Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
- Detta ämne har 419 svar, 57 deltagare, och uppdaterades senast 2025-01-02 02:00 av
saabcustom.
-
FörfattareInlägg
-
Äntligen har jag löst det, tror jag åtminstone!
Lika som bär?! :AP
http://4.bp.blogspot.com/-bUZNmvJXKjU/TcjEgYueg6I/AAAAAAAAABo/ycgc9wF4BEs/s1600/Img0179.jpgng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
oktober 3, 2011 kl. 23:39 #33340@Mojje wrote:
Äntligen har jag löst det, tror jag åtminstone!
Lika som bär?! :AP
http://4.bp.blogspot.com/-bUZNmvJXKjU/TcjEgYueg6I/AAAAAAAAABo/ycgc9wF4BEs/s1600/Img0179.jpgAhhh… vilken skönhet du hittat 😎 😎
Men du avslöjade mej samtidigt. Jag har alltid varit svag för just Mercury av dessa årsmodeller liksom Hudson-limpor och Buick Roadmaster runt 1950 d.v.s. de med det ”kromade vattenfallet” i grillen. Både Mercury och Hudson ser ju ut lowrider-customs redan i original…..Nå, som möjligen framkommit i andra trådar (snygga bilder i allmänhet och på LOW95 i synnerhet, Bengt) så bevistade vi SAABunited i helgen. Avfärd 06.00 vilket är en alldeles för arla timme för min smak, (fick faktiskt väcka vår tupp). Vi var preparerade med defensivt välfylld skuff d.v.s. verktyg till förb-nelse, vatten, tejp, ståltråd, olja, bensin utöver den vanliga utrustningen såsom reservdäck domkraft, varningstriangel.
Med öronen på helspänn och näsan inkopplad i ”search and detect”-mode kastade vi oss ut på E4an med etappmålet Jönköping. Efter att väl kommit dit utan att varesej öronen eller näsan larmat kunde jag börja koppla av lite. Hade då också funnit att 95km/h var en relativt (jo just det, RELATIVT) behaglig hastighet att färdas i. Vid pass 10.30 så rullade vi in på SAAB-ANA och fick på nåder en plats.
Trevlig tillställning med fina bilar och IRL-kända såsom via forumet kända människor. Kul att ses i verkligheten också 🙂
Såsmåningom påbörjades hemresan vilken även den avlöpte utan problem. Det som jag stuvat i skuffen behövdes alltså inte användas. Alla som skruvat isär en bil, totalt, och sen skruvat ihop den igen vet nog alltförväl hur spännande den första långresan är och hur skönt det är att komma hem utan att man fått några obehagliga överraskningar. Men man sitter å grunnar….drog jag verkligen dendär bulten eller…..
Nå, nu är iallafalll det ett avklarat kapitel (liksom säsongen 🙁 ) men det kommer nog en ny om ett halvår eller så…
/ Kenth
december 12, 2011 kl. 00:31 #36149I garaget pågår ett ivrigt funderande. Som en skänk från ovan (närmare bestämt Gällivare) så kom lösningen på mina kylproblem. Som jag möjligen dryftat tidigare så var kylningen lite klen för cruising. Eftersom det är en av huvuduppgifterna för bilen så var det ju tvunget att åtgärdas. I somras vid mitt enda besök i Vadstena kom jag i samspråk med Tage Olsson, en räcerhojåkare norrifrån. Han sa att han nog hade några passande kylare att skicka ner. Häromdan kom en försändelse innehållande kylare lika stora som den som sitter där nu men med ett 70 mm cellpaket istället för de 25mm som sitter där nu. DET ska nog räcka till :AP
Behöver bara flytta lite på anslutningarna och göra nya fästen så ska det nog vara slut på kylproblemen. Tittar också efter en elektrisk kylpump att ersätta den mekaniska. En lite kostsam affär men ack va bra det kommer bli…. http://www.daviescraig.com.au/ Får se hur det blir med det.
Tur, på sätt och vis, att det är sååååååååå långt till våren.
