Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Detta ämne innehåller 405 svar, har 57 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-07-17 15:44.

Visar 406 inlägg (av 406 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432911
    Profilbild på saabcustom
    saabcustom
    Deltagare

    Så var det dags igen för lite mek. Tankmätaren hade inte funkat nåt vidare på länge. Där satt den äldre modellen av SAAB900-givare vilken var kompatibel med original V4-instrumentet. Jag grunnade ett tag på att använda en modernare 900-givare (1981 infördes den nyare varianten) och att då pillra ihop lite elektronik att sätta mellan ny givare och gammalt instrument. Men, jobbigt att tänka, lättare att mecka så jag övergick till iden att försöka transplantera ett 900-instrument till V4-instrumenthuset. Sagt och gjort.

    Fuelmod_1

    Instrumenten plockades isär och, OJJJJ, de var väldigt lika bortsett från instrumenttavlans infästning, Så

    Fuelmod_2

    Efter att ha rätat ut fästvinkeln och borrat och gängat nya hål (M2 tror jag, ungefär, det var svårt att mäta….) och kapat av fästet lite, vid de röda markeringarna, så var det bara att skruva fast instrumenttavlan på instrumentet. Men innan dess så lödde jag fast anslutningstrådar, också enligt bilden. Detta för att sen kunna löda fast dem på det gamla ”instrumentchassiet”. De anslutningarna ses på det gamla, vänstra instrumentet. Visaren, som man f.ö. bara drar av rakt ut, passade alldeles utmärkt på det nya instrumentet.

    Det gamla ”chassiet” befriades från det gamla instrumentet och modifierades enligt nedan så att det svarta kontaktstycket kunde limmas fast. Viktigt att det två kontaktstiften INTE kommer i kontakt med chassiet. Stiften är nämligen anslutna givaren och till plusmatningen. Det mittre hålet däremot är jord-anslutning och kan gärna komma emot chassiet.

    Fuelmod_3

    Så ihopmonterat så ser det ut som nedan. Lite uppfilning av instrumenthuset för att det svarta kontaktstycket ska få plats. Trådarna löds fast på respektive kontaktstift samt de gamla muttrarna och flatstiftet skruvas fast på skruven mitt i det svarta kontaktstycket.

    Fuelmod_4

    Slutligen så är de två delarna nedan numer bästa vänner och jobbar utmärkt ihop.

    Fuelmod_5

    Slutet gott, allting gott 😉

    Denna lösning kan således vara ett alternativ om man inte lyckas få ihop nåt vettigt med sin gamla tankmätare.

    Tankvarningslampan och instrumentbelysning flyttar man bara över.

    INFO: Vid inkopplingen så är givarens tre anslutningar märkta:

    T = Jord (ska nog vara ett uppochnedvänt T egentligen)
    W = Till Warningslampan (Jordas vid låg bränslenivå)
    G = Givare, kopplas till tankmätarens givar-ingång.

    Notera att det alltså bara är att flytta över de befintliga kontakterna till den nya givaren OCH montera det ombyggda instrumentet.

    / Kenth

    Bilagor:
Visar 406 inlägg (av 406 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng