Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 415 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #61132
    saabcustom
    Deltagare

    @96GT wrote:

    ”…Nu är det nog färdigmekat på några månader, tror jag…”

    Tja, eftersom jag är stor fan av din framfart inom SAAB-customizering och denna tråd tar jag mig friheten att fråga…

    Är det några mera planer för LOW95, eller är den perfektionerad? 😀

    Hihi, näe den blir nog/förhoppningsvis aldrig klar. Den är inget projekt utan mer en verksamhet. På att-göra-listan står:

    * Mer inredning, typ mattor, klädda innerpaneler, mittkonsol
    * Bättre/ordentligare bilstereoinstallation.
    * Fjärrkontroll av diverse funktioner såsom styrning av luftfjädringen t.ex.
    * Förbättrad styrning av ljuset i dödskallen i grillen.
    * Bakljus av den äldre modellen med kromringar.
    * SAAB92 framkofångare (delad)
    * Flytta höger torkarspindel 70mm åt höger. (Så en fake-mittlist kan monteras på vindrutan).
    * Nervevbar, elmanövrerad bakluckeruta.
    * Identifiera och åtgärda läckan vid värmepaketet (liten men irriterande).
    * Täta rutor så man kan köra i regn utan att… tja, du fattar nog 😉

    Finns nog mer på listan som jag inte kommer ihåg…

    @SölveSlamsug wrote:

    Nu har jag suttit och läst hela tråden, otroligt trevlig bil du har!!!

    Tack, tack. Den är mycket rolig att vara ute och åka med. Många uppskattar den…..

    Jajustdetja, dödskallen ja. Den ser ut såhär 😆 😆

    Barnsligt, jo kanske, men också barnsligt roligt att se reaktionerna.
    Speciellt från barnen…. och det kan man ju bjuda på.

    / Kenth

    #59648
    96GT
    Deltagare

    Wow… Spännande… Nästan som ett projekt i projektet… Man kan knappast beskylla dig för att vara tom på idéer 🙂

    #61887
    saabcustom
    Deltagare

    Med ett plötsligt uppvaknande insåg jag att vintern är över. Tack och lov så är ju bilen ifråga såpass klar att det bara är att ställa på och åka. Dock en liten sanering av dammlagret som blivit under vintern. Så, ut med bilen, ett varv med damm-vippan, blåsa av den med högttrycket (nänä INTE vatten utan bara luft 😉 sen en avtorkning med fuktig mikrofiberduk) När detta var gjort ställdes första färden till Motala och veteranmarknaden. Strålande väder, mycket att titta på och många tillfällen att höra 2-taktsmotorljud och se på andra fina SAABar. Trevligt.

    Emellertid kom jag också ihåg att LOW95 är ganska bullrig, i brist på inredning. Hemkommen monterade jag således 30mm självhäftande ”tung-skumgummi” i taket. Ska bli intressant att se om den blir kvar i taket när solen får steka. Om inte så ha jag lite 5mm rostfritt rundjärn som får agera stöttning, samt att hänga upp tak-tyget i på känt SAAB-sätt. Ska också fortsätta med lite skuff-mattor / inredning.

    Försöker också hitta vart tomgången tar vägen. Funkar bra ”första resan” men när man startar den andra gången (efter ett par timmar), som när det var dags för hemfärd från Motala, så har tomgången halkat ner på 300rpm och det är i lägsta laget t.o.m för en V6a. Nå, efter att fördelarlock / rotor / tändstift inte hjälpt så har nu en ny tändspole kommit på plats. Hjälper inte det så blir det förgasarens tur att få sig en genomgång.

    / Kenth

    #174969
    reino
    Deltagare

    Kommer du upp till Katrineholm på söndag? =)

    #202587
    saabcustom
    Deltagare

    Så börjar säsongen närma sig och den late får brått… Nåt måste man ju göra med bilen inför säsongen. Jag har, i likhet med många ( ??? :invasion: ) länge tyckt att framkofångaren sitter lite för högt. Så en liten modifiering av stötfångarjärnen och helt plötsligt sitter kofångaren 30 mm lägre.

    Inte jättemycket jobb men en psykologiskt viktig start. NU ska vi bli presentabla inför 2015.

    Ett nästan 2 meter långt paket med bling anlände till garaget. Vad kan det vara kommer att visa sig så småningom.
    Innerpaneler är avplockade eller på väg bort. Skall kläs med…. Den som följer tråden får C ! :CE :CE

    Finns en hel del sått och gott att ta tag i. Bland det viktigare är väl att se över frambromsarna. Har betett sig lite skumt ibland. Kanske beroende på att körsträckan håller sig runt 100 mil/år 😕

    Nå, fortsättning följer…

    / Kenth

    Och… ReinO, ursäkta sent svar men… i år ska jag verkligen försöka komma upp till er. Har tänkt att göra det i flera år men annat har kommit i vägen.

    #202597
    Dicst
    Deltagare

    @saabcustom wrote:

    Ett nästan 2 meter långt paket med bling anlände till garaget. Vad kan det vara kommer att visa sig så småningom.
    Innerpaneler är avplockade eller på väg bort. Skall kläs med…..