/ Kenth
januari 5, 2012 kl. 00:57 #37242Inspirerad av Janne2takt så insåg jag att det hög tid att börja bygga på LOW95 så att nåt blir gjort innan sommaren är här. Så jag tog mej an den nya kylaren. Den ser ut att gå att få in under huven men när jag skulle bygga om den så lyckades jag inte få bort de anslutningarna som skulle flyttas.
Normalt så går det som en dans med hjälp av en gasolbrännare men inte i detta fallet. Det blev till att såga bort det som skulle bort. Det som inte skulle bort var naturligtvis lött
Så, då blir man naturligtvis nyfiken. Vad finns för andra sätt att sammanfoga kopppar/mässingsmaterial och som används i kylare ? Nån som vet ? Jo, TIG-svetsa kan man förstås men kan det vara det som används i detta fallet ? Man ser iallafall ingen svetssträng. Hade det varit järn så skulle jag gissat på punktsvets men det verkar vara en dålig metod i en kylare som ska vara trycktät så det tror jag inte att det använts här heller.
/ Kenth
januari 6, 2012 kl. 17:56 #37320Kul att vi inspirerar varandra :CE Kylet är inte lasersvetsat eller om man kan rullpressa med ström??
Janne2takt
Döh… dom där vattenpumparna var ju sketadyra 😮 Du hittar ju en lätt här hemma i Sverige för runt 1500-spänn som funkar mer än kalas.
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=451766
Daviescraig pumpar här hemma i Sverige http://www.tsmotor.com/sida.php?id=18
januari 7, 2012 kl. 02:29 #37348@Hotrodder wrote:
Döh… dom där vattenpumparna var ju sketadyra 😮 Du hittar ju en lätt här hemma i Sverige för runt 1500-spänn som funkar mer än kalas.
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=451766
Daviescraig pumpar här hemma i Sverige http://www.tsmotor.com/sida.php?id=18
Jo priset är jag smärtsamt medveten om. Tänkte att handla från http://www.demon-tweeks.co.uk och kan då få hem pump (EWP80) med styrning för både pump och elfläktar för typ 300GBP.
Det råder lite delade meningar om hur stor pump man behöver. Den största på Duells ger 23l/minut vilket är ungefär lika mycket som den ”boosterpump” som DaviesCraig säljer, avsedd som hjälppump till den ordinarie pumpen. EWP80 ger typ 80l/minut. Vilket är mer i paritet med vad en ordinarie remdriven pump ger. Såg nån siffra på att pumpen som sitter på en VolvoT5a ger 160l/minut @ 6000rpm. Så har jag ju rätt stor motor så…
Hoppades få till en lösning så jag kan ta bort den gamla pumpen helt. Den och dess remskiva tar en massa plats som jag behöver bättre till annat 😆
Kan det räcka med 23l/minut ?? Nån som har praktiska erfarenheter ? Motorstorlek / erforderlig pumpkapacitet ?
Sen tilltalar DaviesCraig styrning av pump och kylfläktar mej som ingenjör…. Intressant f.ö. att det är billigare (nåja, mindre dyrt) att ta den från England än från Australien, där den tillverkas.Nå, som sagt, erfarenheter i ämnet emottages tacksamt.
Janne, jo, kylet kan ju vara lasersvetsat. Vet inte så mycket om den metoden men det är inte otänkbart. Vi har ju gamla kylartillverkaren Blackstone (nu TitanX) här i Linköping. Ska se om jag hittar nån i bekantskapskretsen som jobbar där och kan reda ut saken…
/ Kenth
januari 18, 2012 kl. 00:13 #38005Ja, så blev det då en annan vattenpump. Den befintliga pumpen demonterades och allt pumperi plockades bort och hålet efter pumpaxeln pluggades. Bygghöjden minskade c:a 70 mm vilket är bra eftersom det inte är jättegott om plats.
Som sagt ordinarie pump och termostat plockas bort och varmhållningen sköts av temperaturregleringen som styr både cirkulationspump och kylfläktar. Tänkte mej att så småningom att sätta dit 2 st 10″-fläktar på kylaren, eftersom de har minsta bygghöjden.
