Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 29 juni, 2011 kl. 06:45 #29413
janne2takt
Deltagare:AP :AP ÅÅÅÅ va de kliar i mina fingrar att få komma igång och fortsätta med min bil också. Har sagt de förr bara att lyfta på hatten för du är en av mina inspirationskällor. Visst är de en skön känsla att få ta den där första turen, sådant som folk inte förstår som inte håller på med bilar….
29 juni, 2011 kl. 10:05 #29418saabcustom
Deltagare@phermansson wrote:
@emul wrote:
Jag vet var resten av smiliesarna tog vägen! De fastnade i en zipfil på mitt skrivbord eftersom jag inte fick ftpn att funka.. :ID
Sen fastnade de nog här 🙂 Ska ordnas snart.
Det är inte så bråttom längre… jag ska inte svetsa på länge nu (hoppas och tror jag).
Första metrarna för egen maskin är en skön milstolpe att passera, även om man drog av choke-wiren och ratten stod på trekvart och en massa annat ”smått”. Nu är fokus på att fixa sådana saker som ASB tycker är viktiga vid den förestående besiktningen. Batterifastsättning, ljusjustering (de pekar neråt nu) och en del annat.
Sen blir det spännande att ge sig iväg på ”längre” turer. Har jag skruvat ihop allt ? Räcker kylningen till ? Vad är det där skramlandet…. och alla andra frågor som dyker upp när man kör en nyihopplockad bil. Men det ordnar sig nog. Det brukar det göra 🙂
F.ö. syns att bilen har för mycket markfrigång men DET ska ordna sig i vinter. DET vet jag 😉 Det finns en dynamisk lösning liggandes…
/ Kenth
2 juli, 2011 kl. 01:10 #29509saabcustom
Deltagareåsså kom jag på att man inte kan ha en kustom som inte har förfranskade ljus. Sagt och gjort, fram med resterna av diskbänken, klipp, klipp, rulla lite i falsmaskin å prova. Polera lite och prova igen. Mmmm så ska det nog se ut ? Eller ???
/ Kenth
2 juli, 2011 kl. 05:54 #27209Morten S.
ModeratorMed den ”haikjeften” blir den for snill med øyelokk…
👿Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC13 juli, 2011 kl. 23:35 #27709saabcustom
DeltagareExhibitionist som man är så kan jag inte låta bli att ladda upp ett par-tre bilder.
Bilen och jag har, i overall och med skruvmejsel mellan tänderna, varit ute och provåkt lite. Kollat bromsar och annat. Har slängt i lite mattor och bilen blev mycket behagligare att åka i.
Frihjulet ”skrämdes” lite eftersom det först inte gick att spärra. Men efter att ha åkt lite runt kvarteret så gick det att spärra. Bra eftersom jag inte tror att vridmoment och frihjul är riktigt kontanta med varandra.
Åsså. Morten, det är inte ögonlock utan snarare mösskärmar… tror att det kan funka, ska prova senare.
Nå till bilderna…..
Sen bara att hälsa på hos Bilprovningen och därefter UT OCH ÅKA
/ Kenth
17 juli, 2011 kl. 21:22 #173031saabcustom
DeltagareJa… som man kan läsa på nya forumet så har ett antal provturer åkts med LOW95. Jag tror att den är presentabel för bilprovningen.
Detta kommer att testas inom kort.
Om allt går väl så är det inte osannolikt att vi dyker upp i Vadstena på torsdag…
Om ASB och SMHI ger sitt godkännande…..
Åsså… varför skriva här i gamla forumet ??? Jo bara för att det går, såklart. 🙂
/ Kenth
21 juli, 2011 kl. 21:37 #30039gunnars
DeltagareLite oväntat så dök den upp ikväll på bilträffen i Linköping.
Folket drogs som flugor till en sockerbit när den parkerat
och inte ett öga var torrt 😆Synd att man inte hade kameran med sig.
Kul att höra kommentarerna från folket när den rullade
in – den väckte som sagt berättigat uppsende.Den klart mest udda bilen den här säsongen hittills.
Annars var det som vanligt mest jänkebilar och inga
SAAB;ar närvarande förutom den röda långnosen som envist
fått representera märket hittills på torsdagskvällarna.22 juli, 2011 kl. 00:13 #30040saabcustom
DeltagareJo, de va så att vi, igår (onsdags) kväll tog en sväng genom Bilprovningens lokaler här i Linköping.
Två man väntar mej på andra sidan porten. De tyckte det var trevligt att få något annorlunda att jobba med. 😀 😀
LOW95 passerade sin första kontrollbesiktning på 20 år (sic!) med bravur. Inget att anmärka på förutom att de innan huven öppnades men med motorn igång…. jaha, 2-taktarn sitter kvar… —-nähä… ja då har du alltså en V4 därunder… nähä…. hmmm… åhhh en V6a :AP :AP stiligt…CO 1.2% trots att motorn går rätt schysst på tomgång. Kan skruvas upp lite till för ännu bättre gång (typ 2.5%).
Sen en provkörning ett varv runt stationen. Kul att se sin egen bil ”in motion” på håll….
Slutligen vidtog sedvanligt bromsprov. Inga skuggor här heller, Men med, i princip, hela bromssystemet utbytt så…
Så, blankt papper och välkommen tillbaka om 2 år.
Oavsett utgången av denna besiktning så måste återigen säga (har sagt det förut) att det är mycket trevligt folk på stadens ASB. Trots de konstiga saker jag släpat genom deras lokaler så har jag alltid blivit trevligt bemött och har fått hintar om vad att tänka på vid t.ex. regbesiktning (typ SAABAAS, vilket var en ”bestämmelsemässigt” besvärlig historia).
Eftersom avslutat förrättning så tog även jag mej ett varv runt stationen men stannade halvvägs, vid vågen, och passade på att väga LOW95 i alla 4 hörnen. Bra att veta inför den stundande vinterns aktiviteter.
Så då till torsdagskvällen. Kände ett akut behov av att se folkets reaktioner. Så en tur ner till träffen GunnarS nämnde. Beviset att jag inte tänkte helt fel kommer ge mej en god sömn :AP :AP :AP :AP Mottagandet vi fick gladde mej mycket !
Stannade på vägen hem och tankade…. det tog 20 minuter och en massa prat…men det är bara kul….
…och GunnarS, du bor ju nästgårds. De e bara att titta över så kan du få en egen fotosession och kanske rent av en kopp kaffe 😉 !
Ska fundera på en lämpligare kylare än den som sitter där nu. Den räcker tyvärr inte till. Vet nån om en oljekylare kan vara räddningen ? Har en liggande men tror inte att det gör nån större skillnad för motortempen, eller ??? Den är ju iofs rätt lätt att skruva i men om det inte hjälper så…
/ Kenth
23 juli, 2011 kl. 13:53 #28089Christian Haugsöen
WebbmasterNu när du har stillat min önskan om bilder så tänker jag komma med nästa begäran!!
FILM!!!!!
11 augusti, 2011 kl. 01:02 #30814saabcustom
DeltagareMja, nån film blir det nog inte eftersom det bara är jag som kör bilen, för tillfället (förutom besiktningsmannen som hade det stora nöjet… 🙂 )
Idag tog vi oss en tur jättelångt bort, ända till Vadstena och dess onsdagsträff. Jag våndades länge men bestämde mej för att det INTE skulle komma att regna eftersom LOW95 får ännu inte gå ut när den kan bli blöt. Den har ännu ingen tätning i rutlisterna och är bitvis plåtren undertill.
Nå, Vadstena är 6.5 mil enkel resa inkluderande 2 mil motorväg…. Det gick faktiskt alldeles utmärkt OM man hade hörselskydd vilket jag beväpnat mej med. Men det känns som det räcker med att köra 90 km/h även om föregående ägare påstått sig köra det dubbla. Jag tror nog att jag får mecka in en varvräknare så det går att ha lite koll på varvet vilket inte är urskiljbart i den allmänna buller-mattan…
Hursom, väl framkommen till destinationen möttes jag av många glada miner, fågelholkar (typ —Vad i helv–te :AP), och en massa fotograferande. Barnsligt roligt för en exhibitionist….. ”Tyvärr” blir det inte tid att titta så mycket på andras bilar men det kan jag leva med. Jag står mer än gärna ”till svars” för/vid min kreation…..
I vilket fall noterade jag en SAAB93 och en kortnos 96a vilka förgyllde tillvaron med trevliga motorljud :AP :AP (nån här på forumet, rent av ??)
Sen verkar säsongen lida mot sitt slut i Vadstena eller så är möjligen det osäkra väderläget en bidragande faktor till att det var ganska få fordon där.
Hemfärden gick också utan problem så ikväll betades 13 mil av och det gör att man kanske vågar sig ännu lite längre bort nästa gång.
/ Kenth
6 september, 2011 kl. 23:40 #31885saabcustom
DeltagareInte mycket blir det gjort annat än att köra (när det är fint väder). Gistad gick tyvärr bort till förmån för andra sociala aktiviteter. Lite surt men man kan inte vara överallt….
Mekande har det inte blivit så mycket men ett par dörrsidor med högtalare och en bilstereo haver monterats liksom en varvräknare.