    …långhårig krossad A-traktorplysch med tofsar och röda lampor i hjulhusen! Skulle sitta som en smäck på en 80-talscustom.
    😀

    #202598
    saabcustom
    Deltagare

    @Dicst wrote:

    @saabcustom wrote:

    Ett nästan 2 meter långt paket med bling anlände till garaget. Vad kan det vara kommer att visa sig så småningom.
    Innerpaneler är avplockade eller på väg bort. Skall kläs med…..

    …långhårig krossad A-traktorplysch med tofsar och röda lampor i hjulhusen! Skulle sitta som en smäck på en 80-talscustom.
    😀

    Ajaj… avslöjad redan. 😕 😕 Å jag som hittat ett NOS-lager med plysch från 80-talet…

    Får nog tänka lite till. Nån som vill köpa plysch ?? 😛 😛

    / Kenth

    #202630
    L-M Andersson
    Deltagare

    Och jag som gissade på sidepipes….

    #202658
    saabcustom
    Deltagare

    @saabfjollen wrote:

    Och jag som gissade på sidepipes….

    Det är inte rätt men å andra sidan är du inte helt fel ute heller :wrench :wrench :wrench

    / Kenth

    #270352
    saabcustom
    Deltagare

    Tänka sig att en hel dags krypande under bilen endast gav detta

    LOW95_Brackets

    som resultat.

    Vad de ska vara till kommer snart bilder på.

    / Kenth

    Bilagor:
    #287165
    saabcustom
    Deltagare

    I sommarförberedelserna fick ingå, uppsmörjning av frambromsar samt ett oljebyte i motor (kan helsyntet vara nåt i en gammal motor som är gjord för mineralolja 😉 )

    Det nya blinget skruvades också på:

    LakePipes

    Saabfjollen får ursäkta min petighet men detta är inga sidepipes utan lake-pipes. Sidepipes är sånna feta 4-5″ i diameter vanligtvis inkopplade på riktigt. LakePipes är oftast bara bling och betydligt smalare, typ 2″. Så, du hade rätt i din gissning, men bara nästan.

    Nu blir det intressant om man får punka. Ska kolla att jag kan få dit en domkraft…. I vilket fall krävs det att luften funkar så jag kan höja bilen. Den har verkligen blivit förädlad och mer praktisk, INTE 🙂

    Lite (mer) inredning ska väl också hinna på plats innan det är dags att åka ur garaget…

    / Kenth

    Bilagor:
    #294899
    saabcustom
    Deltagare

    Åsså lite riktig LoCost. Börjar med att med kontaktspraylim limma på ett lager av oljesaneringsduk på dörrsidan. Som underlag till…… (mer LoCost kommer)

    UnderCover

    Börjar med dörrsidorna för att se om idén håller

    / Kenth

    Bilagor:
    #295871
    Jonathan
    Deltagare

    @saabcustom nu är dina två projekttrådar om denna härliga bil sammanslagna. 🙂

    #295997
    saabcustom
    Deltagare

    Tack tack Jonathan. Nu känner jag mej lite mer komplett så att säga.

    F.ö. jobbar jag vidare på inredning.

    / Kenth

    #374646
    saabcustom
    Deltagare

    Jajust det ja, dörrinnersidor va det. Jo på masonitstommen limmades alltså oljesaneringsduk, en c:a 5mm tjock ullig variant och sen ovanpå det vaxduk. Första försöket som ses på bilden nedan blev inte så bra som det kunde bli p.g.a. att vaxduken svällde och ”bubblade” sig av lösningsmedlet i limmet. Trist tänkte jag och började fundera på nån annan metod att få fast duken. MEN, ”Saliga äro de saktmodiga” som Matteus har skrivit i 5:5. Jag for iväg på en långhelg och när jag kom tillbaka så hade bubblorna försvunnit och duken var slät igen. Så det vara bara att fortsätta med andra dörrsidan och bakluckans innersida. På baksidan häftas dukarna fast med 4mm häftklammer. Borde helst ha panel-kederlister också men det får bli nån annan gång. Ska ha nåt att göra i vinter också.

    Nu vartefter ska jag fortsätta med duk+duk runt hela kupén.

    Varför vaxduk ? Jo det vara det enda material med någorlunda passligt mönster. Helst skulle jag vilja ha bredspårig svartvitrandig galon men det har jag inte lyckats finna nånstans. Att sätta mej å sy några kvadratmeter sånt har jag inte lust till. Måste vara helt rakt och symmetriskt för att inte se illa ut. Förmodligen skulle jag behöva sy 3 gånger så mycket som jag behöver för att få ut snygga vettiga bitar…. Så då får vaxduken duga tills vidare.

    DoorPanel

    Lite rynkig i bak-kant men ser värre ut på bild än i verkligheten.

    Bakluckspanel

    Här limmade jag bara på och lät sen det vara i 4 dagar. Jo, att det bubblade sig efter en timme och såg tråkigt ut men som sagt, det fixade till sig alldeles av sig själv på några dar.

    Just nyss försökte jag att tillverka muttrar till switcharna jag har för fönsterhissarna (elspegelswitchar från OG900). Insåg att det är mycket svårt att gänga ett M14x1 rakt och fint i en 2mm plåt. Får nog hälsa på grannen med svarven i helgen för att klara av det…

    Fortsättning följer (nog) / Kenth

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 415 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng