Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 14 inlägg - 406 till 419 (av 419 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 17, 2017 at 15:44 #432911

      Så var det dags igen för lite mek. Tankmätaren hade inte funkat nåt vidare på länge. Där satt den äldre modellen av SAAB900-givare vilken var kompatibel med original V4-instrumentet. Jag grunnade ett tag på att använda en modernare 900-givare (1981 infördes den nyare varianten) och att då pillra ihop lite elektronik att sätta mellan ny givare och gammalt instrument. Men, jobbigt att tänka, lättare att mecka så jag övergick till iden att försöka transplantera ett 900-instrument till V4-instrumenthuset. Sagt och gjort.

      Fuelmod_1

      Instrumenten plockades isär och, OJJJJ, de var väldigt lika bortsett från instrumenttavlans infästning, Så

      Fuelmod_2

      Efter att ha rätat ut fästvinkeln och borrat och gängat nya hål (M2 tror jag, ungefär, det var svårt att mäta….) och kapat av fästet lite, vid de röda markeringarna, så var det bara att skruva fast instrumenttavlan på instrumentet. Men innan dess så lödde jag fast anslutningstrådar, också enligt bilden. Detta för att sen kunna löda fast dem på det gamla ”instrumentchassiet”. De anslutningarna ses på det gamla, vänstra instrumentet. Visaren, som man f.ö. bara drar av rakt ut, passade alldeles utmärkt på det nya instrumentet.

      Det gamla ”chassiet” befriades från det gamla instrumentet och modifierades enligt nedan så att det svarta kontaktstycket kunde limmas fast. Viktigt att det två kontaktstiften INTE kommer i kontakt med chassiet. Stiften är nämligen anslutna givaren och till plusmatningen. Det mittre hålet däremot är jord-anslutning och kan gärna komma emot chassiet.

      Fuelmod_3

      Så ihopmonterat så ser det ut som nedan. Lite uppfilning av instrumenthuset för att det svarta kontaktstycket ska få plats. Trådarna löds fast på respektive kontaktstift samt de gamla muttrarna och flatstiftet skruvas fast på skruven mitt i det svarta kontaktstycket.

      Fuelmod_4

      Slutligen så är de två delarna nedan numer bästa vänner och jobbar utmärkt ihop.

      Fuelmod_5

      Slutet gott, allting gott 😉

      Denna lösning kan således vara ett alternativ om man inte lyckas få ihop nåt vettigt med sin gamla tankmätare.

      Tankvarningslampan och instrumentbelysning flyttar man bara över.

      INFO: Vid inkopplingen så är givarens tre anslutningar märkta:

      T = Jord (ska nog vara ett uppochnedvänt T egentligen)
      W = Till Warningslampan (Jordas vid låg bränslenivå)
      G = Givare, kopplas till tankmätarens givar-ingång.

      Notera att det alltså bara är att flytta över de befintliga kontakterna till den nya givaren OCH montera det ombyggda instrumentet.

      / Kenth

        september 24, 2017 at 01:33 #435251

        Under en utfärd till grannbyn ( 4 mil bort) så tog jag LOW95 eftersom den ordinarie bruksbilens koppling hastigt och (o)lustigt tog slut.

        Nå på väg hem så fick jag punktering på ena bakdäcket, Men det är ju sånt som kan hända även den bäste, Jag bytte till mitt nödreservhjul (=däck från og900 reserv + 4″ fälg från SAAB95, en behändig kombination).

        Väl hemkommen inspekterade jag det punkterade däcket och fann att …..
        HUPP…OJ
        Min fina breddade fälg hade spruckit och på köpet mitt i svetsen. c:a 1/3 av omkretsen var oihop.

        AnotherCrackInTheWall

        Så nu inställer sig frågan om detta bara var en dålig breddning av just denna fälg eller om jag kan förvänta mej samma sak hända på de tre övriga.
        Har nån av er läsare sett nåt liknande ?

        Det intressanta är att den ju gick som bakhjul d.v.s. med mycket låg last d.v.s. c:a 150 kg vilade på detta däck/fälg. Inget bus eller ”inspirerad” körning heller. Det gör man liksom inte med denna bil.

        Ja, undrar gör man onekligen…. Tappa däcket är inget man vill göra bara sådär…

        / Kenth

          maj 18, 2018 at 00:25 #444476

          Så var det äntligen dax att göra nåt åt en av alla överraskningar som denna bil har bjudit på under åren. Förgasaren hade, ett sprucket flottörhus efter det att förre ägaren glömt en mutter kvar liggandes på insugsröret, när förgasaren drogs fast. En inkontinent förgasare är inget man vill ha så jag har försökte att löda ihop sprickan med Alutite. Tyvärr hade Alutiten högre smältpunkt än det som förgasaren var gjuten av så det försöket fick hastigt och (o)lustigt avbrytas. Tack och lov hann ingen större skada ske men förgasaren läckte fortfarande. Så i brist på bättre kletades tätmedel över sprickan.

          Men NU så såg jag att de hade rea på just 38DGAV hos en firma i drottningens England, en firma jag har goda erfarenheter av tidigare så sagt och gjort så klickades en förgasare hem. Bra tänkte jag, bara att skruva loss den gamla och skruva dit den nya, borde vara gjort på en kafferast. ICKE..

          * Den nya förgasaren hade chokevajern från andra hållet så det blev till att byta ut den befintliga vajern till en längre.
          * Bränsleanslutningen krockade med min gamla vevhusventilation från vänstra ventilkåpan så det blev till att bygga
          om den och dra den till luftfiltret istället hör anslutningen vid förgasarfoten.
          * Fästet för gasvajern passade naturligtvis inte rakt av utan krävde en smärre modifiering.

          MEN, den passade iallafall på pinnbultarna i insugsröret, alltid något 🙂

          Carb_byte-3
          Gammalt och nytt på samma bil(d).

          Men nu är det snart körbart igen….

          / Kenth

          Attachments:
            juni 3, 2018 at 01:24 #445054

            Så va det motorstart med nya förgasaren. Verkar efter lite skruvande funka bra men ett fasligt slammer från ventilerna. Så det var uppenbarligen dax för lite justering. Man blir lite ”bortskämd” med överliggande kammar med hydrauliska lyftare på de andra fordonen.

            Nå. lite justering och sen ska kåporna på igen, vattnet fyllas på och ny provstart vilken förhoppningsvis blir tystare.

            Mek fortsätter / Kenth

              juni 3, 2018 at 12:35 #445069

              Ventilslammer, det är ju charmen, det!?

              96 V4 1975 ”Bollen”

                juni 18, 2018 at 01:01 #445491

                Jo, efter att ha justerat ventilerna så skulle kåporna tebax. DÅ såg jag hur erbarmliga de såg ut. Dem kunde jag bara inte sätta tebax. En gammeldags burk Bums hittades i färgförrådet och vips så va den penselmålade färgen borta. Lite jobb med svets och vinkelslip så försvann också diverse oanvända kabelfästen och ett hål, igensatt med en stopr plåtskruv.

                Sen några lager Hagmans kopparmetallic toppat med en burk klarlack i många lager.

                Resultatet enligt nedan.

                CoupeRefresh

                Ett klart lyft med en mycket måttlig arbetsinsats.

                Så nu ere bara att vänta på tillfälle och väder så…..

                / Kenth

                Attachments:
                  februari 21, 2020 at 20:59 #467485

                  Har det skjedd noe mer med bilen?

                  Been a Saab owner since 1987.
                  I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

                  1960 93F
                  1967 96 Monte Carlo 850
                  1975 96 V4
                  1989 900i 8V 5 dørs
                  1992 900S 5 dørs
                  2008 9-3 SC Aero ttid
                  2009 9-3 SC tid

                    februari 24, 2020 at 00:57 #467552

                    Hej Morten.

                    Näe tyvärr inte så mycket. men den har iallafall blivit besiktad för sista gången vilket gäller alla bilar äldre än 50 år i Sverige.