Upptäckte att det hela drog med sig lite omkonstruktion av generatorfästet. Som det nu är blir det dåligt med justermån (typ +/- 5mm) i och med den nya rem-geometrin.
/ Kenth
januari 28, 2012 kl. 01:53 #38542Sakta men säkert rullar mekningen inför sommaren igång. Modifieringen av den gamla vattenpumpen är nu gjord och för att det skulle funka med generatorremmen så behövdes ett nytt fäste för generatorn.
Inte så mycket jobb egentligen men det känns gott att den nu sitter på plats igen. Känns bra att få elda igång svetsen igen. Imorgon vidtar modifiering av kylare med flytt av anslutningar och nya fästen. Dock med gasol-brännare, inte svets.
NU E MAN PÅ G :AP
Förresten, den som känner sig manad. VAR är meckar- och svetsar-smilisarna ?? Dom skulle ju komma tebax ???
/ Kenth
BTW, En elvattenpump lär enligt tillverkaren kunna lämna tebax upp till 10kW av de som stulits av den mekaniska d:o.
februari 7, 2012 kl. 00:49 #39251Så var då kylaren modifierad med flyttade anslutningar och fästen. Den elektriska vattenpumpen (nästan) på plats och blåa silikonslangar (nästan) på plats. Ny elfläkt även det på plats. Trångt blir det. Vattenpump och elfläkt kommer styras av en ”Digital Controller” som ska ersätta termostaten och styra vattenpumpens hastighet och startar även elfläkten om det skulle knipa. (näe det ska INTE bli blå silikon 😉 )
/ Kenth
februari 29, 2012 kl. 00:07 #40184Helt stilla har det inte varit i garaget. Det är lite pillrigt att installera nåt som, efter lite inpassning, får plats med nån centimeter tillgodo när huven är stängd. Med viss hjälp av mobilkameran så gick det att få till. Man vill ju inte att… Boink… nähä, för högt…
Som jämförelse, här är en bild med både gamla och nya kylaren.
Som synes så vore det väl själva f—n om den inte skulle räcka till,
Speciellt med hjälp av den nya pumpen, nu placerad i pumpcentralen i bilen…
Lite rudimentärt eljobb att koppla in vattenpumpen och elfläkten till styrboxen och sen är det hög tid att fundera på:Sommarn kommer snart… det går med vindens fart…..
/ Kenth
mars 24, 2012 kl. 01:27 #41378Liten uppdatering av händelser i garaget. Kylsystemet provkört med el-vattenpumpen, elfläkt och elektronisk styrning av detta. Funkar alldeles utmärkt. Tror inte jag har några kylproblem kvar nu om inte det blir tvärtom att jag inte kan få upp temperaturen. Men då får jag väl installera en kylargardin 😆
Åsså va det som sagt dax att få i lite luftprylar. Börjar med försörjningen d.v.s. tank och kompressorer. Men tanken blev visst lite stor (8.5 gallon). Så det blir till att kapa lite. Det finurliga är att man kan ju helt plötsligt ha den till att pumpa däck muttersmack och annat roligt :CE
Jaja, mer kommer såsmåningom.
/ Kenth
mars 25, 2012 kl. 14:35 #41416Fint jobb som vanligt av herr skoglund 🙂 Snart daxs att ta med bilen ner hit till stugan 🙂
mars 25, 2012 kl. 23:26 #41435@soulmannen wrote:
Fint jobb som vanligt av herr skoglund 🙂 Snart daxs att ta med bilen ner hit till stugan 🙂
Jo får jag bara till fjädringen så jag kan höja upp bilen och ta mej in på den ”hjulspåriga” vägen utan att gå på grund så…
Bilen klarade ju Oktoberfest (THN) tur och retur så Ö-ljunga tor ska väl inte va nåt problem (ehhh tror jag 😉 ).
Just nu så är bilen lite söndersågad men den ska nog gå att få ihop igen (om det bara fanns en svets-smiley 😉 ).
/ Kenth
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.