdigställas.

                    Härnäst är det huvlås (nya gångjärn är ju redan klara. ” …did cost me an arm and a leg”, nå inte riktigt men nästan ett pekfinger :crazy:

                    / Kenth

                      maj 28, 2009 kl. 09:23 #140672

                      Bra jobbat, sälj den inte igen 🙂

                        maj 28, 2009 kl. 13:14 #140678

                        Vad snyggt det blir med dom runda dörrhörnen, blir lite sugen på göra något liknande på min 95;a

                          juni 2, 2009 kl. 23:24 #140895
                          Patrik Hermansson wrote:
                          Bra jobbat, sälj den inte igen 🙂

                          Patrik: Näe den går inte iväg igen. Då var läget lite annorlunda med knodd på väg och andra ”behov”. Det blev en f.ö. Transit med Solifer bo-del (=husbil). Hittade m.h.a. den ett nytt ställe att slå ner bopålarna på.

                          Kortnos: Runda hörn är snyggt, det har du ju redan på bakluckan så att ha det på dörrarna är ju helt logiskt. Men det går nog åt att man sätter dit lite sparklåda för att det ska se vettigt ut. OM jag inte redan hade haft rutor till dörrarna så hade jag rundat övre bakre hörnet oxo…

                          / Kenth

                            juni 10, 2009 kl. 23:28 #141321

                            Bortsett från pillerillet med huvlås och d:o gångjärn (bilder kommer såsmåningom) så har faktiskt fälgarna blivit klara och nyss hämtade från pulverlack. Blir mycket bra 🙂

                            Ska försöka få på ett par 185/60 på dem så fort som möjligt så att jag kan göra färdigt bakskärmarna. Hoppas på att slippa bredda dem. Men enligt vad som sagts i andra trådar så ska det funka med 1½” breddning och 185or. Få se om det gäller för mej också.

                            / Kenth

                              juni 11, 2009 kl. 14:13 #141337

                              Supersnyggt! Precis vad jag tänker göra: svart fälg och originalnavkapsyl.

                                juni 12, 2009 kl. 08:39 #141381

                                Bak på 95an går det bredare än 96an. har 5,5″ fälgar med 195/50 bak på min kombi 😛 tajt ja…
                                Fram har jag 6″ fälgar med samma däck.

                                Fälgen blev snygg. 😀

                                  juni 14, 2009 kl. 22:41 #141511
                                  Karl wrote:
                                  Bak på 95an går det bredare än 96an. har 5,5″ fälgar med 195/50 bak på min kombi 😛 tajt ja…
                                  Fram har jag 6″ fälgar med samma däck.

                                  Fälgen blev snygg. 😀

                                  Karl, då litar jag på dej och kränger på 185/65 15″ på fälgarna. Om du får plats med 195/50 så ska väl jag få plats med 185or. Tar dina däck inte alls i skärmen under max nedfjädring (som om du skulle plockat bort bakfjädrarna och baken stod på genomslagsgummina?

                                  Vore kul att veta inför kommande mod med luftfjädrar…nångång…

                                  Jo dom fälgarna ÄR snygga i verkligheten också 🙂 Jag känner mej väldigt nöjd varje gång jag går förbi dom 😎

                                  / Kenth

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 420 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.