Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 10 inlägg - 406 till 415 (av 415 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432911
    saabcustom
    Deltagare

    Så var det dags igen för lite mek. Tankmätaren hade inte funkat nåt vidare på länge. Där satt den äldre modellen av SAAB900-givare vilken var kompatibel med original V4-instrumentet. Jag grunnade ett tag på att använda en modernare 900-givare (1981 infördes den nyare varianten) och att då pillra ihop lite elektronik att sätta mellan ny givare och gammalt instrument. Men, jobbigt att tänka, lättare att mecka så jag övergick till iden att försöka transplantera ett 900-instrument till V4-instrumenthuset. Sagt och gjort.

    Fuelmod_1

    Instrumenten plockades isär och, OJJJJ, de var väldigt lika bortsett från instrumenttavlans infästning, Så

    Fuelmod_2

    Efter att ha rätat ut fästvinkeln och borrat och gängat nya hål (M2 tror jag, ungefär, det var svårt att mäta….) och kapat av fästet lite, vid de röda markeringarna, så var det bara att skruva fast instrumenttavlan på instrumentet. Men innan dess så lödde jag fast anslutningstrådar, också enligt bilden. Detta för att sen kunna löda fast dem på det gamla ”instrumentchassiet”. De anslutningarna ses på det gamla, vänstra instrumentet. Visaren, som man f.ö. bara drar av rakt ut, passade alldeles utmärkt på det nya instrumentet.

    Det gamla ”chassiet” befriades från det gamla instrumentet och modifierades enligt nedan så att det svarta kontaktstycket kunde limmas fast. Viktigt att det två kontaktstiften INTE kommer i kontakt med chassiet. Stiften är nämligen anslutna givaren och till plusmatningen. Det mittre hålet däremot är jord-anslutning och kan gärna komma emot chassiet.

    Fuelmod_3

    Så ihopmonterat så ser det ut som nedan. Lite uppfilning av instrumenthuset för att det svarta kontaktstycket ska få plats. Trådarna löds fast på respektive kontaktstift samt de gamla muttrarna och flatstiftet skruvas fast på skruven mitt i det svarta kontaktstycket.

    Fuelmod_4

    Slutligen så är de två delarna nedan numer bästa vänner och jobbar utmärkt ihop.

    Fuelmod_5

    Slutet gott, allting gott 😉

    Denna lösning kan således vara ett alternativ om man inte lyckas få ihop nåt vettigt med sin gamla tankmätare.

    Tankvarningslampan och instrumentbelysning flyttar man bara över.

    INFO: Vid inkopplingen så är givarens tre anslutningar märkta:

    T = Jord (ska nog vara ett uppochnedvänt T egentligen)
    W = Till Warningslampan (Jordas vid låg bränslenivå)
    G = Givare, kopplas till tankmätarens givar-ingång.

    Notera att det alltså bara är att flytta över de befintliga kontakterna till den nya givaren OCH montera det ombyggda instrumentet.

    / Kenth

    Bilagor:
    #435251
    saabcustom
    Deltagare

    Under en utfärd till grannbyn ( 4 mil bort) så tog jag LOW95 eftersom den ordinarie bruksbilens koppling hastigt och (o)lustigt tog slut.

    Nå på väg hem så fick jag punktering på ena bakdäcket, Men det är ju sånt som kan hända även den bäste, Jag bytte till mitt nödreservhjul (=däck från og900 reserv + 4″ fälg från SAAB95, en behändig kombination).

    Väl hemkommen inspekterade jag det punkterade däcket och fann att …..
    HUPP…OJ
    Min fina breddade fälg hade spruckit och på köpet mitt i svetsen. c:a 1/3 av omkretsen var oihop.

    AnotherCrackInTheWall

    Så nu inställer sig frågan om detta bara var en dålig breddning av just denna fälg eller om jag kan förvänta mej samma sak hända på de tre övriga.
    Har nån av er läsare sett nåt liknande ?

    Det intressanta är att den ju gick som bakhjul d.v.s. med mycket låg last d.v.s. c:a 150 kg vilade på detta däck/fälg. Inget bus eller ”inspirerad” körning heller. Det gör man liksom inte med denna bil.

