Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 21 november, 2013 kl. 00:35 #61132
saabcustom
Deltagare@96GT wrote:
”…Nu är det nog färdigmekat på några månader, tror jag…”
Tja, eftersom jag är stor fan av din framfart inom SAAB-customizering och denna tråd tar jag mig friheten att fråga…
Är det några mera planer för LOW95, eller är den perfektionerad? 😀
Hihi, näe den blir nog/förhoppningsvis aldrig klar. Den är inget projekt utan mer en verksamhet. På att-göra-listan står:
* Mer inredning, typ mattor, klädda innerpaneler, mittkonsol
* Bättre/ordentligare bilstereoinstallation.
* Fjärrkontroll av diverse funktioner såsom styrning av luftfjädringen t.ex.
* Förbättrad styrning av ljuset i dödskallen i grillen.
* Bakljus av den äldre modellen med kromringar.
* SAAB92 framkofångare (delad)
* Flytta höger torkarspindel 70mm åt höger. (Så en fake-mittlist kan monteras på vindrutan).
* Nervevbar, elmanövrerad bakluckeruta.
* Identifiera och åtgärda läckan vid värmepaketet (liten men irriterande).
* Täta rutor så man kan köra i regn utan att… tja, du fattar nog 😉Finns nog mer på listan som jag inte kommer ihåg…
@SölveSlamsug wrote:
Nu har jag suttit och läst hela tråden, otroligt trevlig bil du har!!!
Tack, tack. Den är mycket rolig att vara ute och åka med. Många uppskattar den…..
Jajustdetja, dödskallen ja. Den ser ut såhär 😆 😆
Barnsligt, jo kanske, men också barnsligt roligt att se reaktionerna.
Speciellt från barnen…. och det kan man ju bjuda på./ Kenth
23 november, 2013 kl. 09:46 #5964896GT
DeltagareWow… Spännande… Nästan som ett projekt i projektet… Man kan knappast beskylla dig för att vara tom på idéer 🙂
23 april, 2014 kl. 23:02 #61887saabcustom
DeltagareMed ett plötsligt uppvaknande insåg jag att vintern är över. Tack och lov så är ju bilen ifråga såpass klar att det bara är att ställa på och åka. Dock en liten sanering av dammlagret som blivit under vintern. Så, ut med bilen, ett varv med damm-vippan, blåsa av den med högttrycket (nänä INTE vatten utan bara luft 😉 sen en avtorkning med fuktig mikrofiberduk) När detta var gjort ställdes första färden till Motala och veteranmarknaden. Strålande väder, mycket att titta på och många tillfällen att höra 2-taktsmotorljud och se på andra fina SAABar. Trevligt.
Emellertid kom jag också ihåg att LOW95 är ganska bullrig, i brist på inredning. Hemkommen monterade jag således 30mm självhäftande ”tung-skumgummi” i taket. Ska bli intressant att se om den blir kvar i taket när solen får steka. Om inte så ha jag lite 5mm rostfritt rundjärn som får agera stöttning, samt att hänga upp tak-tyget i på känt SAAB-sätt. Ska också fortsätta med lite skuff-mattor / inredning.
Försöker också hitta vart tomgången tar vägen. Funkar bra ”första resan” men när man startar den andra gången (efter ett par timmar), som när det var dags för hemfärd från Motala, så har tomgången halkat ner på 300rpm och det är i lägsta laget t.o.m för en V6a. Nå, efter att fördelarlock / rotor / tändstift inte hjälpt så har nu en ny tändspole kommit på plats. Hjälper inte det så blir det förgasarens tur att få sig en genomgång.
/ Kenth
25 april, 2014 kl. 09:46 #174969reino
DeltagareKommer du upp till Katrineholm på söndag? =)
22 mars, 2015 kl. 00:40 #202587saabcustom
DeltagareSå börjar säsongen närma sig och den late får brått… Nåt måste man ju göra med bilen inför säsongen. Jag har, i likhet med många ( ??? :invasion: ) länge tyckt att framkofångaren sitter lite för högt. Så en liten modifiering av stötfångarjärnen och helt plötsligt sitter kofångaren 30 mm lägre.
Inte jättemycket jobb men en psykologiskt viktig start. NU ska vi bli presentabla inför 2015.
Ett nästan 2 meter långt paket med bling anlände till garaget. Vad kan det vara kommer att visa sig så småningom.
Innerpaneler är avplockade eller på väg bort. Skall kläs med…. Den som följer tråden får C ! :CE :CEFinns en hel del sått och gott att ta tag i. Bland det viktigare är väl att se över frambromsarna. Har betett sig lite skumt ibland. Kanske beroende på att körsträckan håller sig runt 100 mil/år 😕
Nå, fortsättning följer…
/ Kenth
Och… ReinO, ursäkta sent svar men… i år ska jag verkligen försöka komma upp till er. Har tänkt att göra det i flera år men annat har kommit i vägen.
22 mars, 2015 kl. 13:25 #202597Dicst
Deltagare@saabcustom wrote:
Ett nästan 2 meter långt paket med bling anlände till garaget. Vad kan det vara kommer att visa sig så småningom.
Innerpaneler är avplockade eller på väg bort. Skall kläs med…..…långhårig krossad A-traktorplysch med tofsar och röda lampor i hjulhusen! Skulle sitta som en smäck på en 80-talscustom.
😀22 mars, 2015 kl. 13:48 #202598saabcustom
Deltagare@Dicst wrote:
@saabcustom wrote:
Ett nästan 2 meter långt paket med bling anlände till garaget. Vad kan det vara kommer att visa sig så småningom.
Innerpaneler är avplockade eller på väg bort. Skall kläs med…..…långhårig krossad A-traktorplysch med tofsar och röda lampor i hjulhusen! Skulle sitta som en smäck på en 80-talscustom.
😀Ajaj… avslöjad redan. 😕 😕 Å jag som hittat ett NOS-lager med plysch från 80-talet…
Får nog tänka lite till. Nån som vill köpa plysch ?? 😛 😛
/ Kenth
23 mars, 2015 kl. 09:49 #202630L-M Andersson
DeltagareOch jag som gissade på sidepipes….
24 mars, 2015 kl. 00:14 #202658saabcustom
Deltagare@saabfjollen wrote:
Och jag som gissade på sidepipes….
Det är inte rätt men å andra sidan är du inte helt fel ute heller :wrench :wrench :wrench
/ Kenth
27 april, 2015 kl. 00:59 #270352saabcustom
Deltagare5 maj, 2015 kl. 00:05 #287165saabcustom
DeltagareI sommarförberedelserna fick ingå, uppsmörjning av frambromsar samt ett oljebyte i motor (kan helsyntet vara nåt i en gammal motor som är gjord för mineralolja 😉 )
Det nya blinget skruvades också på:
Saabfjollen får ursäkta min petighet men detta är inga sidepipes utan lake-pipes. Sidepipes är sånna feta 4-5″ i diameter vanligtvis inkopplade på riktigt. LakePipes är oftast bara bling och betydligt smalare, typ 2″. Så, du hade rätt i din gissning, men bara nästan.
Nu blir det intressant om man får punka. Ska kolla att jag kan få dit en domkraft…. I vilket fall krävs det att luften funkar så jag kan höja bilen. Den har verkligen blivit förädlad och mer praktisk, INTE 🙂
Lite (mer) inredning ska väl också hinna på plats innan det är dags att åka ur garaget…
/ Kenth
12 maj, 2015 kl. 01:09 #294899saabcustom
Deltagare12 maj, 2015 kl. 20:30 #295871Jonathan
Deltagare@saabcustom nu är dina två projekttrådar om denna härliga bil sammanslagna. 🙂
13 maj, 2015 kl. 00:20 #295997saabcustom
DeltagareTack tack Jonathan. Nu känner jag mej lite mer komplett så att säga.
F.ö. jobbar jag vidare på inredning.
/ Kenth
29 maj, 2015 kl. 00:50 #374646saabcustom
DeltagareJajust det ja, dörrinnersidor va det. Jo på masonitstommen limmades alltså oljesaneringsduk, en c:a 5mm tjock ullig variant och sen ovanpå det vaxduk. Första försöket som ses på bilden nedan blev inte så bra som det kunde bli p.g.a. att vaxduken svällde och ”bubblade” sig av lösningsmedlet i limmet. Trist tänkte jag och började fundera på nån annan metod att få fast duken. MEN, ”Saliga äro de saktmodiga” som Matteus har skrivit i 5:5. Jag for iväg på en långhelg och när jag kom tillbaka så hade bubblorna försvunnit och duken var slät igen. Så det vara bara att fortsätta med andra dörrsidan och bakluckans innersida. På baksidan häftas dukarna fast med 4mm häftklammer. Borde helst ha panel-kederlister också men det får bli nån annan gång. Ska ha nåt att göra i vinter också.
Nu vartefter ska jag fortsätta med duk+duk runt hela kupén.
Varför vaxduk ? Jo det vara det enda material med någorlunda passligt mönster. Helst skulle jag vilja ha bredspårig svartvitrandig galon men det har jag inte lyckats finna nånstans. Att sätta mej å sy några kvadratmeter sånt har jag inte lust till. Måste vara helt rakt och symmetriskt för att inte se illa ut. Förmodligen skulle jag behöva sy 3 gånger så mycket som jag behöver för att få ut snygga vettiga bitar…. Så då får vaxduken duga tills vidare.
Lite rynkig i bak-kant men ser värre ut på bild än i verkligheten.
Här limmade jag bara på och lät sen det vara i 4 dagar. Jo, att det bubblade sig efter en timme och såg tråkigt ut men som sagt, det fixade till sig alldeles av sig själv på några dar.Just nyss försökte jag att tillverka muttrar till switcharna jag har för fönsterhissarna (elspegelswitchar från OG900). Insåg att det är mycket svårt att gänga ett M14x1 rakt och fint i en 2mm plåt. Får nog hälsa på grannen med svarven i helgen för att klara av det…
Fortsättning följer (nog) / Kenth
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.