                    Jag ska iallafall försöka få till ett innertak och täta rutorna innan sommaren. Nu är de bara instoppade i rutlisterna och då blir det blött när det regnar 🙂

                    Det finns planer på att ha en nedvevbar ruta i bakluckan. Det vore kul att få till. Sen skulle jag egentligen vilja flytta högra vindrutetorkarspindeln 50mm åt höger så jag kan få plats med en fake-rutlist. Det skulle man gjort när man byggde bilen och varken instrumentbräda, inredning eller vindruta var på plats. Så mycket enklare det varit att göra det då. Men man kan ju inte tänka på allt…

                    Vi får se om andan faller på. Rapporter kommer här då 🙂

                    / Kenth

                      februari 24, 2020 at 09:38 #467554

                      Är besiktigad för sista gången ”inte så mycket”?!??
                      Grattis!?

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        februari 25, 2020 at 02:00 #467575

                        Tack tack Janne,

                        Nålsögat var faktiskt extra smalt. Det kändes som….— Jahaja sista gången, då får vi se till att göra det ordentligt !!

                        Men det gick vägen iallafall.

                        / Kenth

                          juni 17, 2023 at 02:23 #503873

                          Åsså hände det igen. Punktering p.g.a. sprucken fälg. Jag ska uppenbarligen inte åka till Vadstenas Nostalgikväll för det var på väg därifrån som det hände samma sak förra gången.

                          2 av 4 breddade fälgar har nu spruckit i svetsen. Och det var bakdäck denna gång också.
                          Så nu tror jag inte det var nån otur. Det jag kan tänka mej är att p.g.a. fälgbreddningen gjordes med MIG-svets så blev svetsen alldeles för hård jämfört med materialet vid sidan om. Detta gjorde att utmattning uppträdde och sprickan var ett faktum. Hade förmodligen hållit om det hade svetsats med gas eller TIG.

                          Fälgbreddningen gjordes av en välrenommerad fälgbreddare i södra landsänden. Snyggt och prydligt jobb men……

                          Så nu får jag hoppas att de resterande fälgarna håller ihop tills jag skaffat nåt annat. Tanken lutar åt adapters och aluminium-färgar. Inte lika snyggt som breddade plåtisar med däck med vit rand och originalkapsel är på den bilen. Men, man kan uppenbarligen inte få allt.
                          Fortsättning följer / Kenth

                            juni 17, 2023 at 11:33 #503888

                            Om du kör adapters borde du väl kunna få på bredare plåtisar från någon annan bil? Annars finns ju plåtlika al-fälgar med snitsig offset också.😎

                            96 V4 1975 ”Bollen”

                              juni 20, 2023 at 01:28 #503946

                              Jo, jag lutar åt adapters men vet inte vilken delning jag ska ha. 5/110 4/108 eller 4/114.3.

                              Original ET är väl 45 så med spacers på 25mm borde jag hitta fälgar med ET uppåt 70. Tänkte mej 5″ eller 5.5″.

                              Så det är frågan vilket bultmönster som är lämpligast då…..
                              Jag letar men är det nån som vet så tar jag gärna emot tips 🙂

                              / Kenth

                                juli 6, 2023 at 01:22 #508799

                                Jo, det blev adaptrar till 4/114.3. Så kan jag välja 99 eller og900-fälgar. Hade fotbollsfälgar och Inca liggandes men valet föll på US Turbo vilket nog passar bäst på den bilen. Det hade jag händelsevis liksom också liggande…….. De kommer nog, helt eller delvis, målas svarta.

                                Tanken var först att välja 5/110 men det var svårt att få tag på smala fälgar (<=5.5″) med lämpligt ET >40. Lite samma problem med 4/108.

                                Med 25mm adapters så blir det som en ET40-fälg blir ET15.

                                Det är lite i minsta laget men det ska nog funka med 165or.

                                Målet är att hitta 5″ plåtisar med runda hål och stort ET (49?), för att komma tillbaka till som bilen ser ut nu.

                                Men nu får det duga med US Turbo, så länge.

                                Tänkte sko dem med 165/80R15 med vit rand.

                                / Kenth

                              Visar 14 inlägg - 406 till 419 (av 419 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.