Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 419 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 3, 2015 at 00:42 #374926

      Nya sidopaneler bak kändes som en bra idé. Eftersom armstöden inte kändes nödvändiga, inte heller askkopp så blev det enklast att tillverka nya stommar av oljehärdad masonit (heter visst board nuförtiden).

      Så, stommarna fick hål för högtalare och rullbälte istället.

      Sadelmakningsförsöken fortsätter….

      / Kenth

      Attachments:
        juni 5, 2015 at 01:35 #375046

        Inte ute på vägen ännu trots att sommaren börjat. Så kan det bli ibland. Men, kederlist till innerpanelerna inköpt och dörrarna har fått sig en listig kant.

        Liten enkel detalj som lyfter utseendet rätt mycket.

        Det sedan väldigt länge trilskande centrallåset har fixats. Det var en typiskt tråkig orsak, en sån man inte letar efter eller ens tänker på. Symptomen var att det funkade alldeles utmärkt sålänge dörrarna var öppna men om man stängde dörrarna funkade det inte att låsa. Felet var att…. låsknappen på insidan, (modellen som sitter nere i framkant på dörren) kom i kläm med dörrlisten (från Volvo 240) och kunde då alltså inte röra sig, således gick det inte att låsa hur gärna låsmotorer och husse än ville…. Återigen en alldeles för enkel och tråkig orsak. En sån som inte ens ingår i felanalysen… Man borde lära sig nångång, tycker man.

        I övrigt i väntan på soligt väder fortsätter inredningsarbetet. / Kenth

        Attachments:
          juni 13, 2015 at 01:41 #375408

          Så har vi då farit ut ur garaget för första gången i år. Såhär ser vi ut i år. Ungefär som förra året med undantag främre kofångare, lakepipes och mer inredning.

          Transportstyrelsens app ”mina fordon” visade sig guld värd då jag glömde ställa på bilen men upptäckte missen efter inta alltförlång färd och kunde då direkt åtgärda det och sen fortsätta.
          DET tackar vi transportstyrelsen för. Några av er minns kanske hur det gick till på 80-talet. Då var det planering och framförhållning som gällde. Eller åka upp till länstyrelsens kontor. Jobbigare var det iallafall .

          / Kenth

          Attachments:
            juni 13, 2015 at 11:09 #375415

            Ja, den appen är kanon! Jag tog över Christians padda utan att varken ha ägarbytespappren eller träffas (träffas hade jag iof sig gärna gjort, men iaf).

            96 V4 1975 ”Bollen”

              april 5, 2016 at 01:22 #395346

              Jo, nåt måste man ju sysselsätta sig med så:

              För att slippa åka runt med hörselskydd i år också så tänkte jag, sent om sider, att få till ännu lite mer inredning i LOW95.

              En 12mm plywoodskiva har införskaffats. Den är då tänkt att ersätta lastrumsgolvet från B-stolpen och bakåt.
              Plywooden ska på nåt finurligt sätt tillåta att man kommer åt reservdäck, verktyg och batteri.
              Får väl bli nån sorts ”service-luckor” i golvet. Om man ska göra större mek så får man väl lyfta ut hela golvdelen……

              Golvet där man har sina fötter är täckt med golvmattor från OG900. Tunga och bra. Dämpar fint. Så får jag väl lägga i en snygg matta ovanpå det.

              Så här ser det ut för tillfället….. Inre hjulhus tänkte jag klä med en gummimatta.

              Fortsättning följer / Kenth

              (Du har ju hela vintern på dej ………)

              • Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av saabcustom.
              Attachments:
                april 5, 2016 at 07:36 #395355

                Det borde finnas mjuk skummisolering på sprayburk!

                  april 8, 2016 at 01:37 #395456

                  Det borde finnas mjuk skumisolering på sprayburk!

                  Du menar byggskum ? DET skulle man ju faktiskt kunna använda på lite fler ställen. Jag har det redan på min bil i reservdäcket. Mycket praktiskt 😉

                  Näe, kvällens prestation var att bygga om fjädringen litegrann. Förbereda för att flytta tryckswitch och säkerhetsventil samt ett uttag till en ny förbrukare.

                  VAD den förbrukaren ska göra är ännu höljt i dunkel…. Men med få mycket tryckluft tillgängligt så bara MÅSTE man ju göra nåt kul 😀

                  Fortsättning följer.

                  / Kenth

                  • Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av saabcustom.
                  Attachments:
                    juni 15, 2016 at 01:22 #398690

                    Håhåjaja, inte har vi kommit ut ur garaget än och inte blev det nåt med dendär hemliga förbrukaren. Det visade sig svårt att få tag på NPT-kopplingar till vettiga priser i Sverige och min amerikanske leverantör verkar måttligt intresserad av en order på 15USD….. Så det får anstå ett tag.