Det visar sig rent praktiskt att man bara åker runt på 3:an och 4:an. Samt att man bör åka på 3:an när man ska åka i 50km/h även om det går utmärkt på 4:an också. Varför ? Jo motortemperaturen har en benägenhet att stiga om man inte har tillräckligt motorvarv… Skumt. Kanske borde ta och byta vattenpumpen…. Men jag har en svag känsla av att pumpen inte är boven…
Åsså får svänghjulet tas ur och svarvas lite på i vinter. Jag behöver helt klart optimera inspänningen. Kopplingen orkar inte hålla emot när man gasar på på lägre varv. Får försöka göra det så bra som möjligt utan att bli extrem. För DET vill man ju inte bli 🙄 Fast å andra sidan så spar det ju växellådan.
Jaja, de e mycket med det jordiska./ Kenth
7 september, 2011 kl. 10:30 #31902ingemargavle
Deltagare@saabcustom wrote:
Jo, de va så att vi, igår (onsdags) kväll tog en sväng genom Bilprovningens lokaler här i Linköping.
Två man väntar mej på andra sidan porten. De tyckte det var trevligt att få något annorlunda att jobba med. 😀 😀
LOW95 passerade sin första kontrollbesiktning på 20 år (sic!) med bravur. Inget att anmärka på förutom att de innan huven öppnades men med motorn igång…. jaha, 2-taktarn sitter kvar… —-nähä… ja då har du alltså en V4 därunder… nähä…. hmmm… åhhh en V6a :AP :AP stiligt…CO 1.2% trots att motorn går rätt schysst på tomgång. Kan skruvas upp lite till för ännu bättre gång (typ 2.5%).
Sen en provkörning ett varv runt stationen. Kul att se sin egen bil ”in motion” på håll….
Slutligen vidtog sedvanligt bromsprov. Inga skuggor här heller, Men med, i princip, hela bromssystemet utbytt så…
Så, blankt papper och välkommen tillbaka om 2 år.
Oavsett utgången av denna besiktning så måste återigen säga (har sagt det förut) att det är mycket trevligt folk på stadens ASB. Trots de konstiga saker jag släpat genom deras lokaler så har jag alltid blivit trevligt bemött och har fått hintar om vad att tänka på vid t.ex. regbesiktning (typ SAABAAS, vilket var en ”bestämmelsemässigt” besvärlig historia).
/ Kenth
GRATTIS det måste vara skönt att få positiv respons är du lagt så mycket tid på projektet. Kul även att du mött bra beskiktningsmän. Bra yrkesfolk förtjänar uppmärksamhet och det är kul att du uppmärksammar även dem. Lycka till med vinterns äventyr.
14 september, 2011 kl. 22:58 #32252saabcustom
DeltagareGenom andras försorg så kan jag efterkomma din önskan
@Christian Haugsöen wrote:
Nu när du har stillat min önskan om bilder så tänker jag komma med nästa begäran!!
FILM!!!!!
Så… http://youtu.be/jdw54_uIeQE 6 minuter in i klippet så ser du mej anlända till Nykvarnsparken. Lite som en katt bland hermelinerna men de e snälla hermeliner här i Linköping 😉 Jag skymtas (bilen alltså) lite senare i klippet oxo.
Och imorgon är det dags igen, årets sista Nykvarnsparksträff. INTE MISSA för de som har chansen. Har f.ö. bett till vädergudarna att vi slipper regn.
/ Kenth
25 september, 2011 kl. 17:47 #32857Christian Haugsöen
WebbmasterHur kan jag ha missat detta!! Kul att få se den i rörelse! Såg ut att vara en riktigt trevlig träff.
25 september, 2011 kl. 23:10 #32888saabcustom
Deltagare@Christian Haugsöen wrote:
Hur kan jag ha missat detta!! Kul att få se den i rörelse! Såg ut att vara en riktigt trevlig träff.
Ja inte vet jag….. 😉 😉
Här finns lite mer…..
http://youtu.be/uS1cCOayXykVisserligen står vi still men ändå film 😀 😀
Här är träffens http://nykvarnsparken.se/hemsida med fotogalleri, finns några andra SAABar där också. Snygga och liksom lite mer seriemässiga !
Men… nu blir det nog inte mer på ett tag. Projektet får ta lite paus till förmån för annat som fått stå tillbaka ett tag…
Men jag lova att komma med uppdateringar när det blir dags att börja bygga igen.
Jodå, det ska bli ”värre” —Vänt du bara ! som Emils pappa sa.
Men nu är det tid för kontemplation…. åsså kan man ju inte göra nåt när man inte har svets- och mekar-smilisarna att använda i inläggen 😕 !/ Kenth
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.