Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 419 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 21, 2008 at 04:36 #125846

      ser ju riktigt bra ut – Ett DeLorean stuk vore kanske inte fel? DeSaabean…. 😉

        augusti 21, 2008 at 11:25 #125854

        Skön sak! Vi får väl se dej på träffar framöver?
        //z

          augusti 21, 2008 at 23:15 #125894
          zittyman wrote:
          Skön sak! Vi får väl se dej på träffar framöver?
          //z

          Tack tack…

          Jo, det kan en sann exibitionist inte kunna låta bli. Trodde det skulle bli i år men får nog satsa på sen höst eller rent av näst år….

          / Kenth

            augusti 22, 2008 at 08:03 #125901
            Saabcustom wrote:
            Ja jo så har några dagar förflutit igen. Ett Vallåkrabesök där förutom ett motorlyft i en Leopard kunde beskådas (tack Bengt Å. för trevlig pratstund och intressant info om vagnen!) 2 st asymetriska 7″-insatser med kupigt glas införskaffades.

            Tackar tackar! Alltid trevligt när man träffar på entusiaster. Du får väl komma till Revingehed den 21 september när vi firar regementets dag så får vi snacka Saab över en tallrik ärtsoppa.

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              september 8, 2008 at 22:49 #126898
              Bengt Akesson wrote:
              ….. Du får väl komma till Revingehed den 21 september när vi firar regementets dag så får vi snacka Saab över en tallrik ärtsoppa.

              /B

              Jo tack, jag har alltid varit svag för Kronans ärtsoppa och trevligt sällskap så jag ska göra vad jag kan !

              Nu har, som säkert fler märkt, Gistad-marknaden passerat, BTW ett tack till arrangörerna, modiga män som skickade oss ut i leråkern med bilarna och dessutom tog betalt för det 🙂 men som naturligtvis redde upp det på ett förtjänstfullt sätt :thumbup: (näe jag är INTE sarkastisk). Vädret kan man inte rå över och det var frivilligt att köra dit !

              Nå, på marknaden hittade jag hos Mr95, Matthias, ”rätt” kontrollampor med kromad kant till instrumentbrädan, dessutom inköptes en bak-kofångare till 96a vilken kommer passa utmärkt fram på LOW95 ! Jodå det är redan provat. LOW95 har nu fått zink på huv och skärmar och skall nu börja att plastspacklas den förhoppningsvis sista biten.

                september 11, 2008 at 23:24 #127129

                JA så va man igång igen med pansarfil och långslipkloss. Jag måste tillstå att jag börjar bli liiiiite mätt på plåtslageri för tillfället. Skulle vara kul med lite omväxling. Men den tiden kommer nog också…

                / Kenth

                (Men i familjen pågår det faktiskt ett växellådsbyte i en og900 :jobbar: samt slutmontering av en V**vo 740/T5 :jobbar: så det finns omväxling på nära håll, man ska kanske inte klaga 😉 )

                  september 13, 2008 at 15:31 #127219

                  Även om jag tycker att proportionerna i ditt bygge är lite konstiga så kan jag inte annat än att imponeras.

                    september 13, 2008 at 22:32 #127242

                    Jo, slit är det. Får se hur väl det lyckas till slut. Rörande proportionerna så, det som oroar mej mest är att karossen är lägre bak än fram. Får försöka fixa det genom att sänka karosslinjen bak i nederkant och samtidigt hålla taket vågrätt, liksom…..

                    Överhänget fram är liksom inte mycket att göra åt, annat än optiska villor med lack å sånt…

                    Men, med proportioner kanske du menade antalet nedlagda timmar vs. vad det är för bil som timmarna läggs ner på 😉

                    Hursom vore det kul att ha nåt ovanligt att köra till SAAB-festivalen med….

                    / Kenth

                      september 14, 2008 at 08:02 #127246

                      Kan väl säga det såhär.
                      Jag tycker att bilen ser ut att kunna bli skittuff, även om den blir jättekonstig med det väldigt låga taket och det stora överhänget fram.
                      Det låter som en komplicerad manöver att ändra karosslinjen bak, eller så var det jag som inte riktigt förstod hur det var tänkt.

                      Vad gäller ”Optiska synvillor” så kanske det är bättre att snarare framhäva det konstiga och på så sätt chocka ögonen på beskådaren så i den milda grad att hjärnan kopplar ifrån. En svår balansgång det där. Eller du kanske hade tänkt en lagom psykidelisk lackering likt Beatels Rolls Royce 😀

                      Angående proportioner i hänseende mot tid eller objekt så blundar jag fullkomligt. Att hålla på med bilar kommer antagligen aldrig bli vettigt. Köper man nytt är det kapitalförstöring och håller man på med gammalt så är det en kombination av kapitalförstöring och slöseri med tid. Att sedan uttala sig om vilken bil som är värd arbeta på eller ej är inte lönt att försöka uttala sig om när man älskar det mesta på fyra hjul.

                        september 14, 2008 at 08:17 #127247

                        För er som undrar vad Rodder mumlar om nu – psykadelisk Rolls Royce? Det mest britt-aristokratiska man kan tänka sig efter drottningen – må hon leva för alltid! Det är ju inte möjligt!

                        Jodå, på 60-talet kunde man..

                        Men tro inte att Beatles var de enda! Är Janis Joplin måhända bekant?

                        ”..influenced by the time that were..and a lot of LSD and marijuana..” -lackeraren vad f-n han nu hette..

                          september 14, 2008 at 08:20 #127248

                          Kul projekt, det är alltid lika kul att hämta inspiration från projekt som är nyskapande. Du skrivet om att förtenning och tennspackel ställer till problem vid svettsning och jag undrar om det gäller all typ av svettsning och vad som isf är problemet?
                          Jag var nämligen inne på att förtenna på ställen där det blir dubbelplåt för att sedan efter punktsvettsningen kunna ”kitta” plåtarna med tenn som när man löder kopparrör. Tanken var att få en tät skarv utan kommande rostproblem på mitt 93projekt. Är jag helt ute och cyklar?

                            september 14, 2008 at 13:19 #127255

                            Inte konstigt att Janice ville ha en merca istället! 😀

                            Anders Olsson

                              september 14, 2008 at 18:42 #127263
                              ingemargavle wrote:
                              Kul projekt, det är alltid lika kul att hämta inspiration från projekt som är nyskapande. Du skrivet om att förtenning och tennspackel ställer till problem vid svettsning och jag undrar om det gäller all typ av svettsning och vad som isf är problemet?
                              Jag var nämligen inne på att förtenna på ställen där det blir dubbelplåt för att sedan efter punktsvettsningen kunna ”kitta” plåtarna med tenn som när man löder kopparrör. Tanken var att få en tät skarv utan kommande rostproblem på mitt 93projekt. Är jag helt ute och cyklar?

                              Jag har bara provat att MIGga och det bara sprätter och stänker om man ger sig på en plåt med rester av tenn på ytan. Det blir såsmåningom en svetsfog men kvaliteten kan man nog fundera över… Samma strul f.ö. som att svetsa en galvad bil ( i mitt fall en gammal Audi Avant som jag (alldeles själv :banghead: ) ordnade till så att den del karossdelar behövde bytas samt lite svetsning. Det vill till att man kommer ner till stålet, men då funkar det alldeles utmärkt att svetsa… (Kanske nån proffsplåtis här på forumet kan bringa klarhet i hur man SKA göra ?)

                              Nå, att rostskydda med tenn är en utmärkt idé. Om jag vore dej så skulle jag slipa absolut plåtrent, svetsa ihop bitarna och sen förtenna och tennspackla skarven. En liten NOTE :lecture: som jag fick tips om. Man ska tvätta av den tennade ytan och däromkring med lite bakpulver löst i vatten efteråt (och också torka av med vatten). Detta för att neutralisera syran i ”förtenningssoppan”. Annars så riskerar man att få rostangrepp p.g.a. den. Du kan ju göra lite prov på två lösa plåtbitar först men jag tror att kapilärkraften kommer att ”suga” in tenn i plåtskarven.

                              Men, du kanske avser fogar som man inte kommer åt på båda sidor ? Nå det är iallafall vinst med att tenna plåten. Blir ett bra ”ytskydd”, sannolikt minst lika bra som galvanisering.

                              / Kenth

                                oktober 8, 2008 at 23:04 #128525

                                Nu får man lida för att man är amatörplåtis. Stora ytor suger MYCKET spackel, även om det bara är nån millimeter eller två (nå kanske 3-4 på en del ställen…) som ska spacklas upp. Men man har iallafall lärt sig att spackla många gånger och tunnt. Ger mindre slipjobb…. Tänk om man hadde ett bättre tränat öga för vad som är rakt …..eller rättare sagt, formriktigt, redan på plåtstadiet.

                                Nå nu har man ju hela hösten+vintern och våren på sig. Nu vore det väl f—n om den inte kom ut till nästa sommar…

                                Sliiip on… / Kenth

                                  oktober 27, 2008 at 23:53 #129520

                                  Tröttnat på att spackla/slipa och eftersom sommaren ändå är över (befarar jag 😉 ) så gav jag mej på dörrarna. Ett par ankomna 93B-dörrar ingick i köpet. Dags att hänga på dom.

                                  Insåg att dom är för korta. Men det är bara att transplantera bakre delen av de dörrar som hängde där förut 🙂

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 419 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.