                    Det är kul med standarder…

                    1/4 NPT (ovanlig amerikans rörgäng) 18 gängor per tum
                    1/4 BSP (vanlig rörgänga) 19 gängor per tum
                    1/4 UNC (vanlig grov tumgäng) 20 gängor per tum
                    Nästan lika men ändå inte….. (skiljer lite vinklar oxo men det går att ta med våld….)

                    Istället har krafterna ägnats åt nytt lastrumsgolv. Blir klart vilken vecka som helst. De gamla luckorna funkade inget bra eftersom tank + tryckluft sticker upp 60 mm över det gamla golvet,

                    Så en liten sub-frame svetsades ihop som höjer golvet och får tjäna som stöd till plywooden.

                    Bilder kommer…

                    / Kenth

                    • Det här svaret redigerades för 8 år, 6 månader sedan av saabcustom.
                      juni 23, 2016 at 01:28 #399057

                      Nu har jag nog snickrat klart. Så då ser det ut som

                      snickeri

                      såhär. Bara kompressorerna sticker upp. Nu återstår att klä plywooden med svart högtalartyg. Tror nog att hjulhusen får sig ett lager också. Åsså ska de små klädselbitarna på D-stolpen kläs om eller nytillverkas och kläs.

                      Två öppningsbara luckor blir det. Dels biten till höger framför stötdämpartornet där batteriet sitter, dels längs bak där man kan förfylla kompressorernas tank. Om man gör det från verkstadskompressorn så slipper man buller och tjänar tid om bilen stått ett tag (typ ett par veckor).

                      / Kenth

                      Attachments:
                        juli 17, 2016 at 02:41 #399943

                        Fortfarande inte ute ur garaget men lite närmare den tidpunkten.

                        Taket har fått sig lite spryglar i form av pulverlackade rektangulära stålprofiler. Låter avancerat men det är exakt vad man fick tag på när man skrotade det uttjänta solparasollet från uteplatsen.
                        De röda pilarna visar några av spryglarna. De gör också tjänst att hålla upp isoleringen i taket vilken annars har en tendens att ramla ner när limmet smälter av värmen från det svarta taket.

                        Innertak1

                        Sen har plywoodskivorna fått lite tyg och skruvats fast i den nya ”sub-ramen”. Lastrumsgolvet är nu c:a 70 mm högre upp än i original. Behövs för att få plats med tank m.m. En lucka för batteriet syns i högra delen och längst bak finns en lucka varigenom lite tryckluftsanslutningar är tillgängliga. Blev en riktigt trevlig mjuk, mys & gos-hörna.

                        Material ? Högtalartyg, kontaktlim, kardborrband vilket kan användas till att sätta fast tyget mot ytor som man inte vill limma på.

                        Återstår lite arbete bl.a. med panelerna som sitter på D-stolpen.

                        Myshorna2

                        Roll Out närmar sig med stormsteg,,(nåja)

                        Tapetserar vidare / Kenth

                          mars 7, 2017 at 15:45 #427803

                          På förekommen anledning lägger jag upp några bilder på hur reservdäcket sitter monterat på min kreation.

                          Som synes så är däcket bara fejk eftersom det skulle hamna alldeles för högt upp OM det skulle stå på dragkroken.

                          Continental1

                          Däcket fastspänt.

                          Uppskuret och fyllt reservdäck.

                          Uppskuret och fyllt med byggskum.
                          Snett ovanför dragkrokskulan syns kroken som däcket spänns fast i.

                          Fäste fastskruvat i fälgen.

                          Spännöglan.

                          Tanken var initialt att göra nån finurlig konstruktion för att kunna fälla undan däcket men det kändes inte värt besväret eftersom däcket ändå var nedtryckt på dragkroken.

                          Jodå dragkroken kan användas. Då plockar man lätt och behändigt bort mittsektionen av kofångaren!

                          / Kenth

                          • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av saabcustom.
                          • Detta svar redigerades för 7 år, 9 månader sedan av saabcustom. Anledning: Komplettering
                          • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av saabcustom.
                          • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av saabcustom.
                            mars 8, 2017 at 22:07 #427846

                            Hahaha! Kan man använda det som nödhjul när det är stelt av byggskum då?
                            /D

                              mars 9, 2017 at 01:09 #427858

                              Näe det går ju inte eftersom det är sönderskuret nedtill.
                              Hade det varit i upptill hade det ju varit en helt annan sak……. ehhhhhh…. 🙂

                              / Kenth

                                mars 9, 2017 at 18:02 #427867

                                Meeen hallååå!
                                Snurra hjulet ett halvt varv så är problemet löst….

                                  juni 19, 2017 at 01:04 #431775

                                  För att förhoppningsvis minska lite vibrationer vid gaspådrag ska detta klassiska Östgötafäste:

                                  Ostgotafaste

                                  skruvas fast mellan höger inre hjulhus och de två översta skruvarna i förbandet mellan motor och växellåda.

                                  Intressant att se om vibrationerna minskar nämnvärt. Känns i vilket fall bättre att drivpaketet sitter lite mer fast.

                                  / Kenth

                                  Attachments:
                                Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 419 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.