    Ja, undrar gör man onekligen…. Tappa däcket är inget man vill göra bara sådär…

    / Kenth

    Bilagor:
    #444476
    saabcustom
    Deltagare

    Så var det äntligen dax att göra nåt åt en av alla överraskningar som denna bil har bjudit på under åren. Förgasaren hade, ett sprucket flottörhus efter det att förre ägaren glömt en mutter kvar liggandes på insugsröret, när förgasaren drogs fast. En inkontinent förgasare är inget man vill ha så jag har försökte att löda ihop sprickan med Alutite. Tyvärr hade Alutiten högre smältpunkt än det som förgasaren var gjuten av så det försöket fick hastigt och (o)lustigt avbrytas. Tack och lov hann ingen större skada ske men förgasaren läckte fortfarande. Så i brist på bättre kletades tätmedel över sprickan.

    Men NU så såg jag att de hade rea på just 38DGAV hos en firma i drottningens England, en firma jag har goda erfarenheter av tidigare så sagt och gjort så klickades en förgasare hem. Bra tänkte jag, bara att skruva loss den gamla och skruva dit den nya, borde vara gjort på en kafferast. ICKE..

    * Den nya förgasaren hade chokevajern från andra hållet så det blev till att byta ut den befintliga vajern till en längre.
    * Bränsleanslutningen krockade med min gamla vevhusventilation från vänstra ventilkåpan så det blev till att bygga
    om den och dra den till luftfiltret istället hör anslutningen vid förgasarfoten.
    * Fästet för gasvajern passade naturligtvis inte rakt av utan krävde en smärre modifiering.

    MEN, den passade iallafall på pinnbultarna i insugsröret, alltid något 🙂

    Carb_byte-3
    Gammalt och nytt på samma bil(d).

    Men nu är det snart körbart igen….

    / Kenth

    Bilagor:
    #445054
    saabcustom
    Deltagare

    Så va det motorstart med nya förgasaren. Verkar efter lite skruvande funka bra men ett fasligt slammer från ventilerna. Så det var uppenbarligen dax för lite justering. Man blir lite ”bortskämd” med överliggande kammar med hydrauliska lyftare på de andra fordonen.

    Nå. lite justering och sen ska kåporna på igen, vattnet fyllas på och ny provstart vilken förhoppningsvis blir tystare.

    Mek fortsätter / Kenth

    #445069
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ventilslammer, det är ju charmen, det!?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #445491
    saabcustom
    Deltagare

    Jo, efter att ha justerat ventilerna så skulle kåporna tebax. DÅ såg jag hur erbarmliga de såg ut. Dem kunde jag bara inte sätta tebax. En gammeldags burk Bums hittades i färgförrådet och vips så va den penselmålade färgen borta. Lite jobb med svets och vinkelslip så försvann också diverse oanvända kabelfästen och ett hål, igensatt med en stopr plåtskruv.

    Sen några lager Hagmans kopparmetallic toppat med en burk klarlack i många lager.

    Resultatet enligt nedan.

    CoupeRefresh

    Ett klart lyft med en mycket måttlig arbetsinsats.

    Så nu ere bara att vänta på tillfälle och väder så…..

    / Kenth

    Bilagor:
    #467485
    Morten S.
    Moderator

    Har det skjedd noe mer med bilen?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    1992 900S 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

    #467552
    saabcustom
    Deltagare

    Hej Morten.

    Näe tyvärr inte så mycket. men den har iallafall blivit besiktad för sista gången vilket gäller alla bilar äldre än 50 år i Sverige.

    Jag ska iallafall försöka få till ett innertak och täta rutorna innan sommaren. Nu är de bara instoppade i rutlisterna och då blir det blött när det regnar 🙂

    Det finns planer på att ha en nedvevbar ruta i bakluckan. Det vore kul att få till. Sen skulle jag egentligen vilja flytta högra vindrutetorkarspindeln 50mm åt höger så jag kan få plats med en fake-rutlist. Det skulle man gjort när man byggde bilen och varken instrumentbräda, inredning eller vindruta var på plats. Så mycket enklare det varit att göra det då. Men man kan ju inte tänka på allt…

    Vi får se om andan faller på. Rapporter kommer här då 🙂

    / Kenth

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #467554
    Janne Hagnell
    Moderator

    Är besiktigad för sista gången ”inte så mycket”?!??
    Grattis!?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #467575
    saabcustom
    Deltagare

    Tack tack Janne,

    Nålsögat var faktiskt extra smalt. Det kändes som….— Jahaja sista gången, då får vi se till att göra det ordentligt !!

    Men det gick vägen iallafall.

    / Kenth

Visar 10 inlägg - 406 till 415 (av 415 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng